شرایط مهاجرت تحصیلی

آیا با شرایط مهاجرت تحصیلی آشنایی دارید؟ مهاجرت تحصیلی چیست و چرا باید برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت کرد؟ این سوالی است که در ابتدا بسیاری از افراد به دنبال پاسخ آن می گردند. تحصیل دریچه علم و مهارت را برای زندگی ایده آل فراهم می کند.

در دوره جهانی سازی، بین المللی شدن آموزش عالی به طرز چشمگیری افزایش یافته و به یک فعالیت محور بازار تبدیل شده است. با پیشرفت سریع آموزش های بین المللی، دانش آموزان و دانشجویان بیشتر در کشورهای خارجی به دنبال تحصیلات عالی هستند و بسیاری هم اکنون مهاجرت تحصیلی را به عنوان پله ای برای اقامت دائم در یک کشور در نظر می گیرند.

در اقتصاد امروز جهان دانش مهمترین عامل تولید و رشد اقتصادی و تضمین رقابت و نوآوری است. در کشورهای در حال توسعه، دانش به عنوان ابزاری مهم برای توسعه در نظر گرفته می شود.

ساده ترین و شهودی ترین روش برای تعریف دانش همان معنای واقعی کلمه “آنچه مردم می دانند” است. دانش از فرد پدیدار می شود و همیشه ذاتاً با فرد در ارتباط است ، یعنی هر شخص دانش خود را از داده ها و اطلاعات خلق می کند.

بسیاری از کشورهای توسعه یافته تغییر جمعیتی و تحولات منفی جمعیت را تجربه می کنند که انتظار می رود منجر به کمبود نیروی کار شود.

در این زمینه، دانشجویان بین المللی به عنوان افراد ایده آل برای حفظ در نظر گرفته می شوند زیرا فرض بر این است که آنها با زمینه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور میزبان آشنا هستند.

در دهه های گذشته میزان مهاجرت تحصیلی به صورت چشم گیری افزایش یافته است. هدف از این مطالعه کشف عناصر مؤثر بر تصمیم دانشجویان در مورد مهاجرت است. دو عنصر اصلی مؤثر بر مهاجرت دستمزدها و کیفیت آموزش است.

باید تأکید کرد که کشورهایی که دارای بالاترین کیفیت آموزش هستند لزوماً کشورهایی با دستمزد بالا نیستند.

آمار و ارقام مهاجرت تحصیلی به خارج از ایران

کشور هایOECD تقریباً ۸۵٪ دانشجویان خارجی جهان را در خود جای داده اند که اکثر آنها فقط در ۶ کشور متمرکز هستند. آمریکا ۲۱٫۴٪، انگلیس ۱۲٫۶٪، فرانسه ۸٫۸٪، استرالیا ۷٫۶٪، آلمان ۷٫۴٪ و ژاپن۴٫۵٪ را به خود اختصاص داده است

آسیای شرقی و اقیانوس آرام در صدر لیست اعزام دانشجو قرار دارند و ۲۹٪ از کل دانشجویان بین المللی آموزش عالی را به خود اختصاص داده اند. دانشجویان چین ۱۵٪ از این کل را تشکیل می دهند.

آمریکای شمالی و اروپای غربی ۱۸٪، سپس اروپای مرکزی و شرقی ۱۱٪، جنوب و غرب آسیا ۹٪، کشورهای عربی ۷٪ و آفریقا ۵٫۸٪ از کل دانشجویان بین المللی را تشکیل می دهند.

به صورت میانگین در حدود ۱۰ درصد از دانشجویان رشته های پزشکی در دانشگاه های ایران، مهاجرت تحصیلی کرده اند. در حال حاضر در حدود ۳ میلیون دانشجو برای ادامه تحصیل، کشورهای دیگر را انتخاب نموده و در برترین دانشگاه های دنیا مشغول به تحصیل می باشند.

پیش بینی می شود تا ۵ سال آینده آمار مهاجرت تحصیلی تا مرز ۷ میلیون نفر خواهد رسید.

مزایای تحصیل در خارج از کشور

تحصیل در خارج از کشور یک تجربه در حال تغییر زندگی است و برای بسیاری از دانشجویان، این به یاد ماندنی ترین تجربه در حرفه های خود در دانشگاه است.

درک مزایای مشخص زندگی و تحصیل در یک کشور خارجی مهم است. مزایای مهاجرت تحصیلی با توجه به شرایط و خواسته های هر فرد یا دانشجو مشخص می شود.

ارتقاء شغلی

ویزای کار یکی از پر مخاطب ترین روش های مهاجرتی می باشد که در تفکرات تمامی افراد نقش بسته است. با توجه به محدودیت های موجود در روش های کاری، مهاجرت تحصیلی به عنوان یکی از برترین گزینه های علاقه مندان تبدیل شده است.

به دلیل استانداردهای آموزش عالی در خارج از کشور و محیط پیشرفته فناوری، دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند در زادگاه خود از فرصت های شغلی و نقش شغلی بالاتری برخوردار هستند.

شرایط مهاجرت تحصیلی

این یکی از اصلی ترین دلایلی است که والدین می خواهند فرزندان خود را به تحصیل در خارج از کشور برسانند.

سطح بالای آموزشی

دانشگاه های برتر ایران در رتبه بندی OSدر رتبه های ۴۰۰ تا ۵۰۰ جهان قرار دارند. دانشگاه های شریف، تهران و امیر کبیر به عنوان برتری دانشگاه های ایران شناخته می شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸

از همین رو دانشجویان سایر دانشگاه های ایران با قصد مهاجرت تحصیلی قادر خواهند بود با ارائه رزومه های مناسب برای برترین دانشگاه های دنیا اقدام نمایند.

آشنایی با فرهنگ های تازه

مهاجرت تحصیلی به معنای ورود به دنیای دیگر و آشنایی با فرهنگ و سنت های مختلف می باشد. سفر، آشنایی در حالی مثمر ثمر است که به همراه کشف باب های تازه علم و دانش افزایی باشد.

از همین رو با توجه به نگرش افراد می توان آشنایی با فرهنگ های جدید را به عنوان مزایای مهاجرت تحصیلی اشاره کرد. به طور کلی گفته می شود که محیط، به شخصیت سازی و نحوه تفکر کمک زیادی می کند.

دانشجویانی که مهاجرت تحصیلی گرفته اند، عموما در معرض فرهنگ های مختلف مردم قرار دارند و در تحلیل چیزها ذهنیت خوبی خواهند داشت. از این رو، تحصیل در خارج از کشور تأثیر خوبی در تغییر ذهنیت خواهد گذاشت.

یادگیری زبان جدید برای مهاجرت تحصیلی

به واسطه تحصیل در کشور ثانویه، یادگیری زبان و ارائه مدرک زبان از ملزومات مسیر مهاجرت تحصیلی می باشد. علاقه مندان به تحصیل در سایر کشورها با دنیای جدیدی از لغات، واژگان و دستور زبان آشنا می شوند که قادر خواهند بود برای تحصیل از آن استفاده نمایند.

شرایط مدرک مورد نیاز زبان برای هر کشور و مقطع متفاوت می باشد و متناسب با شرایط تعیین می شود.

مهاجرت تحصیلی و استقلال

مهاجرت تحصیلی نه تنها منحنی یادگیری را برجسته می کند بلکه نگرش خودکفا را نیز بهبود می بخشد و همچنین کمک می کند تا یک سبک زندگی مستقل ایجاد کند.

استقلال به عنوان یکی از برترین مزایای مهاجرت تحصیلی به حساب می آید. دانشجویان  با تحصیل در کشورهای دیگر استقلال لازم برای زندگی تنها و مدیریت آن را آموزش می بینند.

معایب تحصیل در خارج از کشور

با شروع برنامه ریزی برای مهاجرت تحصیلی، طبیعی است که زرق و برق دار ترین جنبه های سفر  پیش بینی شود، در حالی که مطمئناً چند لحظه از فیلم واقعی را تجربه می کنید، این انتظارات زیاد می تواند درک صحیحی را که به دنبال آن هستید، به اشتباه بکشاند.شرایط مهاجرت تحصیلی

از همین رو برخی از معایب یا چالش های پیش روی دانشجویان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفته است تا آن دسته از علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی با آگاهی کامل انتخاب صحیحی را داشته باشند.

تحصیل در خارج از کشور گران است.

هزینه های سفر، شهریه، مسکن، کتاب و ملزومات، آب و برق، حمل و نقل محلی و هزینه کلی زندگی می تواند هنگام تحصیل در خارج از کشور به سرعت افزایش یابد. بسته به نوع مقصد، دانشگاه و اینکه آیا شغل پاره وقت، بورسیه تحصیلی یا کمک مالی دارید، هزینه های بسیار متفاوت می باشد.

لازم بذکر است که به واسطه تفاوت نرخ ارز این موضوع به چشم می آید و در صورتی که دانشجویان در حال زندگی در کشور مورد نظر باشند با توجه به درآمد های حاصله از کار دانشجویی، توازن هزینه و درآمد برقرار می شود.

در مهاجرت تحصیلی شما در اختیار خود هستید.

ارتباطات یکی از مهمترین موانع برای بیشتر علاقه مندان به مهاجرت تحصیلی می باشد که با ورود به کشور جدید با آن روبرو می شوند. سفر به یک مقصد خارجی به تنهایی می تواند یک تجربه بسیار ارعاب کننده باشد.

بیشتر بخوانید: مهاجرت به آلمان و شرایط لازم برای اخذ اقامت آلمان

شما ممکن است برای اولین بار استقلال خاصی را تجربه کنید. شاید شما هرگز به تنهایی زندگی نکرده باشید یا به خارج از کشور خود سفر نکرده باشید.

از آنجا که برخی از بدترین علائم شوک فرهنگی (غم و اندوه ، اضطراب، احساس انزوا یا بیگانگی) می تواند ناشی از این واقعیت باشد که دیگر شما دوستان و خانواده خود را در کنار خود ندارید، مهم است که شما کاملاً برای این انتقال آمادگی داشته باشید.

شوک فرهنگی

به محض ورود به کشور میزبان، دانشجویان بین المللی غالباً در تحقق انتظارات از سوی نهادها و خانواده های میزبان دچار شوک فرهنگی و مشکلات می شوند. علاوه بر این، آنها باید با چالش های اداری و بروکراسی، که اغلب توسط موانع زبانی تشدید می شود، روبرو می شوند.

ارتباط مؤثر برای موفقیت به عنوان یک دانشجوی بین المللی برای موفقیت ضروری است. تغییر ناگهانی باعث دلگیری همه چیز، از جمله مواد غذایی و آداب و رسوم مذهبی گرفته تا سیستم های حمل و نقل و سبک لباس ممکن است با کشور کشور شما متفاوت باشد.

متأسفانه، شوک فرهنگی می تواند منجر به احساس ناامیدی، اضطراب و دلهره شود. اگر آمادگی مقابله با این اختلافات را ندارید، آنها می توانند به میزان قابل توجهی به استرس منجر شوند.

کدام کشور برای مهاجرت تحصیلی مناسب تر است؟

انتخاب برترین کشور برای مهاجرت تحصیلی متناسب با شرایط فرد مورد نظر تعیین می گردد. مهاجرت تحصیلی یکی از روش های کسب اقامت در کشور های برتر دنیا می باشد.

شرایط مهاجرت تحصیلی

از همین رو دانشجویان با فکر اخذ اقامت و یا دانش افزایی می توانند با سپری کردن دوره تحصیلی در کشور مورد نظر و احراز شرایط تعیین شده توسط کشور مقصد، به اخذ اقامت نایل شوند.

در ابتدای راه باید هدف از مهاجرت تحصیلی به صورت شفاف مورد بررسی قرار گیرد تا انتخاب ها صحیح تر صورت گیرد.

تحصیل در بهترین کشورها رویا نیست.

به صورت معمول تحصیل در انگلستان، مهاجرت تحصیلی به آمریکا، دانشگاه های استرالیا، کالج های کانادا و ادامه تحصیل در نیوزیلند، با هزینه هایی همراه است. لازم بذکر است که شرایط و مزایای تحصیل در این دسته از کشورها برای بسیاری از دانشجویان جالب می باشد.

برای اطلاع از شرایط هر کدام می توانید به صفحه مورد نظر در سایت آریاناپارس رجوع کنید، تا با آگاهی کامل کشور برتر را انتخاب نمایید.

تحصیل در یک کشور انگلیسی زبان، شرایط مهاجرت تحصیلی را برای دانشجویان بین المللی بهبود می بخشد. در همین راستا دانشجویان نباید زمان به خصوصی را برای آموزش زبان ثالث در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید: مهاجرت، چرایی و چگونگی؟

از دیگر نکات حائز اهمیت حق کار همراه در کشورهای یاد شده می باشد. این نکته بدین معناست که همراهان دانشجو به صورت معمول از حق کار تمام وقت در کشورهای انگلیسی برخوردار می باشند.

برای مهاجرت تحصیلی بهترین کشورهای  اروپا کدامند؟

کشورهای سوئد، سویس، دانمارک،فنلاند، هلند، بلژیک، به عنوان برترین کشورهای اروپایی در زمینه تحصیل شناخته می شوند. دانشجویان بین المللی در صورت احراز شرایط مورد نیاز دانشگاه ها قادر خواهند بود به ادامه تحصیل بپردازند.

شرایط مهاجرت تحصیلی

تحصیل در کشورهای برتر اروپایی با هزینه همراه است و دانشجویان برای اخذ پذیرش و ویزا ملزم به ارائه شواهد مالی مبنی بر تمکن مالی خواهند داشت. هزینه های تحصیل در سوئد و یا کشورهای مورد نظر بین ۳ تا ۱۲ هزار یورو تخمین زده می شود.

مقرون به صرفه تحصیل کنید.

کشورهای اروپایی از حیث هزینه، به کشورهای تحصیل رایگان و کشورهایی که تحصیلات در آن مستلزم پرداخت هزینه است، تقسیم می شود.

دانشجویان می توانند با هزینه ای بالغ بر ۸۰۰۰ یورو در سال در کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه،نروژ، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، چک، به تحصیلات خود ادامه دهند. هزینه های تحصیل و زندگی به صورت دقیق در هر کشور باید مورد بررسی قرار گیرد.

به طور مثال هزینه های زندگی در لهستان سالانه عددی بالغ بر ۵ هزار یورو و هزینه های تحصیل بین ۲ تا ۳ هزار یورو در نظر گرفته می شود، از همین رو برای کسب اطلاعات جامع تر می توانید با مشاورین آریاناپارس در ارتباط باشید.

تحصیل در کدام کشور بهتر است؟

دانشجویان علاقه مند می توانند با بررسی شرایط تحصیل در کشورهای برتر دنیا متناسب با خواسته و ضوابط مورد نظر، انتخاب صحیح تری را داشته باشند.

  • تحصیل در ایرلند
  • تحصیل در برزیل
  • تحصیل در قبرس
  • تحصیل در اوکراین
  • تحصیل در پرتغال
  • تحصیل در ترکیه
  • تحصیل در امارت
  • تحصیل در روسیه
  • تحصیل در آفریقای جنوبی
  • تحصیل در هندوستان

مراحل مهاجرت تحصیلی به چه صورت است؟

دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی در ابتدای کار باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه کشور مورد نظر اقدام نمایند و در صورت موفقیت در این امر مراحل مربوط به ویزای تحصیلی را شروع نمایند.

بیشتر بخوانید: مهاجرت به سوئد و شرایط لازم برای اخذ اقامت سوئد

مراحل اقدام در این دو مرحله عنوان شده خلاصه می شود. سیاست های هر کشور برای اعطا پذیرش و ویزا متفاوت می باشد که متناسب با شرایط قابل تغییر است.

بهترین دانشگاه در کدام کشور هست؟

سایت OS، بهترین دانشگاه های دنیا را از لحاظ مختلف مورد بررسی قرار داده است ولی رتبه بندی دانشگاه به عنوان انتخاب برترین دانشگاه متناسب با دانشجویان نمی باشد.

انتخاب برترین دانشگاه و کشور متناسب با شرایط آموزشی، مالی و خواسته های فرد میسر است. روند اخذ پذیرش در بیشتر کشورها یکسان بوده و هر دانشگاه به صورت مجزا شرایط پذیرش را در وب سایت رسمی خود منتشر کرده است.

شرایط مهاجرت تحصیلی

نحوه درخواست برای مهاجرت تحصیلی در هر دانشگاه و دوره دارای الزامات ورودی متفاوت است و دانشجویان برای اخذ پذیرش متناسب با دانشگاه مورد نظر اقدامات لازم را انجام می دهند. مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دانشگاه های برتر شامل:

ردیف مدارک مورد نیاز
۱ پاسپورت
۲ مدارک دانشگاهی
۳ ریز نمرات تحصیلی
۴ اثبات مهارت زبان
۵ توصیه نامه
۶ انگیزه نامه
۷ رزومه یا CV

می شود. در صورت ارائه مدارک ذکر شده، شانس بالایی برای اخذ پذیرش می توان در نظر گرفت.

شروع زندگی جدید

دانشجویان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه و کشور مورد نظر، ملزم به پیگیری روند ویزای تحصیلی می باشند. سفارت کشورهای مختلف متناسب با انتخاب دانشجویان، مدارک به خصوصی را طلب می نمایند ولی به صورت کلی مدارک مورد نیاز سفارت را می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. نامه پذیرش
  2. تمکن مالی
  3. گردش مالی
  4. عکس
  5. مدارک هویتی نظیر گذرنامه و شناسنامه

لازم بذکر است که سفارت کشورهایی مثل کانادا، آمریکا و انگلستان در خارج از ایران وجود دارد و دانشجویان برای مراجعه به سفارت ملزم به حضور در کشور ثالث می باشند.

به صورت معمول برای مهاجرت تحصیلی به سایر کشورها، باید از طریق سفارت های موجود در ایران اقدام کرد. به طور مثال، برای تحصیل در آلمان، دانشجویان در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور برای درخواست ویزای تحصیلی باید به سفارت این کشور در تهران اقدام نمایند.

لازم بذکر است، در صورتی که ویزای بالای ۶ ماه کشور دیگری را داشته باشند، امکان مراجعه به سفارت در کشور ثالث مهیا می شود.

منبع: arianaabroad

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.