تیپ بندی های تویوتا پرادو را بیشتر بشناسید!

تیپ بندی های تویوتا پرادو را بیشتر بشناسید. تویوتا پرادو از جمله خودروهایی است که از بدو ورود به بازار ایران مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفت و هنوز هم چه مدل‌های قدیمی و چه نسخه‌های جدید این خودرو از پرستیژ بسیار خوبی در خیابان‌های کشور بهره می‌برد.

تویوتا پرادو SUV

سایز بزرگ ساخت کمپانی محبوب تویوتا که در واقع از مشتقات لندکروزر به شمار می‌رود و حتی در برخی بازارهای جهانی تحت عنوان لندکروزر پرادو نیز شناخته می‌شود، برای نخستین بار در اواسط سال ۲۰۰۵ میلادی با نسل سوم خود که در واقع تحت عنوان J120 شناسایی می‌شد به بازار داخلی راه پیدا کرد و پس از پایان تولید این خودرو در سال ۲۰۰۹، نسل چهارم یا همان J150 جایگزین آن شد که هنوز هم نسخه فیس‌لیفت آن به بازار جهانی عرضه می‌شود؛

تویوتا پرادو

اما این خودرو تنها تا سال ۲۰۱۳ به صورت رسمی و توسط نماینده تویوتا در بازار کشور – ایرتویا- به خیابان‌های ما راه پیدا کرد. پرادو چه در نسل سوم و چهارم در انواع مختلف ۳ و ۵ درب، ۴‌و ۶سیلندر و با سطوح متفاوت امکانات به بازار عرضه شد که در مطلب پیش رو به بررسی تیپ‌های مختلف آن خواهیم پرداخت.

تویوتا پرادو GX

پرادوی GX برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ و در دو نوع سه‌در‌ و پنج‌در به بازار ایران عرضه شد. در واقع این نخستین نسخه و ارزان‌ترین نمونه از تویوتا پرادو است که در حال حاضر نمونه‌های پنج‌در‌ و دنده‌ای آن حتی با برچسب قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان نیز قابل خریداری است.

تویوتا پرادو

مهم‌ترین مشخصه تویوتا پرادوی GX، بهره‌گیری از پیشرانه ۴ سیلندر خطی با حجم ۲٫۷ لیتر، مشترک با تویوتا ‌هایلوکس بهره می‌برد و همچنین این خودرو با دو جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی به بازار عرضه شده است. تویوتا پرادو ۴ سیلندر با توجه به مصرف سوخت پایین، گزینه مناسبی برای استفاده روزمره و بی‌دردسر است.

بیشتر بخوانید: خودرو جدید سایپا و ایران خودرو معرفی شدند!

اما در نظر داشته باشید که اگر نسخه اتوماتیک این خودرو را انتخاب کنید، شتاب و کشش چندان اغواگری نخواهید داشت و این در حالی است که مصرف سوخت دو نمونه اتوماتیک و دنده‌ای پرادو پنج‌در‌ بین ۱۲٫۴ و ۱۱٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای سیکل ترکیبی متفاوت است.

تویوتا پرادو

البته باید گفت که در شرایط فعلی بازار، نسخه ۳‌در‌ این خودرو که با شرایطی مشابه به بازار عرضه شده است، اختلاف قیمت ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومانی با نمونه‌های ۵‌در‌ دارد که البته این موضوع ریشه در جوان‌پسندتر و چابک‌تر بودن پرادو ۳‌در ‌ دارد. سطوح مختلفی از امکانات رفاهی در بین پرادوهای GX به چشم می‌خورد و همچنین تعداد بسیار محدودی از پرادوهای نسل چهارم GX در بازار حضور دارد که برچسب قیمتی حول و حوش ۳۳۰ میلیون تومان برای آن در نظر گرفته‌اند.

تویوتا پرادو VX

اما اگر به دنبال خودرویی با قابلیت‌های دینامیکی سرشارتر باشید، پرادو VX را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این تیپ هم عمدتا مربوط به پرادوی اتاق ۱۲۰ (نسل سوم) است که به جای پیشرانه ۴ سیلندر، از نمونه V6 با حجم ۴ لیتر و ۲۴۰ اسب بخار قدرت بهره می‌برد.

پرادوی ۶ سیلندر نیز همچون نمونه ۴ سیلندر یا همان GX با دو نوع جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی در بازار داخلی حضور دارد که البته شما در هر دوی آنها شتاب و کشش بسیار خوبی را تجربه خواهید کرد.

تویوتا پرادو

اما مسئله اینجاست که مصرف سوخت این خودرو علیرغم اعلام کارخانه سازنده مبنی بر عددی در حدود ۱۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در مصارف شهری به بیش از ۲۰ لیتر نیز می‌رسد و همین موضوع موجب ناکارآمدی این خودرو برای مصارف داخل شهری است.

بیشتر بخوانید: خودروهای موجود در انبار کارخانه‌ها با دلار ۳۸۰۰ تومانی سال گذشته ساخته شده

پرادوی VX اتاق ۱۲۰ در دو نوع سه‌در‌ب و پنج‌درب در بازار حضور دارد که در این نسخه برخلاف پرادوهای GX، نمونه‌های پنج‌درب قیمت بالاتری نسبت به نسخه سه‌درب دارند. همچنین پرادوهای پنج‌درب VX از سطح امکانات بالاتری نسبت به سه‌درب بهره می‌برند و هرچند که نمونه‌های بزرگ‌تر، طبیعتا استهلاک بیشتری هم دارند اما اگر به دنبال استفاده خانوادگی و مسافرتی هستید؛ اکیدا به نسخه ۵ درب فکر کنید.

تویوتا پرادو

به غیر از اینها، پرادو یکی از تیپ‌های نسل چهارم نیز به شمار می‌رود که البته تنها در نمونه پنج‌درب به بازار عرضه شده است. این خودرو نیز از پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری اما با ۲۷۱ اسب بخار قدرت و جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد و رنج بسیار وسیعی از امکانات رفاهی را در‌بر‌می‌گیرد. پرادو VX اتاق ۱۵۰ از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به بازار ایران عرضه شده است.

پرادو TX و TX-L

تویوتا پرادوی نسل چهارم هم همچون نسل سوم با یک تیپ امکانات پایه تحت عنوان TX و TX-L به بازار داخلی عرضه شد. در واقع در حالی که تیپ‌های VX و VX-L این نسل از سطح امکانات بسیار خوب و همچنین پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر بهره می‌برد،

پرادوهای TX و TX-L نیز دارای پیشرانه ۴ سیلندر و در نهایت سطح امکاناتی پایین‌تر هستند که در نمونه‌های تمیز و یکسان، شاید اختلاف قیمتی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان با نسخه VX داشته باشند.

تویوتا پرادو

در واقع اینگونه باید گفت که پرادو TX و TX-L از پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲٫۷ لیتری با نهایت قدرت ۱۶۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۲۴۶ نیوتن‌متری بهره می‌برد و تمامی نسخه‌های آن با جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: هاوال H2 مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت و شرایط فروش

البته در این بین، تعداد محدودی پرادو TX یا TX-L با پیشرانه ۶ سیلندر ۴ لیتری مشابه نمونه‌های VX به چشم می‌خورد که با این وجود، امکانات محدودتری نسبت به تویوتا پرادو VX دارند و متاسفانه برخی از فروشندگان نسخه‌های کامل‌تر TX و TX-L 6 سیلندر را به عنوان VX-L به مشتری عرضه می‌کنند.

اما برای توضیح بیشتر و تکمیل مبحث باید گفت که TX به تویوتا پرادوی دو‌درب با سطح آپشن پایین‌تر و TX-L ا(L به معنای Long Wheel Base یا فاصله محورهای بلند) به پرادوهای پنج‌درب با شرایط ذکر شده در فوق گفته می‌شود. البته نسخه‌های VX عرضه شده در اوایل دوران تولید، تنها در بازار ایران دارای دو تیپ آفرود و آنرود هستند

منبع: پدال نیوز
Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.