مهاجرت به آلمان و شرایط لازم برای اخذ اقامت آلمان

اگر قصد مهاجرت به آلمان دارید، نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، به شما کمک می‌کند برای مهاجرت به آلمان آماده شوید.

همیشه بحث مهاجرت و ترک دیار و خانه، حس غم انگیزی با خود به همراه دارد. افرادی که تصمیم به مهاجرت می گیرند دلیل های قانع کننده و مهمی برای این کارشان دارند برای مثال می خواهند در دانشگاه های خاصی به تحصیل بپردازند یا تجربه های جدیدی کسب کنند.

آمارها حاکی از آن هستند که در سال های اخیر مهاجرت در بسیاری از کشورهای دنیا افزایش یافته است. یکی از دلایل این امر می تواند پیشرفت تکنولوژی و شبکه های اجتماعی باشد؛ این روزها با یک جستجوی کوتاه در اینترنت می توان به راحتی درباره وضعیت زندگی در مناطق مختلف دنیا اطلاعاتی مفید به دست آورد، همین موضوع موجب شد تا افراد بسیاری به فکر مهاجرت به کشوری بیفتند که با سلیقه های آنان هماهنگی بیشتری داشته باشد.

مهاجرت به آلمان

آلمان که نام رسمی آن جمهوری فدرال آلمان است، در قاره اروپا قرار دارد و به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر و وضعیت مناسب زندگی، افراد بسیاری از نقاط مختلف دنیا علاقه مندند که در این کشور زندگی کنند. در چند سال اخیر، سالانه میزان پذیرش مهاجر در این دیار رو به افزایش است. در سال ۲۰۰۵ دولت این کشور تلاش هایی در راستای جذب نیروی کار ماهر از سایر مناطق دنیا انجام داد. از این زمان متخصص هایی که در زمینه فناوری اطلاعات، علوم طبیعی (زیست شناسان، شیمی دانان، فیزیک دانان) مهندسی یا استادی فعالیت می کردند راحت تر می توانستند کار پیدا کنند؛ در مقابل افرادی که در زمینه های مختلف فناوری و تکنولوژی مهارت داشتند، توانستند کارهایی مناسب در این کشور را از آن خود کنند.

نکته مهم این است که سران کشور آلمان تنها پذیرای کارگران و کارکنان متخصص و توانا هستند و به کارگران غیر ماهر به هیچ وجه اقامت دایم نمی دهند؛ اما افرادی که بتوانند رزومه ای قابل توجه ارایه دهند و مهارت شان را به اثبات برسانند، پس از ۵ سال کار در این سرزمین، می توانند اقامت دایم آلمان را به دست بیاورند. آلمان با جمعیتی بالغ بر ۸۲ میلیون تن، پر جمعیت ترین کشور اروپاست بنابراین یافتن کار و اثبات توانایی های تان در آن کار آسانی نخواهد بود. با این حال این کشور از ثروت مندترین سرزمین های اروپایی است و اگر باهوش و توان مند باشید، موفق خواهید شد. پیش از این که به چگونگی مهاجرت به آلمان و روش های آن بپردازیم نکته هایی را مرور می کنیم که باید پیش از هر اقدامی از آن ها با خبر باشید. پس هم چنان همراه ما بمانید.

نکات ضروری درباره مهاجرت به آلمان

نکته هایی را به صورت خلاصه بیان می کنیم تا از برخی پرسش های رایج جلوگیری کرده باشیم:

  • طبق قانون مهاجرت ۲۰۰۵ آلمان، همه اعضایِ خانواده فردی که اجازه کار در این کشور را یافته، می توانند به این کشور آمده و مشغول به کار شوند و یا ادامه تحصیل دهند.
  • افرادی که از دانشگاه های آلمان فارغ التحصیل می شوند ۱۸ ماه فرصت خواهند داشت تا کاری مناسب بیابند و اگر نتوانند در جایی مشغول به کار شوند اجازه اقامت شان را در این کشور از دست خواهند داد. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۵ انجام شدند حاکی از آن هستند که حدود ۵۴ درصد از دانشجویان خارجی پس از فارغ التحصیلی، در آلمان مشغول به کار می شوند و بقیه افراد باید به کشور دیگری رهسپار شوند.
  • آلمان جزو شینگن است و برای ورود به این کشور به ویزای شینگن نیز نیاز خواهید داشت.
  • اگر هیچ تصوری درباره آلمان و چگونگی کسب اقامت در آن ندارید، شاید مجبور شوید که از وکیل های متخصص در این زمینه استفاده کنید.
  • بسیاری از دانشگاه های آلمان به زبان انگلیسی تدریس می کنند؛ اما برای برقراری ارتباط با دیگران لازم است آلمانی را هم بدانید.
  • آلمان در حال حاضر پنجمین کشور محبوب در نزد مهاجران است و وضعیت آموزشی، رفاهی و اقتصادی خوبی دارد.

مزیت های کشور آلمان:

  • شرایط مالیاتی رقابتی و مناسب
  • زمینه سرمایه گذاری امن
  • زیر ساخت خوب
  • وجود طرح های گوناگون برای تشویق سرمایه گذاران
  • سطح رفاه بالای ساکنان
  • وضعیت اقتصادی خوب و پیشرو
  • وجود نیروهای کار متخصص
  • توجه به نوآوری

روش های مهاجرت به آلمان

روش های متعددی برای مهاجرت به آلمان وجود دارد که هر یک از آن ها برای افراد خاصی، مناسب هستند. توجه داشته باشید که نمی توان گفت که مهاجرت از چه راهی آسان تر و از چه راهی دشوارتر است چرا که یک روش می تواند برای یک فرد بسیار آسان باشد؛ اما برای فرد دیگری دشوار به نظر برسد. بنابراین ما روش ها را ذکر می کنیم و این که اقدام از چه طریقی برای شما مناسب است را به خودتان می سپاریم تا با بررسی ویژگی و خصوصیات و شرایط خود آن چه برای تان مناسب تر است را بیابید. باید بدانید که در صورتی موفق به اخذ اقامت این کشور خواهید شد که دلیل خاصی برای مهاجرت داشته باشید برای مثال قصد پیوستن به اعضای خانواده خود را داشته باشید یا بخواهید ادامه تحصیل دهید و مواردی از این قبیل.

۱- تحصیل در آلمان

یکی از بهترین راه ها برای جوانانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشورشان را دارند، اخذ ویزای تحصیلی این سرزمین است. این راه به دلیل آن که هزینه کمی دارد با استقبال جوانان رو به رو شده است. شما در آلمان می توانید مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشدی بگیرید که به صورت بین المللی معتبر شناخته می شوند، آن هم با هزینه ای بسیار پایین و حتا گاهی کاملا رایگان.

دانشجویانی که در این کشور مشغول به تحصیل می شوند اجازه کار نیز دارند؛ آن ها می توانند ۹۰ روز در سال را به صورت تمام وقت کار کنند و یا این که ۱۸۰ روز را به صورت نیمه وقت فعالیت کرده و درآمد داشته باشند.

دانشجوها در صورتی می توانند مشغول به کار شوند که زبان آلمانی را به صورت کامل بدانند و توانایی برقراری ارتباط مفید را با افراد جامعه داشته باشند. پس از فارغ التحصیل شدن، آن ها باید تا حداکثر ۱۸ ماه، کاری ثابت پیدا کنند که با رشته تحصیلی و تخصص شان مرتبط باشد.

اگر می خواهید در آلمان به تحصیل بپردازید باید این مراحل را طی کنید:

پذیرش دانشگاه: باید یکی از دانشگاه های این کشور را انتخاب کرده و برای گرفتن پذیرش در آن تلاش کنید، برای مثال می توانید به وبسایت این مراکز مراجعه کرده و فرم پذیرش دانشجویان خارجی را پر کنید.

اخذ ویزای تحصیلی: مهاجران هوشمند همیشه فرصت را غنیمت می شمارند. پیشنهاد می کنیم تا زمانی که مشخص شود دانشگاه مورد نظر شما را پذیرفته یا خیر برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان نیز اقدام کنید؛ زیرا هردوی این مرحله ها زمان بر هستند. ویزاهای تحصیلی سه ماهه هستند ولی قابلیت تمدید دارند.

اجازه مهاجرت: اگر نگران هستید که دانشگاه، شما را نپذیرد می توانید تا زمان نهایی شدن پذیرش تان منتظر بمانید و پس از آن برای گرفتن ویزای تحصیلی اقدام کنید اما در این مرحله روی این موضوع که یک دانشگاه پذیرفته شده اید تاکید زیادی داشته باشید تا ویزای تان با مشکلی مواجه نشود. سفارت آلمان اگر با درخواست شما موافقت کند، اجازه‌ ورودتان به این کشور را صادر می کند.

خرید بلیت: وقتی با ویزای شما موافقت شد دیگر زمان خرید بلیت و مهاجرت فرا می رسد.

افرادی که قصد دارند بدون کمک وکیل به آلمان رفته و در آن تحصیل کنند باید این مرحله ها را پشت سر بگذارند: جستجو برای یافتن دانشگاه، تشخیص رشته تحصیلی، کسب مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی (بنابر نیاز دانشگاه مورد نظر)، تامین هزینه های تحصیلی، ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه، درخواست ویزا پس از قبول شدن درخواست پذیرش، یافتن مکانی مناسب برای اقامت دانشجوها.

۲- کار در آلمان

برای یافتن کار در آلمان باید واجد شرایط شوید و این موضوع اصلی ترین نکته برای مهاجرت کاری ست. برای این که دید بهتری درباره کار در این کشور به دست آورید نکته های مفید و قوانینی را در این زمینه با هم مرور می کنیم:

  • کارمند مهاجر باید بتواند همانند یک کارمند آلمانی کار کند.
  • زمانی یک مهاجر به استخدام درمی آید که هیچ فرد آلمانی برای آن کار در دسترس نباشد.
  • فرد مهاجر باید دارای مدرک تحصیلی معتبر باشد و در مواقع نیاز بتواند در اختیار کارفرما قرار دهد.
  • اگر مهاجر قصد ثبت شرکت در آلمان را دارد باید برای ثبت شرکتش اقدام کرده باشد.

اگر قصد یافتن کار در آلمان را دارید پیشنهاد می کنیم قبل از سفر به صورت مکاتبه ای با کارفرمایان فعال در زمینه کاری و تحصیلی تان صحبت کنید زیرا اگر آن ها شما را بپذیرند روند مهاجرت تان بسیار آسان تر خواهد شد. اگر کارفرمایی با استخدام شما موافقت نکرد باز هم ناامید نشوید و به صورت حضوری به آلمان رفته و شانس خود را برای یافتن کار مورد نظرتان امتحان کنید. توجه داشته باشید که اصلا اهمیتی ندارد که به صورت حضوری کار مورد نظرتان را می یابید یا غیرحضوری؛ فردی که به این کشور سفر کرده و در جستجوی کار است هیچ گونه برتری به نسبت افرادی که به صورت مکاتبه ای اقدام می کنند، ندارد.

با همه این تفاصیل اگر باز هم موفق نشدید می توانید از روزنامه های چاپ آلمان، آژانس های کاریابی محلی، نمایشگاه ها و کارگزینی ها کمک بگیرید.

۳- خود اشتغالی یا کارآفرینی در آلمان | سرمایه گذاری

افراد بسیاری قصد کارآفرینی در آلمان را دارند. آمارها نشان می دهند که کشور آلمان بعد از چین و آمریکا محبوب ترین سرزمین نزد سرمایه گذاران است. اگر قصد خود اشتغالی و راه اندازی کسب و کاری جدید را در آلمان دارید باید این نکته ها را در نظر داشته باشید:

  • باید تقاضا برای کاری که قصد انجام آن را دارید در این کشور وجود داشته باشد.
  • کسب و کار شما باید بتواند تاثیر مثبتی روی اقتصاد آلمان بگذارد.
  • برای راه اندازی کار در این کشور باید سرمایه کافی داشته باشید و برای این کار حداقل  ۲۵۰،۰۰۰ یورو (معادل ۳,۰۰۳,۵۰۰ تومان) نیاز خواهید داشت.

مزایای خوداشتغالی در آلمان:

  • در صورت کارآفرینی در این کشور از همه مزایای یک شهروند آلمانی برخوردار خواهید شد.
  • به همکار یا یک ضامن آلمانی نیاز ندارید.
  • اگر سه سال در این کشور کار کنید به همه اعضای درجه یک خانواده شما نیز اجازه اقامت دایم به صورت نامحدود داده می شود.
  • همیشه اجازه ورود و خروج به آلمان را در هر شرایطی خواهید داشت.

۴- مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

قاعده ای هم وجود دارد که طبق آن، بعضی ها بدون نیاز به اجازه کار یا تحصیل می توانند خیلی راحت در آلمان مشغول به کار شوند. این افراد کسانی هستند که همسر آلمانی دارند. اگر شما با یک فرد آلمانی تبار ازدواج کنید اجازه کار و تحصیل در این دیار را پیدا خواهید کرد. اگر قصد اقدام از این روش را دارید، حتما باید گواهی قانونی همراه داشته باشید که ازدواج کرده اید.

این قاعده شامل فرزندان همه شهروندان آلمانی نیز می شود. کودکان و نوجوانانی که سن شان از ۱۶ سال کمتر باشد و یکی از والدین آن ها شهروند این کشور به شمار آید می تواند بدون هیچ مشکلی به این کشور مهاجرت کند. البته نکته ای که باید در یاد داشته باشید این است که هر دو والد باید بر سر مهاجرت فرزندشان توافق کرده باشند و اگر یکی از آن ها مخالف این موضوع بود باید به مراجع قانونی مراجعه کنند. توجه داشته باشید که برای به همراه بردن فرزندان بالای ۱۶ سال باید به صورت جداگانه اقدام کنید.

برای مهاجرت نوجوانان تا ۱۶ سال، نیازی به مدرک زبان آلمانی و یا حتا دانستن این زبان نیست، آن ها فقط باید گواهی تولد داشته باشند؛ اما همه افرادی که بیش از ۱۶ سال دارند باید بر این زبان مسلط باشند.

۵- ویزای کار در تعطیلات

بعضی از کشورهای دنیا ویزایی صادر می کنند که فرد دارای آن ملزم است که در طول تعطیلات کار کند. ویزای تعطیلات به این دلیل به وجود آمد که در طول تعطیلی های رسمی، کارمندان این کشورها به کار مشغول نیستند و دولت ها با کمبود نیروی کار مواجه می شوند. آلمان هم با چند کشور قرارداد دارد که به مردمان آن ها اجازه کار در طول این زمان ها را می دهد. این کشورها شامل استرالیا، کانادا، نیوزیلند، ژاپن، کره جنوبی و تایوان هستند. توجه داشته باشید که این قاعده تنها مختص به  افراد ۱۸ تا ۳۰ ساله است.

افرادی که این ویزا را دارند می توانند ۱۲ ماه در آلمان بمانند. این روش یک تبصره هم دارد، بنا بر این تبصره هیچ فردی نباید بیش از ۹۰ روز به یک شغل مشغول باشد و حتما باید به صورت چرخشی در مکان های مختلف کار کند. این ویزا شامل ایرانی ها نمی شود اما اگر شما تابعیت یکی از کشورهای طرف قرارداد با آلمان را داشته باشید شامل این ویزا خواهید بود.

درخواست اقامت در کشور آلمان

یکی از پرسش های متداول در رابطه با مهاجرت این است که اگر روش مورد نظر خود را یافتید، مرحله بعدی چیست و به اصطلاح چگونه برای مقصد باید اپلای کنید؟ مراحل این کار در کشورهای مختلف بنا بر قوانین شان متفاوت است؛ اما در این قسمت سعی می کنیم مراحل اعلامِ درخواستِ اقامت یا همان اپلای این کشور را برای تان شرح دهیم.

هر فرد مهاجری برای ورود و ساکن شدن در این کشور باید اجازه اقامت داشته باشد، بدون این اجازه نامه حق کار یا تحصیل در آلمان را نخواهد داشت. بد نیست بدانید که شهروندان ایالات متحده، استرالیا، کانادا، فلسطین اشغالی، ژاپن، نیوزیلند و سوئیس بسیار آسان تر از ساکنان دیگر کشورها این اجازه نامه را کسب می کنند؛ اما آن ها نیز نیاز به گواهی اقامت دارند.

ساکنان دیگر کشورها، از جمله ایران برای کسب اجازه اقامت باید به سفارت خانه یا کنسولگری آلمان مراجعه کنند تا پس از بررسی وضعیت آن ها، اجازه نامه شان ثبت شود، همه کسانی که قصد ماندن در این کشور را بیش از ۹۰ روز دارند، باید برای دریافت مجوز اقامت بیش از ۹۰ روز اقدام کنند.

به صورت کلی می توان چند مرحله، برای اخذ اقامت دایم برشمرد:

  1. ارایه درخواست اقامت + اجازه کار به سفارت آلمان در کشور مبدا.
  2. ارایه درخواست به سازمان مهاجرت کشور مقصد یا مبدا و طی مراحل اداری مربوطه.
  3. اخذ ویزای ورودی کشور مقصد در صورتی به مهاجر داده می شود که دو مرحله قبل را طی کرده باشد.
  4. ارایه مجوز کار و اقامت خود و اعضای خانواده به اداره اتباع خارجی آلمان، پس از ورود به این کشور.

پس از گرفتن اجازه نامه اقامت در آلمان، اگر فرد مهاجر در طول اقامت موقتش کاری خلاف قانون انجام ندهد و از همه قوانین پیروی کند می تواند درخواست اقامت دایم بدهد. این موضوع که فرد مهاجر از چه زمانی می تواند برای اقامت دایم درخواست کند بستگی به نوع ویزای شما دارد؛ اما تقریبا ۵ سال طول می کشد.

از یاد نبرید که نامه رسمی بانک نیز برای افرادی که قصد سرمایه گذاری یا کار در آلمان را دارند نیاز است. متقاضی باید مدرک معتبری ارایه کند که بودجه مناسبی در دست دارد و می تواند هزینه هایش را تامین کند. لازم نیست که سرمایه خود را حتما به آلمان منتقل کنید بلکه این مدرک تنها برای اطمینان این دولت از وضعیت مالی و توانایی شما در پرداخت هزینه های زندگی تان است. به عبارت دیگر باید ثابت کنید که از پس مخارج خود و اعضای خانواده تان بر خواهید آمد.

اگر قصد راه اندازی تجارتی نوین را در این کشور دارید باید هنگام ارایه درخواست اقامت، طرح و برنامه ریزی تجاری خود را نیز ضمیمه کنید تا میزان سود آوری طرح شما برآورد شود. اگر بیزینس پِلَن یا همان طرح تجاری شما مورد قبول واقع شد باید بتوانید بعد از حدود ۳ سال زندگی در این کشور، گردش حساب تان را به حداقل ۲۵۰۰۰۰ یورو (معادل ۳,۰۰۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان) برسانید. اگر این اتفاق نیفتد، اقامت دایم ارایه نمی شود.

کارت آبی آلمان چیست؟

اگر به قصد کار و در نهایت کسب اقامت دایم، قصد مهاجرت به آلمان را دارید باید حتما با کارت آبی (Blue card) و ویژگی های آن نیز آشنا باشید. کارت آبی با الگوبرداری از گرین کارت آمریکا به وجود آمده است و مهاجر با دریافت آن می تواند در سراسر کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا هستند، به کار مشغول شود؛ البته کشورهای دانمارک، انگلستان و ایرلند جزو این قاعده نمی شوند.

در سال ۲۰۰۷ اتحادیه اروپا تصمیم گرفت برای رفع مشکلِ کمبود نیرو، مهاجرانی را از کشورهای غیر اروپایی جذب کند و برای سامان دادن به این نیروها، کارت آبی را به وجود آورد. طرح کارت آبی برای اولین بار در کشور آلمان اجرایی شد و هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.

هم اکنون افرادی که به قصد اشتغال به آلمان مهاجرت می کنند، ویزای کاری می گیرند و پس چند سال فعالیت (حداقل ۴ سال) در این کشور، برای اقامت دایم اقدام می کنند. حالا باید بدانید که اگر موفق به یافتن کار در این کشور شدید، می توانید برای دریافت کارت آبی اقدام کنید. از یاد نبرید که تنها با داشتن پیشنهاد کار و پذرفته شدن توسط یک کارفرما می توانید برای دریافت این کارت اقدام کنید. با استخدام مهاجر، مطابق با مدت زمانِ قرارداد او، کارتی به رنگ آبی برایش صادر می شود. به عبارت دیگر اگر قراردادی یک ساله با کارفرما ببندید کارت آبی شما ۱ سال اعتبار خواهد داشت. لازم به ذکر است که دولت آلمان ۳ ماه بعد از پایان اعتبار کارت آبی نیز به مهاجر اجازه زندگی در این کشور را می دهد یعنی در حقیقت کارت یک ساله، یک سال و سه ماه اعتبار دارد.

بعد از گذشت ۴ سال اقامت با کارت آبی در آلمان، فرد مهاجر می تواند برای کسب اقامت دایم اقدام کند. تمدید کارت آبی آسان است بنابراین در این رابطه نگرانی نداشته باشید.

حالا که تا اندازه ای با کارت آبی آلمان آشنا شدیم با هم مروری داریم بر مزایای آن:

  • در آلمان قانونی وجود دارد که مهاجر تنها در صورتی اسخدام می شود که هیچ فردِ آلمانی تباری برای آن کار وجود نداشته باشد، همین موضوع یافتن کار را برای مهاجران دشوار می کند؛ اما اگر شما موفق شوید که کارت آبی را دریافت کنید، دیگر شامل این قانون نخواهید بود.
  • با داشتن کارت آبی امکان گرفتن اقامت دایم این کشور بسیار آسان تر خواهد شد.
  • این کارت به مهاجران امکان می دهد تا همسر و فرزندان خود را هم به این کشور بیاورند.
  • کارت آبی نوعی اجازه ورود به دیگر کشورهای اروپایی به حساب می آید.
  • اگر این کارت را داشته باشید و مدرک زبان آلمانی را هم بگیرید، می توانید با ۳ سال اقامت در این کشور، اقامت دایم را به دست آورید.

نکته های مهم درباره کارت آبی:

  • تنها افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند به عنوان متخصص شناخته می شوند و می توانند برای کار و دریافت کارت آبی اقدام کنند.
  • اگر قرارداد کاری نداشته باشید نمی توانید برای دریافت کارت آبی اقدام کنید.
  • مهم نیست که قرارداد کار خود را به صورت حضوری یا غیر حضوری بسته باشید.
  • برای اخذ اقامت دایم در آلمان و دریافت ویزای کار و کارت آبی باید حتما این شرایط را حتما داشته باشید: تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی، رزومه ای به سبک این کشور، گواهی تمکین مالی معتبر.
  • توجه داشته باشید که اگر مهاجر به عنوان نیروی کاری بسیار ماهر شناخته شود، می تواند پس از ۲ سال نیز درخواست دریافت کارت آبی را بدهد.

شرایط لازم برای مهاجرت به آلمان

علاوه بر ضوابط ابتدایی که برای مهاجرت نیاز دارید و به نوعی شرایط عمومی به شمار می آیند در خصوص آلمان، نکات دیگری هم وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید و اگر آن ها را نداشته باشید، هرگز اجازه اقامت را دریافت نخواهید کرد. در این قسمت به این نکته ها می پردازیم:

ثبات مالی: بدون شک هر فردی با هدف ویژه ای وارد آلمان می شود؛ اما کسانی که قصد اقامت دایم دارند باید ثابت کنند که می توانند از نظر مالی از پس مخارج خود بر بیایند. حتا اگر قصد یافتن کار را هم دارید باید بتوانید تا زمان پیدا کردن کار همه مخارج‌تان را از راهی قانونی تامین کنید.

بیمه درمانی: برای ورود به آلمان باید سلامت جسمانی خود را ثابت کنید. اگر بیمه درمانی معتبری داشته باشید این موضوع به اثبات می رسد؛ اما بیمه درمانی همه کشورها از نظر آلمانی ها معتبر نیستند و در مراحل مهاجرتی خود باید میزان اعتبار بیمه خود را از مسوولان بپرسید.

تسلط به زبان آلمانی: دانستن زبان آلمانی برای ورود به این کشور ضروری نیست اما باید بتوانید با مردمان ساکن در این سرزمین ارتباط برقرار کنید. شما می توانید در آزمون های سنجش زبان انگلیسی و آلمانی شرکت کنید و توانایی خود را اثبات کنید.

ویزای معتبر: هر کسی که وارد آلمان می شود باید ویزایی معتبر داشته باشد، حتا گردشگران باید دارای ویزای مدت دار باشند. این موضوع به این دلیل است که شاید تازه واردان به آلمان درخواست اقامت دایم بدهند. ویزاهای معتبر این کشور عبارت اند از ویزای تحصیلی، تجاری، گردشگری، علمی و پژوهشی، کاری و سرمایه گذاری.

توصیه ما به شما

در آخر توصیه می کنیم که همیشه همه مدارکی که از شما درخواست می شود را به صورت تمام و کمال تهیه و ارسال کنید. این موضوع درباره سفارت آلمان بسیار جدی تر است. برای گرفتن نوبت در سفارت آلمان باید حتما به صورت اینترنتی اقدام کنید که همین مرحله مدتی طول خواهد کشید و اگر مدرک های شما کامل نباشند تا چندین ماه کارتان به عقب خواهد افتاد. همچنین بدانید نوبتی که در سفارت آلمان ثبت می کنید به هیچ وجه قابل تغییر نیست. پیشنهاد می کنیم که همیشه نام و نام خانوادگی و مشخصات اصلی تان را مرور کنید و از صحت آن ها مطمئن شوید.

گذرنامه شما نیز نقش بسزایی در روند مهاجرت شما دارد پس همیشه شماره گذرنامه خود را در اسنادتان چک کنید تا اشتباه نباشد. فراموش نکنید که بسیاری از امور مهاجرتی از طریق ایمیل انجام می شود به همین خاطر حتما پیش از هر اقدامی یک آدرس الکترونیکی معتبر با رمز مشخص داشته باشید.

یکی دیگر از دردسرهایی که مهاجران ایرانی با آن مواجه می شوند در رابطه با عکسی است که به سفارت خانه می فرستند. این عکس بدون شک باید تمام رخ و جدید باشد در غیر این صورت در آینده با مشکل رو به رو خواهید شد.

سخن آخر

می دانیم که آلمان یکی از ۲۶ کشور عضو شینگن است و دریافت ویزای آن برای کشورهایی که عضو این پیمان نیستند کمی دشوار، به همین خاطر باید به یاد داشته باشید که اخذ اقامت دایم آن نیز آسان نیست. اگر شما تجربه مهاجرت یا سفر به آلمان را داشته اید مشکل ها و تجربه های تان را با ما در میان گذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.