کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد دادن پناهندگی به پناهجویان اوکرایین به توافق رسیدند

پناهجویان از این کشور می توانند بدون ارائه درخواست پناهندگی تا سه سال در اتحادیه اروپا اقامت داشته باشند. نانسی فیزر، وزیر داخله آلمان فدرال از یک «توافق تاریخی» و «همصدایی» کشورهای عضو سخن گفت.

اتحادیه اروپا برای نخستین بار مقرره ای از سال ۲۰۰۱ را به کار می گیرد که پس از جنگ های بالقان برای دادن محافظت موقت به پناهجویان تصویب شده بود.

براساس این مقرره، پناهجویان نخست به مدت یک سال اقامت دریافت می کنند و امکان تمدید آن به مدت مجموعا سه سال وجود دارد.

به این ترتیب پناهجویان می توانند در آلمان و کشورهای دیگر (عضو اتحادیه اروپا) کار پیدا کنند. آن ها بیمه صحی دریافت می کنند و می توانند فرزندانشان را به مکتب بفرستند.

بربنیاد اطلاعات ژرار دارمانن، وزیر داخله فرانسه، این مقرره شامل حال «همه آن هایی می شود که از جنگ در اوکرایین فرار کرده اند.»

نانسی فیزر، وزیر داخله آلمان فدرال برای کسب توافق در این زمینه تلاش کرده بود. او گفت «تا چند روز پیش کسی حتی فکرش را هم نمی کرد که چنین توافقی به دست بیاید.» وزیر داخله آلمان فدرال در ادامه گفت، برای نخستین بار همه کشورهای اتحادیه اروپا به صورت مشترک، به سرعت و طی پروسه ای غیربوروکراتیک انسان هایی را می پذیرند که از جنگ فرار کرده اند.

فیزر در ادامه گفت، پناهجویان از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا با مدرک اقامت معتبر از اوکرایین نیازی به این ندارند که پروسه پناهندگی را پشت سر بگذارند. وزیر داخله آلمان فدرال در ادامه گفت که این پروسه در آلمان روز جمعه اجرایی می شود.

در بحران مهاجرت سال ۲۰۱۵ کشورهایی مانند پولند و هنگری از پذیرش پناهجویان سوریایی و عراقی خودداری کرده بودند.

در آن زمان حدود یک میلیون نفر به آلمان آمدند. اما حالا پولند کشور اصلی پذیرای مهاجران است. براساس اطلاعات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد تا به حال حدود ۵۰۰ هزار تن از شهروندان اوکرایین از طریق مرز مشترک ۵۰۰ کیلومتری وارد پولند شده اند. نهاد محافظت مرزی پولند حتی از ۵۷۵ هزار پناهجو سخن زده است.

براساس گفته های یوهانسون، اتحادیه اروپا باید «برای پذیرش چندین میلیون پناهجو» آماده شود. او در دیدار وزیران داخله اتحادیه اروپا گفت، همین حالا «تقریبا یک میلیون تن» به اتحادیه اروپا فرار کرده اند. اشخاصی که پاسپورت های اوکرایینی دارند، می توانند به مدت حداکثر ۹۰ روز بدون ویزا در اتحادیه اروپا اقامت داشته باشند.

کمیسیون اتحادیه اروپا به خصوص به پولند در قبال پذیرش پناهجویان وعده حمایت مالی و لوجیستیکی داد. یوهانسون در ادامه گفت که پولند تا به حال خواهان اسکان مجدد این پناهجویان در کشورهای اروپایی دیگر نشده است.

به گفته وزارت داخله آلمان فدرال تا به حال حدود ۹۴۰۰ پناهجو از اوکرایین به آلمان آمده اند. اما از آن جایی که مرز آلمان با پولند به صورت مرتب کنترول نمی شود، ممکن است شمار پناهجویان بیشتر از این باشد.

اورزولا فون دیرلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا طی دیدار از رومانیا گفت، پذیرش پناهجویان یک «وظیفه اخلاقی برای ما مردم اروپا است.» او به مبلغ ۵۰۰ میلیون یورویی اشاره کرد که قرار است از بودجه اتحادیه اروپا برداشت شده و برای کمک های بشردوستانه در ارتباط با جنگ اوکرایین مصرف شود.

افزون براین قرار است به گفته اورزولا فون دیر لاین، یک «مرکز کمک های بشردوستانه برای اوکرایین در رومانیا ایجاد شود» تا کمک ها از آن جا هماهنگ شوند.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.