مهاجرت کاری مهندس شیمی

در این مطلب به بررسی مهاجرت کاری مهندس شیمی پرداخته‌ایم. مهندس شیمی فردی است که یافته‌های شیمیدان‌ها را به صورت عملی و کاربردی درآورده و در صنایع مختلف آنها را بکار می‌گیرد. در واقع مهندسی شیمی، فرآیند به‌کارگیری علم شیمی است. تقریباً هر چیزی را که شما در زندگی روزمره به کار می‌برید (اعم از پلاستیک، فلز، پارچه، کاغذ، غذا، لوازم آرایش، دارو و …) به کمک مهندسین شیمی ساخته می‌شود. این حرفه طیف وسیعی از فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد. به این دلیل نمی‌توان این رشته را به‌صورت عمومی در یک یا چند جمله به‌طور کامل تعریف کرد. زیرا با هر جمله‌ای که این رشته تعریف شود طیف وسیعی از قابلیت‌های مهندسین شیمی ناگفته می‌ماند. در ضمن با گذشت زمان و به وجود آمدن جنبه‌های تازه قابلیت‌های مهندسین شیمی این تعریف برای همیشه کامل نخواهدماند.

هر مهندس شیمی با توجه به گرایش تحصیلی خود وظایف خاصی را بر عهده دارد به‌عنوان مثال گاهی در یک فرآیند خاص مانند اکسیداسیون (سوزاندن برخی مواد شیمیایی برای تولید مواد شیمیایی دیگر) ، گاهی در حوزه مواد نانو (موادی در اندازه‌های بسیار کوچک در حد نانو که دارای ویژگی‌های جدید و خاصی هستند) و یا گاهی در طراحی فرآیند تولید مواد غیرآلی (مانند سیمان، آهک و…) تخصص دارد.

گرایش‌های مهندسی شیمی

  • پالایش
  • پتروشیمی
  • پلیمر
  • صنایع گاز
  • صنایع شیمیایی معدنی
  • صنایع غذایی
  • طراحی فرایندهای صنعت نفت
  • بهره‌برداری
  • محیط زیست
  • فناوری نانو
  • ترمودینامیک
  • عملیات واحد

شرایط مورد نیاز برای مهاجرت کاری مهندس شیمی

  • داشتن مدرک دانشگاهی حداقل لیسانس
  • داشتن مدرک ارشد یا دکترا برای متقاضیان کار به عنوان مشاور، پروفسور یا محقق
  • کسب مجوز کار از نظام مهندسی کشور مقصد

مسیر شغلی رشته مهندسی

بسیاری از فارغ‌التحصیلان مهندسی شیمی در کشورهای خارجی به‌عنوان مهندسان تازه کار در توسعه‌ی فرآیند کار خود را شروع می‌کند. در طی این مدت تحت نظارت یک مهندس شیمی با تجربه تر در وظایف و سمت‌های متنوعی فعالیت می‌کنند که باعث می‌شود که فرد تجربه کسب کرده و روندهای شرکت را فراگیرد. بعد از کسب تجربه‌ی کافی به‌عنوان مهندس در سطح ارشد فعالیت می‌کنند معمولاً در این مرحله سطح حقوق و مسئولیت‌هایشان افزایش می‌یابد.

مهندسان شیمی سطح ارشد که مقدار سابقه‌ی کار کافی کسب کرده‌اند ممکن است به سمت‌های مدیریت محصول و یا سرپرستی یک واحد یا محصول خاص ارتقا یابند. در این مرحله ممکن است به سمت مدیریت عملیات ارتقا یافته و مسئول گروه‌های صنعتی بزرگ شوند. مهندسان شیمی دارای تجربه و تحصیلات کافی ممکن است در سمت‌های مشاوره‌ای در شرکت‌ها و یا به‌عنوان یک پیمانکار مستقل (خوداشتغالی) کار کنند.

نرم‌افزارهای تخصصی و کاربردی مهندس شیمی

اگر در آگهی‌های کار در موتورهای جستجوی شغل را جستجو کرده باشید، می‌توانید از ارزش و اهمیت تسلط و آشنایی با نرم‌افزارهای تخصصی و کاربردی مرتبط با مهندسی شیمی مطلع شوید. به‌نوعی می‌توان گفت یک مهندس فارغ‌التحصیل شیمی درصورتی‌که با تسلط بر این نرم‌افزارها می‌توانید در هر جا که خواستید مشغول به کار شوید. برخی از مهم‌ترین این نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

  • FLUENT
  • OLGA
  • FEMLAB
  • MATLAB
  • Hysys : نرم‌افزار بهینه‌سازی فرآیندهای شیمیایی مهندسی شیمی
  • ASPEN ONE : نرم‌افزار طراحی و شبیه‌سازی
  • CHEMCAD : نرم‌افزار شبیه‌سازی فرآیندهای شیمیایی
  • Portable WinDrawChem : نرم‌افزار رسم ساختار مولکولی و نمادهای شیمی

درآمد مهندس شیمی در ایران

ازآنجاکه تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل مؤثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی ازجمله مهندس شیمی می‌باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد مهندس شیمی ازنظر سابقه کاری در رده‌های مختلف سازمانی موردبررسی قرارگرفته است. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است در هر رده سازمانی با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق مهندس شیمی نیز افزایش می‌یابد.

میزان درآمد مهندس شیمی در برخی کشورها

پس از مهاجرت کاری مهندس شیمی با جستجوی کار و استخدام می‌بایست از میزان درآمد متوسط سالانه جایگاه شغلی خودآگاهی داشته باشید. میزان درآمد متوسط مهندسین شیمی در کشور آمریکا سالانه حدود ۱۱۵.۰۰۰ دلار می‌باشد.

میزان درآمد متوسط سالانه مهندسین شیمی در کشور استرالیا ۱۲۰.۰۰۰ دلار قبل از کسر مالیات است.

در انگلستان متوسط سالانه درآمد مهندسین شیمی کم‌تجربه در حدود ۴۵.۰۰۰ دلار و این مبلغ برای متخصصین و مهندسین باتجربه کاری بالا میان ۵۵.۰۰۰ الی ۹۵.۰۰۰ دلار است. افراد دارای پست نظارتی بیش از ۱۲۰.۰۰۰ دلار حقوق دریافتی خواهند داشت.

حقوق مهندس شیمی در کشورهای خارجی

میزان دستمزد افراد بر اساس مواردی مانند آموزش، سطح تجربه و سابقه‌ی کار، شرکتی که در آن مشغول به کار هستند، مسئولیت‌های خاص شغلی‌شان و چندین موارد دیگر مشخص می‌گردد. تجربه و رزومه کاری فرد تأثیر بسیار بر میزان حقوق آنها دارد.

وظایف مهندس شیمی

– تحقیق، طراحی و توسعه و بهینه‌سازی فرآیندهای شیمی

– سرپرستی بر عملیات و نگهداری از تأسیسات صنعتی

– تضمین کنترل کیفیت مواد شیمیایی

– خدمت در محل به‌عنوان مشاور فنی

– عیب‌یابی مشکلات محصولات و فرآیندها

– رهبری پیشرفت در محصولات و فرآیندها

– هدایت کارهای ایمنی شرکت از طریق استفاده‌ی صحیح، دفع مواد شیمیایی و ضایعات شیمیایی

– طراحی، آزمایش و به‌کارگیری دستگاه‌های باکیفیت کنترل محیطی

– انتخاب مناسب‌ترین ابزار برای اندازه‌گیری فشار، دما، سرعت جریان و ترکیب

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری مهندس شیمی

با استناد به رونق بیش‌ازپیش صنعت شیمی در جهان که بر پایه ذخایر و معادن طبیعی می‌باشد؛ جای تعجبی نیست که متخصصان این رشته بازار کار فوق‌العاده‌ای در کشورهای خارجی داشته باشند. سابقه کار و ارائه یک رزومه کاری جامع رمز موفقیت در مهاجرت کاری به کشورهای درجه‌یک دنیا می‌باشند. بهترین کشورها برای مهاجرت کاری مهندس شیمی به شرح زیر هستند:

کانادا

کانادا کشوری است که به سبب موقعیت جغرافیای خاص آن، دارای ذخایر طبیعی فراوانی اعم از نفت، گاز و چوب می‌باشد. انجمن‌های مهندسی علمی و حرفه‌ای در کانادا بسیار است که می‌توانند زمینه اشتغال در این کشور را برای افراد فراهم کنند. ایران ایندید، بهترین نمایندگی کاریابی خارجی در کانادا افتخار دارد تا همراه متخصصان رشته شیمی تا دریافت اقامت این کشور باشد.

آلمان

آلمان کشوری جذاب برای رشته‌های مهندس محسوب می‌شود. صنعت داروسازی و زیست‌فناوری در این کشور رونق فراوانی دارند که موقعیت شغلی زیادی را برای مهندسان شیمی فراهم می‌کنند.

نیوزلند

کشور نیوزلند با اقتصاد پایدار و بهره‌مندی از منابع طبیعی فراوان مقصدی جذاب برای مهندسان شیمی به شمار می‌رود. شاید دلیل اصلی مهاجرت این‌گونه مشاغل به نیوزلند، نیاز بالای بازار کار این کشور به مهندسان و متخصصان باشد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.