مهاجرت کاری مهندس الکترونیک

با توجه به این‌که مهاجرت کاری مهندس الکترونیک به‌عنوان زیرشاخه‌ای از رشته برق به دلیل توسعه و گسترش بالای صنعت الکترونیک طرفداران زیادی پیداکرده، در این مطلب سعی داریم به بررسی شرایط اخذ ویزای کاری و آینده شغلی آن در کشورهای خارجی بپردازیم.

مهاجرت کاری مهندسی الکترونیک

تحصیل در زیرشاخه‌های رشته مهندسی برق مانند مهندسی الکترونیک، دریافت مدرک از دانشگاه‌های مرتبط و مهم‌تر از همه داشتن سابقه کاری و کسب تخصص لازم در زمینه سیستم‌های الکترونیک، برای مهاجرت کاری مهندس الکترونیک به کشورهای خارجی ضروری است.

مهندسی الکترونیک به دلیل توسعه و گسترش مداوم سیستم‌های الکترونیکی در جهان و نیاز بازار کار کشورهای اروپایی و کانادا، دارای فرصت‌های شغلی بسیاری است؛ خصوصاً افرادی که دارای تخصص لازم جهت طراحی سیستم‌های الکترونیک، توسعه و گسترش زیرساخت‌های نرم‌افزارها و خدمات وابسته به آن را دارا باشند.

در میان کشورهای اروپایی و کشور کانادا که به علت کمبود فارغ‌التحصیلان در گرایش‌های مختلف برق با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، مهاجرت کاری مهندس الکترونیک در فهرست رشته‌های پردرآمد قرار داشته و می‌تواند بازار کار بسیار قدرتمند و پویایی را در آینده دارا باشد.

مهندس الکترونیک و اهمیت آن

الکترونیک در اصطلاح به دانشی گفته می‌شود که به بررسی و کنترل عبور الکترون‌ها در محیط‌های مختلف و کارایی آن در سیستم‌های برق پیشرفته می‌پردازد؛ لذا مهندسی الکترونیک گرایشی از برق می‌باشد که طراحی و ساخت سیستم‌های الکترونیک، نصب و نگه‌داری و … جزو تخصص‌ها لازم آن است.

این نوع گرایش از مهندسی برق دارای تنوع بالایی در زمینه محیط کاری می‌باشد؛ به‌طوری‌که هر محلی که در آن سیستم‌های الکترونیک موجود باشد؛ از کابین هواپیما گرفته تا شرکت مخابراتی و … دارای موقعیت شغلی برای مهندسی الکترونیک است؛ درنتیجه، تنوع موقعیت شغلی این رشته به حدی بالا هست که کشورها با کمبود نیروی متخصص مواجه شوند.

تنوع و گستردگی بالای سیستم‌ها و نرم‌افزارهای الکترونیکی در مراکز خدماتی و تولیدی، کارخانه جات صنعتی و شرکت‌ها برای پیشبرد و ارتقای توان انسانی افراد، می‌تواند اهمیت بالای مهندسی الکترونیک را اثبات کند.

ویژگی های مهندس الکترونیک

ویژگی‌های مهم مهندس الکترونیک به شرح زیر است.

  • سلامت جسمانی بالا به‌منظور کار در شرایط سخت
  • هماهنگی و نظم میان اعضای بدن مانند دست‌ها و چشمان
  • خلاقیت و قدرت ابتکار و نوآوری
  • سلامت روانی و هوش بالا
  • مسئولیت‌پذیری
  • انگیزه و علاقه بالا به‌منظور کار با داده‌های الکترونیکی

فاکتورهای اساسی برای ورود به بازار کار کشورهای مختلف و مهاجرت کاری مهندس الکترونیک، ابتکار، تخصص و تجربه کاری بالا است؛ به‌طوری‌که هرچه تجربه و نوآوری در کار بالاتر باشد، موفقیت افراد به‌تناسب آن بیشتر خواهد بود.

وظایف مهندس الکترونیک

مهندسان الکترونیک برای راهیابی به بازار کار قدرتمند در سطح بین‌المللی بایستی دارای تخصص، مهارت و تجربه بالایی باشند تا از یک‌سو نظر کارفرما را در روند اخذ ویزای کاری جلب کند و از سوی دیگر زمینه پیشرفت شغلی خود را فراهم کرده تا به‌تبع آن درآمد بالاتری را کسب نمایند. مهم‌ترین وظایف مهندس الکترونیک شامل موارد زیر می‌باشند.

  • طراحی و ساخت سیستم‌های الکترونیک
  • شناسایی تکنولوژی روز و ارزیابی آن‌ها جهت کارایی در سیستم‌ها
  • نوآوری و توسعه سیستم‌های الکترونیک
  • مشارکت در طرح‌های الکترونیک صنعتی و تحقیقاتی
  • شرکت در سمینارها و همایش‌های فنی در حوزه الکترونیک
  • تجزیه، تحلیل و ارزیابی کلی سیستم‌های الکترونیک
  • تهیه گزارشات فنی از سیستم‌ها

مهندسان الکترونیک در محیط کاری بسته به حوزه آن، با مهندسان مکانیک، پزشکی و مخابرات در ارتباط می‌باشند و مجموعه وظایف روزانه این مهندسان، بررسی و کنترل سیستم‌های الکترونیک مراکز خدماتی یا صنعتی و در صورت لزوم تعمیر آن‌ها می‌باشد.

مهندسان الکترونیک برای راه‌یابی به بازار کار قدرتمند در سطح بین‌الملل بایستی دارای تخصص و سابقه کاری باشند تا بتوانند نظر کارفرما|

شرایط اخذ ویزای کار در کشورهای اروپایی و کانادا

لازمه مهاجرت کاری مهندس الکترونیک به کشورهای اروپایی و کانادا اخذ مجوز و ویزای کاری است. مهم‌ترین اصل در روند اخذ این نوع ویزا دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای خارجی می‌باشد که این امر تنها در صورت اثبات توانمندی‌ها و تجارب افراد در حوزه کار انتخابی امکان‌پذیر خواهد بود.

از سوی دیگر قبل از اقدام به اخذ ویزای کاری، بایستی لیست مشاغل موردنیاز کشورها را به‌دقت بررسی کنید تا بتوانید به دریافت پیشنهاد شغلی امید داشته باشد؛ برای مثال مهندسی الکترونیک در سال ۲۰۲۰ جزو مشاغل موردنیاز کانادا بوده و افراد دارای تخصص در این زمینه می‌توانند با کسب امتیازات لازم موفق به کسب جاب آفر شوند. مدارک لازم جهت دریافت ویزای کاری عبارت‌اند از:

  • داشتن پیشنهاد شغلی یا جاب آفر از سوی کارفرمای خارجی معتبر
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس با دست‌کم نمره ۶ (نمره آیلتس به نظر کارفرما بستگی دارد.)
  • تحصیلات دانشگاهی رشته الکترونیک
  • سابقه کاری مرتبط حداقل دو سال

آینده شغلی مهندس الکترونیک

مهم‌ترین نکته‌ای که مهاجرت کاری مهندس الکترونیک را در سال‌های اخیر پرطرفدار کرده، درآمد بالا و موقعیت شغلی ایده آل آن است؛ به‌نحوی‌که این رشته در کشورهای اروپایی و کانادا از آینده درخشانی برخوردار بوده و جزو مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود.  کافیست با بالا بردن تخصص و سابقه کاری شانس خود را برای کسب موقعیت شغلی و به دنبال آن ویزای کاری بالا ببرید.

میزان درآمد مهندس الکترونیک بسته به محل کار وی، که از کابین هواپیما تا بیمارستان و مراکز خدماتی و صنعتی متغیر است و همچنین میزان تجربه و سابقه کاری متقاضی متفاوت است. بدیهی است که هرچه سابقه کار افراد بالاتر باشد حقوق آن‌ها نیز بالاتر خواهد بود. به‌طورکلی میانگین درآمد سالیانه یک مهندس الکترونیک در کشورهای مختلف به شرح زیر می‌باشد.

اسامی کشورها میانگین حقوق سالانه
ایالات‌متحده آمریکا ۹۵ الی ۱۰۰ هزار دلار
سوئیس ۱۰۰ الی ۱۰۵ هزار دلار
هلند ۷۰ الی ۷۵ هزار دلار
استرالیا ۷۰ الی ۷۵ هزار دلار
کانادا ۶۵ الی ۷۰ هزار دلار

مهاجرت کاری مهندس الکترونیک به کانادا

مهندسی الکترونیک به‌عنوان زیرشاخه مهندسی برق، یکی از مشاغل موردنیاز در کانادا محسوب می‌شود؛ یعنی شانس مهندسان الکترونیک توانا و باتجربه برای دریافت ویزای کاری و مهاجرت به این کشور بالا خواهد بود. درآمد مهندسان الکترونیک در کانادا بسیار بالا است؛ به‌طوری‌که افراد تازه‌کار ۴۲.۰۰۰ دلار و افراد باسابقه حدود ۱۲۸.۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند. علاوه بر سابقه، شهر یا ایالت محل کار نیز عوامل مؤثر بر افزایش درآمد در این کشور است. به‌طورکلی مهندسان الکترونیک در مناطق نیوبرونویچ، آلبرتا، بریتیش کلمبیا، نیوفاندلند و اونتاریو دارای بیش‌ترین درآمد نسبت به میانگین کشوری خواهند بود.

مهاجرت کاری مهندس الکترونیک به کانادا برای افرادی که در این کشور سابقه کار ندارند، از دو راه امکان‌پذیر است: اسکیل ورکر و جاب آفر. در روش اسکیل ورکر، متقاضی جویای شغل این امکان را دارد تا با کسب امتیازات در دو مرحله، دعوت‌نامه کاری دریافت کند.

در شرایط دنیای امروزی، بهترین روش جاب آفر است. در این روش با جستجوی شغل در شهر مدنظر، با ارائه رزومه قوی، می‌توان از کارفرمای واجد شرایط پیشنهاد شغلی دریافت کرد. پیشنهاد شغلی معتبر کلید موفقیت در اخذ ویزای کاری و البته اقامت دائم در آینده خواهد بود.

سؤالات متداول

شرایط مهاجرت کاری مهندس الکترونیک به کانادا چگونه است؟

ازآنجایی‌که مهندسی الکترونیک جزو مشاغل موردنیاز کانادا در سال ۲۰۲۰ می‌باشد، دارای موقعیت‌های شغلی متعددی است که با کسب امتیازات لازم می‌تواند به دریافت جاب آفر از کارفرمای کانادایی منجر شود؛ لذا دو فاکتور مهم سابقه کاری مرتبط و مدرک زبان با نمره موردقبول می‌تواند شانس افراد را در دریافت ویزای کاری از سوی سازمان مهاجرتی کانادا بالا ببرد.

میزان درآمد مهندس الکترونیک در کشور سوئد چگونه است؟

با توجه به اینکه مهندسی الکترونیک جزو مشاغل موردنیاز کشور سوئد است، دریافت پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای سوئدی با احتمال بالا تضمین شده است. البته تسلط بر زبان سوئدی مانعی مهم در روند اخذ ویزای کار سوئد محسوب می‌شود. میزان درآمد مهندس الکترونیک بسته به میزان سابقه کاری بین ۱۵ تا ۴۵ هزار کرون متغیر است؛ افراد هرچقدر که سابقه کاری بالاتری داشته باشند به همان میزان مشمول افزایش حقوق خواهند شد.

فاکتورهای تأثیرگذار بر میزان درآمد مهندس الکترونیک در اروپا کدم‌اند؟

در اروپا داشتن سابقه کاری مرتبط حرف اول را در اخذ پیشنهاد شغلی، روند کسب ویزای کاری و میزان دستمزد می‌زند؛ علاوه بر میزان سابقه کاری، دو فاکتور میزان تحصیلات دانشگاهی و جنسیت افراد نیز بر میزان دستمزد افراد در کشورهای اروپایی تأثیرگذار خواهد بود؛ برای مثال مردان نسبت به زنان حدود ۱۰ درصد حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

آینده مهاجرت کاری مهندس الکترونیک به آلمان چگونه است؟

کشور آلمان به علت صنعتی بودن و کمبود نیروی کار متخصص در زمینه مهندس الکترونیک فرصت ایده آلی برای مهاجرت کاری به شمار می‌رود. درآمد مهندس الکترونیک در آلمان به نسبت بالا بوده و از حدود ۲۰۰۰ تا ۷۰۰۰ یورو در ماه متغیر می‌باشد؛ لازم به ذکر است که در آلمان مانند سایر کشورهای اروپایی میزان سابقه کاری در روند اخذ ویزا بسیار مهم است.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.