مهاجرت کاری زمین شناس

مشاغلی مثل زمین‌شناسی در کشورهای مختلف به دلایلی مختلف موردتوجه مدیران زیادی قرارگرفته شده است و در ایران هم به دلیل وجود منابع معدنی ازجمله ذخایر فلزی، غیرفلزی و گران‌بهایی مثل نفت و گاز، به دلیل وقوع زلزله و پدیده‌های طبیعی، تغییر شکل زمین، زمین‌شناسان زیادی در این حوزه پژوهش و تحقیق می‌کنند و به مطالعه می‌پردازند.

رشته زمین‌شناسی

زمین‌شناسی (ژئولوژی) یکی از رشته‌های وابسته به منابع طبیعی است که فرد فارغ‌التحصیل در رابطه با زمین و وضعیت مواد تشکیل‌دهنده، منابع طبیعی اطلاعات جامعی دارد و می‌داند که زمین از چه ساختاری تشکیل شده و چه عواملی در شکل‌دهی زمین تأثیرگذار است.

ارتباط نزدیک زمین‌شناسی به هواشناسی، جغرافیا، شیمی، فیزیک و علوم زیستی به فارغ‌التحصیلان رشته زمین‌شناسی کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی در رابطه با رشته خود به دست آورند.

زیرشاخه‌های رشته زمین‌شناسی

رشته زمین‌شناسی زیرشاخه‌های متفاوتی در دانشگاه‌ها دارد و این باعث شده تا در رشته زمین‌شناسی نفت، زمین‌شناسی در حوزه ساختمان و اقتصاد، سنگ‌شناسی، فسیل‌شناسی و زمین‌شناسی، دانشجویان زیادی فارغ‌التحصیلان شوند که معمولاً از طریق حفر و بررسی وضعیت زمین اطلاعات جامع را به دست می‌آورند که متأسفانه به دلیل وضعیت بدکاری،  اغلب فارغ‌التحصیلان این رشته بیکار هستند و به دنبال راهی برای مهاجرت کاری رشته زمین‌شناسی به کشورهای دیگر هستند.

به فرض مثال رشته زمین‌شناسی مهندسی، تأثیر زمین  بر روی ساختار و اجزای مهندسی مورد بررسی قرار داده است و زمین‌شناسان روش و راه‌حل‌های مناسب برای کاهش خطرات جانبی را ارائه می‌دهند و یکی دیگر از شاخه‌های زمین‌شناسی، رشته زمین‌شناسی اقتصادی است که در رابطه با مواد معدنی و ساختار، بافت مواد معدنی و بخش‌بندی و عوامل تأثیرگذار در ساختار مواد معدنی اطلاعات جامعی دارند و در این زمینه تحقیق می‌کنند.

ساعت کاری یک زمین‌شناس

ساعت کاری زمین‌شناس با توجه به فعالیت و کاری که انجام می‌دهند متفاوت است اما اگر در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شوید مثل سایر موقعیت شغلی، تمام‌وقت هستید و حقوق ثابتی را دریافت می‌کنید اما برای  افرادی که در خارج از محیط کاری مشغول به کار هستند ساعت کاری مشخصی وجود ندارد و گاهی تمام‌روزشان را درگیر این‌ کار هستند و بیرون از خانه به سر می‌برند.

بیشتر فارغ‌التحصیلان رشته زمین‌شناسی مرد هستند چراکه زمین‌شناسان معمولاً در شرایط بدآب‌وهوایی در طبیعت و بیرون از خانه مشغول به کار هستند و بیشتر خانم‌ها در صورتی می‌توانند کار مناسبی پیدا کنند که در بخش نرم‌افزاری شرکت‌های مرتبط به زمین‌شناسی مشغول به کار شوند که این اتفاق باعث شده که کار تمام‌وقت در شرکت‌های دولتی و خصوصی برای خانم‌ها راحت پیدا نشود.

وظایف زمین‌شناس

زمین‌شناس مطالعه دقیق و علمی را  بر روی زمین انجام می‌دهد و اطلاعات جامعی در رابطه با زمین، ساختار و حرکت، موارد تشکیل‌دهنده آن دارد و می‌تواند از طریق حفر زمین، نقشه‌برداری، لرزه‌نگاری و بررسی تصاویر ماهواره‌ای اطلاعات جامعی‌ در رابطه با زمین به دست آورد.

لیست زیر شامل بخشی از شرح وظایف یک زمین‌شناس است:

  • حضور در محیط تیمی و انجام کارهای گروهی
  • اطلاعات جامع و دقیق در رابطه با رشته‌های پایه ازجمله شیمی، فیزیک و ریاضی
  • آشنایی و تسلط کافی بر روی نرم‌افزارهای Arc، Corel، IRDES، GIS و غیره.
  • تشخیص درست مکان مناسب برای دفن زباله‌های هسته‌ای
  • علاقه زیاد به رشته زمین‌شناسی و طبیعت
  • پیدا کردن معادن معدنی درست مثل نفت و گاز
  • داشتن مهارت کافی در حوزه زمین‌شناسی
  • تحمل شرایط سخت‌کاری
  • داشتن مهارت جستجو و نگرش و دید دقیق
  • علاقه مند به زندگی در طبیعت
  • بازبینی و تحقیق در رابطه با مناطق آتش‌فشانی و زلزله و تشخیص مناطق زلزله زایی که مناطق مسکونی در آن قرار دارند.

چه تحصیلاتی برای ورود به رشته زمین‌شناسی نیاز است؟

در صورت علاقه به رشته زمین‌شناسی و تحصیل در آن می‌توانید از طریق رشته تجربی وارد رشته زمین‌شناسی در دانشگاه شوید و بعد از فارغ‌التحصیلی در زیرشاخه مدنظر خود ادامه تحصیل دهید و مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را بگیرید.

آینده شغلی و کاری زمین‌شناسی به چه صورت است؟

بعدازاینکه از رشته زمین‌شناسی در دانشگاه فارغ‌التحصیل شدید، می‌توانید در شرکت‌ و ادارات دولتی ازجمله وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت، نفت، نیرو، موسسه ژئوفیزیک، جهاد کشاورزی، آموزش‌وپرورش، علوم و تحقیقات و در شرکت‌های خصوصی ازجمله ذوب‌آهن، شرکت‌هایی در حوزه زمین‌شناسی، زلزله‌نگاری، ساخت سد، حفر تونل، راه‌سازی، آزمایشگاه‌های زمین‌شناسی، سنگ‌شناسی و در بخش‌های مختلف شرکت ازجمله تحلیل و تهیه نقشه زمین‌شناسی مشغول به کار شوید.

چنانچه علاقه زیادی به کارآفرینی دارید، می‌توانید از طریق این رشته یک شرکت خصوصی را برای خود راه‌اندازی کنید و فعالیت خود را در آن ادامه دهید، در غیر این صورت به‌عنوان پیمانکار با وزارتخانه و شرکت‌هایی مثل شرکت نفت و گاز همکاری کنید و درزمینهٔ طراحی و تحلیل نقشه زمین‌شناسی فعالیت کنید.

موقعیت کاری زمین‌شناسی

بعد از فارغ‌التحصیلی در این رشته می‌توانید در یکی از سمت‌‌های زیر استخدام و مشغول به کار شوید:

  • کارشناس ژئوفیزیک
  • کارشناس کنترل کیفی
  • بازرس فنی
  • مدیر پروژه

وضعیت استخدام نیروی زمین‌شناسی در کشورهای دیگر به چه صورت است؟

وضعیت استخدام رشته زمین‌شناسی در امریکا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ رشد افزایشی داشته است که در برابر رشته‌های دیگر که حدود ۱۴٪ رشد دارند، این رشد ۲۱٪‌ای استخدام زمین‌شناس بسیار زیاد است.

هم‌چنین وضعیت استخدام زمین‌شناس در کشور استرالیا در این ۵ سال حدود ۱۸ درصد بوده که با توجه به این آمار، در آینده نزدیک شاهد استخدام افراد بیشتری خواهیم بود و افراد زیادی از طریق مهاجرت کاری رشته زمین‌شناسی در کشورهای دیگر مشغول به کار می‌شوند.

میانگین درآمد زمین‌شناس در کشورهای دیگر بین ۱۴۱.۷۷۲ تا ۵۴.۰۴۴ دلار است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این هزینه با توجه به مهارت و|

حقوق و درآمد زمین‌شناس در ایران

بعد از اینکه در رشته در زمین‌شناسی تحصیل را به پایان رساندید، می‌توانید در ادرات دولتی، شرکت‌های خصوصی و به‌صورت پیمانکاری مشغول به کار شوید.

سازمان‌های دولتی به یک زمین‌شناس بر اساس قانون کشوری حقوق می‌دهند اما حقوق و درآمد یک زمین‌شناس در شرکت خصوصی با توجه به تخصص، مهارت و درنهایت توافق بین زمین‌شناس با کارفرما شرکت متفاوت است.

بررسی حقوق و درآمد زمین‌شناس در کشورهای دیگر

یکی از عوامل تأثیرگذار در مهاجرت کاری رشته زمین‌شناسی به کشورهای دیگر، درآمد سالانه است که در ادامه متوسط هزینه‌های رشته زمین‌شناسی در کشورهای دیگر را موردبررسی قرار داده‌ایم و در لیست زیر نمایش داده‌ایم.

امریکا: طبق آخرین آمار متوسط درآمد سالانه در امریکا حدود ۸۴.۵۰۰ دلار است

استرالیا: متوسط درامد سالانه در استرالیا بدون کسری مالیات حدود ۸۷.۶۰۰ دلار است.

انگلیس: در انگلیس معمولاً متوسط درامد برای یک تازه‌کار بین ۳۰.۵۰۰ تا ۴۶.۰۰۰ دلار و برای یک فرد باتجربه بین ۶۱.۰۰۰ تا ۷۶.۰۰۰ دلار است.

مهاجرت کاری رشته زمین‌شناس به کانادا

رشته مهندسی زمین‌شناسی و معدن می‌توانند در حوزه خدمات فنی و پشتیبانی، مشاوره شرکت‌های مهندسی یا در زمینهٔ تولید نفت و گاز، اکتشافات معدنی، ژئوفیزیک، متالوژی و حفاظت از محیط‌زیست فرصت استخدام داشته باشند. به عبارتی محل اشتغال به کار آن‌ها می‌تواند در شرکت‌های نفت و معدن، ادارات دولتی، مؤسسات آموزشی و شرکت‌های تولیدی، خدماتی و ساختمانی باشد.

این گرایش شغلی در ایالت‌های انتاریو، مانیتوبا، نیوبرانزویک، کبک، بریتیش کلمبیا، نیوفاندلند و لابرادور دارای بازار کار بسیار خوبی است. میانگین دستمزد شاغلان در رشته زمین‌شناسی ۳۰ دلار به ازای هر ساعت است؛ این در حالی است که طبق فاکتورهای متعددی نظیر تخصص، سابقه شغلی، شرکت و شهر یا ایالت مدنظر، میانگین دستمزد این افراد تا حدود ۵۵ دلار به ازای هر ساعت نیز خواهد رسید.

دریافت جاب آفر معتبر مسیر همواری را تا اخذ ویزای کاری کانادا و به دنبال آن اقامت دائم کانادا خواهد داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاوران ما در موسسه مهاجرتی ویزانیو تماس حاصل فرمایید.

شغل زمین‌شناسی در ایران

تمام بخش‌های خصوصی و اداری به زمین‌شناس نیاز مبرمی دارند اما دلایل زیر باعث شده افراد زیادی در ایران به دنبال کار باشند و یا نتوانند در رشته‌ای که علاقه دارند، فعالیت کنند و برای مهاجرت کاری در رشته زمین‌شناسی اقدام کنند.

  • وجود برخی از دروس غیرضروری در بین دروس دانشگاهی
  • نبود کار و وضعیت کاری مناسب برای رشته زمین‌شناسی
  • بی‌توجهی به این رشته و فارغ‌التحصیلان آن
  • شناخت نادرست رشته زمین‌شناسی در بین عموم مردم
  • بی‌توجهی دولت به شغل سخت زمین‌شناسی

سوالات متداول

آیا مهاجرت کاری رشته زمین شناسی نیاز به مهارت دارد؟

بله قطعا، فرد فارغ التحصیل در رشته زمین‌شناسی باید علاوه بر اینکه مدرک مرتبط با رشته خود را دارد باید مهارت و کار عملی در این حوزه نیز انجام داده باشد و تنها مدرک داشتن کفایت نمی‌کند.

مدارک مورد نیاز برای ارائه مهاجرت کاری چیست؟

برای اخذ ویزای کاری باید اصل پاسپورت، عکس، مدرک تحصیلی مرتبط با سابقه کاری، شناسنامه، کارت ملی و سایر مدارک مهم را به‌همراه داشته باشد.

برای مهاجرت به کانادا داشتن مهارت کافی در زمنیه زمین‌شناسی کفایت می‌کند؟

خیر برای مهاجرت به کانادا باید علاوه بر مهارت، مدرک تحصیلی و در غیر این صورت باید مدرک دوره‌های مرتبط را داشته باشید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.