مهاجرت کاری انیماتور

مهاجرت کاری انیماتور به‌عنوان یکی از رشته‌های پرطرفدار در دنیای دیجیتال امروز، مسیر سرنوشت سازی برای علاقه‌مندان و متخصصان این رشته محسوب می‌شود.

شغل انیماتور

انیمیشن نمایشی بسیار سریع و پشت سرهم از هنر یا نقاشی دوبعدی است. می‌توان گفت انیمیشن هنری زیبا برای جان دادن و حرکت دادن اشیای غیرزنده و بی‌جان است. انیمیشن دارای سابقه تاریخی بسیار طولانی است؛ به‌طوری‌که اولین بار نمونه‌های آن به شکل حیوانات بر روی دیوارهای غارهای کشف شد. در این آثار اشکال در موقعیت‌های مختلف نقاشی شده بودند که با کمی دقت می‌توان متوجه شد که به دنبال هم قرارگرفته و داستانی را روایت می‌کنند.

به کسی که انیمیشن را طراحی کرده و می‌سازد، اصطلاحاً انیماتور گفته می‌شود. انیماتورها با قدرت هنری و تخیل خود توانایی ساخت انیمیشن، تیزرهای تبلیغاتی، موزیک ویدیو. انواع بازی‌های کامپیوتری را دارا می‌باشند. انیمیشن‌ها معمولاً در قالب‌های کامپیوتری و تلفیقی به‌صورت دوبعدی یا سه‌بعدی طراحی و ساخته می‌شوند. ساخت انیمیشن‌های کامپیوتری معمولاً توسط نرم‌افزارهای گوناگونی که دائماً در حال پیشرفت هستند، انجام می‌پذیرد؛ بااین‌حال انیمیشن‌های دیگر بر روی کاغذ، مقوا یا طلق ساخته می‌شوند.

دقت، تمرکز، حوصله در کنار توجه به جزئیات با به‌کارگیری نرم‌افزارهای حرفه‌ای کامپیوتری انجام می‌پذیرد؛ بنابراین علاوه بر هنر و استعداد، مهارت استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری نیز لازمه یک انیماتور حرفه‌ای است؛ به این منظور این افراد باید گواهینامه فنی معتبر دارا باشند.

انیماتورها معمولاً یا به شکل استخدامی در شرکت مطابق با ساعات کاری استاندارد مشغول به کار می‌شوند؛ یا به‌صورت قراردادی و قبول سفارش کار می‌کنند؛ برای مثال پروژه ساخت یک تیزر تبلیغاتی را قبول کرده و در موعدی مقرر تحویل می‌دهند. با توجه به گسترش دنیای دیجیتال، نیاز به یک انیماتور حرفه در هر کشوری احساس می‌شود؛ درنتیجه مهاجرت کاری انیماتور برای شاغلان این رشته هنری گزینه بسیار ایده آلی خواهد بود.

مسئولیت‌های انیماتور

پیش‌نیاز یک انیماتور حرفه‌ای، هنر نقاشی در کنار تخیل قوی است؛ لذا کسانی در این حوزه موفق خواهند شد که علاقه و قدرت رؤیاپردازی بسیار قوی دارند؛ در پروسه مهاجرت کاری انیماتور نیز این موارد از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. ساخت یک انیمیشن خوب نیز دارای چندین مرحله می‌باشد؛ از داستان‌پردازی گرفته تا طراحی مدل و ویرایش نهایی اثر. در پروژه‌های کوچک معمولاً انیماتور با چند مرحله از ساخت درگیر می‌باشد؛ اما در پروژه‌های بزرگ‌تر، انیماتور به‌عنوان عضوی از یک تیم کاری، وظایف محدودتری به عهده خواهد داشت.

توسعه و طراحی: در این مرحله کارگردان یا مسئول تولید، با تأمین منابع مالی، به ایده پردازی و برنامه‌ریزی پروژه خواهند پرداخت.

پیش‌تولید:

در مرحله پیش‌تولید، بازنگری ایده و داستان‌پردازی صورت گرفته و طراحی و نقاشی هرکدام از صحنه‌های داستان صورت می‌گیرد.

تولید:

در این مرحله رنگ‌ها انتخاب شده و با کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری، شخصیت‌های داستان و حرکات آن‌ها ساخته می‌شوند.

نورپردازی، طراحی زمینه و ترکیب اثر:

در این مرحله به‌وسیله نرم‌افزارهای کامپیوتری، نورپردازی و ترکیب رنگ‌ها، زمینه‌ها و لایه‌های مختلف انیمیشن انجام می‌پذیرد؛ پس از صداگذاری نهایتاً نسخه نهایی انیمیشن تولید خواهد شد؛ البته مرحله آخر ویرایش قطعه نهایی است که باید با تمرکز بالا انجام شود.

مهارت‌های موردنیاز یک انیماتور حرفه‌ای

ورود به حوزه شغلی انیماتور، علاوه بر داشتن علاقه، استعداد و تمرکز بالا نیازمند اخذ مدرک تحصیلی معتبر است. فارغ‌التحصیلان این رشته هنری می‌توانند در موقعیت‌های شغلی نظیر کارشناس تلویزیون یا دیجیتال، ارتباط تصویری، تصویرسازی یا انیمیشن‌سازی مشغول به کار شوند. اگرچه می‌توان این حرفه را در آموزشگاه فراگرفت، اما تحصیل در دانشگاه مطمئناً در روند موفقیت مهاجرت کاری انیماتور تأثیر به سزایی خواهد داشت. مهارت‌های موردنیاز یک انیماتور خوب به شرح زیر است:

  • قدرت تخیل یا خلاقیت
  • مهارت در مدل‌سازی و طراحی
  • صبر و حوصله فراوان
  • تمرکز قوی
  • دقت بالا در جزئیات
  • مهارت در نرم‌افزارهای کامپیوتری طراحی و گرافیکی

آینده شغلی انیماتور

انیماتور بازار کار بسیار متنوعی دارد؛ از استودیوهای ساخت انیمیشن گرفته تا شرکت‌های تولیدکننده بازی‌های رایانه‌ای و شرکت‌های تبلیغاتی. متخصصان این رشته یا در شرکت‌های خصوصی و دولتی مانند یک کارمند مشغول به کار می‌شوند و ساعات کاری آن‌ها مطابق با استانداردهای تعریف‌شده است؛ یا معمولاً به‌صورت قراردادی کار می‌کنند؛ مثلاً برای ساخت یک تیزر با یک شرکت قرارداد بسته و در موعدی مقرر تحویل می‌دهند.

همان‌طور پیش‌تر اشاره شد، مهاجرت کاری انیماتور آینده بسیار خوبی در کشورهای خارجی دارد. کشورهای پیش رو در صنعت انیمیشن‌سازی، بازی‌های کامپیوتری و تبلیغات، مانند آمریکا، کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی پیشرفته می‌تواند مقصد جذابی برای این حوزه باشند. عناوین شغلی رشته انیمیشن در کشورهای خارجی شامل مواردی چون Character Animator، Character Modeler، Technical Artist، Texture Artist، Digital Artist، Lighting Artist، Concept/Storyboard Artist و Compositing Artist می‌باشند.

درآمد انیماتور در کشورهای خارجی

مهاجرت کاری انیماتور به کشورهای درجه‌یک دنیا به‌تبع درآمد بالایی به همراه خواهد داشت. آمریکا، کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی همواره مقاصدی جذاب برای متخصصان رشته‌های هنری بوده و هست. بالاترین درآمد سالیانه انیماتور در کشوری مانند کانادا حدود ۱۳۰ هزار دلار و پایین‌ترین آن حدود ۴۵ هزار دلار می‌باشد. متوسط درآمد سالیانه انیماتور در کشور آمریکا حدود ۶۰.۰۰۰ دلار و در انگلیس بین ۴۵.۰۰۰ تا ۶۲.۰۰۰ بسته به قرارداد متغیر می‌باشد.

مشکلات انیماتور در ایران

ازآنجایی‌که مشکلات مشاغل هنری ازجمله انیماتور در ایران بسیار است؛ مهاجرت کاری انیماتور مانند سایر رشته‌های مشابه آن طرفداران بسیاری دارا می‌باشد. یکی از مشکلات مهم این‌گونه مشاغل در ایران درآمد ناکافی و فرصت‌های شغلی اندک می‌باشد.

نبودن حمایت و سرمایه‌گذاری کم برای ساخت انیمیشن، عدم تفکیک میان وظایف در پروسه تولید انیمیشن، نبودن نیروهای متخصص در حوزه داستان‌پردازی و تولید و وجود نداشتن تقاضا برای انیمیشن ایرانی در سطح بین‌الملل از دیگر مشکلات یک انیماتور در ایران محسوب می‌شود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.