مهاجرت کاری آشپز

مهاجرت کاری آشپز می‌تواند آینده روشنی را برای متخصصان این رشته رقم بزند.

چرا کشورهای پیشرفته به آشپز نیاز دارند؟

در فهرست مشاغل موردنیاز کشورهای پیشرفته جهان، همواره جایگاهی برای رشته آشپزی وجود داشته است و موقعیت‌های شغلی فراوانی برای آن تعبیه شده است. مهاجرت کاری آشپز با توجه به علاقه بسیاری از مردم جهان به فرهنگ غذای ایرانیان، برای متخصصان این رشته می‌تواند جایگاه ارزشمندی فراهم کند.

علی‌رغم اینکه بسیاری تصور می‌کنند که کشورهای پیشرفته تنها نیاز به متخصصان و مدیران حرفه‌ای دارد، باید بدانید که این حوزه خدمات و مشاغل مرتبط با آن است که استانداردهای این کشورها را تعریف می‌کند. افزایش رفاه و گسترش حوزه گردشگری و توریست در کشورهای پیشرفته جهان، موجب شده که توجه زیادی به سمت تخصص‌هایی مانند آشپزی معطوف شود.

در این کشورها فرصت‌های بی‌شمار شغلی برای حرفه آشپزی وجود دارد؛ رستوران‌ها، هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات آموزشی، همه کانون‌های جذب و استخدام آشپزهای حرفه‌ای محسوب می‌شوند؛ برای مثال شهر تورنتو در کانادا به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری در این کشور، دارای بیش از ۷۰۰۰ رستوران و ۱۶۰ هتل می‌باشد؛ بنابراین می‌توان حدس زد که چقدر احتمال استخدام َآشپز و سرآشپز ماهر در این شهر بالا است.

با توجه به رونق رستوران گردی و علاقه وافر مردم به این مسئله، به‌ویژه در کشورهای پیشرفته، آشپزان مجرب و شناخته‌شده که دارای تمکن مالی خوبی هستند می‌توانند اقدام به تأسیس رستوران خود کنند و به عبارتی کسب‌وکار شخصی خود را راه‌اندازی کنند. اشتغال به کار حداکثری جوانان در کشورهای پیشرفته، موجب شده بسیاری از آن‌ها مهمان همیشگی رستوران‌های کوچک و بزرگ شهر باشند؛ درنتیجه مهاجرت کاری آشپز به این کشورها آینده روشنی خواهد داشت.

پیش‌نیاز مهاجرت کاری آشپز

پیش‌نیاز اساسی مهاجرت کاری آشپز دارا بودن مدرک بین‌المللی و مورد تائید کشور مقصد می‌باشد. درواقع افراد برای اشتغال به کار آشپزی در هر کشوری به‌غیراز زادگاه آن‌ها، باید مدرک بین‌المللی که مورد تائید کشور مقصد باشد، از مراکز معتبر دریافت کنند.

شرط اصلی مهاجرت کاری آشپز دریافت جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای خارجی است؛ این جاب آفر که بر مبنای مدرک بین‌المللی اخذشده از سوی آشپز ارائه می‌شود باید تمام‌وقت باشد. ارائه مدرک آشپزی بین‌المللی و معتبر در کنار توصیه‌نامه از سوی سرآشپز در آموزشگاه فنی، زمینه دریافت پیشنهاد شغلی و مهاجرت به همراه خانواده را برای آشپزهای واجد شرایط فراهم خواهد کرد.

شایان‌ذکر است که پس از تائید رزومه شغلی افراد از سوی کارفرما، زمانی برای مصاحبه با وی تعیین خواهد شد؛ در این مکالمه آنلاین باید شخصاً به سؤالات کارفرما پاسخ دهند؛ درنتیجه باید به‌طور نسبی با زبان انگلیسی آشنا باشند.

آمادگی و تخصص شغلی در حوزه آشپزی، دیگر رکن اساسی در مهاجرت کاری محسوب می‌شود؛ به این منظور افراد بایستی با غذاهای ملل مختلف و به عبارتی فرهنگ غذایی آن‌ها آشنایی کامل داشته باشند. با استناد به علاقه مردم جهان به غذاهای چینی، ایرانی، ایتالیایی و هندی، افراد باید توانایی و مهارت در پخت این نوع غذاها را به کارفرمای خارجی اثبات کنند. این مورد و البته توانایی پختن غذاهای جدید تنها با گذراندن دوره‌های آموزشی حرفه‌ای در مراکز معتبر و دریافت مدرک بین‌المللی آشپزی امکان‌پذیر است.

نحوه دریافت مدرک بین‌المللی آشپزی

اولین قدم برای مهاجرت کاری آشپز یافتن آموزشگاه معتبر برای دریافت مدرک بین‌المللی آشپزی می‌باشد؛ هدف از کسب این مدرک اثبات توانایی افراد برای کارفرما به‌منظور دریافت جاب آفر می‌باشد. مدرک فنی و حرفه‌ای در ایران، تنها مدرک معتبر در حوزه مشاغل فنی مانند آشپزی است. این مدرک قابلیت ترجمه داشته و در بیش از ۱۶۰ کشور جهان دارای اعتبار می‌باشد. دریافت مدرک بین‌المللی، از دو روش حضوری و آنلاین امکان‌پذیر است. هرکدام از این روش‌ها متشکل از دو آزمون کتبی و عملی بوده که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

آموزش حضوری

در دوره‌های آموزش حضوری، متقاضیان پس از شرکت در چند جلسه و کسب مهارت‌های لازم، در آزمون کتبی شرکت کرده و تنها با کسب نیمی از نمرات، مجوز شرکت در آزمون عملی را پیدا خواهند کرد. در آزمون عملی، یا غذا را زیر نظر داور تهیه می‌کنند یا مطابق با دوره، غذا را آماده کرده و در زمان مشخص تحویل آموزشگاه می‌دهند. در این آزمون سؤالاتی در باب نحوه پخت و آماده‌سازی غذا از افراد پرسیده شده و درنهایت پس از قبولی مدرک بین‌المللی را دریافت خواهند کرد.

آموزش آنلاین

در این دوره‌های آموزشی، متقاضی پس از ثبت‌نام و گذراندن جلسات آنلاین، مانند روش قبل در آزمون کتبی که البته اینترنتی برگزار می‌شود شرکت می‌کنند. پس از قبولی در این آزمون، با تهیه فیلم کوتاه از نحوه آشپزی و تهیه غذای تعیین‌شده، نهایتاً می‌توانند مدرک بین‌المللی آشپزی خود را دریافت نمایند.

انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت کاری آشپز

افراد به‌منظور انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت کاری آشپز کافی است در ابتدا ویژگی و فرهنگ کشورها را بشناسند؛ چراکه موفقیت در این حوزه بر پایه برقراری ارتباط مستمر با شهروندان و آشنایی با سلایق غذایی آن‌ها می‌باشد. غذا یکی از شاخصه‌های اصلی در فرهنگ هر کشوری محسوب می‌شود؛ بنابراین کسب مدرک بین‌المللی آشپزی و مطالعه و تحقیق در زمینه فرهنگ غذایی کشور مدنظر بدون شک یکی از ضرورت‌های این مسیر خواهد بود. کشورهای کانادا، استرالیا، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی به دلیل مهاجرپذیری و شکل‌گیری پدیده چند فرهنگی در آن‌ها، نیاز اساسی به آشپزهای حرفه‌ای و توانا در پخت و تهیه انواع غذاها و دسرها، دارند.

شرط اصلی مهاجرت کاری آشپز دریافت جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از کارفرمای خارجی است؛ این جاب آفر که بر مبنای مدرک بین‌المللی اخذشده از سوی آشپز ارائه می‌شود باید تمام‌وقت باشد.|

مهاجرت کاری آشپز به کانادا

شغل سرآشپز با کد ۶۳۲۱ و آشپز با کد ۶۳۲۲ در فهرست مشاغل موردنیاز کانادا NOC قرار دارند. روند رو به رشد مهاجران و گردشگران به کشور کانادا به‌خصوص در سال‌های گذشته و رونق هتل‌ها و رستوران‌های بین‌المللی، موجب شکل‌گیری پدیده چند فرهنگی و به‌تناسب آن نیاز بالا به آشپزهای حرفه‌ای و مجرب گشته است. متوسط درآمد آشپز در کانادا نسبت به سایر کشورهای اروپایی بالاتر و حدود ۴۰ تا ۸۵ هزار در سال محاسبه می‌شود. عوامل مختلفی بر دستمزد آشپز در کانادا مؤثر است؛ اما درمجموع می‌توان گفت که درآمد بالایی دارد.

آشپزهای حرفه‌ای و واجد شرایط می‌توانند با دریافت جاب آفر از کارفرمای کانادایی ویزای کاری با اعتبار ۱ یا ۳ ساله اخذ کنند. ارائه رزومه کاری، حداقل سه سال سابقه کار، گواهی عدم سوءپیشینه و سلامت لازمه دریافت ویزای کاری کانادا می‌باشد. تسلط افراد در زبان انگلیسی هم باید در حدی باشد که بتواند با دیگران ارتباط برقرار نماید. می‌توان گفت یکی از مزایای مهم مهاجرت کاری آشپز امکان به همراه بردن همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال و البته دریافت اقامت دائم کانادا پس از سه سال می‌باشد.

  • مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • نداشتن سابقه کیفری
  • توانایی در تأمین مخارج زندگی
  • اثبات مهارت‌های لازم با ارائه مدارک یا دوره‌های آشپزی
  • پیشنهاد کار معتبر از کارفرمای کانادایی
  • اتمام دوره دبیرستان و اخذ مدرک ECA یا ارزیابی اعتبار تحصیلی
  • گواهی سلامت با انجام معاینات پزشکی

آینده شغلی  آشپز در کانادا

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نیاز کانادا به آشپزهای حرفه‌ای و مجرب غیرقابل‌انکار است؛ البته این نیاز در برخی ایالات این کشور بیش‌تر احساس می‌شود. ایالت بریتیش کلمبیا با داشتن بیش از ۴۱۰۰ فرصت شغلی و به دنبال آن ایالت‌های کبک، آلبرتا، انتاریو و ساسکاچوان، بهترین شرایط را برای مهاجرت کاری آشپز دارا می‌باشند. بالا بودن فرصت‌های شغلی و نیاز بازار کار در برخی ایالات، به‌مراتب شانس دریافت جاب افر از کارفرمایان در کانادا را بالاتر خواهد برد.

با کسب تجربه در حوزه آشپزی، سالانه حدود ۲۸۰۰۰  دلار در کانادا درآمد خواهید داشت. با افزایش تجربه درآمد شغلی نیز تا حدود ۳۱.۰۰۰ دلار بالا خواهد رفت.

حقوق آشپزان مانند سایر مشاغل در ایالت‌های مختلف کانادا متغیر است؛ به‌طوری‌که در سه ایالت کلگری، تورنتو و ادمونتون، میانگین درآمد شغلی آشپزان ۱۵ درصد بیشتر از میانگین کل کشور است.

سؤالات متداول

لازمه مهاجرت کاری آشپز چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، دریافت مدرک بین‌المللی آشپزی از مراکز آموزشی معتبر لازمه این مهاجرت کاری به شمار می‌رود. ارائه این مدرک در کنار توصیه‌نامه مکتوب از سرآشپز آموزشگاه، توانایی شما را برای کارفرمای خارجی اثبات کرده و سبب دریافت جاب آفر از وی خواهد شد.

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری آشپز کدم‌اند؟

در حال حاضر کشورهای مهاجرپذیر مانند کانادا، استرالیا و آمریکا بهترین کشورها برای مهاجرت کاری متخصصان این رشته محسوب می‌شود؛ علت این امر مهاجرپذیری و گسترش صنعت گردشگری در این کشور می‌باشد.

اخذ اقامت دائم کانادا در روند مهاجرت کاری مشاغل خدماتی چقدر طول می‌کشد؟

مشاغل خدماتی مانند آشپز با دریافت جاب آفر می‌توانند ویزای کاری کانادا را دریافت کنند. این ویزا بسته به قرارداد با کارفرما، اعتباری یک یا سه‌ساله داشته و هرساله قابلیت تمدید دارا می‌باشد. پس از گذشت سه سال افراد می‌توانند برای دریافت اقامت دائم کانادا درخواست ارائه کنند.

آیا حرفه آشپزی جزو مشاغل موردنیاز کانادا می‌باشد؟

بله، این شغل با کد ۶۳۲۱ برای سرآشپز و ۶۳۲۲ برای آشپز، یکی از مشاغل خدماتی و موجود در فهرست مشاغل موردنیاز کانادا می‌باشد، درنتیجه امکان دریافت جاب آفر تمام‌وقت برای آشپزهای حرفه‌ای و دارای رزومه شغلی موفق با احتمال بالا وجود خواهد داشت.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.