در فصل زمستان بیشتر میوه و سبزی بخورید

مصرف میوه های زمستانی را فراموش نکنید

با رسیدن فصل زمستان و کمتر شدن میوه ها و سبزیجات تابستانی افراد گمان میکنند که باید مصرف میوه ها و سبزیجات را در زمستان محدود کنند اما محققان درست نظری عکس این ماجرا دارند . متخصصان تغذیه توصیه میکنند که در فصل زمستان میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و میوه های زمستانی را جایگزین میوه های موجود در تابستان کنید.
افراد تمایل دارند که در زمستان میوه و سبزیجات کمتری را مصرف نمایند که این درست بر خلاف آن چیزی است که باید انجام دهند. هر کس حداقل ۵ واحد میوه و سبزی در روز برای دریافت مقادیر کافی از ویتامین ، مواد معدنی و ذخایر آنتی اکسیدانی خود(یعنی تمام موادی که برای یک سیستم ایمنی سالم به آن ها نیازمندیم)، نیاز دارد.

یک راهکار برای افزایش میوه و سبزیجات مصرفیتان این است که آب میوه ها را وارد رژیم غذایی تان نمایید. البته هر آب میوه ای موثر نخواهد بود و باید اطمینان حاصل کنید که آب میوه ۱۰۰۰ درصد طبیعی را مصرف کنید و نه دیگر نوشیدنی های مصنوعی که تنها حاوی شکر مازاد و اسانس و کالری هستند.

از طرفی در فصل زمستان به تدریج میوه های پرتقال و گریپ فروت ارزان تر می گردند و لذا فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا، زمانی مناسب برای افزایش دریافت مرکبات است.

در فصل سرد سال مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید

مهم ترین عارضه کمبود تحرک و ورزش نکردن، حلقه معیوبی است که بین پرخوری و بدخوری و چاقی ایجاد می شود. به این ترتیب که پرخوری و بدخوری، شخص را به شدت در معرض چاقی قرار می دهد و چاقی در فرد ایجاد افسردگی و عناد به خود می کند که این حالت موجب تشدید پرخوری و بدخوری می شود و این حلقه معیوب مرتبا ادامه پیدا می کند و سلامت روانی شخص را به شدت مورد تهدید قرار می دهد.

از دیگر تغییراتی که در فصل زمستان در زندگی انسان رخ می دهد و در نتیجه موجب بروز دگرگونی هایی در تغذیه شخص می شود، کمبود وفور سبزی ها و میوه های تازه می باشد.

در فصل زمستان بیشتر میوه و سبزی بخورید

به خصوص توجه داشته باشد که به علت آنکه سبزی ها و میوه هایی که در انبار نگهداری می شوند و یا از نقاط گرم تر کشور به مناطق سرد منتقل می گردند ممکن است کاملا تازه و شاداب نباشند، بنابراین بنابراین نمی توانند نیازهای تغذیه ای فرد را به خوبی و به طور کامل برآورده کنند. زیرا با شروع کهنگی و پلاسیدگی و پژمردگی در بافت سبزی ها و میوه ها، کاهش میزان ویتامین ها و سایر مواد مغذی موجود در این مواد غذایی نیز آغاز می گردد.
سبزی ها و میوه هایی که در خارج از فصل ارائه می شوند از نظر کیفیت تغذیه ای و نیز قیمت، مناسب نیستند. این نوع مواد خوراکی، با وجود آنکه ارزش تغذیه ای پاییزی نسبت به مواد گیاهی تازه دارند اما به علت خارج از فصل بودن، گرانتر از حد عادی می باشند. بنابراین در فصل زمستان معمولا مصرف مواد گیاهی کاهش می یابد که این امر می تواند موجب کمبودهای تغذیه ای در افراد بشود.
حال لازم است بدانیم فیبر در کدامیک از مواد خوراکی به مقدار مناسب وجود دارد. منابع غنی فیبر غذایی عبارتند از:سبزی های تازه، میوه های تازه به خصوص چنانچه با پوست مصرف شوند، حبوبات از قبیل نخود، لوبیا، عدس، باقلا، ماش، لپه، غلات با سبوس مانند انواع نان هایی که رنگ تیره دارند.
انواع مواد غذایی حاوی فیبر به آسانی در دسترس قرار دارند و از قیمت مناسبی نیز برخوردارند، فقط در فصل زمستان ممکن است برخی از منابع فیبر مانند میوه های تازه وفور چندانی نداشته باشند و قیمت آنها نیز نسبت به فصل تابستان گران تر باشد.
در این صورت می توانیم بعضی از میوه ها و سبزی ها را جانشین این قبیل مواد خوراکی بنمائیم. به عنوان مثال می توانیم از میوه های موجود در فصل زمستان به میزان گسترده تری استفاده کنیم و یا برخی از سبزی هایی را که در فصل زمستان بیشتر در دسترس هستند جانشین میوه ها و سبزی های کمیاب در فصول سرد سال بنمائیم.
مثلا انواع سیب، مرکبات (پرتقال، لیمو شیرین، نارنگی و…) انار، کیوی، از میوه هایی هستند که جانشین های مناسبی برای میوه های تابستانی می باشند و یا سبزی هایی مانند اسفناج، هویج، کرفس و سایر سبزی های موجود در فصل زمستان می توانند کمبود سبزی های تابستانی را که در فصل زمستان کمیابند و یا قیمت آنها گران است، به خوبی جبران کنند.

منبع: نمناک

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.