مراقبت از پوست با ۳۰ توصیه‌ای که برای جذاب بودن به آن نیاز دارید

مراقبت از پوست دغدغه‌ی افراد مختلف به خصوص خانم‌ها و البته بسیاری از آقایان است. هیچ‌کس دوست ندارد یک روز صبح از خواب بیدار شود، به خودش در آینه نگاه کند و ببیند چند چروک تازه به چروک‌ها یا خطوط صورتش اضافه شده است. افراد معمولا دوست ندارند سن‌شان را به یاد بیاورند. اولین چیزی که آنها را می‌ترساند فکر کردن به پیری صورت‌ است چه برسد به اینکه قبل از رسیدن به سنین میانسالی ببینند صورت‌شان از سن واقعی‌شان مسن‌تر به نظر می‌رسد. پس همه‌ی ما به نوعی علاقه‌مند هستیم به هر وسیله‌ای که شده روند پیری پوست‌ را به تعویق بیاندازیم. از طرفی حتی زمانی‌ که جوان‌تر هستیم نیز دوست داریم پوست‌مان شاداب باشد و زیباتر دیده شویم. پس سعی می‌کنیم از انواع و اقسام روش‌ها، محصولات مراقبت از پوست و انواع ویتامین‌های خوراکی کمک بگیریم.

پس از آنجایی‌که داشتن پوستی شاداب و سالم برای همه‌ی ما مهم است در این نوشته همراه شما هستیم تا نکاتی در مورد مراقبت از پوست بیاموزیم.

۱. در مصرف کرم ضدآفتاب افراط کنید

توصیه به مصرف کرم ضدآفتاب آنقدر تکرار شده که اشاره به این موضوع به عنوان اولین نکته ممکن است حوصله‌ی شما را سر ببرد، اما استفاده از کرم ضدآفتاب آسان‌ترین راهی است که پوست شما را جوان‌تر نشان می‌دهد. خوب است بدانید ۹۰ درصد چین و چروک‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود می‌آیند، و همیشه پیشگیری بهتر و آسان‌تر از درمان است. پس سعی کنیم با استفاده‌ی مداوم از کرم ضدآفتاب مانع ایجاد چین و چروک‌ها و خطوط عمیق روی پوست بشویم. شاید خیلی‌ها ندانند اما آسیب‌ ناشی از نور آفتاب در زمستان‌ها هم به اندازه‌ی دیگر فصل‌ها سلامت پوست را تهدید می‌کند و اشعه‌ی خورشید در این فصل هم به اندازه‌ی فصول آفتابی می‌تواند قوی و آسیب‌رسان باشد، اشعه‌ی خورشید حتی از ساختمان‌ها و خیابان‌ها هم می‌تواند روی پوست صورت ما منعکس شود. پس باید به دنبال فرمولی باشیم که از پوست صورت‌مان در برابر اشعه‌های «یو وی آی» (UVA) (که باعث بروز پیری زودرس می‌شود)، و اشعه‌های «یو وی بی» (UVB) (که یکی از دلایل بروز سرطان پوست است)، محافظت کند. پس حواستان باشد همیشه از طیف گسترده‌ی کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF۳۰ استفاده کنید.

۲. برس‌ها و اسفنج‌های آرایشی خود را تمیز کنید

در مطالعه‌ای در بریتانیا مشخص شد برس‌‌ها و اسفنج‌های آرایشی می‌تواند محل تجمع و رشد باکتری‌های ایجاد کننده‌ی انواع آلودگی باشد، با وجود این، ۷۲درصد زنان هرگز برس و اسفنج آرایشی خود را نمی‌شویند. جسیکا وو (Jessica Wu) متخصص پوست در لوس‌آنجلس و نویسنده‌ی کتاب «تغذیه صورت» (Feed Your Face) می‌گوید: «هر دو یا سه هفته یک بار باید برس و اسفنج‌های آرایشی خود را بشویید.» چند قطره مایع تمیزکننده‌ی صورت یا شامپو را با مقداری آب‌ِ ولرم در یک فنجان یا لیوان مخلوط کنید و برس‌های خود را در لیوان تکان دهید تا تمیز شوند. سپس آنها را با آب ولرم بشویید، به آرامی تکان بدهید تا آب اضافی آنها خارج شود و بعد کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند.

۳. آجیل بخورید

با توجه به مطالعات اخیر، مغزها حاوی مقادیر زیادی سلنیوم هستند که موجب افزایش خاصیت کشسانی پوست می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. سعی کنید روزانه یک مشت آجیل مصرف کنید و از فواید خوردن این مغزهای خوشمزه بهره‌مند شوید.

۴. استفاده از سرم‌های پوستی را آغاز کنید

فران کوک‌-بولدن (Fran Cook-Bolden) مدیر بخش تخصصی بیماری‌های پوستی در نیویورک می‌گوید: «سرم‌های پوستی خیلی قوی‌تر از لوسین‌ها و کرم‌ها هستند، بنابراین با استفاده از مقدار کمی از این سرم‌ها خیلی زود می‌توانید شاهد نتایج آن باشید.» آنتی‌اکسیدان‌ از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس دفاع می‌کند، و پنتاپپتیدها نیز عامل اصلی تقویت کلاژن در پوست هستند که به آن استحکام و جوانی می‌بخشد، بنابراین دنبال سرم‌های حاوی این دو ماده باشید. سرم‌های پوستی معمولا ترکیبات مولکولی بسیار کوچکی دارند که تا عمق لایه‌های پوستی نفوذ می‌کند. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، بعد از شستن کامل پوست صورت‌تان از سرمی مناسب استفاده کنید و بعد از آن ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده بزنید تا رطوبت پوست حفظ شود.

۵. گوشی تلفن همراه‌تان را تمیز نگه‌ دارید

طبق مطالعه‌ی دانشگاه استنفورد، همین گوشی تلفن همراه که همیشه دست‌مان است و آنرا زمین نمی‌گذاریم، می‌تواند از سرویس‌های بهداشتی و متروی شلوغ هم آلوده‌تر باشد. در واقع صفحه‌ی شیشه‌ای تلفن همراه، بله همین صفحه‌ی لمسی مورد علاقه‌ی ما حتی می‌تواند از وقتی‌که کسی توی صورت‌مان عطسه می‌کند هم میکروب بیشتری منتقل کند. می‌دانم این واقعیت بسیار ترسناک است اما وقتی با تلفن حرف میزنیم میکروب‌ها به سمت گونه‌ها و فک ما حرکت می‌کنند و باعث جوش زدن و تحریک پوست صورت می‌شوند. پس برای تمیز نگه‌داشتن گوشی موبایل و البته صورت‌، چندین بار در روز گوشی‌تان را با دستمال ضدعفونی‌کننده‌ی آنتی باکتریال تمیز کنید.

۶. پوست خود را در شرایط مناسب نگه‌دارید

مراحل استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی می‌تواند از خود محصولات مهم‌تر باشد. به محض اینکه پوست خود را شستید و به آرامی خشک کردید از محصولات پوستی حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ی فعال استفاده کنید. سعید امیری متخصص پوست در ویرجینیا معتقد است «معمولا محصولات مراقبت از پوست بسیار قوی هستند، پس بهتر است در تماس مستقیم با پوست قرار بگیرند، بنابراین اگر از چند محصول مؤثر و متفاوت (مثل سرم آنتی‌اکسیدان‌ و کرم رتینا-ای) استفاده می‌کنید از ضعیف‌ترین و رقیق‌ترین‌شان شروع کنید. «نخست از محصولات حلال در آب استفاده کنید سپس محصولات غلیظ‌تر مثل کرم‌ها را به کار ببرید. اگر این روند را برعکس کنید کرم‌های سنگین مانع جذب مواد دیگر می‌شوند، و در نتیجه مواد لایه‌های بالاتر بی‌استفاده می‌مانند.» اگر به مرطوب‌کننده نیاز دارید، اول از آن استفاده کنید سپس ضدآفتاب بزنید. فراموش نکنید که ضدآفتاب باید هر روز به کار رود.

۷. لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید

جسیکا وو معتقد است «محصولات لبنی حتی اگر ارگانیک‌ باشند حاوی مقادیر زیادی از هورمون‌های گاوی هستند که غدد چربی و منافذ پوست را تحریک می‌کند و باعث بروز آکنه می‌شود.» دقت کنید که محصولات لبنی در مواد غذایی مثل انواع سس‌ها، غذاهای پروتئینی و انواع شیک‌ها و بستنی‌ها نیز به کار می‌رود و اگر باید از آنها استفاده کنید گروه بدون چربی را به کار ببرید. «هورمون‌ها در چربی متمرکزند، به همین دلیل محصولات بدون چربی، گزینه‌ی بهتری هستند.»

۸. استفاده از رتینول را شروع کنید

دوریس دی (Doris Day) متخصص پوست از نیویورک معتقد است «رتینول یا همان ویتامین آ ماده‌ای است که هرکسی باید از آن استفاده کند. سال‌ها تحقیقات پزشکی، کارآیی رتینول را ثابت کرده و نشان داده است این ماده به احیاء سلول‌های پوستی کمک می‌کند، و به قدرت محصولات حاوی کلاژن می‌افزاید تا پوست را سالم و جوان نگه دارند.» اکثر متخصصین پوست موافقتد که حتی اگر می‌خواهید فقط از یکی از محصولات ضد پیری را استفاده کنید بهتر است آن محصول حاوی ویتامین آ یا رتینول باشد، چرا که جادو خواهد کرد و حتی می‌تواند روند رشد غیرطبیعی و سرطان‌زای سلول‌های پوست را که در اثر نور آفتاب به وجود می‌آید، خنثی کند. امیری درباره‌ی استفاده از رتینول می‌گوید: «عوارض ضد التهابی این ماده بی‌نظیر است به همین‌ دلیل می‌تواند در درمان آکنه، چین و چروک‌ها و دیگر عوامل پیری پوست مؤثر باشد».

۹. به اندازه‌ی کافی بخوابید

می‌دانیم این نکته هم مثل استفاده از کرم ضد آفتاب خیلی تکراری است اما از آنجا‌یی که داشتن خواب کافی، موضوع مهمی برای سلامت بدن، به خصوص پوست است پس ارزش دارد آن را تکرار کنیم. امی وکسلر (Amy Wechsler) یکی از دو پزشک آمریکایی دارای دو تخصص پوست و روانپزشکی می‌گوید: «کم‌خوابی و بی‌خوابی، گردش خون را پایین می‌آورد و باعث می‌شود پریده‌رنگ‌ به نظر برسید. از طرفی شب‌هنگام بهترین زمان بازسازی سلول‌های پوست است بنابراین اگر می‌خواهید پوست خود را با مواد مغذی و آب‌رسان تغذیه کنید، بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید.»

به اندازه‌ی کافی بخوابید

۱۰. منافذ باز و ریز پوست را لایه‌برداری کنید

جای تعجب دارد که چطور منافذ به این ریزی می‌توانند این همه مشکل‌ساز شوند تا جایی که متداول‌ترین مشکلات پوستی در خانم‌ها مربوط به همین منافذ کوچک پوست است. امیری توضیح می‌دهد «وقتی منافذ ریز پوست با آلودگی، چربی، سلول‌های مرده‌، کراتین و پروتئین‌هایی که روی سطح پوست زندگی می‌کنند پر شوند بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. پس این منافذ را ببندید تا کوچک‌تر شوند. برای تمیز کردن و بستن منافذ باز پوست، روزانه و به طور مرتب پوست را با موادی مثل اسید سالیسیلیک و گلیکولیک، از اجزای ثابت ژل‌های درمان‌ آکنه، لایه‌برداری کنید. می‌توانید برای لایه‌برداری سلول‌های مرده‌ی پوست با دستگاه میکرودرم هر یکی دو هفته به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از بازتر شدن منافذ پوست با بالاتر رفتن سن باید پوست‌ را از آسیب اشعه‌ی آفتاب حفظ کنید. آسیب ناشی از نور آفتاب، کلاژن را تخریب می‌کند که می‌تواند باعث بازتر شدن منافذ پوست شود.

۱۱. از محصولات حاوی رسوراترول استفاده کنید

رسوراترول (Resveratrol) یک پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان قوی در پوست انگور قرمز است که برای جلوگیری از چین و چروک و ضعیف شدن سلول‌های پوست در اثر عوامل مخرب‌ زیستی مثل انواع آلاینده‌ها و دود استفاده می‌شود. ارین گیلبرت (Erin Gilbert) متخصص پوست و پژوهشگر می‌گوید «در بسیاری از محصولات پوستی این ماده بسیار قوی‌تر از ویتامین سی ظاهر می‌شود و بر اساس مطالعات این ماده می‌تواند تا حدی باعث سفتی پوست شود.» برای پر کردن خطوط و چروک‌های پوستی و داشتن پوستی صاف هر شب از مقدار کمی سرم رسوراترول استفاده کنید.

۱۲. پوست گردن و بالای سینه را نادیده نگیرید

بسیاری از ما تصور می‌کنیم منظور از از پوست فقط پوست صورت است و زمانی‌که به چانه می‌رسیم دیگر گردن و سینه را فراموش می‌کنیم و البته پوست این ناحیه از بدن‌ هم با چروک‌شدن، ضعیف‌شدن و لکه‌های پوستی که ناچار می‌شویم زیر یقه‌ی لباس پنهان‌شان کنیم انتقام می‌گیرد. امیری می‌گوید: «این ناحیه، دارای پوستی نازک و حساس، بدون ذخیره‌ی خونی فراوان است پس به این راحتی‌ها التیام نمی‌یابد. علاوه‌ بر این، همیشه یادمان می‌رود به این قسمت از پوست کرم ضد آفتاب بزنیم.» پوست گردن و سینه هم نیازمند همان محصولاتی است که برای صورت‌ به کار می‌برید اما از مقدار کمی از محصولات دارای مواد فعال‌تر مثل رتینول و انواع اسیدها استفاده کنید زیرا ممکن است باعث تحریک پوست‌ این ناحیه شوند.

۱۳. قبل از خواب آرایش‌تان را پاک کنید

باقی ماندن آرایش و آلودگی روی پوست نه تنها منجر به خشکی پوست می‌شود بلکه کاری می‌کند پوست‌تان شوره بزند (همان پوسته‌های سفیدی که گاهی روی پوست صورت حس می‌کنید.) دکتر مکرین الکسیادس آرمناکاس (Macrene Alexiades-Armenakas) استادیار متخصص پوست در دانشکده‌ی پزشکی ییل آمریکا معتقد است: «اکثر مواد آرایشی حاوی نوعی مولکول قندی است که می‌تواند موجب رشد قارچ‌ها در طول شب بشوند.» فراموش نکنید آرایش چشم‌ را نیز خوب پاک کنید. به نظر دکتر وو «باقی ماندن آرایش چشم، موجب جوش ‌های اطراف چشم، خارش و پدید آمدن جوش‌های ریز سفید موسوم به کیست میلیا می‌شود.» برای پاکسازی چشم از مواد آرایشی می‌توانید از انواع پاک‌‌کننده‌های آرایش چشم که در بازار وجود دارد، استفاده کنید.

۱۴. وقتی کم می‌خوابید، از شیر سویا استفاده کنید

شیرسویا یک ضدالتهاب طبیعی است که تورم و پف را کم می‌کند. پروتئین سویا باعث می‌شود خطوط موسوم به پنجه کلاغی که معمولا اطراف چشم‌ها ایجاد می‌شوند کم‌تر و ملایم‌تر به نظر برسند. خنکی شیر سویا، پف چشم را کم می‌کند و با انقباض رگ‌های اطراف چشم باعث می‌شود خون به چشم‌تان ندود و چشم‌تان قرمز به نظر نرسد. برای اینکه حس بهتری داشته باشید و برای رفع قرمزی چشم‌‌ها می‌توانید از کمپرس شیر سویا استفاده کنید. پنبه را آغشته به شیرسویا کنید و روی چشم‌ها (یا هر قسمت از صورت‌تان که قرمز و ملتهب یا تحریک شده است)، بگذارید. حالا آرام باشید و اجازه دهید این کمپرس مفید ۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند.

۱۵. همین امروز صبح پف زیر چشم‌ را درمان کنید

آنا چاپس (Anne Chapas) جراح و متخصص پوست می‌گوید: «چون تمام مدت شب دراز کشیده هستید، زیر چشم‌تان آب جمع می‌شود و به مرور زمان زیر چشم‌‌ها پف می‌کند.» پس سعی کنید طوری بخوابید که صورت‌تان کمی بالا قرار بگیرد، برای مثال دو بالشت زیر سر بگذارید. سعی کنید صبح‌ها زیر چشم‌تان را با یک کرم دور چشم حاوی مواد ضدپف چشم و بازسازی‌کننده ماساژ دهید. برای رفع تیرگی دور چشم هم می‌توانید از کرم‌های کافئین‌دار استفاده کنید. کافئین عروق خونی را منقبض می‌کند و باعث می‌شود خون مویرگ‌ها کمتر زیر پوست پخش شود و پوست را تیره نکند. دی اکسید تیتانیوم، میکا و اکسید آهن موجود در این کرم‌ها باعث بازتاب نور می‌شود و پوست را شفاف‌تر می‌کند.

۱۶. از آب داغ دوری کنید

هرچند دوش آب داغ مخصوصا در فصل سرد لذت‌بخش است اما حمام با آب داغ یا خیلی گرم یکی از دشمنان بی چون‌ و چرای پوست شماست. دوش آب داغ نه تنها ممکن است موجب قرمزی و بعد از آن سوختگی پوست شود بلکه باعث می‌شود عروق خونی برای خنکی پوست تلاش کنند در نتیجه فرد ممکن است دچار سرگیجه شود. دکتر الکسیادس آرمناکاس می‌گوید: «پوست شما در بیست سالگی در عرض یک ساعت بعد از استحمام می‌تواند به حالت عادی خود بازگردد این روند در سی سالگی، ممکن است ۲ساعت طول بکشد اما در ۴۰ سالگی پوست شما توانایی بازگشت به حالت عادی و خاصیت ارتجاعی بیست سالگی را ندارد پس در معرض آسیب بیشتری قرار خواهد گرفت».

۱۷. برای استفاده از مرطوب کننده صبر نکنید

همه‌ی مرطوب‌کننده‌ها حاوی ترکیبات کلیدی هستند که برای پوست مانند یک سد محافظ عمل می‌کنند و مانع از بین رفتن رطوبت سطح پوست می‌شوند اما از آنجایی‌که پوست همیشه با تبخیر رطوبت خود را خنک می‌کند پس قبل از هیدراتاسیون و از دست رفتن رطوبت پوست، فقط چند دقیقه زمان دارید تا از مرطوب‌کننده استفاده کنید. سعی کنید وقتی هنوز صورت‌تان کمی خیس است از مرطوب‌کننده‌ای حاوی دایمتیکون استفاده کنید. تحقیقات دکتر الکسیادس آرمناکاس نشان می‌دهد این مرطوب‌کننده می‌تواند تا ۲۴ ساعت رطوبت پوست را نگه دارد، از پوست‌ محافظت کند و هم‌‌چنان که رطوبت در پوست جذب می‌شود،خطوط ظریف روی صورت را کمتر کند (به تفاوت کشمش و انگور نگاه کنید تا اثر رطوبت برای پوست را بهتر درک کنید).

۱۸. صورت‌تان را با ملایمت اصلاح کنید

موم انداختن یا اصلاح موهای زائد مخصوصا در خانم‌هایی که پوست تیره‌تر دارند می‌تواند به آسیب‌های پوست مثل لک یا زخم منجر شود. دکتر کوک-بولدن پیشنهاد می‌کند قبل از اپیلاسیون، جاهایی از پوست را که می‌خواهید اصلاح کنید با یک شستشو دهنده‌ی آنتی باکتریال تمیز کنید. حتما یک ماده‌ی ضد التهاب برای بعد از اصلاح داشته باشید تا پوست کمترین آسیب را ببیند و تغییر رنگ ندهد. سعی کنید تا چند روز بعد از اصلاح همچنان از یک کرم ترمیم‌کننده‌ی پوست استفاده کنید تا پوست‌تان آسیب نبیند و لک نشود. کوک-بولدن معتقد است «صرف پول برای خرید این محصولات در بلندمدت مثل پس‌انداز عمل می‌کند چرا که هزینه رهایی از آسیب‌های پوستی در سنین بالاتر بسیار بیشتر از این حرف‌هاست».

۱۹. آب هندوانه بخورید

به گفته‌ی الیزابت سومر (Elizabeth Somer) متخصص تغذیه، افزودن خوراکی‌های حاوی لیکوپن، مانند همین آب‌میوه‌ی صورتی رنگ جذاب به رژیم غذایی، «آسیب‌ها و قرمزی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را پایین می‌آورد و از چروک پوست و حتی ابتلا به سرطان پوست چلوگیری می‌کند.» هر روز یک لیوان آب‌هندوانه میل کنید. می‌توانید آن را به عنوان آب‌میوه به تنهایی یا همراه با آب‌میوه‌های دیگر بنوشید یا در سالاد بریزید. می‌توانید پوره‌ی هندوانه را به تنهایی یا با آب سیب مخلوط کنید و در قالب یخ بریزید، این مکعب‌های یخی‌ را در لیوان آب‌ بیندازید. آب طعم‌دارتان آماده است می‌توانید از نوشیدن آن لذت ببرید و پوست شادابی هم داشته باشید.

آب هندوانه بخورید

۲۰. پوست‌تان را لایه‌برداری کنید

وکسلر می‌گوید «به مرور زمان آنزیم‌های نرمال پوست دیگر کارآیی لازم برای حذف سلول‌های مرده را از دست می‌دهند، این سلول‌ها روی پوست باقی می‌مانند و مانع بازتاب نور از روی پوست می‌شوند.» نتیجه؟ رنگ پوست تغییر می‌کند و شادابی خود را از دست می‌دهد. می‌توان با لایه‌برداری پوست با استفاده از اسیدهای آلفاهیدروکسی مثل اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک روند حذف این سلول‌های پوستی مرده را سرعت بخشید. معمولا اکثر کرم‌ها حاوی این مواد هستند اما مقدار آنها بسیار کم است. کرم لایه‌برداری انتخاب کنید که حدودا ۸ درصد از این مواد داشته باشد. مقدار بیشتر این مواد در لایه‌بردارها می‌تواند به پوست آسیب برساند. دفعات اول پوست کمی می‌سوزد اما به مرور و با استفاده مدام از این کرم‌ها، پوست عادت می‌کند.

۲۱. عینک آفتابی بزنید

اگر دلتان یک عینک آفتابی تازه می‌خواهد ما بهانه‌اش را به دست‌تان خواهیم داد. مشخص شده است که عینک آفتابی بیشتر از کرم ضدآفتاب در جلوگیری از ایجاد خطوط زیر چشم و پیری پوست مثمرثمر است. دکتر امیری می‌گوید «پوست اطراف چشم‌ها از دیگر مناطق صورت نازک‌تر است و همیشه هم پیری پوست بیشتر خود را در چروک‌های اطراف چشم نشان می‌دهد، هر بار زیر نور آفتاب چشم‌های خود را جمع می‌کنید زمینه را برای ایجاد خطی تازه در زیر چشم مهیا می‌کنید.» پس برای خودتان یک عینک آفتابی خوب و به اندازه‌ی کافی بزرگ بخرید تا تمام منطقه‌ی اطراف چشم‌ را پوشش بدهد و از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند.

۲۲. زیاد آب بنوشید

دکتر الیاز می‌گوید «آب سمومی که موجب التهاب و قرمزی می‌شوند از بین می‌برد. آب کافی، به انتقال مواد مغذی و اکسیژن کافی به پوست کمک می‌کند و مانع کمبود رطوبت و خشکی پوست، و در نتیجه پیری زودرس می‌شود.» دکتر دی توضیح می‌دهد که آب، اسید هیالورونیک را که بطور معمول در پوست وجود دارد افزایش می‌دهد و پوست را شاداب نگه می‌دارد. بر اساس توصیه این دو متخصص باید روزانه حداقل ۸ لیوان آب میل کنید. اگر فعالیت‌تان زیاد است یا در مناطقی با آب و هوای گرم‌تر زندگی می‌کنید حتما به آب بیشتری نیاز دارید. برای طعم دادن به نوشیدنی‌تان و تسکین پوست‌ می‌توانید یک جوشانده‌ی تسکین‌دهنده و ضدالتهاب مثل بابونه یا نعنا را هم امتحان کنید.

۲۳. غلات صبحانه میل کنید

اگر پوست شما خسته و کدر به نظر می‌رسد، احتمالا کمبود زینک دارید. دکتر وکسلر می‌گوید: «معمولا افراد تحت رژیم‌های لاغری یا کسانی‌ که در خوردن خوراکی‌های فرآوری شده افراط می‌کنند نمی‌توانند زینک کافی برای سلامت و درخشانی پوست‌شان دریافت کنند.» زینک به بهبود بافت آسیب‌دیده‌ی پوست و التیام التهاب کمک می‌کند. از طرفی باعث از بین رفتن جوش‌های پوستی، آکنه و تحریکات پوستی می‌شود. غلات صبحانه حدودا ۲۵ درصد نیاز روزانه به مواد مغذی و روی (زینک) را تأمین می‌کند و می‌تواند باعث سلامت پوست شود و کمک کند تا رنگ و روی شاداب‌تری داشته باشید.

۲۴. در استفاده محصولات مراقبت از پوست صبور باشید

همه‌ی ما همیشه برای رسیدن به هدف‌ عجله داریم و این موضوع درباره‌ی محصولات پوستی هم که استفاده می‌کنیم صدق می‌کند. اما مطمئن باشید اگر کمی صبور باشید به نتایج بهتری می‌رسید. پس هنگام استفاده از محصول پوستی چند روز زمان بدهید تا تأثیرات خود را نشان بدهد. و از چند محصول جدید با هم استفاده نکنید. دکتر کوک-بولدن می‌گوید: «حتی اگر می‌خواهید کل سیستم مراقب از پوست خود را تغییر دهید، با یکی از محصولات این سیستم شروع کنید و حداقل هر ۳ تا ۴ روز یکی دیگر از محصولات را به چرخه‌ی مراقبت از پوست خود وارد کنید. کمتر پیش می‌آید با علائمی مثل خارش یا تحریک پوست و سوزش مواجه شوید اما اگر این‌طور شد می‌دانید باید کدام محصول را کنار بگذارید.» به هر محصول حداقل ۱۲ هفته (تا ۶ ماه) فرصت دهید تا ببنید تغییری در پوست به وجود می‌آورد یا خیر. صبور باشید.

۲۵. سیب‌زمینی سرخ کرده را کنار بگذارید

تحقیقات نشان می‌دهند رژیم غذایی پر چربی و پر کربوهیدرات، چروک‌های پوستی را افزایش می‌دهد. وکسلر در این زمینه می‌گوید: «پنیرهای خامه‌ای و گوشت قرمز به نام چربی‌های سالخوردگی معروفند زیرا باعث پیری پوست می‌شوند.» برای بازسازی سلول‌های پوست و بازیابی روند جوانسازی آن بهتر است به پروتئین‌های سبک مانند ماهی، گوشت سفید، توفو، لوبیا و عدس روی بیاورید.

۲۶. سبزیجات را فراموش نکنید

اگر دقت کرده باشید کرم‌های ضد چروک بسیاری دارای آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی مانند قارچ یا سویا هستند. تحقیقات آزمایشگاه دکتر الکسیادس آرمناکاس نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی (جنگجویان کوچکی که با عوامل ایجاد پیری زودرس می‌جنگند) برای پاکسازی پوست از رادیکال‌های آزادٰ کارآیی بسیار بیشتری دارند. دکتر آرمناکاس می‌گوید: «گیاهانی که می‌خوریم خواص ضدسرطانی دارند، یعنی دارای عناصری هستند که در سیستم گوارش ما از بین نمی‌روند. پس اگر مستقیم روی پوست استفاده شوند تأثیرشان دو چندان خواهد شد.» پس بکوشید از سرم‌های گیاهی مثل سرم قارچ روی پوست‌ استفاده کنید.

۲۷. بروکلی بخورید

میزان ویتامین ث بروکلی از پرتقال هم بیشتر است. مورگان معتقد است «نصف فنجان بروکلی خام ۶۵ درصد نیاز هر روزه‌ی بدن به ویتامین ث را تأمین می‌کند. تحقیقات نشان می دهد مواد غذایی سرشار از ویتامین ث نه تنها رادیکال های آزاد را که بوجود آورنده‌ی چروک پوست هستند و باعث تیره شدن آن می‌شوند از بین می‌برد، بلکه می توانند آسیب‌های وارد شده به «دی ان ای» را هم التیام بخشند. با خوردن ویتامین ث باعث بهبود زخم‌ها و محافظت از پوست‌تان می‌شوید، پس آن را روی پوست خود نیز استفاده کنید. در مطالعه‌ای در همین زمینه مشخص شد، زنانی که پوست‌شان در اثر اشعه آفتاب دچار آسیب‌دیدگی شده بود با مصرف کرم‌های ویتامین ث بعد از ۶ ماه شاهد بهبود چشمگیری در خطوط و چروک‌ها و تغییر رنگ پوست صورت‌شان بودند.

بروکلی بخورید

۲۸. به جوش‌های صورت‌تان دست نزنید

دکتر امیری معتقد است «تحریک پوست صورت با دست حتی اگر به آرامی هم باشد ممکن است به پوست آسیبی همیشگی بزند.» وو می‌گوید: «بیمارانی دارم که بدون استفاده از دارو پوست‌شان بهتر شده چرا؟ چون عادت دستکاری پوست صورتشان را ترک کرده‌اند.» هر بار جوشی را تحریک می‌کنید، پوست دچار آسیب و التهاب می‌شود. از طرفی باکتری‌ها به عمق پوست نفوذ می‌کنند، غدد چربی را تحریک می‌کنند و موجب آسیب‌های شدیدتری می‌شوند و چه اتفاقی می‌افتد؟ جوش‌ها بیشتر می‌شوند، پوست تغییر رنگ می‌دهد، لک و زخم می‌شود. پس دفعه‌ی بعدی که حس کردید صورت‌تان پر از جوش است در قدم اول، به جای دستکاری آن سراغ افراد متخصص بروید و اجازه دهید افراد کارکشته به پاکسازی صورت‌تان بپردازند.

۲۹. انواع توت برای پوست‌تان مفید است

یک معجون پر قدرت ضدپیری در یخچال‌تان پنهان است. تمشک، الاجیک اسید دارد، آنتی اکسیدانی که بر اساس نتایج تحقیق‌ها، اگر روی پوست قرار گیرد می‌تواند چروک‌ها را کاهش دهد. دکتر وو می‌گوید: «آب تمشک از کلاژن محافظت می‌کند و کلاژن محافظ شادابی و زیبایی پوست در برابر تابش خورشید است». اگر به تمشک‌، عسل اضافه کنید نور علی نور است، می‌توانید سد دفاعی در برابر از بین رفتن رطوبت پوست داشته باشید زیرا عسل رطوبت را به مقدار زیاد در خود نگه می‌دارد. چند عدد تمشک له شده را با یک قاشق عسل مخلوط کنید. این ماسک را به پوست تمیز بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید، سپس آن را بشویید و به آرامی خشک کنید.

۳۰. اثر کرم ضدآفتاب خود را تقویت کنید

آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین ث قبل از اینکه عوامل محیطی و سموم به پوست آسیب برسانند، یک لایه‌ی محافظ روی پوست درست می‌کنند. دکتر امیری می‌گوید: «به همین دلیل، اگر کرم مرطوب‌کننده ای حاوی آنتی‌اکسیدان را جزو برنامه‌ی صبحگاهی خود قرار دهید و آنرا زیر کرم ضدآفتاب‌تان استفاده کنید تأثیر کرم ضدآفتاب افزایش خواهد یافت. از طرفی کرم ‌های ضدآفتاب حاوی مواد شیمیایی هستند که در پوست جذب می‌شود. بنابراین، هر روز و هر دوساعت یک‌بار در صورتی که از منزل بیرون نمی‌روید از یک ضدآفتاب سبک با SPF ۱۵ و در صورتی که خارج از خانه هستید از ضدآفتابی قوی‌تر که SPF۳۰ یا بیشتر داشته باشد، استفاده کنید.»

منبع: چطور

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.