هاوال H2 مشخصات فنی، آپشنها، قیمت و شرایط فروش
HAVAL H2 و هر آنچه درباره آن باید بدانید
هاوال H2
هاوال H2 جدیدترین خودروی چینی بازار ایران است. هاوال، زیرمجموعهای از گروه خودروسازی گریتوال چین است که بر تولید کراساور تمرکز دارد و سعی میکند در مقایسه با تولیدات شرکت مادر، کیفیت بالاتری داشته باشد. در سالهای اخیر، ابتدا سدان ولکس ساخت گریت وال وارد ایران شد که فروش چندانی نداشت. مدتی بعد شاهد واردات ۲ مدل وانت پکاپ با نامهای وینگل ۳ و وینگل ۵ بودیم که البته توانایی فنی و کیفیت ساخت بالاتری نسبت به ولکس داشتند. گریتوال حالا با برند هاوال و کراساور کامپکت H2 وارد ایران خواهد شد تا سهم بیشتری از این بازار آشفته داشته باشد.
این شرکت در چند سال اخیر، برخی طراحان و مهندسان خارجی را بکار گرفته است که نشان از عزم جدی این کمپانی در راستای تولید محصولات مدرن و با کیفیتتر دارد.
گریت وال، حدود ۳۴ سال قدمت دارد و این خودروساز از سال ۲۰۱۳، کراساورهای خود را با نام هاوال تولید میکند. گریتوال معمولا در رتبهی هفتم تا دهم بزرگترین خودروسازان چین قرار دارد؛ اما بیشترین رشد فروش در سال گذشته را ثبت کرده است و بنا به ادعای رسانههای چینی، بزرگترین تولیدکنندهی خودروهای کلاس وانت و کراساور در این کشور محسوب میشود. آمار فروش گریتوال در سال ۲۰۱۶ با ۲۵ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، بیش از یک میلیون و ۷۴ هزار دستگاه بوده که بخش عمدهی آن، مربوط به عرضهی جهانی در تایلند، مالزی، روسیه، برزیل و شمال آفریقا است.
HAVAL H2، کوچکترین محصول هاوال محسوب میشود و طبیعتا ارزانترین مدل برند سازنده است. این خودرو سال ۲۰۱۴ عرضه شد و با فیسلیفت در سال ۲۰۱۶ همراه شد. جالب است بدانید که هاوال H2، همزمان با ۲ چهره و یک نوع قوای محرک تولید میشود که شامل نسخهی اولیه (مدل قرمز: Red Label) و نسخهی فیسلیفت ۲۰۱۶ با کد H2S (مدل آبی: Blue Label) است. این خودرو، فعلا با مدل قرمز در ایران فروخته خواهد شد که امکانات بیشتری نسبت به نسخهی آبی دارد.
طراحی ظاهری و بدنه هاوال H2
طراحی بیرونی هاوال h۲ دارای طرحی نسبتا ساده، اما متین و موقر به سبک مدل های اروپایی است.
در نمای روبرو از یک جلوپنجره بزرگ ذوزنقه شکل برخوردار شده است تا هم بخش عمده نمای روبروی خودرو را شکل دهد و هم به عنوان مجرایی بزرگ، هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم خنک کننده را تامین نماید.
این جلوپنجره دارای اضلاعی به رنگ کروم بوده و چهار میله افقی در پس زمینه مشبک و توری شکل آن گسترده شده است. چراغهای اصلی جلو با شمایلی ساده و سایز نسبتا بزرگ، در دو طرف جلو پنجره آرام گرفتهاند. آرایش لامپ های led در درون کاسه چراغهای جلو، به نمای ساده آنها جلوه ای مدرن بخشیده است.
در کناره های سپر، جایگاه فرورفته مهشکن ها به چشم میخورد. چراغهای مه شکن دایرهای شکل، درون زمینه ای سیاه رنگ، روشنگر مسیرهای مه آلود، در روزها و شبهای سرد و مرطوب خواهند بود. یک ردیف چراغ LED روشنایی در روز نیز در زیر جایگاه مه شکن ها تعبیه شده و نور جلوی خودرو را تقویت میکند.
همچنین یک مجرای ورودی هوا در زیر جلوپنجره وجود دارد که بخش اعظم آن توسط محل نصب پلاک از نظرها پنهان شده است. در این نما اثری از حجم دهی های آنچنانی وجود نداشته و تنها چند خط نسبتا کم عمق بر روی درب موتور نمایان هستند تا چهره ساده هاوال H2 را جسورانهتر جلوه دهند.
در مجموع، میتوان از نمای اصلی هاوال H2 با توجه به قیمت و کلاس خودرویی رضایت داشت. هاوال H2 بر خلاف بسیاری از کراساورهای چینی، دارای قطعات حجیم پلاستیک در سپر و رکابهای نیست که این موضوع هم نکتهای مثبت محسوب میشود.
در نمای جانبی شاهد صحنهای به نسبت دلنشینتر از نمای روبرو هستیم. فریم دور پنجره ها دارای طراحی ساده و در عین حال جذاب بوده و به صورت کروم رنگ خودنمایی میکند.
خط حجمی شانهای در ارتفاعی نسبتا بالا قرار داشته و بر جلوههای اسپرت ظاهر خودرو افزوده است. این خط از میانه انتهایی چراغ عقب تا روی گلگیر جلو امتداد یافته است.
میله باربند سقفی به همراه اسپویلر بالای شیشه عقب نیز بر جذابیت نمای جانبی هاوال h۲ افزودهاند. سایز چرخها نیز مناسب و هماهنگ به نظر می رسد. در کل هماهنگی دلچسبی میان اِلمان های تشکیل دهنده نمای جانبی خودروی هاوال H2 دیده می شود.
با نگاه به پشت خودرو، متوجه یکی از مهمترین نکات مثبت در طراحی هاوال H2 میشویم که البته برای ایرانیها اهمیت کمتری دارد. عادت کردهایم که نمای ناخوشایندی از قسمت عقب کراساورهای چینی ببینیم؛ اما باید اعتراف کنیم که ظاهر این بخش، نسبتا قابل قبول و مشتریپسند است. طراحی نمای عقبی H2 به تبعیت از سایر بخشهای بدنه، ساده اما در عین حال دلنشین و موقر است. چراغ های اصلی عقب به صورت دو تکه طراحی شدهاند و توسط یک نوار کرومی با یکدیگر در ارتباط هستند. کلمه HAVAL نیز با حروف درشت کرومی بر روی درب صندوق عقب نقش بسته است.
سپر عقب نسبت به درب صندوق به صورت برجسته طراحی شده و حد فاصل میان این دو توسط رکاب کروم رنگ پر شده که زیبایی آن را افزایش داده است.
طراحان هاوال سعی کردهاند با کمترین هزینه، حس یک خودروی ارزانقیمت را از H2 دور کنند. با این هدف، نوارهای باریکی از فلز براق کروم در قسمت دستگیرهی درپوش عقب و بخش ورودی صندوق نصب شدهاند. بخش اصلی سپر عقب هم تمام فلزی و همرنگ بدنه است؛ هرچند با پلاستیک سیاه در پایین ارائه میشود. اگزوزهای براق کروم با حالت دوگانه در طرفین و چراغهای هشدار باریک در پایین سپر، دیگر نکات مثبت در طراحی عقب هاوال H2 هستند؛ ضمن اینکه استفاده از بال عقب (اسپویلر) و آنتن کوسهای هم ظاهر بهتری به خودرو میدهند. شیشهی عقب در هاوال H2، بسیار کوچک است و عملا نمیتواند دید مناسبی به بیرون داشته باشد. این بخش با قاب بسیار عریض سیاهرنگ، کمی ناخوشایند و آزاردهنده به نظر میرسد.
در مجموع، با توجه به اینکه هاوال H2 یک کراساور کوچک اقتصادی ساخت چین محسوب میشود؛ دارای جذابیتهایی در طراحی بیرونی است.
طراحی داخلی و کابین هاوال H2
در داخل کابین هاوال H2 با فضایی نسبتا مدرن روبرو هستیم. طراحی فضای داخلی این خودرو بیشتر ریشه در اصول اروپایی دارد تا آنکه به طراحی شرقی شبیه باشد.
خطوط شکسته و زوایای تیز به کار رفته در طراحی کابین، تاحدودی حس اسپرت بودن را به بیننده القا مینماید. صفحه نمایشگر لمسی ۸ اینچی در میانه داشبورد جاخوش کرده و خیل زیادی از دکمههای مختلف در بخش زیرین آن آماده انجام دستورات وارده هستند.
این در حالی است که زمینهای به رنگ مشکی براق، این ناحیه از داشبورد را فرا گرفته و در ارتقای سطح کیفیت ظاهری داشبورد نقش موثری دارد. البته تعداد زیاد دکمه های موجود در این بخش میتواند تا حدی گیج کننده باشد.
غربیلک فرمان فرم مناسبی داشته و با چرم مصنوعی پوشش داده شده است. چندین دکمه مختلف نیز در دو طرف آن تعبیه شدهاند تا راننده بتواند بدون برداشتن دست از روی فرمان، بسیاری از امور را به انجام برساند.
پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان گرافیک مناسبی دارد و سعی شده تا ضمن حفظ طرح سنتی این بخش که از دو عقربه سرعت شمار و دور سنج تشکیل شده است، با اضافه نمودن یک صفحه نمایشگر کوچک رنگی و سه بعدی در بین آنها، جلوه بصری این بخش تا حد ممکن افزایش یابد.
قسمت بازویی پنل دربها نیز با چرم مصنوعی پوشش داده شدهاند که آسایش بیشتر سرنشینان را در پی خواهد داشت. دریچه های میانی تهویه جانمایی مناسبی داشته و در بخش بالایی صفحه نمایشگر به عرض اندام مشغول هستند.
متریال کابین فراتر از انتظار بوده و برخلاف اکثر خودروهای چینی موجود در بازار کیفیت نسبتا مناسبی دارد. همچنین کابین هاوال H2 از نظر فضای سر و پا مشکل چندانی برای سرنشینان ایجاد نخواهد کرد.
فضای داخلی هاوال H2 اصولا برای ۴ نفر طراحی شده است؛ اما مسلما میتوان نفر پنجم را در قسمت میانی صندلی عقب، جا داد. نکتهی جالب در این خودرو، راحتی قابل قبول صندلیهای ردیف دوم است؛ بهطوری که فردی درشتاندام با قد ۱۹۰ سانتیمتر، در مقابل زانو و بالای سر، فضای مناسبی خواهد داشت و با استفاده از جالیوانی (استراحتگاه بازو) بین صندلیها، راحتی بیشتری نسبت به سرنشینان جلو دارد.
فضای صندوق عقب نیز حجم مناسبی داشته و به راحتی میتواند اثاثیه یک مسافرت خانوادگی و یا خریدهای روزمره را در خود جای دهد.
در کل به جرات میتوان گفت که کابین هاوال H2 کیفیت مناسبی داشته و چه از نظر آسایش و یا جلوههای بصری، یک سر و گردن از محصولات چینی هم قیمت موجود در بازار بالاتر است.
مشخصات فنی و قوای محرکه هاوال H2
پیشرانه ارائه شده برای هاوال h2 در کشورمان از نوع چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱٫۵ لیتر است که نیرویی معادل ۱۴۰٫۸ اسب بخار را در دور موتور ۵۶۰۰rpm تولید مینماید.
همچنین بیشینه گشتاور این پیشرانه معادل ۲۰۲ نیوتنمتر است که در بازه ۲۲۰۰ تا ۴۵۰۰rpm پدیدار خواهد شد. وظیفه انتقال نیرو به سوی چرخهای جلو بر عهده یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک گماشته شده است.
مدلهای مختلف این خودرو در بازار جهانی، بهصورت دیفرانسیل جلو یا دو دیفرانسیل، همراه گیربکس اتوماتیک یا دستی ۶ سرعته فروخته میشوند که علمکردی پرشتابتر و البته کمی پرمصرفتر، نسبت به کراساورهای چینی مجهز به جعبهدندهی CVT دارند.
پیشرانهی توربوشارژ هاوال H2، ساخت گریتوال چین است؛ اما از تجهیزات برند بوش آلمان در ECU، سیستم ترمز و چند مورد دیگر بهره میبرد. بیشترین قدرت در ۵۶۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور از دور موتور ۲۲۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه تولید میشود.
سیستم فرمان خودرو از نوع برقی (eps) بوده و سیستم تعلیق آن در جلو از گونه مکفرسون مستقل با میل موج گیر است. سیستم تعلیق عقب نیز از گونه مولتی لینک مستقل است. میزان شتاب صفر تا صد هاوال h۲ در حدود ۱۱٫۹ ثانیه اعلام شده است. وزن خودرو نیز برابر ۱۵۲۵کیلوگرم است و میزان مصرف آن در حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، به صورت ترکیبی برآورد شده است.
تجهیزات و امکانات هاوال H2
- سیستم ورود بدون کلید
- استارت دکمه ای
- سان روف، سیستم تهویه اتوماتیک دو گانه به همراه نمایشگر دمای محیط
- روکش چرمی صندلی، تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم برقی گودی کمر
- تا شدن کامل صندلی عقب، سیستم ISOFIX (استاندارد اتصال صندلی کودک داخل خودرو)
- تکیه گاه دست و جا لیوانی برای سرنشینان عقب و جلو، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ های جلو (Auto Light)
- چراغ رانندگی در روز (ِDay Light)، چراغ پس زمینه موجود در فضای داخلی خودرو، چراغ مطالعه و چراغ سقفی، چراغ های جلو هالوژنی به همراه تنظیم برقی ارتفاع نور، سیستم همراهی چراغ تا درب منزل (Follow Me Home)
- سیستم جلوگیری از برخورد با مانع حین بالا رفتن شیشه راننده
- تنظیم تک لمسی شیشه راننده و بالابر برقی تمامی شیشه ها، برف پاک کن اتوماتیک با تیغه ژلهای، آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور به صورت اتوماتیک
- آینههای جانبی برقی تاشونده به همراه گرمکن و چراغ راهنما
- کامپیوتر سفری، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی، نمایش فشار باد لاستیک ها(TPMS) به صورت نمایش لحظه ای(Active)، آنتن Shark Fin، خروجی برق ۱۲ ولت دو عدد، سنسور دنده عقب
- اگزوز دوگانه اسپرت
- دارای دوربین کمک پارک روی آینه جانبی برای رویت نواحی کور، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، پشتیبانی از سیستم MP5 ، AUX ،USB و SD Card، نمایش عقب خودرو به همراه خطوط پویای راهنما در LCD، دو عدد اسپیکر High Tone و ۴ عدد اسپیکر Low Tone، پشتیبانی از فایل های صوتی، ویدئویی و تصاویر در فرمت های رایج، قابلیت اتصال به تلفن همراه و مکالمه از طریق بلوتوث
- سیستم GPS، کمربندهای ایمنی سه نقطه ای به همراه پیش کشاننده، مجهز به سیستم ضد سرقت الکترونیکی به همراه کلید هوشمند، قفل کن خودکار درب خودرو با استفاده از سنسور کنترل سرعت، سیستم دزدگیر، سیستم هشدار دهنده بسته نبودن کمربندها، سیستم هشدار دهنده باز بودن درب خودرو حین حرکت، سیستم باز شدن درب ها بعد از وقوع تصادف
- حرکت پشت سریهای ردیف جلو هنگام برخورد ضربه از عقب
- HHC: سیستمی جهت عدم حرکت خودرو در سر بالاییها از لحظه رها کردن ترمز تا اشاره به پدال گاز، شش عدد ایربگ(جلو + جانبی + پرده ای)، سامانههای ESC + ABS + BA + EBD+ TCS+ RMI
شرایط ایمنی و تجهیزات حفاظتی
برخلاف بسیاری از خودروهای ساخت چین، محصولات هاوال با هدف جذب خریدار خارجی تولید میشوند و محکوم به رعایت استانداردهای ایمنی در سطح جهانی هستند. مدل H2 بنا به آزمونهایی که در استرالیا توسط ANCAP گذرانده، موفق به کسب ۵ ستارهی ایمنی شده است که مسلما، مشابه با چنین امتیازی از بنیاد تست و ایمنی خودروهای اروپا (Euro NCAP) نیست؛ اما میتواند معادل ۴ ستاره تعبیر شود. با نگاهی به فیلمهای منتشرشده از آزمون تصادف هاوال H2، میتوان اطمینان پیدا کرد که استقامت مناسبی در کابین و سقف خودرو وجود دارد.
در نسخهی وارداتی هاوال H2، تعداد ۶ کیسه هوا وجود دارد که شامل ۴ مورد در جلو و ۲ عدد پردهای میشود. سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز کمکی (BA)، تقسیم نیروی ترمز (EBD)، کنترل لغزش (TCS) و جلوگیری از لغزش (VSC) دیگر آپشنهای ایمنی هاوال H2 هستند. فناوری افزاینده نیروی ترمز هنگام حرکت خودرو در سراشیبی بهمنظور رانندگی با سرعت کمتر از ۳۵ کیلومتر بر ساعت (DSR) و سیستم حفظ خودرو در شیب (Auto-hold) در این خودرو قابل استفاده هستند.
تجربه رانندگی با هاوال H2
با فشردن پدال ترمز و دکمه استارت، خودرو را روشن می نماییم. برای حرکت با این خودرو، راننده مجبور است که کمربند ایمنی خود را ببندد.
پس از حرکت خودرو متوجه سرزندگی و نشاط نسبی آن از نظر شتابگیری، به تناسب قوای پیشرانه خواهید شد. فرمان برقی خودرو بسیار نرم است و چابکی هاوال H2 را در حین تغییر جهت و یا دور زدن افزایش میدهد.
با افزایش ضرایب دنده، گشتاور خودرو و قوای آن کاهش می یابد که میتوان آن را احساس نمود. کیفیت سواری خودرو در حد خوب ارزیابی میشود و نرمی مناسبی دارد.
حین عبور از روی سطوح ناصاف، سیستم تعلیق به طرز نسبتا موثری، ضربات ناشی از جاده را به خود جذب میکند و مانع انتقال عمده آنها به کابین می شود.
البته نرم بودن سیستم تعلیق سبب شده تا هنگام عبور از پیچها، بدنه خودرو دچار مقداری حرکت گهوارهای و زاویه گرفتن اتاق شود که وجود سیستمهای کنترلی کمک شایانی به حفظ تعادل و پایداری هاوال h۲ در این مواقع خواهد نمود و چندان جای نگرانی از این حیث وجود ندارد.
همانطور که قبلا ذکر شد، راحتی و کیفیت کابین در حد مناسبی است و میتواند رفاه نسبی سرنشینان را در مسافرتهای طولانی مدت تامین نماید.
عایق بندی کابین اگرچه عالی نیست اما نسبت به سایر خودروهای چینی مشابه، ممانعت بیشتری از نفوذ صدای باد و لاستیکها به داخل اتاق به عمل میآورد. در کل به نسبت قیمت خودرو، رانندگی لذتبخشی را از هاوال h2 شاهد بودیم.
بررسی فنی هاوال H2 و مقایسه با رقبا
رضایت مشتری از یک خودرو، ارتباط عمیقی با قیمت نهایی و شرایط فروش رقبا دارد. با این حساب، بررسی دقیق هاوال H2 مشکل میشود. از یک سو نوسانات نرخ ارز منجر به افزایش قیمت کراساورهای چینی شده است و از سویی دیگر، حق انتخاب متنوعی برای خریدار ایرانی وجود ندارد. هاوال H2 در بازار ایران حریفانی همچون تیگو۵، هایما S5، جک S5، رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و حتی MVM X33 را در پیش رو دارد.
از نظر طراحی ظاهری، میتوان امتیاز خوبی به کراساور هاوال داد. شاید تنها محصولی که میتواند در نگاه اول، خریدار بیشتری جذب کند، هایما S5 باشد. هاوال H2 از فرمول تکراری جلوپنجرهی بزرگ با خطوط موازی استفاده میکند که موضوع جدیدی نیست؛ اما در عوض با ترکیب خوبی از چراغهای LED و سپرهای اسپرت ارائه میشود. چهرهی هاوال H2 از زوایای مختلف، کمی لوکستر از هایما S5 به نظر میرسد و در طولانیمدت، باعث خستگی و دلزدگی کمتری خواهد شد.
برند سازندهی هاوال، برای خریدار ایرانی ناشناخته است. در بازار جهانی و کشورهایی مثل استرالیا، روسیه، آفریقای جنوبی و مناطقی از آمریکای لاتین، سالها از حضور هاوال میگذرد؛ اما نمیتوان از مقبولیت آن برای مردم ایران، مطمئن بود. این شرایط، حداقل در کوتاهمدت، بر بازار نمونههای دست دوم هاوال H2 تأثیرگذار است.
از نظر آپشنهای رفاهی و ایمنی هم میتوان از کراساور هاوال رضایت داشت. تجربه نشان میدهد برای خریدار ایرانی، گیربکس اتوماتیک، سانروف، دوربین پارک و نمایشگر لمسی بزرگ میان داشبورد، اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی از قدرت پیشرانه مهمتر است. از سویی دیگر، کامپیوتر سفری با امکانات مدرن، تجهیزات الکترونیکی برند بوش، ترمز دستی برقی و امکانات جالبی مثل کنترل سرعت هنگام رانندگی در شیب (DSR)، هاوال H2 را برتر از دیگر رقبای چینی و همقیمت قرار میدهد.
فضای داخل هاوال H2، یکی از مهمترین نکات مثبت این کراساور محسوب میشود که در استفادهی درازمدت، ارزشمند جلوه میکند. در کنار صندوق بار با ظرفیت بالا، راحتی بسیار خوبی برای سرنشینان عقب وجود دارد که سفرهای طولانیمدت را لذتبخش و قابل تحمل خواهد کرد. مواد بهکاررفته در داشبورد، صندلیها و تودریها نیز خریدار یک کراساور در کلاس قیمتی هاوال H2 را جذب میکند.
در مجموع، میتوان ادعا کرد که خودروی مورد بحث از کیفیت قابل قبولی برای استفاده روزانه برخوردار است و به لطف طراحی مناسب، برتریهای مهمی نسبت به رقبا در بازار ایران دارد.
قیمت و شرایط فروش هاوال H2
از تاریخ ۲۸ مردادماه این خودرو چینی با قیمت ذیل برای پیش خرید کنندگان قابل تسویه حساب میباشد.
خودرو | قیمت قبل (تومان) | قیمت جدید (تومان) |
هاوال H2 | ۱۰۴/۰۰۰/۰۰۰ | ۱۱۲/۰۰۰/۰۰۰ |
ویدیوی معرفی هاوال H2