تحصیل در ایتالیا

کشور ایتالیا در جنوب اروپا واقع شده است.  این کشور امروزه از قطب‌های اصلی اقتصادی جهان است و از نظر تولید ناخالص داخلی هشتمین کشور بزرگ اقتصادی جهان به‌شمار می‌رود.

بیشتر مردم این کشور به زبان ایتالیایی صحبت می‌کنند. اکثریت مردمان این کشو پیرو آیین مسیحیت و بیشتر کاتولیک هستند اما پروتستان‌ها، یهودیان و مسلمانان هم در این کشور زندگی می‌کنند. جمعیت مسلمان ایتالیا را بیشتر مهاجران تشکیل می‌دهند.

مزایای تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا مزیت‌های بسیاری برای دانشجویان دارد، این کشور یکی از کشورهای اروپایی است که نسبت به جذب استعدادهای درخشان در سطح بین‌‌المللی علاقه نشان می‌دهد. دانشگاه‌های ایتالیا از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا محسوب می‌شوند. با توجه به موارد ذکر شده سالانه افراد زیادی در سرتاسر جهان علاقه‌مند به مهاجرت به ایتالیا از طریق تحصیل هستند.

سطح علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در ایتالیا بالا است و فارغ‌‌التحصیلان رشته‌های مختلف در این کشور در بازار کار جهانی از اعتبار خوبی برخوردارند و می‌توانند در شغل‌های پر‌درآمد مشغول به کار شوند. از طرفی امکان اقامت و کار بعد از فارغ‌التحصیلی در ایتالیا وجود دارد. تمامی این موارد باعث می‌شود بسیاری از دانشجویان، کشور ایتالیا را به عنوان مقصد خود برای تحصیل انتخاب کنند.

افرادی که متقاضی اعزام دانشجو به ایتالیا هستند باید برای اطلاع دقیق از شرایط تحصیل در این کشور یک موسسه اعزام دانشجو معتبر را انتخاب کرده و از آن طریق اقدام نمایند.

شما می‌توانید از طریق قانونی در معتبرترین دانشگاه‌های ایتالیا تحصیل کرده؛ همچنین از این طریق کار مناسبی یافته و امکان اخذ اقامت دائم اروپا را دریافت کنید. فراموش نکنید که هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشور ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی مقرون به صرفه‌تر است.

سیستم تحصیل در ایتالیا

تحصیلات دانشگاهی برای افراد مختلف در کشور ایتالیا اجباری نیست و تنها افراد علاقمند به تحصیل، به دانشگاه‌ها می‌روند. سیستم آموزش عالی اروپا دارای سه مقطع تحصیلی است، این سه مقطع در سال ١٩٩٩ معرفی شد:

  • مقطع کارشناسی: (LAUREA)، این دوره تقربا سه الی چهار سال طول می‌کشد.
  • مقط کارشناسی ارشد: (specialistica LAUREA) یا (magistrale LAUREA)، این دوره دو سال طول می‌کشد.
  • مقطع دکترا: (Dottorato de Ricierca)، این دوره به عنوان دکترای پژوهشی تقریبا چهار سال طول می‌کشد.

این سیستم آموزش عالی به نام ” روند بولونیا ” معروف است و هدف آن ایجاد یک فضای مشترک آموزش عالی در اروپا برای انتقال آسان علم است و این چارچوب به نام  ECTS در اروپا به رسمیت شناخته شده است.

زبان تحصیل در ایتالیا

زبان تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های ایتالیا انگلیسی و ایتالیایی است. دانشجویان برای تحصیل به زبان انگلیسی باید مدرک زبان آیلتس یا تافل ارائه بدهند. همچنین اگر متقاضیان قصد دارند به زبان ایتالیایی تحصیل کنند موظف هستند مدرک زبانی که نشان‌دهنده سطح زبان ایتالیایی است را ادائه دهند.

تحصیل در ایتالیا در مقاطع مختلف از طریق سفارت این کشور صورت می‌گیرد. جهت اخذ بورسیه تحصیلی و تحصیل در ایتالیا می‌توانید با مشاوران موسسه go2tr در رابطه با تحصیل در مقاطع مختلف مشورت نمایید.

تحصیل در ایتالیا و ورود به مدارس

سه مقطع تحصیلی در مدارس ایتالیا وجود دارد، مقطع ابتدایی و متوسطه و دبیرستان که طول دوره تحصیل در هر مقطع را در جدول زیر می‌توانید مطالعه کنید.

مقطع تحصیلی طول دوره
مقطع ابتدایی از ۶ سالگی شروع می‌شود تا ١١ سالگی ادامه دارد
مقطع متوسطه دوره راهنمایی از ١١ تا ١۴ سالگی است.
مقطع دبیرستان دوره دبیرستان از ١۵ تا ١٨ سالگی است.

توجه داشته باشید که طول دوره تحصیل در رشته‌های فنی‌حرفه‌ای و هنر در مدارس ایتالیا متفاوت است.

در جدول زیر اسامی برخی از مدارس بین‌المللی در کشور ایتالیا را میتوانید مطالعه کنید:

نام مدارس بین‌المللی در ایتالیا
مدرسه بین المللی سنت فرانسیس
مدرسه بین‌المللی هسته‌ای
مدرسه بین‌المللی Ambrit
مدرسه بین‌المللی The new school Rome
مدرسه بین‌المللی انگلیس سنت جورج
مدرسه مهاجران بین‌المللی
مدرسه بین‌المللی اسیتا
مدرسه بین‌المللی ابتدایی کندال

ایتالیا دارای فرهنگ غنی و مردمان بافرهنگی است؛ با این وجود چنان‌چه فرزند شما در سنین حساس نوجوانی است و قصد دارید فرزند خود را برای تحصیل پیش از دانشگاه به کشور ایتالیا بفرستید باید به نکاتی مانند محل اقامت، نوع مدرسه روزانه یا شبانه‌روزی، مسافرت تنهایی یا به همراه یکی از اعضای خانواده و… توجه کنید.

برای کسب اطلاعات تکمیلی‌تر در این خصوص با کارشناسان موسسه  GO2TR در حوزه کشور ایتالیا در ارتباط باشید تا به بهترین نحو شما را راهنمایی کنند. توصیه کارشناسان ما به شما این است که، فرزندتان برای تحصیل به کشورهایی که امکان همراهی خانواده وجود دارد، بفرستید.

تحصیل در ایتالیا و ورود به مقطع کارشناسی

دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا را دارند، باید مدرک دیپلم دوازده ساله ارائه بدهند تا بتوانند صلاحیت ورود به دانشگاه‌های ایتالیا را کسب کنند. متقاضیان برای ورود به برخی از دانشگاه‌های ایتالیا در مقطع کارشناسی باید در آزمون ورودی و مصاحبه‌ای که توسط دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور ٣ الی ۴ سال است. تحصیل در این مقطع به زبان ایتالیایی و انگلیسی است و دانشجویان برای اخذ پذیرش باید مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی ارائه بدهند.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • رزومه‌ی کامل تحصیلی و کاری
  • اصل مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی به همراه ریز نمرات و کپی برابر با اصل آن‌ها: این مدارک باید به تأیید اداره کل آموزش پرورش محل تحصیل شما برسند.

تقریبا ۱۳ مرکز مورد تأیید سفارت ایتالیا در ایران وجود دارد که باید مدارک خود را برای ترجمه به یکی از این مراکز بسپارید؛ ترجمه‌ی مدارک شما باید دارای مهر قوه قضاییه و وزارت امور خارجه نیز باشد.

  • نامه‌ تأییدیه تحصیلی نیز باید ضمیمه‌ این مدارک باشد؛ این نامه را می‌توانید از دفاتر پیشخوان دولت بگیرید.
  • گواهی ارزشیابی صادر شده از سفارت ایتالیا: این گواهی نشان می‌دهد سطح تحصیلات دانشجو با سطح مشابه در کشور ایتالیا مطابقت دارد.
  • انگیزه‌‌نامه: این نامه باید حداکثر در دو صفحه به زبان انگلیسی نوشته شود. در این نامه دانشجو باید از انگیزه‌ها و اهداف خود برای سفر به کشور ایتالیا و تحصیل در رشته‌ی مورد نظر صحبت کند.
  • مدرک زبان انگلیسی: دانشجو باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶ و یا مدرک زبان تافل یا iBT با حداقل نمره ۸۰ را ارائه بدهد. مدرک آزمون‌های زبان ایتالیایی می‌توانند یکی از نقاط قوت رزومه‌ی شما برای پذیرش باشند.
  • گذرنامه: برای دریافت گذرنامه باید تمام مراحل اداری را طی کنید. لازم به ذکر است دانشجویان پسر که گواهی پایان خدمت ندارند، پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر می‌توانند اقدام به دریافت گذرنامه نمایند.
  • عکس پرسنلی: این عکس باید به روز باشد و در ابعاد ۵/۳×۵/۴ مطابق با چارچوب ویزای شینگن ارائه شود.

تحصیل در ایتالیا و ورود به مقطع فوق لیسانس

دانشجویان برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس حتما باید مدرک لیسانس ارائه بدهند. مدت‌زمان تحصیل در این مقطع همانند ایران، ٢ سال است و متقاضیان نیاز است مهارت خود را در زبان انگلیسی یا ایتالیایی اثبات کنند. به همین دلیل باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶.۵ و مدرک زبان B٢  ایتالیایی ارائه بدهند.

برای پذیرش در دوره‌ی کارشناسی ارشد بعلاوه مدارک موردنیاز در مقطع کارشناسی، مدارک زیر  مورد نیاز هستند:

  • ارائه کلیه مدارک تجصیلی و ترجمه آن‌ها (این مدارک باید به تأیید اداره‌ی مرکزی دانشگاه مربوطه برسند. ترجمه‌ی این مدارک نیز باید مانند مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی و با مهرهای لازم انجام شود)
  • توصیه‌نامه‌ی اساتید: شما باید نامه‌ای از یک یا دو استاد داوطلب در دوره‌ی قبلی خود مبتنی بر توانایی شما در تحصیل و به پایان رساندن این دوره، دریافت کنید و به مدارک خود پیوست نمایید.
  • گواهی بیمه درمانی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا

تحصیل در ایتالیا و ورود به مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا در ایتالیا عموما به صورت همکاری با اساتید در یک پروژه تحقیقاتی انجام می‌شود. زبان تحصیل در این مقطع ایتالیایی است و متقاضیان تحصیل در این مقطع باید مهارت بالایی در این زبان داشته باشند.

طول دوره تحصیل دکترا در کشور ایتالیا ٣ الی ۴ سال طول می‌کشد.

حدود ٩٠ دوره دکترای پژوهشی در دانشگاه‌های ایتالیا وجود دارد. موسسات دولتی بزرگ سالانه میزبانی حدود ١٠٠،٠٠٠ دانشجوی دکترا را دارند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دوره‌ی دکترا علاوه‌بر مدارکی که در بالا ذکر شد، شامل موارد زیر نیز می‌شود:

  • ارائه گواهی زبان (مدرک زبان انگیسی حداقل در سطح b٢ و یا زبان ایتالیایی در سطح c١) .
  • ارائه پروپوزال تحقیقاتی
  • ارائه انگیزه‌نامه
  • ارائه رزومه علمی (ارائه مستنداتی که نشان‌دهنده سابقه فعالیت علمی شما در برخی دانشگاه‌ها است)

توجه کنید که ممکن است دانشگاه مورد نظر شما، مدارکی اضافه‌بر موارد ذکر شده درخواست نماید. لذا پیش از ارسال مدارک، سایت دانشگاه مورد‌نظر را بررسی کنید تا پذیرش شما به دلیل کمبود مدارک با تأخیر مواجه نشود.

تحصیل در ایتالیا و معرفی دانشگاه‌های برتر

دانشگاه‌های ایتالیا اعتبار علمی خوبی در سطح جهان دارند و از این رو تحصیل در این دانشگاه‌ها به یافتن شغل مناسب در بسیاری از کشورهای دنیا کمک می‌کند. درمجموع ٣٠ دانشگاه در ایتالیا وجود دارند. از مجموع ۳۰ دانشگاه در ایتالیا، ۱۲دانشگاه در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان و بسیاری از دانشگاه‌های برتر ایتالیا در سال ٢٠٢١ در رتبه‌بندی QS  قرار دارند.

اعتبار دانشگاه‌های ایتالیا تنها به چند رشته محدود نمی‌شود. در دانشگاه‌های این کشور رشته‌های متنوعی با کیفیت مناسب و استانداردهای روز جهانی ارائه می‌شوند. لازم به ذکر است که بسیاری از این رشته‌ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

دانشگاه‌های برتر ایتالیا به همراه رتبه علمی آن‌ها در سال ٢٠٢٢ را می‌توانید در تصویر زیر مطالعه کنید:

تحصیل در ایتالیا و هزینه‌های تحصیل

اگر به دنبال تحصیل ارزان‌قیمت در اروپا هستید، باید تحصیل در ایتالیا را در نظر بگیرید. این کشور محل استقرار قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است که تحصیلات با کیفیت بالا و شهریه پایین را ارائه می‌دهند. همچنین از سفر و گشت و گذار در فرهنگ غنی و تاریخ شهرهای ایتالیا لذت خواهید برد.

اگرچه هزینه‌های تحصیل مقرون به‌صرفه است، اما هزینه‌های دیگری نیز برای تأمین هزینه نیاز دارید، مانند محل اقامت، غذا، حمل‌ونقل، کتاب و سایر موارد. در زیر، ما اطلاعات بیشتری در مورد شهریه و هزینه‌های زندگی در ایتالیا را ارائه خواهیم داد.

هزینه تحصیل در مدارس خصوصی و شبانه‌روزی ایتالیا به صورت میانگین از ٢۵ هزار یورو در سال شروع می‌شود. هزینه‌های تحصیل در مدارس بستگی به این دارد که این مدارس در کدام یک از شهرهای کشور ایتالیا واقع شده است. هزینه‌ای که بابت شهریه به مدارس پرداخت می‌شود، هزینه تحصیل و زندگی را با هم شامل می‌شود. کیفیت خدماتی که این مدارس ارائه می‌دهند و همچنین سطح علمی و اعتبار این مدارس هم در مقدار شهریه تاثیر دارد.

شهریه دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بین ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال است، در حالی که  هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا سالانه ۶۰۰۰ یورو تا ۲۰۰۰۰ یورو است. به علاوه میانگین هزینه زندگی در کشور ایتالیا برای یک دانشجوی خارجی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در ماه است.

جزئیات هزینه‌های تحصیل در ایتالیا را در جدول زیر مطالعه کنید:

مقطع تحصیلی هزینه تحصیل
مقطع کارشناسی ١٢٠٠ تا ۴٠٠٠ یورو در سال
مقطع کارشناسی ارشد ١۵٢٠ تا ١٢٠٠٠ یورو در سال
مقطع دکترا ٩٠٠ تا ۴٠٠٠ یورو در سال

جزئیات هزینه‌های زندگی دانشجویی در ایتالیا را در جدول زیر مطالعه کنید:

مقوله مصرفی هزینه
اجاره بها خوابگاه ۲۵۰ تا ٧٠٠ یورو در ماه
خورد و خوراک ١۵٠ تا ٢٠٠ یورو در ماه
حمل و نقل عمومی ۲۵ تا ۴۵ یورو در ماه

تحصیل در ایتالیا و اجازه کار

تسلط به زبان ایتالیایی و تسلط به یک مهارت کاربردی برای پیدا کردن یک شغل دانشجویی مناسب، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. چنان‌چه مهارت شما متناسب با رشته‌ تحصیلی شما باشد، شرایط مطلوب‌تر خواهد بود. معمولاً دانشجویان برای تامین هزینه‌های زندگی و همینطور کسب تجربه‌ کاری در ایتالیا مشغول به کار می‌شوند.

البته شرایط کار کردن برای دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا مانند دانشجویان ایرانی سخت‌ است. آن‌ها نمی‌توانند بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته کار کنند، اجازه‌ی کار در تعطیلات را ندارند و نمی‌توانند در یک حرفه‌ی شخصی به فعالیت بپردازند.

در ادامه این مطلب به دو نکته مهم در رابطه با کار دانشجویی که کارشناسان مهاجرتی در هلدینگ مهاجرتی GO2TR تاکید دارند که دانشجویان پیش از سفر از آن‌ها اطلاع داشته باشند، اشاره می‌کنیم:

نکته‌ی اول این‌ است که کار پاره‌وقت دانشجویی که دانشجویان بین‌المللی مجاز به انجام آن هستند، معمولاً کفاف تمام خرج‌های زندگی دانشجویی را نمی‌دهد و تنها یک کمک‌هزینه‌ برای شما خواهد بود؛ به همین دلیل شما برای تحصیل در کشور ایتالیا به یک پشتوانه‌ی مالی نیاز دارید.

نکته‌ی دوم این است که نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله پس از ورود به ایتالیا بتوانید کار پیدا کنید. لازم است ترم‌های اولیه‌ی خود را بگذرانید و پس از آشنایی با محیط، به دنبال شغلی مناسب بگردید.

تدریس زبان انگلیسی، مراقبت از سالمندان و کودکان، مترجمی و کار در برخی از هتل‌ها از جمله فرصت‌های کار موجود برای دانشجویان در کشور ایتالیا هستند. همچنین در فصل تابستان بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها به‌خصوص در شهرهای رم و میلان به دنبال کارکنان غیرایتالیایی هستند.

چنانچه برای تامین هزینه‌های زندگی و تجربه اقدام به کار دانشجویی می‌کنید و به دنبال شغلی متناسب با رشته‌ی تحصیلی خود هستید، بهتر است با دانشگاه‌ خود مشورت کنید.

بسیاری از موسسات تحقیقاتی و… در کشور ایتالیا، انجام برخی از وظایف و کارها را به دانشجویان می‌سپارند و از دانشگاه‌ها می‌خواهند که دانشجویان متقاضی و دارای صلاحیت‌های لازم را به آن‌ها معرفی کنند.

تحصیل در ایتالیا و اجازه اقامت و اخذ تابعیت

دانشجویانی که در اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر موفق شده‌اند، نیاز است تا اقدامات لازم برای اخذ ویزای ایتالیا را هم انجام دهند.

دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند با گذرنامه معتبر یا کارت شناسایی اتحادیه اروپا وارد ایتالیا شوند و برای مدت‌زمان تحصیل بدون ویزا در ایتالیا بمانند. این دانشجویان پس از ورود به ایتالیا،نیاز است برای کسب اجازه اقامت در ایستگاه Questura (ایستگاه پلیس) محلی خود ثبت‌نام کنند.

دانشجویان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا، لازم است قبل از ورود به ایتالیا ویزای دانشجویی دریافت کنند. دو نوع ویزای دانشجویی بسته به مدت زمان تحصیل برای این دانشجویان وجود دارد:

  •  ویزای نوع C: این ویزا، ویزایی کوتاه‌مدت یا ویزای مسافرتی است و تنها برای مدت ٩٠ روز معتبر است.
  • ویزای نوع D: این نوع ویزا، برای اقامت طولانی‌مدت است و تا پایان مدت تحصیل معتبر است.

زمان پردازش و صدور ویزا طولانی است، بنابراین متقاضیان دریافت ویزای دانشجویی باید به محض دریافت نامه پذیرش از مرکز آموزش ایتالیایی مورد نظر، با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری ایتالیا تماس بگیرند یا از طریق سایت اقدام کنند تا بتوانند هرچه سریع‌تر وقت ویزا بگیرند.

افرادی که از طریق ویزای نوع D وارد ایتالیا می‌شوند، باید ظرف ٨ روز پس از اینکه وارد کشور ایتالیا شدند، ورود خود را به ایستگاه Questura گزارش دهند. این ایستگاه برای اثبات وضعیت اقامت قانونی شما در این کشور، کارت اجازه اقامت برای شما صادر می‌کند.

تحصیل در ایتالیا و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا و اجازه اقامت

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا بستگی به دانشگاه انتخابی شما در این کشور دارد. دانشجویانی که از کشورهای دیگر قصد تحصیل در این کشور را دارند باید مدارک و ریزنمرات دوره‌های تحصیلی قبلی خود (دیپلم به بعد) را ارائه دهند و در آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های ایتالیا شرکت کنند. معمولا اخذ پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی راحت‌تر از دانشگاه‌های دولتی است، اما حتما دقت فرمایید دانشگاه انتخابی مورد تایید وزارت علوم در ایتالیا باشد.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که گاهی لازم است تا دانشجویان جهت دریافت پذیرش از برخی دانشگاه‌های ایتالیا در مصاحبه‌ای که توسط دانشگاه برگزار می‌شود (حضوری یا از راه دور از طریق اسکایپ)، شرکت نمایند.

دانشجویان ممکن است لازم باشد مدارک زیر را به عنوان بخشی از درخواست ویزای دانشجویی برای تحصیل در ایتالیا ارائه دهند:

  • گذرنامه معتبر،
  • نامه پذیرش از موسسه موردنظر در ایتالیا
  •  فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • یک کپی از برنامه سفر شما به ایتالیا
  • اثبات عدم سوء پیشینه
  • اثبات مهارت زبان در ایتالیایی یا انگلیسی (بسته به زبان برنامه تحصیلی شما)
  • اثبات تمکن مالی کافی برای تأمین هزینه زندگی (بین ۴۵٠ تا ۵١۵ یورو ماهانه)
  • اثبات اسکان مناسب در ایتالیا
  • اثبات بیمه درمانی کافی
  • اثبات اینکه شما هزینه درخواست مربوطه را پرداخت کرده‌اید.

دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور اجازه دارند به مدت ١٢ ماه در این کشور به دنبال کار مرتبط با مدرک تحصیلی خود بگردند. این افراد پس از یافتن کار مناسب، اقامت کاری ایتالیا را بدست می‌آورند و بعد از ۵ سال صلاحیت اخذ تابعیت این کشور را دارند و اقامت موقت آن‌ها به اقامت دائم تبدیل می‌شود.

به‌طور کلی افرادی که از طریق تحصیل وارد این کشور می‌شوند با گذراندن دوره تحصیل خود و همچنین سپری کردن ۵ سال زندگی و کار در ایتالیا می‌توانند تابعیت این کشور را دریافت کنند. افرادی که تابعیت این کشور را اخذ می‌کنند به‌عنوان شهروند ایتالیا از تمامی حقوق شهروندی در کشور ایتالیا برخوردار می‌شوند.

اگر قصد اخذ ویزا و تابعیت کشور ایتا از طریق تحصیل را دارید و به دنبال راهی هستید که این مسیر را برای شما هموار کند، با کارشناسان حقوقی موسسه GO2TR  ارتباط برقرار کنید.

تحصیل در ایتالیا و شرایط ویزای همراه همسر و فرزندان

یکی از دغدغه‌های افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارند، این است که می‌توانند خانواده خود را هم به همراه داشته باشند یا خیر. این افراد اجازه ندارند خانواده خود را به عنوان همراه به این کشور ببرند مگر در شرایط خاص.

ویزای همراه برای متقاضیان تحصیل در ایتالیا درصورتی صادر می‌شود که این افراد توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی همسر و فرزندان خود را داشته باشند. اما در حالت کلی، دریافت ویزای همراه از همان ابتدای سفر امکان‌پذیر نیست و شما نمی‌توانید به طور همزمان با خانواده خود سفر کنید.اما باید در نظر داشته باشید که پس از اخذ اقامت دائم، کشور ایتالیا به شما اجازه دریافت ویزای همراه را می‌دهد. مراحل دریافت ویزای همراه ایتالیا ٣ تا ۶ ماه زمان می‌برد.

تحصیل در ایتالیا و تسهیلات درمانی دانشجویی ایتالیا

بیمه‌های دانشجویی از دیگر امکاناتی است که برای دانشجویان در طول تحصیل در کشور ایتالیا فراهم می‌شود. این بیمه‌ها دو نوع هستند؛ بیمه‌ی عمومی و بیمه‌ی A.S.L.

بیمه‌ی عمومی فقط شامل درمان‌های سرپایی و هزینه‌های درمانی اورژانسی می‌شود. هزینه‌ی این نوع بیمه نسبت به سایر بیمه‌ها کم‌تر است. بیمه‌های عمومی برای دریافت و یا تمدید اقامت در ایتالیا لازم هستند. اعتبار این بیمه یک سال است. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به دفاتر خدمات پستی که کارهای مربوط به اقامت در این کشور را انجام می‌دهند، مراجعه کنند.

بیمه‌ی A.S.L نوع دیگر بیمه در کشور ایتالیا است هزینه‌ی آن چیزی در حدود ۵۰ یورو از بیمه‌ی عمومی بالاتر است و در عوض خدمات ارائه شده توسط این بیمه بیشتر است.

افراد تحت پوشش این بیمه می‌توانند تحت نظر یک پزشک شخصی قرار بگیرند، ویزیت پزشک عمومی برای آن‌ها رایگان است، هزینه‌ی ویزیت پزشک متخصص طبق تعرفه‌ی بیمه پرداخت می‌شود و از همه مهم‌تر این که بیمه‌ی A. S. L در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتبر است.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.