جلوگیری از ریزش مو با این ۵ ویتامین ضروری!

مو هم مانند اعضای دیگر بدن برای سلامت به مواد مغذی گوناگونی احتیاج دارد. برای جلوگیری از ریزش مو چه بخوریم؟ آیا می‌دانید چه ویتامینی برای ریزش مو خوب است؟ در واقع کمبود مواد مغذی مورد نیاز رابطه مستقیمی با ریزش مو دارد. در این مطلب ۵ ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو که باعث زیباتر شدن و تقویت مو می‌شوند به شما معرفی می‌کنیم.

۵ ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو

ویتامین آ

تمام سلول‌ها برای رشد خود به ویتامین A احتیاج دارند که شامل مو هم می‌شود. علاوه بر‌این، ویتامین A به غدد چربی پوست برای تولید چربی طبیعی (Sebum) کمک می‌کند. سبوم پوست سر را مرطوب کرده و با این کار به سلامت مو کمک می‌کند. رژیم غذایی که به اندازه کافی ویتامین آ در آن وجود نداشته باشد، ممکن است منجر به مشکلات زیادی از جمله ریزش مو شود.

ویتامین ب

یکی از بهترین ویتامین‌ها برای رشد مو ویتامین ب است که به آن بیوتین (Biotin) می‌گویند. تحقیقات مختلفی کمبود ویتامین بی را با ریزش مو در انسان مرتبط دانسته‌اند. مصرف بیوتین به عنوان روشی برای درمان ریزش مو شناخته شده و استفاده می‌شود.

هرچند که کمبود ویتامین ب به ندرت اتفاق می‌افتد چرا که این ویتامین در غذاهای مختلفی وجود دارد. همچنین انواع دیگر ویتامین‌ ب سلول‌های خون را می‌سازند که وظیفه انتقال اکسیژن و مواد غذایی به پوست سر و فولیکول‌های مو را بر عهده دارند. این فرایند برای رشد مو بسیار حیاتی و مهم است.

ویتامین ث

رادیکال‌های آزاد می‌توانند مانع رشد و باعث پیری مو شوند. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی در خنثی کردن تاثیر این رادیکال‌های آزاد موثر است. علاوه بر این بدن شما به ویتامین C برای تولید پروتئینی به نام کلاژن که ماده بسیار مهمی در ساختار مو است، احتیاج دارد. همچنین، بدن برای جذب آهن نیز به ویتامین ث احتیاج دارد. توت فرنگی، فلفل‌ها، مرکبات، کیوی و گواوا همگی منابع اصلی ویتامین C هستند.

ویتامین دی

میزان ویتامین دی در بدن با آلوپسیا (Alopecia) که نوعی از ریزش مو است مرتبط است. محققین پی برده‌اند که ویتامین دی می‌تواند به ساخت فولیکول‌های جدید کمک کند. فولیکول‌ها همان منافذ کوچک داخل پوست سر هستند که موی جدید می‌تواند در آن‌جا رشد کند.

ویتامین ای

این ویتامین هم مانند ویتامین ث، آنتی‌اکسیدانی است که از عوارض رادیکال‌های آزاد و عوامل اکسیداتیو دیگر پیشگیری می‌کند. در یکی از تحقیقات افرادی که ریزش مو داشتند، با مصرف مکمل‌های ویتامین E بعد از ۸ ماه، ۳۴.۵ درصد افزایش رشد مو را شاهد بودند.

مغز تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو از منابع خوب ویتامین E هستند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.