۷ دمنوش فوق‌العاده برای سرماخوردگی

در این مطلب درباره درمان سرماخوردگی با دمنوش گیاهی صحبت خواهیم کرد. بر اساس تحقیقات، هیچ دمنوش یا نوشیدنی‌ای نمی‌تواند به‌طور قطعی موجب درمان سرماخوردگی‌تان بشود؛ اما برخی دمنوش ها با خواص خود به کاهش علائم و کوتاه‌ترکردن دوره درمان کمک می‌کنند.

۱دمنوش گزنه

شاید گیاه گزنه باعث سوزش و خارش شود، اما دمنوش آن فواید بسیاری دارد. دمنوش یا چای گزنه درد را تسکین می‌دهد. همچنین این دمنوش دارای ویتامین C و کاروتن است که در نتیجه، سیستم ایمنی را نیز تقویت می‌کند.

۲دمنوش شیرین‌بیان

ریشه گیاه شیرین بیان ضد ویروس و ضد باکتری است و در مبارزه با سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر است. از شیرین‌بیان در طب سنتی چین بسیار استفاده می‌شود‌‌. شیرین‌بیان محتوی فلاونونیدهایی (نوعی رنگدانه‌های مفید گیاهی) است که دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند که ریشه شیرین‌بیان در جلوگیری از تکثیر عوامل بیماری‌زا مؤثر است. همچنین مصرف ریشه این گیاه برخی عوامل عفونت‌زای ویروسی و باکتریایی را از بین می‌برد.

۳چای ترش

چای ترش سرشار از ویتامین C است. مصرف روزانه ۳ فنجان چای ترش ویتامین C موردنیازتان را تأمین می‌کند. چون چای ترش دارای کافئین نیست، می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی از خراب‌شدن چرخه خوابتان، روزانه ۳ فنجان از آن را میل کنید. چای ترش در بهبود سریع‌تر آنفولانزا و سرماخوردگی مؤثر است.

۴دمنوش‌های محتوی لیموترش

انواع مختلفی از دمنوش‌های دارای لیموترش وجود دارد. مصرف لیموترش دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند. لیموترش از مرکبات و سرشار از ویتامین C است؛ بنابراین بدن را در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مجهز می‌کند. برای تهیه اغلب دمنوش‌های محتوی لیموترش باید لیموترش ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش باقی بماند.

۵دمنوش زنجبیل

یکی از معروف‌ترین دمنوش‌های درمان سرماخوردگی دمنوش زنجبیل است. دمنوش زنجبیل به باز شدن سینوس‌ها و کاهش احتقان کمک می‌کند. ریشه زنجبیل نیز در دفع سریع سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر است. دمنوش زنجبیل برای بهبود حالت تهوع و استفراغ ناشی از سرماخوردگی، شیمی درمانی و نیز تهوع صبحگاهی کارایی دارد.

۶چای سبز

چای سبز یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ است که در سلامتی افراد مؤثر است. آنتی‌اکسیدان‌ها به نابودی باکتری‌های مضر و رادیکال های آزاد نیز کمک می‌کنند؛ عواملی که احتمال ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های خودایمنی را افزایش می‌دهند. چای سبز خاصیت ضدالتهابی دارد و به تسکین التهاب و حساسیت‌هایی که باعث گلودرد می‌شوند کمک می‌کند. همچنین چای سبز التهاب قفسه سینه را کاهش می‌دهد و در نتیجه، در کاهش سرفه، گرفتگی و درد قفسه سینه نیز مؤثر است.

۷دمنوش بابونه

نوشیدن دمنوش بابونه و بخور با آن مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقات، بابونه خواص ضدباکتریایی دارد و به درمان عفونت‌های مرتبط با سرماخوردگی کمک می‌کند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.