کار در مجارستان

تحقیقاتی در طی سال‌های اخیر انجام شده که نشان می‌دهد افراد مهاجر در مجارستان چه اندازه از این کشور رضایت داشته‌اند. از ۵٫۸ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۶٫۵ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است. هم‌چنین ویژگی بهزیستی ذهنی WHO-5 در مجارستان در طی سال‌های اخیر روندی رو به بهبودی داشته است.

این درصد بیشتر از میانگین رتبه برتر ایرلند است. در سال ۲۰۱۶  %۲۳ از مهاجران در کشور مجارستان با این جمله موافق بودند که گفته شده: من آزاد هستم که چگونه زندگی کنم. تعداد افراد با این شعار در سال ۲۰۱۱ بیست درصد دیگر افزایش یافته است.

یکی از موسسات معتبر در مجارستان پروفایلی تهیه کرده و در آن روند کار، افزایش حقوق، بهداشت و رفاه، روابط شغلی فردی و اجتماعی، مهارت و آموزش، عدم تبعیض و برابری در آن درج کرده است و هر سال به روز می‌شود. در این جدول هر کدام از این شاخصه‌ها در سال‌های بعدی امتیاز بیشتری گرفته‌اند و هیچ کدام از این موارد روند نزولی نداشته‌اند.

درباره کار در مجارستان

مجارستان دارای اقتصادی مقاوم و متنوع است که بخش‌های تولیدی فراوانی دارد و فرصت‌های شغلی درخشانی در صنعت فناوری اطلاعات، مهندسی و جهانگردی دارد. هم‌چنین می‌توانید با شرکت‌های بین‌المللی مستقر در مکان‌های با سابقه مجارستان در ارتباط باشید تا آن‌ها شغل مورد نظر شما را فراهم کنند.

طبقه‌بندی کارگران خارجی در مجارستان

طبقه‌بندی کارگران در مجارستان می‌تواند نقطه قوتی باشد برای کسانی که در این کشور مشغول به کار هستند. زیرا به همین مناسبت، کارگران بعد از موفقیت در کار خود و به دست آوردن مهارت لازم، از طریق کارفرما ارتقای شغلی پیدا می‌کنند. و همین ارتقای شغلی می‌تواند باعث شود که دستمزد کارگران نیز به مراتب افزایش پیدا کند. البته نکته‌ای که بسیار مهم است این است که با توجه به طبقه‌بندی کارگران در مجارستان، نوع ویزای کار و نوع اقامت افراد می‌تواند متفاوت باشد.

کاریابی در کشور مجارستان

اگر می‌خواهید در کشور مجارستان شروع به کار کنید باید بدانید در کجا و کدام قسمت و در چه نوع فعالیتی می‌خواهید کار خود را شروع کنید شاید به نظر گیج کننده بیاید اما لازم است بدانید چه بخشی نیروی کاری بیشتری می‌خواهد. در این کشور با کمبود نیروی کاری در زمینه IT روبه رو هستند و اگر مهارت لازم در این کار را داشته باشید به گرمی مورد استقبال این کشور خواهید بود. استانداردهای کاری در این کشور شبیه به استانداردهای اروپای غربی است و از مزایای به صرفه‌ای برای تعطیلات و مرخص زایمان و مرخصی بیمار بهره خواهند برد.

گزینه‌ای دیگر برای شغل مناسب شما می‌تواند کار به صورت آنلاین باشد. بسته به توانایی شما در زمینه‌های متعدد می‌توانید به صورت روز مزد یا ماهانه با شیوه کار از راه دور کسب درآمد کنید و درآمد به صورت آنلاین می‌تواند کفاف زندگی در مجارستان را بدهد.

هم‌چنین می‌توانید با اسکن کردن بعضی از آگهی‌های شغلی به صورت آنلاین شروع به جستجو برای شغل مورد نظر خود کنید و تلاش خود را برای شکار شغلی با ارزش به عمل آورید. وب سایت‌های شغلی عالی وجود دارند که می‌توانید با همان‌ها شروع کنید.

از نظر یافتن شغل مناسب لازم به ذکر است که بدانید اقتصاد محلی جای مناسبی برای شروع است در این مکان تابلوهایی است که به زبان انگلیسی شما را رهنمایی می‌کند و اطلاعات لازم را دارد.

حتی می‌توانید در صرافی و اداره کار ثبت نام کنید. بعضی از روزنامه‌ها نیز که درباره کار آگهی دارند مورد خوبی است تا شما را کمک کنند. شاید کمی زمان بر باشد اما پیدا کردن شغل در مجارستان تفاوتی با اروپا ندارد حتی مصاحبه‌هایی که با شما می‌کنند نیز همان روند اروپا را دارد. مجارستان با شرایط کاری عالی و فرهنگی در حال پیشرفت و هم‌چنین سیستم آموزشی مناسب یکی از فرصت‌های عالی شغلی و زندگی برای مهاجرانی است که قصد پیشرفت و ترقی دارند.

لیست مشاغل مورد نیاز مجارستان در سال ۲۰۲۰

به علت جاذبه‌های توریستی و محصولات و معادن ارزشمندی که در مجارستان وجود دارد، تا به حال این کشور توانسته نیروی کار زیادی به خود جذب کند. مشاغلی که در سال ۲۰۲۰ در مجارستان بسیار مورد نیاز بوده است به شرح زیر هستند:

_ شغل‌های مهندسی

_ مدیران منابع طبیعی

_ تخصصان IT

_ مدیران فروش

_ مدیریت بازاریابی

_ کارشناسان امور مالی

_ مدیریت توسعه بازار

_ حسابداری

_ هتل‌داری

کار در مجارستان و اخذ اقامت

افرادی که قصد دارند در مجارستان شروع به کار کنند موظف هستند برای اقامت خود درخواست نمایند. و درخواست اقامت در مجارستان برای هر نوع شغلی متفاوت خواهد بود. افرادی که می‌خواهند به صورت آنلاین اقدام به اقامت کنند باید درخواست خود را به آدرس اینترنتی Application portal ارسال کنند. برای درخواست اقامت در کشور مجارستان باید مدارک زیر را تهیه کرده باشند:

_ دو قطعه عکس ۳ در ۴ با کیفیت بالا

_ پاسپورت معتبر

_ تهیه تمامی مدارک لازم برای اخذ اقامت

_ رزومه کاری

_ برگه صلاحیت

_ شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن

کار در مجارستان و بلوکارت

برای کسانی که قصد دارند از طریق بلوکارت به مجارستان مهاجرت کرده و شروع به کار کنند، بهترین شرایط‌ و موقعیت‌های کاری وجود دارد. برای درخواست بلوکارت یا همان کارت آبی باید در سایت بلوکارت ثبت نام کنند و مدارک و شرایط لازم را مهیا کنند. کسانی که دارای بلوکارت هستند در سایت‌های مشخص، نوع حرفه و توانایی خود را ثبت می‌کنند و کارفرمایان از طریق آن، نیروی مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنند.

بلوکارت در مجارستان موجب می‌شود افراد در حرفه خود ترقی کرده و پیشرفت لازم را به دست آورند. و حتی در مواردی باعث شده که فرد ارتقای شغلی پیدا کند. به شرط اینکه در حرفه خود بسیار توانا باشد. لازم به ذکر است که مجارستان برای دارندگان بلوکارت شرایط ویژه و چشمگیری را فراهم می‌کند.

کار در مجارستان از طریق ویزای جست و جوی کار

افرادی که می‌خواهند از طریق ویزای جست و جوی کار در این کشور مشغول به کار شوند، باید از طریق کارفرما یک درخواست کار دریافت کرده باشند. بعد از اینکه افراد توانستند با کارفرما به توافق برسند برای ویزای کار اقدامات لازم را به عمل می‌آورند. هم‌چنین برای درخواست ویزای کار موارد زیر لازم هستند:

_ تحصیلات اکادمیک

_ آشنایی به زبان مجارستانی

_ برگه سلامت پزشکی

_ پاسپورت

_ برگه توافق نامه بین متقاضی و کارفرما

_ دیگر مدارک مورد نیاز

فارغ‌التحصیلان غیر اتحادیه اروپا از دانشگاه‌های مجارستان

فارغ‌التحصیلان غیر اتحادیه اروپا برای اقامت در این کشور نیاز به درخواست ویزا دارند و اگر زمانی قصد داشته باشند در این کشور شروع به کار کنند باید برای ویزای کار درخواست نمایند. فارغ‌التحصیلان غیر اتحادیه اروپا می‌توانند برای اقامت در کشور مجارستان یکی از روش‌های زیر را اتخاذ کرده و از طریق آن اقامت دائم یا مجوز کار را کسب کنند:

_ کارآفرینی

_ سرمایه‌گذاری

_ ازدواج

_ ثبت شرکت

_ اقامت کاری

اتباع غیر اتحادیه اروپا که دارای مدرک حرفه‌ای هستند

برای اتباع غیر اتحادیه اروپا که دارای مدرک حرفه‌ای هستند شرایط می‌تواند متفاوت باشد. زیرا آنها دارای حرفه‌ای هستند که ممکن است یک کارفرما به آن نیاز داشته باشد. و از آنجایی که مجارستان جز مناطقی است که نیروی کار زیادی می‌طلبد و دارای بازار کاری موفقی است، بنابراین افراد غیر اتحادیه اروپا که مدرک حرفه‌ای دارند می‌توانند به راحتی شغل مورد نظر خود را پیدا کنند و از طریق آن درخواست اقامت دائم دهند.

اتباع غیر اتحادیه اروپا که به دنبال دریافت آموزش حرفه‌ای و کار در مجارستان هستند

در این صورت اتباع غیر اتحادیه اروپا می‌توانند طی زمان مشخص شده‌ای از طرف دولت مجارستان درخواست ویزای جست و جوی کار دهند، و در این مدت باید با یکی از روش‌های اقامت شروع به کسب و کار کنند یا از طریق یک کارفرما توافق نامه‌ای امضا کرده و طی زمان مشخصی حرفه معینی را یاد بگیرند و بعد از آن با ثبت شرکت یا سرمایه‌گذاری اقامت کاری را کسب کنند، و طی هشت سال در مجارستان اگر به صورت منظم بتوانند مالیات بپردازند و هیچ گونه تخلف قانونی نداشته باشند به راحتی می‌توانند از اقامت دائم این کشور برخوردار شوند.

فرایند درخواست شغل در مجارستان

نوع ملیت شما در درخواست ویزا و مدت زمان آماده شدن آن متفاوت است. اتباع اروپایی می‌توانند به همان روش خود مجارستانی‌ها درخواست شغل کنند. و با داشتن گذرنامه اتحادیه اروپا، ثابت می‌کنند که دیگر نیازی به مجوز برای شغل خود ندارند. اما شهروندان غیر اروپایی لازم است با کارفرمای خود در ارتباط باشند تا برای مجوز کاری خود اقدامات لازم را به عمل بیاورد. معمولا روند درخواست مجوز ۹ ماه به طول می‌انجامد که با سایر مدارک دیگر مانند: اثبات اقامت و گواهی بیمه درمانی انجام می شود و این‌ها با همراهی و کمک کارفرمای حامی صورت می‌پذیرد. قبل از ارائه مجوز توسط کارفرما در حدود ۱۵ روز به پیشنهاد شغلی مناسبی نیاز دارید تا به شهروندان فرصت درخواست داده شود.

شما به عنوان مهارجر باید فرم‌ها و مجوزهای قانونی را پر کنید تا این کشور بتواند جواز کار شما را صادر کند. با این وجود شهروندان اتحادیه اروپا EAA و سوئیس بدون مجوز نیز می‌توانند اشتغال داشته باشند و این یک دلیل مهم است که مجارستان را نزد مهاجران محبوب کرده است. شما اگر می‌خواهید در این کشور شروع به کار کنید باید در سیستم اشتغال مجارستان ثبت نام کنید. برای افرادی که مهارت بالایی در کار کردن ندارند لازم است کارت آبی اتحادیه را تهیه کنند و با این کارت دو سال می‌توانند در کشور مجارستان کار کنند.

اسناد و مدارک مورد نیاز کار در مجارستان

_ رزومه کاری

_ پاسپورت معتبر

_ مدرک تحصیلی

_ شناسنامه

_ عکس با کیفیت

_ دریافت اجازه کار از مجارستان

_ سلامت پزشکی

_ آشنایی با زبان مجاری

_ دعوت نامه کاری

حداقل دستمزد در مجارستان

یکی از دلایل مهمی که افراد می‌توانند مجارستان را برای کار کردن انتخاب کنند این است که این کشور از حقوق و مزایای خوبی برخوردار است. و هر شخص می‌توند هر ماه درآمد و حقوق مناسبی داشته باشد. طبق آمار گرفته شده میزان دستمزد هر کارگر به طور متوسط در ماه  ۳٬۸۰۱٫۶  یورو است. و البته بالاترین دستمزد نیز به طور میانگین ۱۶٬۸۱۰٫۲  یورو در هر ماه است.

مالیات و هزینه‌های کار در منزل

افرادی که در مجارستان زندگی می‌کنند موظف هستند مالیات خود را پرداخت کنند چه در کلان شهرها زندگی کنند و چه در یک شهر ارزان باشند. مالیات در مجارستان بر اساس ۳۹% از نرخ تولید ناخالصی این منطقه محاسبه می‌شود. مالیات‌های محلی تنها شامل ۵% درصد هستند. لازم به ذکر است که پرداخت مالیات در مجارستان بر اساس مناطق مرکزی و مناطق محلی تقسیم شده‌اند. هم‌چنین نکته‌ای که بسیار مهم است این است که پرداخت مالیات هر شخص بر اساس میزان حقوق و دارایی او محاسبه می‌شود.

سیستم تامین اجتماعی

سیستم تامین اجتماعی در مجارستان یکی از مجهزترین و کارآمدترین سیستم‌های بهداشتی در کل جهان است. بهداشت و موارد پزشکی در مجارستان از طریق صندوق بیمه مجارستان تامین می‌شود. و همین امر باعث شده است که دسترسی به تمامی بیمارستان‌های مجارستان امکان‌پذیر باشد. افرادی که در مجارستان اقامت دارند می‌توانند تحت بیمه HIF قرار بگیرند. و با توجه به چنین موقعیتی کلیه افراد دارای اقامت در مجارستان می‌توانند از پوشش بیمه برخوردار باشند.

دریافت صندوق بازنشستگی

هدف مجارستان در خصوص بازنشستگی افراد این بوده است که آنها را به اشتغال بلند مدت ترغیب کند. مقدار برداشت از درآمد بازنشستگی طبق میل افراد است آنها می‌توانند هر ماهه حدود ۲۴ تا ۹۰ درصد از حقوق بازنشستگی خود را برداشت کنند یا آن را نگه دارند. اما لازم به ذکر است که مجارستان جز کشورهایی است که امکان دریافت صندوق بازنشستگی را خواهد داشت.

بیمه درمانی برای فریلنسرها و کارمندان در مجارستان

نکته‌ای که در این خصوص بسیار مهم است این است که زمانی که افراد بخواهند از طریق یک کارفرما بیمه شوند هزینه بیمه بسیار پایین‌تر است تا زمانی که خودشان قصد داشته باشند به طور شخصی حق بیمه پرداخت کنند. و هم فریلنسرها و هم کارمندان در مجارستان می‌توانند از طرف کارفرمای خود صاحب بیمه درمانی شوند. و از تمامی حق و حقوق بیمه بهره‌مند گردند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.