کار در ترکیه

ترکیه کشوری با میراث فرهنگی متنوع است که در چهارراه اروپا و آسیا واقع شده است. خانه‌ها با معماری زیبا، پارک‌های ملی خیره‌کننده و نقاط دیدنی بسیار باعث شده‌اند تا مهاجران زیادی را از سایر کشورها به خود جذب کنند. معمولاً صنعت پررونق گردشگری در سال‌های اخیر به دلیل آشفتگی سیاسی و عدم قطعیت فزاینده در منطقه، دچار رکود اقتصادی شده است؛ اما علائم بهبود به چشم می‌خورد و هنوز هم این صنعت نقش مهمی در اقتصاد ترکیه ایفا می‌کند.

در صورت داشتن ویزای معتبر، نیازی به اجازه اقامت در ترکیه ندارید. از طرف دیگر، اتباع خارجی که اقامت، کار یا تحصیل در ترکیه را دارند، باید پس از ورود به ترکیه، فارغ از اعتبار ویزای خود، خود را به نزدیک‌ترین اداره پلیس محلی برسانند و اعلام حضور کنند. برای کار در ترکیه، باید برای دریافت مجوز کار و ویزا به نزدیک‌ترین مأموریت ترکیه (کنسولگری یا سفارت) مراجعه کنید. اسناد لازم برای درخواست شما گذرنامه، فرم درخواست ویزا و نامه‌ای از طرف کارفرمای شما هستند. سایر مدارک باید طی ده روز کاری پس از درخواست شما توسط کارفرمای شما به وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه ارسال شود

درباره کار در ترکیه

امکان‌پذیرش مجوز کار از داخل ترکیه ممکن است؛ اگر قبلاً اجازه اقامت با اعتبار حداقل شش ماه باقیمانده برای شما صادرشده باشد، واجد شرایط کارخواهید بود. خارجیانی که به‌عنوان توریست وارد ترکیه می‌شوند، مجاز به کار نیستند.

ازآنجاکه ۹۹٫۸ درصد از جمعیت ترکیه مسلمان هستند، طبق آمار دولت، تعطیلات مذهبی از اهمیت بالایی برخوردار است. دو جشن اسلامی، یک جشن سه‌روزه پایان ماه رمضان و چهار روز جشن قربان، هفت روز از تعطیلات ملی ترکیه را دربرمی‌گیرند. ساعات کار نمی‌تواند بیش از ۴۵ ساعت در هفته باشد و به‌طورمعمول بین شش روز در هفته تقسیم می‌شود. ازنظر فنی، هیچ هفته کاری استاندارد وجود ندارد. بیشتر مشاغل از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر باز می‌شوند. حق استفاده از مرخصی‌های سالانه پرداخت‌شده پس از یک سال خدمات در هر شغل شروع می‌شود. میزان اضافه‌کاری که ممکن است کارفرمایان پرداخت کنند، محدود است. مزایای غیرمزدی که بیشتر کارگران دریافت می‌کنند شامل حمل‌ونقل و وعده‌های غذایی است و برخی از مشاغل شامل مسکن و تعطیلات یارانه‌ای است. در سال‌های اخیر، مزایای حاشیه‌ای به‌اندازه‌ی دوسوم از کل دستمزد در بخش صنعت اختصاص‌ یافته است.

به‌استثنای پلیس و نیروهای مسلح، کارکنان ترکیه حق پیوستن به اتحادیه‌های کارگری موجود را دارند. حق اعتصاب برای بیشتر کارگران به‌استثنای مشاغل عمومی در خدمات عمومی، آموزش‌وپرورش، صنایع نفت، فاضلاب و دفاع ملی و همچنین افرادی که مسئولیت حفاظت از زندگی و دارایی را دارند. بر اساس قوانین کار و قانون اساسی ترکیه، کارگران باید حداقل ۱۵ سال سن داشته باشند تا بتوانند از اشتغال تمام‌وقت برخوردار شوند. کودکان ۱۳ و ۱۴ ساله می‌توانند در صورت ثبت‌نام در مدرسه یا آموزش فنی و حرفه‌ای، در مشاغلی که ازنظر جسمی سخت نیستند یا به‌صورت نیمه‌وقت کار کنند.

کاریابی در کشور ترکیه

جستجوی شغل شما به مکانی که می‌خواهید کار کنید بستگی دارد. می‌توانید مشاغل گردشگری نیمه‌وقت را به صورت آنلاین پیدا کنید. اگر می‌خواهید در ترکیه تدریس کنید، ممکن است مجبور شوید شخصاً به مدارس مراجعه کنید تا اطلاعات مربوطه را پیدا کنید.

بهتر است قبل از ورود به ترکیه کار پیدا کنید؛ نه‌تنها برای آرامش خاطر بلکه برای اینکه بتوانید ویزا و مجوزهای مناسب را دریافت کنید. اگر به دنبال آموزش زبان انگلیسی هستید، درگاه‌های آنلاین مانند TEFL و Dave´s ESL Cafe فهرست‌های به‌روز موقعیت‌های آزاد را ارائه می‌دهند. روزنامه‌ها و مجلات بین‌المللی دارای بخش طبقه‌بندی شده نیز ممکن است لیست مشاغل را داشته باشند.

کار نیمه‌وقت

کار نیمه‌وقت، به ویژه در جهانگردی (توریزم)، در سراسر ترکیه به راحتی در دسترس است. برای به حداکثر رساندن شانس خود برای یافتن کار، هدف آن است که در ماه مارس یا آوریل وارد شوید. این به شما زمان می‌دهد تا قبل از شروع فصل گردشگری چیزی پیدا کنید. اگر در یک شهر بزرگ کار می‌کنید، ممکن است در تابلوهای خوابگاه‌های جوانان آگهی شغلی پیدا کنید؛ در غیر این صورت از کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و کلوپ‌ها بازدید کنید.

درازای این نوع کارها دستمزد خوبی دریافت نخواهید کرد و درنتیجه بهترین کار برای جوانانی است که به دنبال پس‌انداز نیستند. به‌عنوان‌مثال اگر در یک‌بار مشغول کار هستید، ممکن است به‌اندازه کافی برای اجاره خود حقوق دریافت کنید و مابقی را با انعامی که می‌گیرید، به دست آورید!

همچنین توجه داشته باشید که بسیاری از مشاغل نیمه‌وقت به صورت نقدی پرداخت می‌شوند و کارفرمایان از ویزای کار حمایت نخواهند کرد. اگرچه این مسئله معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند (پلیس ترکیه نگرانی‌های مهاجرتی مضاعف‌تری دارد) اما باید توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد غیرقانونی نباید از کارفرمایان غیر صادق حمایت کنید.

آموزش زبان انگلیسی در ترکیه

اگر قبل از ورود به ترکیه نمی‌توانید شغل معلمی را تأمین کنید، احتمالاً مجبورید شخصاً به مدارس بروید تا در مورد موقعیت‌های شغل معلمی سؤال کنید. بهترین موقعیت‌ها (از نظر مدارس و حقوق) به مدارک رسمی و گواهینامه‌های تدریس نیاز دارند؛ اما موقعیت‌های دیگری نیز در اختیار متقاضیان کم صلاحیت قرار دارد.

اگر احساس می‌کنید ممکن است مدارک تحصیلی شما کم باشد، سعی کنید از چند کالج (مدارس خصوصی) بازدید کنید. حتماً پاسپورت، کپی مدرک تحصیلی، گواهی تدریس (در صورت لزوم)، برنامه درسی یا رزومه و عکس به‌اندازه گذرنامه خود داشته باشید. در مدارس خصوصی اغلب معلمان بدون گواهینامه رسمی تدریس استخدام می‌کند.

سرانجام، با آموزشگاه‌های خصوصی و کوچک‌تر زبان صحبت کنید. صدها مورد در سراسر ترکیه وجود دارد و گرچه برخی از آن‌ها به مدارک فوق‌العاده رسمی احتیاج دارند؛ اما بسیاری از این آموزشگاه‌ها به مدرک دانشگاهی بسنده می‌کنند.

مانند کار نیمه‌وقت، توجه داشته باشید که بسیاری از مدارس زبان (به ویژه کوچک‌تر) ممکن است از ویزای کار حمایت نکنند. در این صورت، شما باید هر سه ماه یک‌بار خاک ترکیه را ترک کنید و سپس دوباره وارد این کشور شوید تا به‌طور قانونی در این کشور بمانید.

مشاغل دیگر در ترکیه

اشکال دیگر اشتغال در صورت ورود به ترکیه سخت‌تر است. اگر قصد دارید به عنوان پرستار بچه یا au pair کار کنید، درگاه‌های آنلاین مانند Anglo-Nannies می‌توانند به شما دریافتن مکان مناسب کمک کنند. دستمزد پرستاران نسبتاً خوب است (مطمئناً در مقایسه با کارمندان بار و رستوران) و خانواده‌های ترک آن‌ها اغلب به آن‌ها اتاق و تخت می‌دهند؛ اگرچه انتظار می‌رود که آن‌ها ساعت‌های طولانی کار کنند. تجربه کارفرما متفاوت خواهد بود.

مشاغل مختلفی در Turkey Joblink به صورت آنلاین ارسال می‌شوند و این مشاغل شامل موقعیت‌های شغلی و فناوری است.

سرانجام، ممکن است بخواهید در پخش‌های طبقه‌بندی شده مجلات خارج از کشور مانند Land of Lights که معمولاً به یک جامعه محلی خدمت می‌کنند، مراجعه کنید.

لیست مشاغل موردنیاز ترکیه در سال ۲۰۲۰

  • بسته‌بندی کردن پوشاک
  • کار در آشپزخانه
  • کار در رستوران
  • جوشکاری
  • ام دی اف کار
  • نجار
  • کفاش
  • کارخانه تولید مواد غذایی و لبنی
  • تعمیرکار
  • مشاغل ساختمانی
  • کاشی‌کار
  • نقاش ساختمان
  • کارگر ساده
  • تورلیدر
  • خیاط
  • چرم دوزی
  • پلاستیک‌سازی
  • بسته‌بندی پوشاک
  • خیاط
  • منشی
  • بازیگر
  • گارسون رستوران
  • رزروی شن هتل
  • مهماندار کشتی
  • آرایشگر
  • تورلیدر
  • حسابدار

کار در ترکیه و اخذ اقامت

هر تبعه خارجی برای  اقامت کاری در ترکیه و گرفتن مجوز کار در آنجا باید قبل از ورود به این کشور مجوز بگیرد. مجوز کار بدون اخذ ویزا امکان‌پذیر نیست.

ویزای کار

– هدف اشتغال / هدف خاص اشتغال

– اختصاص‌یافته برای مدرسین / دانشگاهیان

– مأمور Sports person

– اختصاص‌یافته برای هنرمندان

– اختصاص به کارگران منطقه آزاد

– اختصاص‌یافته برای روزنامه‌نگاران

-اهداف Montage و Repairman

در این رابطه بخوانید:

  • اخذ ویزای کار

مراحل اخذ ویزای کار ترکیه

– اتباع خارجی درخواست‌های خود را برای اجازه کار از طریق دفاتر کنسولی ترکیه در کشور محل اقامت یا ملیت خود ارائه می‌دهند.

– برای کار در ترکیه، باید برای دریافت مجوز کار به نزدیک‌ترین دفتر کنسولی یا سفارت ترکیه مراجعه کنید. گذرنامه، فرم درخواست ویزا و نامه‌ای از طرف کارفرمای شما، اسناد لازم برای درخواست شما هستند.

سایر مدارک باید طی ده روز کاری پس از درخواست شما توسط کارفرمای شما به وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه ارسال شود:

  • برنامه‌های اجازه کار توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی منعقد می‌شوند. مجوزهای کار با مجوزهای اقامت برابر است؛ بنابراین در صورت تأیید مجوز کار از سوی وزارت، به اتباع خارجی کنسولگری ترکیه مبلغ ویزای ورود، هزینه صدور گواهینامه کار و هزینه اقامت را تعلق می‌گیرد. ازآنجاکه مجوز کار جایگزین اجازه اقامت در ترکیه صادر شده فقط برای ورودی و حداکثر ۹۰ روز قابل‌ استفاده است.
  • متقاضی می‌تواند لیست اسناد لازم را جمع‌آوری کند. برنامه‌ها حداکثر ظرف مدت سی روز توسط MLSS نهایی می‌شوند. درست پس از ورود به ترکیه (قبل از شروع کار)، شما باید در یک ماه در اداره پلیس محلی ثبت‌نام کنید تا اجازه اقامت لازم را به دست آورید.
  • مجوز کار به خارجیانی که توسط وزارت اقتصاد در مناطق آزاد کشور ترکیه کار می‌کنند، اعطا می‌شود تا در واحدهای تحت نظارت وزارت فرهنگ و جهانگردی توسط وزارت یادشده مشغول به کار شوند.

موارد و شرایط موردنیاز ویزای ترکیه

داشتن اصل پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار، مراجعه به محل صدور (ویزای ترکیه)، تحویل پاسپورت بعد از صدور توسط خود شخص متقاضی، هزینه دریافتی سفارت برای ویزای ترکیه، نیاز به ویزا برای ایرانی‌ها نیست،  نیاز به انگشت‌نگاری نیست،  نیاز به تأییدیه دادگستری روی مدارک ترجمه ندارد، نیاز به ضمانت‌نامه بانکی نیست، نوع ثبت ویزا به‌صورت برچسب در پاسپورت است.

فرآیند درخواست شغل در ترکیه

خارجی‌هایی که قصد کار در ترکیه را دارند باید ابتدا درخواست خود را برای اجازه کار از طریق دفاتر کنسولی ترکیه در کشور محل اقامت یا ملیت خود ارائه می‌دهند. برای کار در ترکیه، شما باید برای دریافت اجازه کار و ویزا به نزدیک‌ترین کنسولگری و یا سفارت ترکیه مراجعه کنید. گذرنامه، فرم درخواست ویزا و نامه کارفرمای شما مدارک لازم برای درخواست شما هستند.

مدارک دیگر باید ظرف ده روز کاری پس از درخواست شما توسط کارفرمای شما به وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه (MLSS) ارائه شود.

درخواست‌های اجازه کار توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی به‌طور مثبت یا منفی منعقد می‌شود. مجوزهای کار برابر با مجوزهای اقامت است؛ بنابراین، اگر مجوز کار توسط وزارتخانه تأیید شود، از دفاتر کنسولی ترکیه برای فرد خارجی هزینه ورودی ویزا، حق مجوز کار و هزینه اقامت اخذ می‌شود.

ازآنجاکه کارت اجازه کار جایگزین اجازه اقامت در ترکیه می‌شود، “ویزای مشروح کاری” که توسط این دفاتر صادر می‌شود فقط برای ورود و حداکثر ۹۰ روز قابل استفاده است. برنامه‌ها حداکثر ظرف مدت سی روز توسط MLSS نهایی می‌شوند. بلافاصله پس از ورود به ترکیه (قبل از شروع کار)، باید یک ماه در اداره پلیس محلی ثبت‌نام کنید تا اجازه اقامت لازم را به دست آورید.

مجوز کار به خارجیانی که توسط وزارت اقتصاد در مناطق آزاد در کشور ترکیه کار می‌کنند، به افرادی که در واحدهای تحت وزارت فرهنگ و جهانگردی توسط وزارت مذکور کار می‌کنند و به پرسنل ملیت خارجی برای کار در دانشگاه‌ها توسط هیئت آموزش عالی اعطا می‌شود.

طبق مقررات مندرج در ماده ۱۴ قانون مجوز کار برای اتباع خارجی در کشور ترکیه و همچنین به دلایل موجود دربند یک ماده ۲۲ قانون و ماده ۱۶ قانون مجوز کار برای اتباع خارجی، احتمال رد درخواست تمدید مجوز کار به‌به دلایل زیر ممکن است:

  1. امکان تأمل نیروی کار موردنیاز از بازار داخلی
  2. وضعیت نامساعد بازار
  3. جهت حفظ امنیت ملی، نظم، امنیت، منافع، اخلاق و سلامت عمومی
  4. عدم وجود مجوز اقامت معتبر از سوی تبعه خارجی
  5. عدم دریافت گواهینامه‌های لازم چون: صلاحیت، عضویت یا فعالیت، از سوی سازمان‌های تخصصی و مربوطه داخلی و بین‌المللی
  6. دریافت حکم ممنوعیت از انجام فعالیت حرفه‌ای توسط تبعه خارجی
  7. نداشتن تحصیلات دانشگاهی کافی
  8. عدم‌تأیید صلاحیت تبعه خارجی
  9. اتخاذ تصمیم اخراج یا ممنوعیت ورود برای تبعه خارجی
  10. عدم تمدید اعتبار گذرنامه
  11. خروج بیش از ۶ ماه تبعه خارجی از ترکیه

اسناد و مدارک موردنیاز کار در ترکیه

ممکن است برخی مدارک دیگر به صلاح‌دید سفارت ترکیه از شما درخواست گردد که متقاضی ملزم به ارائه‌ی آن‌ها در زمان اعلام‌شده است.

مدارک موردنیاز جهت درخواست نامه اجازه کار در ترکیه به شرح زیر است:

  • شماره پیگیری کنسولگری (در زمان درخواست از سفارت‌خانه ترکیه به شما داده می‌شود.)
  • یک قطعه عکس ( لازم است تا فایل gpg آن را هم داشته باشید؛ زیرا در ثبت درخواست آنلاین باید ارائه شود)
  • فرم درخواست ویزای تکمیل‌شده برای متقاضی
  • قرارداد کاری که توسط کارفرمای ترک و شخص به امضاء رسیده باشد.
  • ترجمه رسمی پاسپورت به زبان ترکی
  • ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی به زبان ترکی (حداقل مدرک تحصیلی باید دیپلم باشد)
  • دفترچه اقامت
  • کد ملی جمهوری ترکیه که از سمت اداره امنیت ترکیه صادر می‌شود و مخصوص اتباع کشورهای دیگر است.
  • برگه درخواست الکترونیکی
  • آدرس ایمیل کارفرما
  • کد رمز دولتی کارفرما

در صورتی که سفارت ترکیه مدارک دیگری را درخواست نماید شخص ملزم است که همه موارد اعلامی را ارائه دهد.

مدارک لازم جهت همراهان در مراحل درخواست ویزای کار ترکیه به شرح زیر است:

  • پرداخت هزینه کارت اقامت برای همراهان
  • اثبات تمکن مالی
  • اصل و کپی مدارک هویتی
  • بیمه درمانی اعضای خانواده
  • اخذ شماره مالیاتی برای اعضای خانواده
  • در صورت درخواست سفارت ارائه‌ی گواهی عدم سوءپیشینه

مؤلفه‌های اساسی درخواست کار ترکیه همانند اکثر کشورهای دیگر است. یک نامه همراه و یک شرح‌حال (CV) تهیه کنید. طول رزومه کاری شما باید حدود یک صفحه باشد (در صورت لزوم دو صفحه) و باید کاملاً منظم و خوانا باشد؛ علاوه بر نام و اطلاعات تماس، تجربه کار و تحصیل را به ترتیب زمانی، به صورت سوم شخص منفرد (با استفاده از او، او یا نام خانوادگی شما) ذکر کنید.

اطلاعات و آدرس‌های تماس با کارفرمایان گذشته را درج کنید. کارفرمای احتمالی شما ممکن است تماس با آن‌ها را انتخاب کند. اگر اطلاعات تماس مرجع را در CV خود وارد نکنید؛ اگر کارفرما شما را برای مصاحبه انتخاب کند، احتمالاً رزومه‌ی شما را درخواست می‌کند.

بهتر است از کارفرمای قبلی خود معرفی‌نامه‌ای داشته باشید. معرفی‌نامه کارفرمای قبلی شما نباید بیش از سه یا چهار پاراگراف باشد و باید بر روی صلاحیت شما برای این سمت تمرکز داشته باشد. در صورت امکان از اغراق در صلاحیت‌ها خودداری کنید. کارفرمایان ترک شناخته‌شده‌اند که اطلاعات برنامه را بررسی می‌کنند. اطلاعات جعلی یا اغراق‌آمیز، مصاحبه شما را با شکست مواجه می‌کند.

برخی از موقعیت‌ها به شما امکان می‌دهد که به صورت آنلاین اقدام کنید – این امر در ترکیه به‌طور فزاینده‌ای محبوب است. اگر درخواست خود را به صورت آنلاین ارسال می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که قالب برنامه درسی شما در صورت اسکن یا دیجیتالی شدن مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

در آخر، درخواست خود را به زبان مناسب ارائه دهید. اگر در یک شرکت غربی با شعبه‌ای در ترکیه اقدام می‌کنید، زبان انگلیسی خوب است. اگر می‌خواهید برای یک کارفرمای ترکیه‌ای کار کنید که به‌طور خاص به بازار ترکیه توجه می‌کند، بهتر است CV و معرفی‌نامه خود را به زبان ترکی ترجمه کنید.

در مصاحبه شغلی ترکیه مانند سایر مصاحبه‌ها رفتار کنید. شما باید لباس رسمی بپوشید و مراقب باشید که به‌موقع باشید.

هنگام پاسخ دادن به سؤالات مؤدب و دقیق باشید؛ اما از صحبت کردن یا انحصار گفتگو خودداری کنید. مصاحبه‌کننده مطمئناً در مورد مهارت‌های زبان ترکی و شرایط زندگی شما در ترکیه سؤال خواهد کرد. صادقانه پاسخ دهید؛ اما به یاد داشته باشید که ادغام شما در فرهنگ ترکی به عنوان یک مورد مثبت تلقی می‌شود.

طول مصاحبه متفاوت خواهد بود. آن‌ها می‌توانند از نیم ساعت تا دو یا بیشتر ادامه داشته باشند، به خصوص اگر از شما بخواهند یک آزمون مهارت (معمول برای فناوری اطلاعات و مشاغل مرتبط) انجام دهید. بازهم از اغراق در تجربه خود بپرهیزید. به عنوان یک قاعده کلی، هر چیزی را که نمی‌توانید از طریق CV یا مرجع خود ثابت کنید، ادعا نکنید.

حداقل دستمزد در ترکیه

فردی که در ترکیه کار می‌کند معمولاً ماهیانه حدود ۷،۸۳۰ TRY درآمد کسب می‌کند. محدوده حقوق از ۱۹۸۰ TRY (کمترین میانگین) تا ۳۵،۰۰۰ TRY (بالاترین میانگین، حداکثر حقوق واقعی بیشتر است).

این میانگین حقوق ماهانه شامل مسکن، حمل‌ونقل و سایر مزایا است. حقوق و دستمزد بین مشاغل مختلف به‌شدت متفاوت است.

  • حقوق و دستمزد در ترکیه از ۱۹۸۰ TRY در ماه (حداقل حقوق) تا ۳۵،۰۰۰ TRY در هرماه است (حداکثر متوسط ​​حقوق، حداکثر واقعی بیشتر است).
  • حقوق متوسط ​​۷،۸۳۰ TRY در ماه است، به این معنی که نیمی (۵۰٪) از مردم کمتر از ۷،۸۳۰ TRY درآمد دارند درحالی‌که نیمی دیگر بیش از ۷،۸۳۰ TRY درآمد دارند. میانه نشانگر ارزش دستمزد متوسط ​​است. به‌طورکلی، شما می‌خواهید در سمت راست نمودار باشید و گروهی بیش از حقوق متوسط ​​دریافت می‌کنند.

مالیات و هزینه‌های کار در ترکیه

قانون کار ترکیه هفته کار را ۴۵ ساعت تعریف کرده است. شرکت‌های بزرگ از ساعت ۸: ۳۰-۱۷: ۰۰، دوشنبه تا جمعه باز هستند؛ اگرچه این اغلب بسته به شغل تغییر می‌کند.

علی‌رغم این قانون، هیچ هفته استاندارد کاری در ترکیه وجود ندارد؛ درحالی‌که کارمندان شرکت‌ها ممکن است در هفته ۴۵ ساعت با اضافه‌کاری کم‌کار کنند، خارجیانی که در صنعت گردشگری کار می‌کنند (به خصوص در بخش بار و رستوران) ممکن است ساعات بسیار بیشتری را به خود اختصاص دهند.

کارگران ترکیه در سن ۱۵ سالگی واجد شرایط اشتغال تمام وقت هستند و فقر گسترده به این معنی است که بسیاری از آن‌ها از این مزیت کامل استفاده می‌کنند. کودکان در سنین ۱۳ سال مشروط به داشتن مشاغل نیمه‌وقت مشروط بر این‌که کار جسمی سختی نباشد و آن‌ها در مدرسه تحصیل کنند، واجد شرایط هستند. حتی هنوز هم کار غیرقانونی کودکان در ترکیه، به ویژه در میان خانواده‌های فقیر و روستایی، غیرمعمول نیست.

اکثر شرکت‌های ترکی هر سال دو هفته تعطیلات را ارائه می‌دهند. سال‌ها کار وفادارانه طول می‌کشد تا این مبلغ افزایش یابد و جای تعجب ندارد که در مورد کارگران نیمه‌وقت یا بیشتر معلمان انگلیسی صدق نمی‌کند. این گروه‌ها باید با یک روز تعطیل در هفته به کار خود ادامه دهند.

کارگران خارجی نباید انتظار داشته باشند که همه تعطیلات استاندارد غربی (مانند کریسمس و عید پاک) توسط کارفرمایان شناخته شود مگر اینکه در شرکت‌های بزرگ بین‌المللی کار کنند. برای تعطیلات ترکیه وقت مرخصی داده می‌شود، مگر اینکه در صنعت گردشگری کار کنید. در این صورت، باید منتظر فصل کند زمستان باشید. بسیاری از کارمندان نیمه‌وقت ۷ روز در هفته و در فصل شلوغ گردشگری تابستان کار می‌کنند.

ترکیه برای آنکه از تورم در این کشور جلوگیری کند ناچار است تا مسئله‌ای مثل مالیات را جدی بگیرد؛ بنابراین مالیات در ترکیه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در مورد آن بدانید. مخصوصاً که افراد به جای سالیانه هر سه ماه موظف به پر کردن اظهارنامه مالیاتی هستند.

مالیات در ترکیه به سه شکل مشمول افراد و شرکت‌ها می‌شود:

  • مالیات بر دارایی: این مالیات به ملک، ارث و وقف تعلق می‌گیرد. به‌طورکلی املاک و مستغلات شامل این مالیات می‌شوند. بسته به نوع ملک شما برای دارا بودن آن بین ۰٫۱ تا ۰٫۶ درصد مالیات پرداخت خواهید کرد. اگر ملک شما در محدوده شهرداری باشد، به‌عنوان‌مثال نزدیک مترو باشد، این مالیات دو برابر می‌شود. به زمین و واحد مسکونی ۰٫۱ درصد مالیات و به دیگر واحدها ۰٫۲ درصد و به زمینی که مخصوص ساخت‌وساز باشد ۰ مالیات تعلق می‌گیرد. زمین‌های کشاورزی معاف از پرداخت مالیات در ترکیه هستند.

در صورت فروش این اموال ۴٫۸ درصد ارزش فروش مالیات بر عهده خریدار و فروشنده می‌شود؛ البته اگر ملک به نزدیکان فروخته‌شده باشد این درصد نصف می‌شود.

مالیاتی که ارث و هدیه مشمول آن می‌شوند بین ۴ تا ۳۰ درصد می‌تواند متغیر باشد. این مالیات در مدت ۵ سال و اغلب در دو قسط سالیانه پرداخت می‌شود.

  • مالیات بر هزینه‌ها: مالیات بر ارزش افزوده، مالیات وارده بر معاملات بانکی و بیمه و حق تمبر، ازجمله مالیات‌هایی هستند که بر هزینه‌ها وارد می‌شود. مهم‌ترین این‌ها مالیات بر ارزش افزوده است که از ۱ تا ۲۳ درصد می‌تواند متفاوت باشد که اغلب با نرخ ۱۸ درصد در نظر گرفته می‌شود. در خریدهای بانک‌ها و شرکت‌های بیمه این مالیات لحاظ می‌شود. اگر آن‌ها نخواهند این مالیات را پرداخت کنند ملزم به پرداخت مالیات ۵ درصد بر مبلغ وام‌ها و بیمه‌ها هستند. منظور از حق تمبر نیز انواع مدارکی مانند قراردادها، موافقت‌نامه‌ها، یادداشت‌ها و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری و صورتحساب مالی است. این بخش شامل یک درصد مالیات می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده شرکت‌های داخلی ۱۸ درصد و برای خودرو اجاره‌ای ۲۳ درصد و سایر وسایل نقلیه ۸ درصد است.

  • مالیات بر درآمد: این مالیات بر دستمزد دریافتی درازای کار در ترکیه، یا دریافت مبلغ اجاره‌بهای منزل، یا سود ناشی از فروش امتیاز، سهام، حق چاپ و… در هر جای دنیا است. درواقع تفاوتی نمی‌کند که سود از کجا به‌دست شما رسیده است، شما باید بابت آن مالیات پرداخت کنید. افراد مقیم ترکیه باید برای همه درآمدهای حاصل از تجارت با هر جای دیگر جهان نیز مالیات پرداخت کنند. افراد غیر مقیم نیز باید بر سود حاصل از تجارت خود یا مالکیت خصوصی و کسب‌وکارهای کوچک نیز مالیات بدهند. مالیات افراد مقیم تفاوتی که دارد این است که شامل کاهش نرخ مالیاتی و تسهیلات اعتباری می‌شود. این نرخ معمولاً بین ۱۵ تا ۴۰ درصد متغیر است.

شرکت‌هایی که تمامی محل فعالیت اداری‌شان در ترکیه باشد یا به عبارتی مقیم باشند باید همه مالیات‌ها را بپردازند ولی شرکت‌هایی که شعبه‌ای از یک شرکت خارجی هستند تنها باید بخشی از مالیات‌ها را پرداخت کنند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.