چگونه موهایی ضخیم تر داشته باشیم

برای افزایش ضخامت تار مو باید ریشه موها را تقویت کنید شما میتوانید از راهکارهایی برای تغییر تغذیه و مراقبت از موهایتان استفاده کنید و به مرور زمان با این نکات مراقبتی شاهد افزایش ضخامت تار موهایتان باشید.

انسان ها نژادهای متفاوتی دارند که رنگ و ضخامت و تعداد تارهای مویشان به عواملی از جمله ژنتیک ، آب و هوا ، محل زندگی و مواد غذایی که مصرف می کنند دارد. عوامل دیگر مثل استرس و افزایش سن هم جزو دلایلی است که میتواند باعث ریزش و نازک شدن مو شود.

برای افزایش ضخامت مو محصولات شستشو و مراقبت از مو را تغییر دهید

محصولات شیمیایی روزانه مانند شامپوها و نرم کننده ها در صورتی که به درستی انتخاب نشوند یا با موها و پوست سر شما سازگاری نداشته باشند میتوانند باعث ریزش موها شوند.

سعی کنید برای شستشوی موها تاحد امکان از شوینده های طبیعی استفاده کنید.  از آنجا که شامپوها با مواد شیمیایی مختلف تولید می شوند ممکن است با موی سر شما سازگاری نداشته باشند و باعث ضعیف شدن موها شوند. یکی از ترکیبات مضر برای موها که در تولید شامپو استفاده می شود Sodium laurel and laureth sulfates است.  این ترکیب چربی طبیعی دور ساقه مو را از بین برده و باعث ضعف و ریزش موها می شود.

شامپوهای ضد ریزش مو هم می تواند در موارد خاص باعث تحریک رشد مو و افزایش ضخامت موها شوند ، امتحان کردن آن ها ضرری ندارد.

می توانید شامپوهای خانگی را که حاوی آلوئه ورا ، روغن نارگیل و روغن زیتون هستند را

جایگزین شامپوهای شیمیایی کنید.

برای افزایش ضخامت مو موها را کوتاه کنید

کوتاه کردن مرتب موها باعث می شود بتوانید راحت تر از وسایل تقویت کننده مو استفاده کنید و رشد موها سریعتر شود و کوتاه کردن موهای خشک و شکسته و نازک انتهایی  باعث می شود ضخامت موها بیشتر دیده شود.

برای افزایش ضخامت مو شستشوی روزانه ممنوع

پوست سر چربی طبیعی تولید می کند که روی سر و ساقه موها را می پوشاند و فولیکولهای مو که زیر پوست سر قرار گرفته اند را از آسیب های محیطی محافظت می کند.

شستشوی روزانه موها ، چربی پوست سر را از بین برده و موها را ضعیف تر می کند.

سعی کنید با توجه به میزان چربی پوست سرتان، شستشوی موها را به هفته ای ۳ – ۱ بار کاهش دهید.

از سویی دیگر نشستن به موقع موها هم میتواند باعث نازک شدنشان شود، تجمع چربی اضافه روی پوست سر ، موهایتان را مستعد شوره می کند و اجازه تنفس مناسب به ریشه موها را نمی دهید.

افزایش ضخامت موی سر با روغن های طبیعی

اگر موهایتان چرب نیست میتوانید از روغن های طبیعی برای افزایش ضخامت موی سر تان استفاده کنید. روغن هایی که باعث تقویت فولیکول مو می شوندو موهایتان را ضخیم تر می کنند عبارتند از :

– روغن بابونه

– روغن اسطوخودوس

– روغن رزماری

– روغن آویشن

– روغن گل شمعدانی

– روغن چوب سدر

– روغن بادام تلخ و بادام شیرین

– روغن نارگیل

– روغن کرچک

– روغن هسته انگور و غیره

می توانید از ترکیب ۲ – ۳ روغن به صورت همزمان برای تقویت موها استفاده کنید.

برای افزایش ضخامت موی سر هفته ای یک یا دو بار میتوانید ۱۰ -۲۰ قطره از روغن طبیعی مورد نظرتان را روی پوست سر ماساژ دهید و تا نوک موهایتان بکشید.

یا این که میتونید ۳ – ۵ قطره از روغن گیاهی را با شامپو یا نرم کننده خود مخلوط کرده و سرتان را بشویید.

میتوانید موهایتان را با ۵ – ۱۰ قطره روغن گیاهی و ۳ – ۴ اونس روغن کرچک ، روغن زیتون ، روغن جوجوبا یا آفتابگردان نرم تر کنید. برای این کار باید تمام موها را به روغن آغشته نمایید و با یک حوله گرم رویشان را بپوشانید و بعد از نیم ساعت موها را بشویید.

افزایش ضخامت موی سر با رژیم غذایی سالم داشته باشید

اغلب ریزش موها و نازک شدن ساقه مو به دلیل کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی است.

رژیم غذایی سالم و مغذی مهم ترین عامل افزایش ضخامت موی سر است .

پروتئین مهم ترین عامل سلامت پوست ، مو و استخوان است باعث درخشش و افزایش ضخامت موی سر می شود.

برای تقویت پوست و مو و افزایش ضخامت موها باید به مقدار کافی ویتامین آ ، ویتامین ث و ویتامین ای از رژیم غذایی دریافت کنید.

برای جذب ویتامین آ باید مقدار کافی گوجه فرنگی ، سبزیجات ، هویج ، کلم بروکلی ، پاپایا ، تخم مرغ ، اسفناج ، نخود فرنگی و شیر مصرف نمایید.

جذب مقدار کافی ویتامین های گروه ب باعث میشود موهایتان ضخیم تر شده و ریزش موها کاهش پیدا کند. فولیک اسید باعث تولید هموگلوبین خون شده در نتیجه به بهبود خونرسانی و تغذیه ریشه موکمک میکند .  بهترین منایع غذایی ویتامین ب عبارتند از : میوه ها ، سبزیجات ، مغزها ، برنج قهوه ای ، هویج ، آووکادو ، دل و جگر  .

اگر میخواهید رشد موهایتان بهبود دهید باید مقدار کافی زینک و آهن در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. بهترین منابع زینک و آهن عبارتند از : گوشت قرمز و سفید ، سبزیجات برگدار ، حبوبات  ، آجیل  .

ویتامین ث کافی در بدن به تولید کلاژن و الاستین کمک می کند و باعث تقویت موها می شود منابع اصلی ویتامین ث عبارتند از : مرکبات ، کیوی ، توت فرنگی ، ملون ، فلفل ، لوبیا سبز ، اسفناج و گوجه فرنگی .

ویتامین ای هم برای تقویت موها ضروری است ، منابع اصلی ویتامین ای عبارتند از : بروکلی ، سبزیجات برگدار ، بادام ، آووکادو ، زرده تخم مرغ ، ماهی و توفو .

با وجودی که مکمل هیچگاه نمیتواند جایگزین مواد غذایی سالم باشد ولی در صورت نیاز میتوانید از مکمل های تقویت کننده مو استفاده کنید تا کمبودهای رژیم غذاییتان جبران شود.

افزایش ضخامت موی سر با موهایتان با ملایمت رفتار کنید

محکم شانه زدن موها یا کشیدن دانه های شانه و برس روی پوست سر میتواند باعث بروز آسیب های جدی به موها و ریزش مو شود.

از هر کاری که باعث کشیده شدن موها و فشار بیش از حد به ریشه موها می شود اجتناب کنید.

موها را دم اسبی یا با گیره مو نبندید.

به جای استفاده از یک شانه با دندانه های ریز از برس یا شانه با دندانه های درشت استفاده کنید.

اگر موهایتان به هم گره می خورد قبل از شانه کشیدن از اسپری های ضد وز و صاف کننده یا کراتینه مو استفاده کنید تا راحت تر شانه شوند و هنگام شانه کردن موهایتان کشیده نشود.

هنگامی که موهایتان خیس است آن ها را با فشار در حوله نپیچید و به آرامی با حوله آبشان را بگیرید.

شانه زدن موهای خیس به خصوص اگر باعث کشیده شدن موها شود میتواند موهایتان را ضعیف و نازک کند بنابراین تا حد امکان از این کار اجتناب نمایید.

افزایش ضخامت موی سر از وسایل حرارتی کمتر استفاده کنید

استفاده مداوم از وسایل حرارتی مثل سشوار ، اتوی مو یا هر وسیله حرارتی دیگر که برای حالت دهی موها استفاده می شود بعد از مدتی علاوه بر ایجاد خشکی و شکنندگی موها یاعث تضعیف ریشه مو و نازک شدن موها خواهد شد.

برای افزایش ضخامت موی سر  استفاه از مواد شیمیایی را محدود کنید

زیاده روی در استفاده از مواد شیمیایی روی موها برای فر کردن ، صاف کردن ، رنگ کردن ، دکلره و هایلایت میتوانید باعث آسیب دیدن ساقه موها فولیکول های مو شود ، این مواد معمولا ساقه موها را خشک و شکننده می کنند و ریشه مو را ضعیف کرده و باعث می شود تارهای مو در رشد بعدی نازک شوند.

استفاده از روش های حجم دهی برای پرپشت تر شدن موها

محصولات زیادی برای افزایش حجم و پر پشت شدن موها تولید شده اند.

برای شستشوی موها از شامپو حجم دهنده استفاده کنید.

از یک نرم کننده حجم دهنده بعد از شستشوی موها استفاده کنید. البته باید دقت داشتهباشید که نرم کننده را روی ریشه موها نزنید.

برای حالت دادن موهایتان از تقویت کننده های ریشه مو و اسپری حجم دهنده استفاده کنید.

از تونیک و محلول های تقویت کننده و ضد ریزش مو استفاده کنید.

افزایش ضخامت موی سر، موها را از آلودگی های محیطی حفظ کنید

قرار گرفتن طولانی مدت و روزانه موها در معرض آلودگی های محیطی و نور مستقیم خورشید میتوانید باعث خشک شدن ساقه مو و ضعیف شدن ریشه موها شود.

اگر برای پیاده روی یا دوچرخه سواری بیرون می روید موهایتان را با کلاه یا روسری بپوشانید به خصوص اگر در محیط آلوده بر اثر حرکت ماشین ها هستید یا در هوای آفتابی بیرون رفته اید.

هنگام شنا در استخرهای کلر دار حتما کلاه شنا بپوشید ، تماس طولانی مدت کلی با موها و پوست سر باعث خشک شدن و کدر شدن ساقه موها و ضعیف شدن ریشه مو خواهد شد.

افزایش ضخامت موی سر پوست سر را ماساژ دهید

ماساژ دادن پوست سر یک روز در میان باعث می شود جریان خون به پوستسر افزایش پیدا کرده و تغذیه فولیکول های مو بهبود پیدا کند در نتیجه باعث افزایش ضخامت موی سر و کاهش ریزش مو خواهد شد. برای ماساژ پوست سر نباید دست را روی پوست بکشید ، فقط کافیست انگشتان را روی پوست سر قرار دهید و بدون حرکت دادن انگشتان ، پوست سر را به صورت دورانی ماساژ دهید.

افزایش ضخامت مو با ماسک های خانگی

تخم مرغ : پروتئین موجود در تخم مرغ باعث افزایش ضخامت موها می شود. کافیست به اندازه مویتان ۱ – ۲ عدد تخم مرغ را بشکنید و هم بزنید تا یکدست شود و به مدت ۳۰ دقیقه روی موهای مرطوب و پوست سر بکشید و سپس موها بشویید. از این تقویت کننده طبیعی میتوانید هفته ای ۱ – ۲ بار استفاده کنید.

روغن زیتون : روغن زیتون گرم را به موها و پوست سر بکشید و رویش را با کلاه پلاستیکی بپوشانید بعد از ۳۰ – ۴۵ دقیقه بشویید. میتوانید روغن زیتون را یک شب روی پوست سر نگه دارید و صبح روز بعد موها را با شامپو ملایم بشویید.

آووکادو : نصف آووکادو ، ۱ عدد موز را پوره کنید و با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و نیم ساعت روی موها و پوست سر بگذارید بماند و سپس با آب گرم و شامپو موهایتان را بشویید.

دانه شنبلیله : ۲ قاقشق غذاخوری تخم شنبلیله را به مدت ۱۰ ساعت در اب خیس کنید و سپس در میکسر بریزید تا خمیر شود و با ۲ قاشق روغن نارگیل یا روغن دلخواهتانمخلوط نمایید و به مدت ۳۰ دقیقه روی موها بگذارید سپس آبکشی نمایید.

روغن کرچک : روغن کرچک یکی از معجزات ضخیم کننده مو است ، مقدار مساوی روغن کرچک و روغن نارگیل را مخلوط کنید و روی حرارت غیر مستقیم گرمشان کنید و به مدت ۱ ساعت روی موها بکشید و سپس بشویید.

آلوئه ورا : ژل آلوئه ورا را به مدت نیم ساعت روی موها بکشید و بعد از نیم ساعت آبکشی کنید. خوردن آب آلوئه ورا به صورت ناشتا هم برای تقویت ضخامت موها بسیار موثر است.

حنا : حنا را با آب گرم خمیر کنید و روی پوست سر بکشید و با کلاه پلاستیکی موها را بپوشانید و بعد از ۲ ساعت موها را آبکشی کنید. اگر میخواهید تاثیر گذاری این ماسک بیشتر شود به جای آب از چای سبز یا چای سیاه دم کشیده استفاه کنید. این ماسک را میتوانید یک شب کامل هم روی موها بگذارید بماند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.