پیاز، معجزه سلامتی در آشپزخانه شما

با ما همراه باشید تا بیشتر با خواص و فواید پیاز برای سلامتی آشنا شوید. پیاز یکی از پرمصرف‌ترین و پرطرفدارترین مواد غذایی موجود در هر آشپزخانه‌ای است. پیاز ضد سرطان و ضد دیابت است، باعث جریان بهتر خون می‌شود و با کلسترول بالا مقابله می‌کند.

پیشگیری از سرطان

پیاز از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و حتی می‌تواند جلوی رشد سلول‌های سرطانی را هم بگیرد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که پیاز می‌تواند باعث پیشگیری از سرطان معده و سرطان لوله گوارش شود. پیاز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل آنتوسیانین و کرستین است که خواص ضد سرطانی دارند.

مقابله با کلسترول

پیاز خواص ضد کلسترولی دارد. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی‌اکسیدانی و امگا ۳ موجود در آن است. در واقع پیاز به کمک امگا ۳ خود به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می‌کند.

آیا پیاز برای رگ‌های خونی مفید است؟

اگرچه این خاصیت پیاز به‌پای سیر نمی‌رسد اما باید بدانید که پیاز به گردش خون کمک زیادی می‌کند. نتایج یک نشان می‌دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می‌خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ‌های خونی‌شان می‌شوند.

پیاز همیار لاغری

اصلا هر ماده غذایی که باعث لاغری شود عزیزتر است. اگر می‌خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه غذایی‌تان کنید. فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می‌شود و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد. این ماده غذایی همچنین ادرارآور است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند.

خواص ضد دیابتی پیاز

پیاز یک ماده غذایی مفید برای بیماران مبتلابه دیابت است. پیاز حاوی ماده‌ای به نام گلوکوکینین است که به عقیده برخی از متخصصان این ماده میزان قند خون را کاهش می‌دهد. به عقیده برخی دیگر گلوکوکینین باعث تحریک پانکراس می‌شود که وظیفه کنترل میزان گلوکز را دارد.

با بوی بد دهان بعد از مصرف پیاز چه کنیم؟

خیلی‌ها از ترس بوی دهان از خیر خواص و فواید پیاز برای سلامتی می‌گذرند و از مصرف پیاز خام خودداری می‌کنند. با این‌حال مقابله با بوی بددهان بعد از خوردن پیاز خام‌ کار چندان سختی نیست. کافی است مقداری جعفری، موز یا کیوی میل کنید.

نکات

  • بهتر است بدانید که پیاز سفید در مقایسه با پیاز قرمز یا زرد حاوی آنتی‌اکسیدان‌های کمتری است.
  • پیاز را با مواد غذایی دیگری که سرشار از آنتی‌اکسیدان است مصرف کنید مثل سبزی‌های رنگی.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.