ویزای نروژ، شرط ورود به خاک این کشور

نروژ، کشوری در شمال اروپا و نیمه غربی شبه جزیره اسکاندیناوی است. تقریبا نیمی از ساکنان این کشور در منطقه اسلو و اطراف آن زندگی می‌کنند. حدود دو سوم نروژ کوهستانی است و دارای مناظر طبیعی فوق‌العاده است. اقتصاد پویا، داشتن سیستم آموزش عالی در کلاس جهانی، برخورداری از نیروی پزشکی حرفه‌ای و مراکز درمانی مجهز از جمله دلایلی است که بسیاری را برای سفر یا مهاجرت به این کشور تشویق می‌کند.

انواع ویزای نروژ

پیش از هر اقدامی یکی از نکات مهمی که قبل از دریافت ویزای این کشور باید به آن توجه داشته باشید، این است که نوع ویزا و هدف خود را مشخص کنید. همچنین مبدأیی که فرد قصد سفر یا مهاجرت از آن به نروژ را دارد، بر روی شرایط دریافت ویزا تاثیرگذار خواهد بود. به طور مثال برای کسانی که شهروند عضو اتحادیه اروپا هستند و نیازی به دریافت ویزا برای سفرهای کمتر از ۹۰ روز نیست.

در صورتی که از هر کشور دیگری قصد سفر به این کشور را داشته باشید باید ویزا دریافت کنید. ویزا در این کشور ۴ نوع مختلف دارد که عبارتند از:

ویزای نوع A: این ویزا نروژ برای کسانی صادر می‌شود که تنها از فرودگاه‌های نروژ به عنوان واسط برای رسیدن به مقصد خود استفاده می‌کنند و برای همین به ویزای فرودگاهی یا ترانزیتی هم شهرت دارد.

ویزای نوع B: این نوع از ویزای کشور نروژ برای کسانی صادر می‌شود که قصد سفر در حوزه شنگن را دارند و از خاک کشور اتریش نیز در طی سفر خود عبور خواهند کرد.

ویزای نوع C : این نوع از ویزای نروژ در واقع همان ویزای توریستی بوده و برای کسانی که قصد سفر کوتاه مدت و گردشگری در این کشور را دارند، صادر خواهد شد. از آن برای سفر به دیگر کشورهای شنگن نیز می‌توان استفاده کرد.

ویزای نوع D: این ویزا نروژ از نوع بلند مدت بوده و برای افرادی که به قصد ادامه تحصیل یا اشتغال به این کشور مهاجرت می‌کنند، صادر می‌شود.

در ادامه هر یک از این مواد ذکر شده و زیر شاخه‌های این نوع ویزاها که برای اهداف مختلف به فرد داده می‌شود بررسی شده است. همچنین شرایط هرکدام از آنها را توضیح داده‌ایم.

ویزای نروژ برای تحصیل

بسیاری از ایرانیان در سالهای اخیر نروژ را به عنوان مقصدی مناسب برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده و برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور درخواست ارسال کرده‌اند. در واقع سطح علمی بالای دانشگاه‌ها و علاوه بر آن تدریس دروس به زبان انگلیسی در کنار زبان نروژی، به عنوان گزینه مناسب مطرح شده است. همچنین دانشگاه‌های نروژ نسبت به بسیاری از دانشگاه‌های دیگر کشورهای اروپایی از نظر شهریه و هزینه تحصیل، خوش قیمت‌تر هستند. دانشجویان بین‌المللی که خواستار تحصیل در این دانشگاه‌ها هستند، باید بعد از دریافت پذیرش، جهت اخذ ویزا نروژ از نوع تحصیلی اقدام کنند.

تحصیل در نروژ در مقاطع مختلف چون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نیازمند دریافت ویزا بوده و در دو مدل دانشگاه دولتی و خصوصی امکان‌پذیر است. در صورتی که فرد بعد از تحصیل در این کشور، وارد بازار کار شود می‌تواند برای دریافت اقامت دائم این کشور نیز اقدام کند. در غیر این صورت مدت اعتبار ویزا اغلب تا پایان تحصیلات بوده و در موارد نیاز می‌توان آن را تمدید کرد.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی نروژ

  • ارائه ترجمه کلیه مدارک تحصیلی و ریز نمرات هر دوره
  • فرم پر شده‌ی درخواست ویزای نروژ
  • ارائه پاسپورت دارای اعتبار
  • مدارک تسلط به زبان
  • ۲ قطعه عکس پرسنلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه انتخابی
  • اسناد مربوط به تمکن مالی

ویزای نروژ برای کار

یکی دیگر از ویزاهای بلند مدت کشور نروژ، برای افرادی صادر می‌شود که قصد کار در این کشور را دارند. ویزا کاری نروژ نیز خود به دو نوع مختلف تقسیم می‌شود: ویزا برای جستجوی کار و ویزا برای کسانی که دعوتنامه کاری از این کشور دارند. البته از سال ۲۰۱۳ دیگر ویزای نوع اول برای ایرانیان صادر نمی‌شود.

اقتصاد پویا، بازار کاری و فرصت‌های شغلی فراوان از دلایل مهمی است که بسیاری از افراد برای دریافت ویزا نروژ از طریق کار اقدام می‌کنند. از آنجا که نوع اول برای ایرانیان قابل دریافت نیست، فرد متقاضی باید از طریق جاب آفر کاری پیدا کرده و بعد از آن دعوتنامه‌ای از سمت کارفرما فرستاده شود تا فرد بتواند کارهای لازم برای دریافت ویزا را انجام دهد. رزومه کاری قوی، تسلط به زبان نروژی و انگلیسی، داشتن گواهینامه‌ها یا تحصیلات مرتبط با حوزه کاری، شانس متقاضی را برای پذیرفته شدن از سمت کارفرما بیشتر خواهد کرد.

ویزای درمانی نروژ

ویزای درمانی نروژ

از آنجایی که سیستم بهداشت و درمان نروژ بسیار پیشرفته است و تجهیزات روز دنیا در بیمارستان‌های این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، عده زیادی برای این کشور را برای پیگیری روند درمان خود انتخاب می‌کنند. نکته مهمی که در مورد این ویزای نروژ باید به آن اشاره کرد این است که ویزای برای افرادی صادر می‌شود که کشور مبدأ تجهیزات و شرایط درمان مناسب را نداشته باشد. نکته دیگر اینکه ویزای درمانی به افراد اجازه می‌دهد تا در کشورهای حوزه شنگن نیز سفر کرده و روند درمان خود را در این کشورها دنبال کنند. این نوع ویزا کوتاه مدت بوده و ۹۰ روز اعتبار خواهد داشت.

مدارک لازم برای دریافت ویزای درمانی نروژ

  • ارائه یک گواهی پزشکی از کشور مبدأ که نشان‌دهنده وضعیت بیمار است.
  • ارائه یک گواهی پذیرش از سمت یک پزشک یا بیمارستانی در کشور نروژ
  • توانایی فرد در پرداخت هزینه‌های درمانی کشور نروژ
  • فرم پر شده‌ی درخواست ویزا
  • دو عدد عکس پرسنلی
  • ارائه پاسپورت دارای اعتبار
  • دریافت بیمه مسافرتی و ارائه آن

ویزای نروژ برای گردشگری

این ویزا، یکی از ویزاهای کوتاه مدت کشور نروژ است که برای اهداف مسافرتی و توریستی صادر می‌شود. مناظر کوهستانی و شفق قطبی از جاذبه‌های گردشگری مهم این کشور است و علاوه بر این با ویزای توریستی قادر به سفر در حوزه شنگن هم هستید. نکته مهم در مورد ویزا نروژ از نوع توریستی این است که هزینه آن در هنگام ارائه درخواست آنلاین برای آن باید واریز شود و در نهایت غیرقابل برگشت به فرد خواهد بود.

ویزای توریستی نروژ

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره شود این است که فرد متقاضی اگر قصد سفر به کشوری دیگری در حوزه شنگن را داشته باشید، کشوری مسئول رسیدگی به این نوع ویزا است که بیشترین زمان را برای اقامت در آن در نظر گرفته باشید. در صورتی هم که به میزان برابر قصد اقامت در کشورها را دارید، باید در کشوری که اولین بار قصد حضور در آن را دارید، به امور ویزای شما رسیدگی شود.

همچنین نکته مهم دیگر در مورد ویزای توریستی این کشور باید اشاره کرد، توانایی اثبات علاقه فرد به کشور مبدا و تمایل بازگشت او به کشور خود است. برای همین فرد متقاضی باید در کشور مبدا سند ملکی داشته باشد یا مشغول به کار و تحصیل باشد. همچنین داشتن دعوتنامه اثر مثبتی بر روند صدور ویزا دارد و ویزای نروژ برای مقاصد گردشگری و توریستی سریع‌تر صادر خواهد شد.

ویزای تجاری نروژ

چنانچه قصد یک سفر کوتاه مدت به کشور نروژ را دارید از جمله شرکت در یک نمایشگاه، بازدید از یک کارخانه، افتتاح یک شعبه از کسب و کارتان و مواردی از این دست باید برای دریافت ویزا نروژ از نوع تجاری اقدام کنید. همچنین باید یک دعوتنامه از این کشور داشته باشید. در غیر این صورت ویزای تجاری به شما داده نخواهد شد و باید برای دریافت ویزای توریستی اقدام کنید.

ویزای ترانزیت فرودگاهی

این نوع ویزای نروژ برای اتباع برخی کشورها از جمله کنگو، ایران، عراق، نیجریه، افغانستان، اتیوپی، بنگلادش، سومالی، سریلانکا و پاکستان صادر می‌شود. افراد متقاضی اگر قصد توقف در این کشور و تعویض پرواز برای رسیدن به کشور مقصد خود را دارند، باید ویزای فرودگاهی داشته باشند. نکته مهم بعدی اینکه این ویزا تنها اجازه ماندن در فرودگاه‌های نروژ را به فرد می‌دهد و وی مجاز به خروج از فرودگاه نیست.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای نروژ

همانگونه که در خلال بحث توضیح دادیم هر نوع ویزا مدارک و شرایط خاص خود را دارد که باید قبل از هر اقدامی آنها را تهیه کنید. با این وجود یک سری مدارک مشترک برای دریافت ویزا وجود دارد که لیست آنها در ادامه مطلب آمده است.

  • ارائه دو قطعه عکس پاسپورتی که در ۶ ماه اخیر گرفته باشید.
  • ارائه مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه پاسپورت دارای صفحه خالی و اعتبار
  • ارائه مدارکی که اثبات کنند فرد متقاضی ویزای نروژ دارای تمکن مالی است.
  • مدارک مربوط به اسکان در کشور نروژ از جمله رزرو بلیط، هتل و …
  • ارائه بیمه مسافرتی
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا
  • مدارک شغلی و تحصیلی درخواست شده توسط سفارتخانه

مراحل دریافت ویزای نروژ

مراحل دریافت ویزای نروژ

برای اقدام جهت دریافت ویزای این کشور بهتر است که ابتدا با یک وکیل مهاجرت مشاوره کنید. این امر باعث می‌شود تا با شرایط و مدارک به صورت دقیق‌تر آشنا شوید. همچنین بهتر است کلیه مدارک را از قبل آماده کرده و برای این امر اقدام کنید. نکته دیگر اینکه ارسال درخواست ویزا و مدارک در گام اول، اگرچه اول به صورت آنلاین است، ولی باید وقت سفارت نروژ را دریافت کرده و برای مصاحبه آماده شوید.

وقت سفارت برای دریافت ویزای نروژ

مصاحبه برای دریافت ویزا یکی از مراحل اساسی است و انگشت نگاری نیز در روز مصاحبه در سفارت این کشور انجام خواهد شد. باید در سایت سفارت به دنبال وقت خالی برای مصاحبه بوده و درخواست خود با مدارکی را که قید شده ارسال کنید. همچنین هزینه‌ای نیز برای مصاحبه مشخص شده که باید پرداخت نمایید. در صورتی هم به دنبال ویزای تجاری یا درمانی به صورت فوری هستید باید برای دریافت وقت فوری از طریق سایت اقدام کنید. این امر مستلزم چک کردن سایت برای پیدا کردن وقت خالی در کمترین بازه زمانی است.

هزینه صدور ویزای نروژ

همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، هزینه‌ای برای دریافت ویزا و تعیین وقت مصاحبه نیاز است. این هزینه باید به حساب سفارت خانه واریز شود. تکته مهم بعدی اینکه اگر همراهی دارید و زیر ۶ سال سن دارد، از پرداخت این هزینه معاف خواهد بود، به ازای همراهانی هم که تا ۱۲ سال سن دارند، باید ۳۵ تا ۴۰ یورو پرداخت شود.

در مورد افراد بالغ متقاضی ویزای نروژ نیز نیاز به پرداخت هزینه‌ای بین ۸۰ تا ۱۲۰ یورو است. اگر برای تعیین وقت مصاحبه و در هنگام ورود به سفارت، خواهان استفاده از خدمات VIP باشید، این هزینه کمی بیشتر نیز خواهد بود. البته این خدمات در رسیدگی به پرونده ویزای شما تأثیر خاصی ندارد و تنها از جهت خدمات ارائه شده است.

دلایل ریجکت‌شدن درخواست ویزای کشور نروژ و نحوه رفع آن

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود درخواست شما برای ویزای نروژ ریجکت شود، از جمله اینکه:

  • موفق به جلب اعتماد آفیسر برای بازگشت به کشور مبدأ نشوید
  • توانایی اثبات تمکن مالی را نداشته باشید
  • بیمه مسافرتی شما دارای اعتبار نباشد
  • مدارک تقلبی باشد و فرم درخواست به درستی پر نشده باشد

راه خاصی برای رفع ریجکت ویزای کشور نروژ وجود ندارد. تنها راه این است که از نقایص پرونده خود آگاه شده، آنها را رفع کنید و بعد از ۶ ماه، دوباره برای این امر اقدام کنید. همچنین در صورت ریجکت شدن، هزینه دریافت ویزا به شما بازگشت داده نخواهد شد.

سخن پایانی

اگر شرایط خاصی دارید یا زمانی کافی برای دریافت وقت فوری سفارت نروژ ندارید، بهتر است از طریق موسسات معتبر مهاجرتی مانند صباپلن این مشکلات را مرتفع کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا مدارک خود را به شکل درست جمع آوری کرده و ویزای نروژ را در بازه زمانی و کوتاه مدنظر خود دریافت کنید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.