ویزای توریستی کانادا

مدت زمان اعتبار ویزای توریستی کانادا، ۶ ماه بوده و حداقل ۱۶۷ روز فرآیند بررسی آن به طول می‌انجامد. تمامی متقاضیان درخواست ویزای توریستی کانادا باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

-داشتن پاسپورت معتبر

-برخورداری از سلامت کافی جسمانی و یا ذهنی

-نداشتن سوء پیشینه کیفری و یا سابقه نقض قوانین مهاجرتی

-نشان دادن وابستگی‌های کافی خانوادگی، مالی، شغلی و … برای بازگشت به کشور

-قانع کردن آفیسر برای ترک کانادا به محض اتمام زمان ویزا

-برخورداری از تمکن مالی کافی برای هزینه‌های مدت زمان بازدید و اقامت در کانادا

-پیروی از قوانین کشور کانادا در طول مدت اقامت

-در صورت نیاز باید در برخی از آزمایشات پزشکی گفته شده نیز شرکت کنید

هزینه ویزای توریستی کانادا

هزینه ویزای توریستی کانادا برای هر نفر ۱۰۰ دلار و برای یک خانواده ۵۰۰ دلار است. همچنین اغلب متقاضیان باید مرحله بیومتریک (انگشت‌نگاری) را نیز انجام دهند که برای هر نفر ۸۵ دلار و برای خانواده ۱۷۵ دلار هزینه دارد.

انواع ویزای توریستی کانادا

به طور کلی ویزای توریستی کانادا به دو شکل ارائه می‌شود:

-ویزای توریستی کانادا برای یک بار ورود؛ با استفاده از این ویزا شما تنها یک بار مجوز ورود به این کشور را داشته و برای بازدید مجدد، باید دوباره درخواست ویزای توریستی کنید.

-ویزای مولتی اینتری؛ با استفاده از این ویزا می‌تواند به هر تعداد که مد نظر دارید وارد کانادا شده و هربار تا ۶ ماه در آن کشور اقامت داشته باشید. ویزای مولتی اینتری کانادا با اعتبار ۱۰ ساله صادر می‌گردد.

انواع روش درخواست برای ویزای توریستی کانادا

به صورت آنلاین:

در روش آنلاین، متقاضیان مدارک خود را اسکن کرده و درخواست خود را به صورت اینترنتی ثبت می‌کنند. بدین منظور داشتن کارت اعتباری (credit card) برای پرداخت هزینه‌های ویزا ضروری است.

به صورت کاغذی:

در حالت کاغذی، متقاضیان باید همه مدارک خود را به یکی از مراکز ویزا (VAC) تحویل داده و درخواست خود را ثبت کنند. مراکز ویزا شرکت‌های خصوصی هستند که با دولت کانادا قرارداد داشته و به صورت مستقیم مدارک شما را برای آن‌ها ارسال می‌کنند. برای انجام مراحل بیومتریک ویزای تحصیلی، کاری، توریستی و یا مدارک سفر دارندگان اقامت دائم کانادا باید به یکی از این دفاتر مراجعه کرد. از آنجایی که این مراکز در ایران مستقر نبوده و ثبت درخواست از طریق مرکزی خارج از کشور اصلی خود امکان‌پذیر است، بسیاری از ایرانیان از طریق دفتر مستقر در ترکیه یا دبی اقدام می‌کنند.
*دفاتر ترکیه در دبی در حال حاضر به علت ویروس کرونا به صورت محدود فعالیت می‌کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای توریستی کانادا

-مدارک هویتی همچون شناسنامه و یا عقدنامه (در صورت تاهل)

-یک قطعه عکس پرسنلی

-پاسپورت معتبر

-فرم درخواست ویزا

-گواهی اشتغال به تحصیل برای دانش‌آموزان و دانشجویان

-تمکن مالی

-مدارک شغلی و سوابق بیمه

-ارائه گواهی سوء پیشینه

-کارت پایان خدمت

-اسناد ملکی

-اجازه‌نامه والدین برای کودکان زیر ۱۸ سال

*تمامی مدارک باید در قالب ترجمه رسمی ارائه شود.

تاثیر دعوتنامه در اخذ ویزای توریستی کانادا

افرادی که از طرف بستگان، دوستان و یا آشنایان خود در کشور کانادا، دعوتنامه دریافت کرده‌اندف شانس بهتری برای اخذ ویزای توریستی کانادا خواهند داشت. نداشتن دعوتنامه به معنی آن است که فرد متقاضی باید توانایی پرداخت تمامی هزینه‌های خود، از جمله هزینه‌های اقامت، رفت و آمد و خوراک را داشته باشد. در نتیجه سخت‌گیری بیشتری از جانب آفیسر برای افرادی که بدون دعوتنامه برای دریافت ویزای توریستی کانادا اقدام می‌کنند، وجود دارد. البته در صورت داشتن گردش حساب مالی بالا این نگرانی برطرف شده و مشکلی برای اخذ ویزای توریستی کانادا وجود نخواهد داشت.

سوپر ویزا یا ویزای توریستی والدین

این نوع ویزا که از انواع ویزای مولتی اینتری هستند، به والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها اجازه می‌دهد تا به مدت حداکثر ۲ سال از فرزندان خود در کانادا دیدار کنند. مدت زمان اعتبار این ویزا ۱۰ ساله است. برای دریافت این ویزا فرزندان شما باید اقامت دائم کانادا را داشته و یا شهروندی این کشور را اخذ کرده باشند. همچنین آن‌ها باید دعوتنامه‌ای برای شما بفرستند که:

-نشان دهد حمایت مالی از شما را در زمان اقامتتان برعهده گرفته

-تعداد دقیق اعضای خانواده خود را شرح دهند

-کپی مدرک اقامت دائم و یا شهروندی به همراه آن ارسال شده باشد

علاوه بر آن، متقاضیان باید بیمه‌ای درمانی از شرکت بیمه‌ای معتبر در کانادا به اعتبار یکساله و ۱۰۰ هزار دلار پوشش خدمات درمانی را شامل گردد. همچون ویزای توریستی معمولی، متقاضیان دریافت سوپر ویزا نیز از منظر داشتن وابستگی‌های کافی به کشور مبدا، قصد و نیت بازدید از کانادا و وضعیت مالی خانواده بررسی می‌شوند.

ویزای توریستی کانادا در زمان کرونا

با توجه به خطرات شیوع بیماری کرونا، تمامی سفرهای غیر ضروری به کانادا لغو شده است. در این شرایط دریافت ویزای توریستی کانادا جز در شرایطی ویژه امکان‌پذیر نیست:

-اعضای خانواده اصلی دارندگان اقامت دائم کانادا که قصد دارند بیش از ۱۵ روز در این کشور بمانند، با در دست داشتن مدارک لازم می‌توانند برای اخذ ویزای توریستی کانادا اقدام کنند. بدین منظور آن‌هاب اید نامه تایید IRCC را دریافت کرده و مدارکی که نشان‌دهنده رابطه خود با فرد دارای اقامت دائم کانادا است را ارائه دهند. همچنین ممکن است که از مسافران خواسته شود تا در قرنطینه‌ای ۱۵ روزه باقی بمانند.

دلایل ریجکتی ویزای توریستی کانادا

دلایل متعددی وجود دارد که با درخواست افراد برای ویزای توریستی مخالفت شده و به اصطلاح ریجکت شوند. برخی از اصلی‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای توریستی کانادا عبارتند از:

ارائه مدارک دروغین:

یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های اخذ ویزا، ارائه مدارک کامل واقعی و صحیح است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که برای افزایش شانس ویزای خود بهتر است برخی مدارک جعلی را در پرونده خود بگنجانند، در حالیکه سفارت بر روی این مسئله بسیار حساس بوده و افرادی را که مدارک جعلی در پرونده آن‌ها وجود داشته باشد، به سرعت ریجکت می‌کند. توجه داشته باشید که ارائه مدرک جعلی یا هرنوع اطلاعات نادرست شما را به عنوان فردی غیرقابل اعتماد به سفارت می‌شناساند.

نداشتن تمکن مالی کافی:

یکی دیگر از الزامات دریافت ویزای توریستی ارائه گواهی تمکن مالی است که شامل هزینه‌های سفر و اقامت فرد در کشور کانادا می‌شود. برای این منظور موجودی حساب بانکی متقاضی و گردش حساب او بررسی می‌شود، در صورت نداشتن تمکن کافی، درخواست او برای ویزای توریستی کانادا رد می‌گردد. بسیاری از افراد گمان می‌کنند که مبلغ تمکن مالی نشان داده شده، هرچقدر بالاتر باشد، شانس بیشتری برای دریافت ویزای توریستی کانادا خواهند داشت. در حالیکه میزان تمکن مالی برای ویزای توریستی تا حدود زیادی به تاریخچه سفر فرد و اسناد ملکی او بستگی دارد. به طور مثال مبلغ رسمی تمکن مالی برای این نوع ویزای کانادا ۵۰ هزار دلار بوده که به ازای هر فرد از اعضای خانواده ۱۰ هزار دلار دیگر بر آن افزوده می‌شود. در صورتی که تمکن مالی متقاضی بیش از این مبلغ باشد، باید تاریخچه سفر و اسناد ملکی بیشتری نیز متناسب با آن ارائه دهد.

قصد سفر و پیوندهای کافی با کشور مبدا:

تمامی افرادی که قصد دریافت ویزای توریستی کانادا را دارند، باید بتوانند اثبات کنند که هدف آن‌ها تنها سفر و بازدیدی کوتاه بوده که پس از پایان مدت زمان مجاز آن، به کشور خود بازمی‌گردند. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش حجم افرادی که از طریق ویزای توریستی اقدام به پناهندگی می‌کنند، آفیسرهای سفارت کانادا در این زمینه حساسیت بیشتری پیدا کرده‌اند. به همین دلیل متقاضیان باید تمامی مدارک و گواهی‌هایی را که در جهت اقناع آفیسر نسبت به بازگشت آن‌ها به ایران تاثیر خواهد داشت، ارائه دهند.

سوابق سفرهای پیشین:

سابقه سفرهای پیشین متقاضی تاثیر زیادی در پرونده او برای دریافت ویزای توریستی کانادا دارد. افرادی که پیش از اقدام برای سفر به کانادا، به کشورهای زیادی سفر کرده و لیبل ویزای چندین کشور دیگر را داشته باشند، شانس بالاتری در دریافت ویزای توریستی کانادا دارند. داشتن ویزای شینگن در این زمینه می‌تواند امتیازی مهم برای متقاضی به شمار رود.

برنامه سفر:

افرادی که قصد سفر به کانادا را دارند باید جزئیات سفرشان را به صورت یک برنامه کامل و دقیق به اطلاع سفارت برسانند. به طور مثال شهرهایی که قصد دیدن آن را دارند و یا هتلی که می‌خواهند در آن اقامت کنند. نداشتن برنامه و یا عدم ارائه صحیح و کامل آن موجب می‌شود تا آفیسر نتواند به متقاضی اعتماد کند و با درخواست او برای ویزای توریستی کانادا مخالفت کند.

مدت زمان صدور ویزای توریستی کانادا

صدور ویزای توریستی کانادا به صورت رسمی بین ۴۰ تا ۱۲۱ روز کاری زمان می‌برد، با این حال این موضوع با توجه به پرونده افراد و شرایط موجود متغیر است. مواردی چون داشتن سابقه ریجکتی می‌تواند بر زمان بررسی پرونده متقاضی تاثیرگذار باشد و آن را کوتاه‌تر یا طولانی‌تر گرداند. همچنین برخی شرایط استثنایی همچون بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ در وضعیت صدور ویزاهای توریستی نقش داشته و می‌تواند آن را برای مدتی به تعلیق درآورد. به طور کلی نمی‌توان مدت زمان دقیقی را برای اخذ ویزای توریستی کانادا برآورد کرد، ممکن است فردی تنها در دو هفته ویزای خود را دریافت کند و فردی دیگر تا یک سال موفق به اخذ آن نشود. آنچه مسلم است اهمیت ارائه کامل تمامی مدارک مورد نیاز به صورت صحیح بوده که تاثیر زیادی در روند پرونده متقاضیان خواهد داشت.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.