ویزای تحصیلی اتریش

اتریش مهد هنر و موسیقی در جهان است، کشوری زیبا در مرکز اروپا و در میان رشته کوه‌های آلپ. مهاجرت از طریق اخذ ویزای تحصیلی اتریش از اصلی‌ترین برنامه‌های متقاضیان مهاجرت در اروپا محسوب می‌شود. تحصیل در دانشگاه‌های اتریش تقریبا رایگان است و این یعنی یک شرایط جذاب تحصیلی در قلب اروپا! اتریش در سال ۲۰۱۲ رتبه پنجم بهترین شهر دانشجویی در جهان را کسب کرد. این کشور تعداد قابل توجهی دانشگاه‌ با رتبه زیر ۱۰۰ دارد.

اتریش از بهترین کشورهای اروپا است که به سبب داشتن دانشگاه‌هایی با سطح علمی بسیار بالا و امکان تحصیل رایگان در مقاطع دانشگاهی، مورد علاقه بسیاری از افراد برای تحصیل است. پایین بودن نرخ بیکاری، گسترده بودن بازار کار از دیگر نکات مثبت در مورد اتریش است. اخذ اقامت اتریش و دریافت پاسپورت اتریشی از ارزش بالایی برخوردار است.

شرایط اخذ ویزا تحصیلی اتریش

ویزای تحصیلی اتریش معمولا برای افرادی صادر می‌شود که در یک دانشگاه یا مدرسه اتریشی ثبت نام کرده باشند. شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه‌ها متفاوت است و به دوره مطالعاتی و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. شما باید ثابت کنید که می‌توانید موقعیت مشابه در یک دانشگاه در کشور خود را دریافت کنید.

برای پذیرش دوره لیسانس در اتریش باید حتما در دانشگاه‌های کشور خودتان قبول شده باشید و چند واحد در این مقطع را هم گذارنده باشید. ریز نمرات واحدهای پاس شده، همراه با نامه عدم منع از تحصیل را نیز برای اخذ ویزا باید ارائه دهید.

مدارک عمومی مورد نیاز جهت  اخذ پذیرش تحصیلی از اتریش عبارتند از:

۱-مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های سراسری ایران (روزانه)

۲-مدارک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی

۳- داشتن رزومه مناسب

۴-ترجمه رسمی مدارک به زبان آلمانی

۵-ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی به زبان آلمانی

۶-اثبات تمکن مالی

۷-داشتن توصیه نامه از یک استاد

۸-انگیزه نامه

۹- پرداخت مبلغ موسوم به هزینه درخواست (Application fee)

همه مدارک به ترجمه رسمی به زبان آلمانی، داشتن تایید از دادگستری، تایید وزارت امور خارجه و تایید سفارت اتریش در ایران نیاز دارند.

در رشته‌های تغذیه، داروسازی، دامپزشکی و پزشکی در اتریش دوره‌ای به صورت پژوهشی در نظر گرفته می‌شود و به فرد متقاضی این اجازه را می‌دهد که در این کشور به صورت تطبیقی مدرک خود را در اتریش معادل‌سازی کرده تا بتواند تحت شرایطی به عنوان پزشک، داروساز یا دکتر تغذیه به کار مشغول شود. این رشته‌ها به‌طور معمول در دانشگاه درجه ممتاز مدیکال وین  ارائه می شوند. در چند سال اخیر نسبت به رشته پزشکی سخت‌گیری بیشتری می‌شود اما برای داروسازان شرایط بهتر است.

 تحصیل در اتریش، شرایط سنی ندارد و  برای پذیرش در دانشگاه‌های اتریش به سن فرد توجه نمی‌شود. اما ذکر این نکته ضروری است که این موضوع، مطلق نیست و دیده شده است که به‌دلیل شرایط سنی فرد ویزا رد شده است.

نکته‌ای مهم در مورد تحصیل در اتریش

تحصیل در مقاطع دانشگاهی در اتریش رایگان است، اما توجه داشته باشید، کسانی که مدرک دانشگاه آزاد در ایران را دارند و یا حتی مدارک دانشگاه‌های دولتی ایران، در برخی رشته‌ها واجد شرایط برای تحصیل رایگان در این کشور نیستند.

ویزای تحصیلی اتریش در مقطع مدارس

تحصیل در مدارس اتریش برای دانش‌آموزانی که شرایط سنی آن‌ها مناسب باشد بهتر است. دانش‌آموزان در سنین زیر ۱۸ سال می‌توانند برای ورود به مدارس اتریش آماده شوند. سن مناسب برای تحصیل ۱۴ الی ۱۷ سال است.  دانش‌آموزان در‌صورتی که در مدارس معتبر پذیرفته شوند می‌توانند برای ویزای تحصیلی اتریش درخواست دهند.

در اتریش مدارس به ۲ دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. متقاضیان برای تحصیل در مدارس دولتی اتریش باید اقامت این کشور را به صورت موقت یا دائم داشته باشند. اگر متقاضی اقامت این کشور را نداشته باشد، باید قیم یا سرپستی را در اتریش معرفی کند.

در مدارس خصوصی، هزینه‌های بالایی را برای تحصیل و خوابگاه از محصلان دریافت می‌کنند. هزینه‌ حدودی تحصیل در مدارس دولتی سالانه زیر ۱۰۰۰ یورو است، و در مقابل تحصیل در  مدارس خصوصی سالانه ۲۵۰۰۰ یورو به بالا هزینه دارد.

ویزای تحصیلی اتریش در مقطع کارشناسی

تحصیل در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های اتریش برای دانشجویان بین‌المللی که دارای مدرک تحصیلی ۱۲ ساله  هستند در دسترس است و می‌توانند به واسطه آن ویزای تحصیلی اتریش را کسب کنند. دانشجویان با داشتن مدرک تحصیلی ۱۲ ساله خود و بالا بودن دانش زبان آلمانی یا انگلیسی، می‌توانند در دانشگاه‌های اتریش به تحصیل بپردازند.

دانشگاه‌های اتریش شامل ۲ گروه دولتی و خصوصی هستند. هر یک شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی را متفاوت کرده است. داشتن پذیرش از یک دانشگاه معتبر از شرایط اصلی اخذ ویزای تحصیلی اتریش است. دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های اتریش می‌توانند ویزای تحصیلی را بدون مدرک زبان اخذ کنند. در این کشور می‌توان با گذراندن دوره‌های زبانی سطح زبان خود را بالا برد. بنابراین دانشجویان برای پذیرش می‌توانند تا سطح حداقلی از دانش زبان را فراگیرند و پس از آن در اتریش با پرداخت هزینه دانش زبان خود را بالاتر ببرند.

دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی اتریش می‌توانند به زبان آلمانی و با هزینه‌‌ای نسبتاً رایگان تحصیل کنند. اگر دانشجو بخواهد در یک دانشگاه خصوصی که زبان آموزشی آن انگلیسی است تحصیل کند، باید شهریه‌ی آن را بپردازد. تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اتریش رایگان نیست و بالغ ‌بر ۱۰ هزار یورو هزینه دارد.

ویزای تحصیلی اتریش در مقطع کارشناسی ارشد

از بهترین و پرطرفدارترین مقاطع تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی مقطع کارشناسی ارشد است. دانشجویان می‌توانند ویزای تحصیلی اتریش را به واسطه آن به دست آورند. تعداد رشته‌های تحصیلی در این مقطع بسیار متنوع است و دانشجویان امکان تحصیل در بازه یک ساله در این مقطع را خواهند داشت.

تحصیل در  مقطع ارشد به زبان انگلیسی و آلمانی است. دانشجویان به‌منظور اخذ ویزای تحصیلی این کشور باید مدرک ۱۲ ساله تحصیلی و مدرک لیسانس معتبر داشته باشند.

ویزای تحصیلی اتریش در مقطع دکتری

اخذ ویزای تحصیلی در اتریش در مقطع دکتری نسبت به دیگر مقاطع تحصیلی، شرایط جداگانه‌ای دارد. دانشجو در ابتدا باید یک استاد راهنما را از دانشگاه مورد برای خود انتخاب کند. پس از آن دانشجو می‌تواند پذیرش در دانشگاه را اخذ کند. نکته مهم برای اخذ پذیرش ویزای تحصیلی در مقطع دکتری، داشتن رزومه بسیار قوی است. این رزومه جزئی از لیست مدارک ویزای تحصیلی اتریش به شمار می‌آید.  دانشجویان با تحصیل در مقطع دکتری می‌توانند از شرایط اقامت کاری هم استفاده کنند.

بررسی شرایط دانشگاه‌های پزشکی

دانشجویان باید مدرکی مبنی بر تسلط کامل به زبان آلمانی را برای تحصیل در رشته‌های پزشکی ارائه بدهند. برای تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در اتریش، باید مدرک قبولی در کنکور سراسری ایران را داشته باشید. قبولی در آزمون ورودی هر دانشگاه شرط دیگر پذیرش است. معدل برای تحصیل پزشکی در اتریش ۱۵ به بالا می‌باشد. میزان شهریه این رشته‌ها حدود ۷۰۰ یورو در هر ترم است.

پزشکان باید سالانه مبلغی را برای ثبت نام به دانشگاه واریز نمایند و در صورت یافتن استاد راهنما در مقطع PHD و همکاری با استاد می‌توانند حقوق ۲ تا ۵ هزار یورو دریافت کنند.

شرایط بورسیه‌ی تحصیلی

بورسیه‌های تحصیلی معمولا برای حمایت از دانشجویان نخبه از سمت موسسات علمی معتبر ارائه می‌شود. متقاضیان تحصیلی دوره دکتری شانس بیشتری برای اخذ بورسیه تحصیلی دارند. شانس اخذ بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی با‌توجه به تعداد درخواست بالا بسیار کم است. بورسیه‌های تحصیلی در اتریش به‌صورت زیر هستند.

بورسیه CEU

این بورسیه برای دانشجویانی است که می‌خواهند در دانشگاه وین اتریش تحصیل کنند. این بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دسترس دانشجویان است. شهریه دانشجو و هزینه‌های زندگی در این بورسیه ۱۰۰% پرداخت می‌شود.

بورسیه  KDS COMPETITION

این بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و برای دانشجویان بین‌المللی است، که مبلغ ۱۵۰۰ دلار را شامل می‌شود.

بورسیه تحصیلی KAS

برای دانشجویان ممتاز و با هر ملیتی است. این بورسیه هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰۰ دلار را شامل می شود.

بورسیه تحصیلی OFID

این بورسیه تحصیلی برای دانشجویانی است که از کشور‌های مثل عراق، کویت، ونزوئلا و…. درخواست ویزای دانشجویی می‌دهند. همان‌طور که مشخص هست این بورس برای کشور های عضو OFID می‌باشد. در این بورس تحصیلی شما تمام هزینه‌های تحصیلی خود را از سوی دولت این کشور می‌گیرید. این بورس تحصیلی برای تمامی مقطع تحصیلی است.

شرایط کار دانشجویی

دانشجویان مقطع لیسانس در هفته ۲۰ ساعت، دانشجویان مقطع فوق‌لیسانس ۲۵ ساعت و دانشجویان مقطع دکتری می‌توانند ۳۰ ساعت در هفته را به کار مشغول شوند. این کار فرصت بیشتر برای آشنا شدن با فرهنگ مردم اتریش و زبان این کشور را به دانشجویان می‌دهد و امکان تغییر ویزای دانشجویان از تحصیلی به ویزای کاری که زمینه ساز اقامت های دائمی است را فراهم می‌کند.

مزایا و معایب تحصیل در اتریش

در این بخش از مطلب با مهمترین مزایا و معایب تحصیل در کشور اتریش آشنا خواهید شد.

کیفیت آموزشی

آموزش در اتریش براساس پروسه بولونیا است. برنامه‌های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه‌های این کشور در راستای برنامه‌های تحصیلی اروپا می‌باشد. دانشگاه‌های برتر اتریش با دیگر دانشگاه‌های معتبر و برتر جهان همکاری دارند و هم‌چنین تبادل دانشجویی را انجام می‌دهند. اتریش از کشورهای برجسته جهان برای تحصیل در رشته موسیقی و دیگر رشته‌های هنری است. وین پایتخت این کشور، اولین و برترین شهر جهت تحصیل در اتریش است و کیفیت دانشگاه های این شهر نمونه است.

پایین بودن هزینه تحصیل

هزینه تحصیل در اتریش بسیار مناسب است. تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های ملی اتریش برای شهروندان این کشور و عضو اتحادیه اروپا تقریبا رایگان است. هم‌چنین شهروندانی که عضو اتحادیه اروپا نیستند فقط با مبلغی در حدود ۱۵۰۰€ (یورو) در سال می‌توانند در بهترین دانشگاه های اتریش به تحصیل بپردازند.

دانشگاه‌های آموزشی اتریش انواع مختلفی از بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان ارائه می‌کنند که برخی از هزینه‌های تحصیل و یا کل هزینه تحصیل را پرداخت می‌کنند. دانشجویان در حین تحصیل در اتریش می توانند به صورت پاره وقت و در ساعت‌های محدودی در روز مشغول به کار شوند که این امر موجب می‌شود دانشجو بتواند بخشی از هزینه‌ی تحصیلی خود را پرداخت کند.

بالابودن هزینه‌ی زندگی در اتریش

یکی از معایب تحصیل در اتریش هزینه بالای زندگی در این کشور است . یکی از دلایل اصلی بالا بودن هزینه زندگی در اتریش، بالا بودن هزینه اقامت و کرایه آپارتمان است. هزینه زندگی دانشجویی در ماه حدود ۱۳۰۰€ (یورو) است.

اقامت در این کشور و به‌خصوص زندگی در شهرهای وین و اینسبروک بسیار پر هزینه است. هزینه خورد و خوراک در اتریش نیز بالاست و یکی از مواردی که حتی مورد اعتراض همه است، هزینه مواد غذایی در این کشور است. سیستم حمل و نقل عمومی اتریش  بسیار پیشرفته است و استفاده از آن حدود ۵۰€ (یورو) در ماه هزینه دارد.

یادگیری زبان آلمانی

زبان آلمانی زبان اصلی تحصیل در اتریش است و بیشتر برنامه‌های تحصیلی ارائه شده مخصوصا در مقطع کارشناسی یا لیسانس در اتریش به زبان آلمانی است. دانشجویان برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود ممکن است نیاز به ارائه مدرک زبان آلمانی حداقل C1 را داشته باشند که با توجه به سخت بودن زبان آلمانی این یک عیب محسوب می‌شود. دانشگاه‌های اتریش بعضی از  دروس را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند ولی تعداد آنها محدود است.

دو دلیل اصلی برای محبوبیت تحصیل در اتریش وجود دارد. دانشگاه های شناخته شده و مطرح این کشور و همچنین امکان تحصیل رایگان در مقاطع مختلف تحصیلی در این کشور. اتریش سومین کشور امن جهان است و یکی از دلایل دیگر انتخاب کشور اتریش می‌تواند همین دلیل باشد. کشور اتریش در بین ایرانیان نیز مقصد محبوبی برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.