هرآنچه برای تحصیل در کانادا باید بدانید

کانادا یکی از امن‌ترین کشورهای جهان بوده که میزان جرم و جنایت در آن بسیار پایین است. همچنین بر اساس شاخص‌های توسعه انسانی، کانادا دومین کشور جهان از منظر کیفیت سطح زندگی به شمار می‌آید. هر دو این دلایل موجب می‌شوند تا کانادا محیط مناسبی برای زندگی دانشجویان شناخته شود.

دو زبانه بودن کانادا

وجود دو زبان انگلیسی و فرانسوی بستر فرهنگی مناسبی را فراهم ساخته تا دانشجویان با دانش کافی در هر یکی از زبان‌ها بتوانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کرده، مهارت های زبانی خود را تقویت کنند و به راحتی با فرهنگ های جدید آشنا شوند.

برخورداری از دانشگاه های برتر دنیا

بیش از ۹۶ دانشگاه برتر دنیا در کانادا واقع شده که بسیاری از آن‌ها با دانشگاه‌های مطرح آمریکایی و انگلیسی در جهان رقابت می‌کنند. کیفیت بالای آموزشی و فرصت‌های شغلی موجود برای فارغ‌التحصیلان از مزیت‌های اصلی تحصیل در کانادا است. همچنین اغلب دانشگاه‌های این کشور متکی بر پژوهش‌های گسترده بوده و دانشجویان می‌توانند در پروژه‌های متنوع درسی شرکت کرده و تفکر خلاق خود را گسترش داده و با کشفیات جدید بشری همراه شوند.

جامعه چند فرهنگی

جامعه کانادا یکی از متنوع‌ترین بافت‌های قومی و زبانی را در اختیار دارد، به نحوی که حدود نیمی از ساکنین آن به زبانی غیر از انگلیسی صحبت می‌کنند. هر ساله ۱۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی به کانادا می‌آیند و تکثر فرهنگی موجود در این کشور را غنی‌تر می‌سازند. وجود چنین فضایی به دانشجویان اجازه می‌دهد تا به راحتی با محیط تازه خود برای زندگی انطباق پیدا کنند.

فرصت شغلی بعد از پایان تحصیل:

اگر دانشجو بخواهد بعد از پایان دوره تحصیلی خود در کانادا مشغول به کار شود، واجد دریافت مجوز کار می‌باشد. در نتیجه این امکان برای او وجود دارد که برای شغل مورد نظر خود درخواست داده و بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی جذب بازار کار گردد.

تحصیل در کانادا در مقطع دبستان و دبیرستان 

کانادا کشوری وسیع و پهناور واقع در قاره آمریکاست که بالغ بر ۱۵۵۰۰ مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی در خود جای داده است. جالب است بدانید که اغلب ساکنین کانادا دارای مدرک تحصیلات عالی از مراکز معتبر بین المللی هستند به همین دلیل به دانشجویان خصوصا دانشجویان بین المللی احترام خاصی قائل هستند. این کشور یکی از برترین اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی جهانی (OECD) میباشد چرا که در سال های اخیر توجه خاصی به پیشرفت نظام آموزشی خود داشته است و در تلاش است تا به یک نظام آموزشی ایده آل برسد. در همین راستا دولت کانادا ۶% از درآمد تولید ناخالص داخلی سالانه خود را صرف امور آموزشی کشور می نماید که بودجه آموزشی تامین شده در سال ۲۰۱۹  میلادی از طرف این منبع حدوداً ۲۱ هزار میلیون دلار بود. با توجه به سرمایه گذاری کانادا در حوزه آموزش، تحصیل در کانادا بین دانشجویان بین المللی طی سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. نظام آموزشی کانادا تحت نظارت دولت فدرال کانادا میباشد اما در سیستم آموزشی ایالت های مختلف کانادا تفاوت های جزئی دیده میشود.

مدارس کشور کانادا به دو دسته کلی دولتی و غیر دولتی تقسیم میشود. مدارس دولتی در گذشته تنها مختص شهروند کانادا بود اما به تازگی بسیاری از مدارس کانادا با پرداخت شهریه ای بین ۸ تا ۱۴ هزار دلار ، به دانش آموزان خارجی نیز خدمات ارائه می نمایند و دانش آموزان بین المللی نیز میتوانند برای ادامه تحصیل در کانادا از مدارس دولتی استفاده کنند. مدارس غیر دولتی نیز شامل برخی موسسات فنی و حرفه ای، کمپ های آموزشی تابستانه، دبیرستان های خصوصی و … میشود. این مدارس شهریه بیشتری نسبت به مدارس دولتی دریافت می کنند که این رقم بین ۴ تا ۲۱ هزار دلار بسته به نوع مدرسه و ایالت تحصیلی متغیر است.

همانطور که قبلا به آن اشاره شد هر ایالت از کانادا سیستم آموزشی منحصر بفرد خود را دارد و این امر باعث سردرگمی افرادی است که برای ادامه تحصیل در کانادا نمیدانند  از سیستم آموزشی کدام ایالت استفاده کنند، اما ماهیت کلی این سیستم ها در واقع ماهیتی یک پارچه است. سن ورود به مدارس و تحصیل در کانادا بسته به ایالتی که دانش آموز در آن تحصیل می کند ۵ الی ۶ سال است که قبل از آن خانواده ها میتوانند به صورت اختیاری کودکان خود را در دوره های مهدکودک ثبت نام نمایند (از ۱ الی ۶ سالگی).

سیستم آموزشی کانادا

هر سال تحصیلی در کانادا ۱۹۰ روز می باشد (بجز در استان کبک که این دوره ۱۸۰ روزه است). مدارس از ماه سپتامبر تا ماه ژوئن پذیرای دانش آموزان هستند. این نظام آموزشی بین ۱۲ الی ۱۳ سال دانش آموزان را تعلیم میدهد و درنهایت به دانش آموزان که مشغول به ادامه تحصیل در کانادا هستند، مدرک دیپلم اعطا میکند و پس از آن دانش آموزان می توانند تحصیلات خود را در کالج ها یا دانشگاه ها ادامه دهند. امروزه با توجه به بازار کار و رشد اقتصادی کشور کانادا اکثر دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی از مدارس به سراغ کالج ها و یا موسسات آموزش فنی و حرفه ای میروند تا مهارت کسب کرده و بتوانند زودتر وارد بازار کار شوند. البته توجه داشته باشید که دانشگاه های کانادا یکی از معتبر ترین دانشگاه های جهان هستند و ۳ دانشگاه این کشور جز ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند بنابراین تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین المللی بسیار وسوسه انگیز شده است.

اگر مایلید شرایط شما جهت ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها یا مدارس بین المللی بررسی شود، می توانید با شماره ۰۲۱۲۶۴۲۲۰۰۶ تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان گروه مهاجرتی ادب بهره مند شوید و یا با تکمیل فرم ارزیابی اخذ ویزای تحصیلی رایگان منتظر دریافت مشاوره دقیق تر از سوی کارشناسان باشید

شرایط سنی تحصیل در کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌تواند از قبل ۱۸ سالگی و برای تحصیل در مدرسه آغاز شده و تا سنین ۴۰ سالگی برای مقاطع دکتری و پست داک ادامه داشته باشد. دانش‌آموزانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند می‌توانند همراه با والدین خود به کانادا مهاجرت کرده و یا در مدارس شبانه‌روزی به تنهایی تحصیل کنند. پس از پایان دوران دبیرستان، متقاضیان می‌توانند از طریق اپلای برای کالج و یا دانشگاه در کانادا اقدام کنند. تحصیل در کالج رنج سنی گسترده‌ای را در بر می‌گیرد، در واقع شما می‌توانید از ۱۸ تا ۳۵ سالگی از کالج‌های کانادا پذیرش تحصیلی دریافت کنید. اما برای تحصیل در دانشگاه عموما باید رنج سنی شما با مقطع تحصیلی انتخابی هماهنگی داشته باشد. به طور مثال برای مقطع کارشناسی بهتر است که حداکثر تا ۲۳ سالگی، مقطع کارشناسی ارشد تا ۲۸ سالگی و برای مقطع دکتری حداکثر ۳۵ سال داشته باشید. به دلیل اینکه مقطع پست داک به صورت محدودی ارائه می‌شود و مختص فارغ‌التحصیلان برجسته دکتری و شخصیت‌های آکادمیک است، تا اوایل دهه ۴۰ سالگی در صورت برخورداری از شرایط لازم می‌توان برای آن اقدام کرد.

همانطور که مشاهده می‌کنید تحصیل در کانادا برای رنج سنی مشخصی نیست و تقریبا در تمامی سنین می‌توان برای آن اقدام کرد. پس اگر می‌خواهید شرایط خود را برای مهاجرت به کانادا سنجیده و بهترین روش‌ مهاجرتی را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید، همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا فرم ارزیابی اخذ ویزای تحصیلی را پر کنید.

تحصیل دبیرستان در کانادا

یکی از معروف ترین مقاصد تحصیل برای مقطع دبیرستان، کشور کانادا است. تحصیل دبیرستان در کانادا تقریبا در کلیه استان های این کشور امکان پذیر است. از شهرهای پر هیاهو تورنتو و ونکوور گرفته تا شهرهای زیبا و آرامش بخشی چون بریتیش کلمبیا، همگی با آغوشی باز پذیرای دانش آموزان خارجی برای تحصیل در این کشور هستند. تقریبا ۵۰ دبیرستان در کانادا آماده ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان خارجی هستند. خصوصا دبیرستان های شبانه روزی کانادا که برای دانشجویان بین المللی اقامتگاه نیز تامین میکنند. متقاضیان زیر ۱۷ سال (در استان کبک زیر ۱۸ سال) میتوانند در مدارس این کشور ثبت نام نمایند و برای ثبت نام در مقطع دبیرستان نیازی به مدرک زبان معتبر وجود ندارد. خدمات آموزشی دبیرستان ها برای شهروندان کانادا رایگان است اما برای دانش آموزان خارجی مبلغی بعنوان شهریه مد نظر گرفته میشود که در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ این رقم بین ۸ تا ۱۴ هزار دلار کانادا در نظر گرفته شده بود. اغلب دانش آموزان بین المللی تمایل دارند در دبیرستان های شبانه روزی مشغول به تحصیل شوند. در ادامه به نام برخی از برترین دبیرستان های شبانه روزی کانادا اشاره شده است:

  • Bodwell High School در استان بریتیش کلمبیا
  • Branksome Hall در استان اونتوریو
  • j. Addison school در استان انتوریو
  • Merrick Preparatory School در استان اونتوریو
  • Rothesay Netherwood School در استان نیوبرانزویک
  • St. George’s School در استان بریتیش کلمبیا
  • St. John’s Ravenscourt در استان مانیتوبا
  • Stanstead College در استان کبک

تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم

ادامه تحصیل همواره باعث افزایش اعتبار اجتماعی، همگام بودن با آخرین تکنولوژی های روز دنیا، پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر و در نتیجه افزایش درآمد و رفاه اجتماعی است. بسیاری از افراد بعد از پایان تحصیل دوره دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی هستند. اما به هر دلیلی شرایط ادامه تحصیل در کشور خود را پیدا نمیکنند و یا در کشور خودشان رشته تحصیلی مد نظرشان ارائه نمیشود و یا حتی بازار کار مناسبی برای رشته تحصیلی مد نظرشان وجود ندارد. این افراد عموما به ادامه تحصیل در کشورهای دیگر جذب میشوند. کانادا جز اولین کشورهای مورد نظر مهاجرین تحصیلی است. شرایط خوب نظام آموزشی، تنوع زیاد رشته های تحصیلی، انگلیسی و فرانسوی بودن زبان مردم و رفاه دانشجویان در کانادا از ویژگی های تحصیل در کانادا با مدرک دیپلم است.

متقاضیان میتوانند با مدرک دیپلم اقدام به تحصیل در کالج ها و دانشگاه های کانادا برای مقطع کارشناسی را داشته باشند. تحصیل در کالج برای اغلب متقاضیان جذاب تر است چرا که دانشجو با تحصیل در کالج های کانادا سریع تر میتواند وارد بازار کار شود.
متقاضیان محترم میتوانند با استفاده از مدرک دیپلم و ریزنمرات دوره دبیرستان همراه با ترجمه آن ها اقدام به تحصیل در کانادا نمایند.

کالج های کانادا

کالج در کانادا نقش بسزایی در تربیت نیرو با مهارت های فنی برای جامعه کانادا را داراست. کالج های کانادا همانند مراکز آموزش فنی و حرفه ای در ایران هستند، که محوریت آن ها مهارت آموزی افزایش نیروهای کار با مهارت های فنی و حرفه ای در بین متقاضیان رشته های این مراکز است. مسلم است که تمرکز بر روی دروس تئوری در کالج های کانادا نسبت به دروس فنی و مهارتی کمتر است. بیشتر دروس ارائه شده در کالج های کانادا به صورت کارگاهی و عملی است. اشتیاق دانش آموزان بومی و بین المللی نسبت به ثبت نام در این کالج ها به مراتب بیشتر از دانشگاه های کاناداست. برخی از دلایل دانشجویان برای شرکت در کالج های کانادا به شرح زیر است:
۱٫ دانشجویان کالج میتواند زودتر وارد بازار کسب و کار و درآمد زایی شوند
۲٫ هزینه تحصیل در کالج های کانادا کمتر از هزینه تحصیل در دانشگاه ها است
۳٫ برخی از کالج های کانادا شبانه روزی هستند و نیازی به رزرو خوابگاه وجود ندارد
۴٫ قبول شدن در کالج ها به مراتب راحت تر از قبولی در دانشگاه هاست
در کانادا کالج ها به دو دسته دولتی و غیر دولتی تقسیم می شوند، کالج های خصوصی ممکن است مزایای بیشتری نسبت به کالج های دولتی داشته باشند اما کیفیت آموزش تقریبا در هر دونوع کالج یکسان است، چرا که کیفیت آموزش در کانادا بسیار بالاست. کالج مختص یک دوره تخصصی نمیشود و انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:
۱٫ دوره دیپلم : یکی از پرطرفدارترین دوره های کالج در کانادا، طول دوره عموماً برای تحصیل تمام وقت ۲ سال است و در اکثر ایالت های کانادا ارائه میشود. پیش نیاز این دوره دیپلم و پیش دانشگاهی می باشد. دوره های دیپلم در استان کبک به سه دسته اصلی تقسیم میشود:

  • DEC : جامع ترین نوع دیپلم در کالج های استان کبک که دانشجو میتواند بین ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی و ورود به بازار کار یک روش را انتخاب کند.
  • AEC: دوره مناسب بزرگسالان چرا که محوریت این دوره مهارت آموزی است و هدف اصلی آن رساندن هر چه سریع تر دانشجو به بازار کار است.
  • DEP: یکی دیگر از دوره های با محوریت مهارت آموزی که شامل یک دوره کارآموزی ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ ساعته است.

۲٫ دوره سرتیفیکیت : برای ۹۲ رشته تخصصی مانند هنر،معماری و طراحی و … در کانادا ارائه می شود و پیش نیاز این دوره ها دوره دیپلم می باشد. این دوره های حداکثر ۲ سال به طول می انجامند. این دوره ها در کانادا بسیار محبوب هستند چرا که بسیاری از این دوره ها کوتاه مدت هستند و مهارت های زیادی را در این مدت کوتاه به دانشجویان آموزش میدهند برای مثال دانشجویان میتوانند در  ۳ ماه دوره هایی چون طراحی وب سایت، رانندگی کامیون، پشتیبانی سیستم های سخت افزاری و … بگذرانند.

۳٫ دوره پست بچلر PBD: برای ۴۴ رشته ارائه میشود و در کانادا به نام Graduate Diploma معروف است، پیش نیاز این دوره ها دوره لیسانس می باشد. این دوره به صورت تمام وقت حداکثر ۲ سال به طول می انجامد.
رشته های تحصیلی که در کالج های کانادا ارائه می شوند، رشته های آمار و اقتصاد، MBA، کامپیوتر، رسانه و خبرنگاری، کشاورزی، الکترونیک، آرایشگری و … است.

کالج های کانادا

هزینه کالج در کانادا

هزینه شهریه کالج های کانادا برای شهروندان کانادایی بطور متوسط ۶ هزار دلار کانادا و برای دانشجویان بین المللی به طور متوسط ۱۴ هزار دلار کانادا است. در آغاز هر سال تحصیلی در کانادا میزان شهریه ها با تغییراتی همراه است که معمولا این تغییرات موجب افزایش شهریه در سال تحصیلی جدید می شود. اما در سال تحصیلی ۲۰۱۹/۲۰۲۰ در برخی استان های کانادا مثل استان اونتوریو شهریه کالج ها و دانشگاه ها تا ۹٫۹% کاهش داشتند و متوسط شهریه کالج ها در این استان به ۶۵۰۰ دلار کانادا رسید. اگر بخواهیم نگاهی کلی به وضعیت تغییرات شهریه کالج ها در کانادا بیاندازیم به طور کلی شهریه کالج ها در کشور کانادا ۵٫۳% کاهش داشته است، در استان اونتوریو تا ۹٫۹% کاهش داشته است، در استان یوکان ۸٫۵% افزایش داشته است و در استان نیورانزویک ۷٫۳% افزایش شهریه وجود داشته است. گرانترین رشته تحصیلی در کالج های کانادا دندانپزشکی است و محبوب ترین رشته ها در کالج های کانادا چهار رشته ی علوم اجتماعی، رفتارشناسی، تجارت و مدیریت است. به طور کلی هزینه تحصیل در کالج های کانادا به مراتب بیشتر از تحصیل در کالج های آمریکا ست. برای دانشجویان بین المللی ارزان ترین کالج ها دو کالج Algonquin College و Bow Valley College می باشند. دانشجویان و دانش آموزان قبل از اقدام به ثبت نام در کالج های کانادا می بایست هزینه بیمه درمانی که بخشی از آن برعهده ی دانشجو است و هزینه زندگی در کانادا را نیز در نظر داشته باشند.

تحصیل در دانشگاه های کانادا

دوره کارشناسی

تحصیل در کانادا در دوره کارشناسی یک دوره ۳ الی ۴ ساله به صورت تمام وقت است. متقاضیان خارجی این دوره میبایست مدارکی از قبیل دیپلم، سابقه تحصیلی مرتبط با رشته مورد نظر، رزومه تحصیلی و کاری، مدرک زبان و … را داشته باشند. مدرک زبان یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای شرکت در دوره کارشناسی است به این صورت که اگر فردی مدرک زبان معتبر نداشته باشد یا نمره مدرک زبان او مورد تایید دانشگاه نباشد می بایست حداقل یک دوره ۶ ماهه در مراکز آموزش زبان انگلیسی کانادا بگذراند و بعد از آن اجازه ادامه تحصیل در کانادا برای دوره کارشناسی را خواهد داشت. جمع آوری مدارک مورد نیاز تحصیل در کانادا سختی زیادی ندارد و مهاجرت تحصیلی به کانادا برای اغلب دانشجویان با هر شرایط مالی و تحصیلی امکان پذیر است.

دوره کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد در کانادا از محبوبترین مقاطع تحصیلی است. این دوره در کانادا بین یک تا سه سال به طول می انجامد. دانشجویان بین المللی برای ورود به این مقطع تحصیلی در کانادا می بایست مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره بیش از ۶٫۵ یا مدرک تافل با نمره ی بالای ۸۰ داشته باشند. در برخی دانشگاه های کانادا علاوه بر مدرک IELTS مدارک زبانی چون مدارک GRE و GMAT باید توسط دانشجو ارائه شود. در برخی از دانشگاه ها به جای مدرک زبان آیلتس یا تافل میتوان از مدرک دولینگو نیز استفاده کرد. هزینه تحصیل در این مقطع نیز بستگی به رشته تحصیلی یا دانشگاه محل تحصیل دانشجو دارد اما در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ شهریه دانشگاه ها بین ۱۳ هزار دلار کانادا تا ۲۶ هزار دلار کانادا تعیین شدند. هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار دانشجوی بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد کانادا مشغول به تحصیل هستند.

بهترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد:

  • McGill University
  • University of Toronto
  • University of British Columbia
  • University of Alberta
  • Montreal University
  • McMaster University
  • University of Waterloo
  • University of Calgary
  • The University of Western Ontario
  • Queen’s University at Kingston

دوره دکترا

تحصیل در کانادا ، این روزها در بین دانشجویان متقاضی مقطع دکترا بسیار محبوب است، چرا که کشور کانادا دانشگاه های بی نظیر و مطرح بین المللی بسیاری را در خود جای داده است. در مقطع دکترا برخلاف سایر مقاطع، اینکه در چه دانشگاهی مشغول به تحصیل باشید بسیار مهم است. افرادی که مدارک دکترای خود را از دانشگاه های به نام بین المللی دریافت میکنند جایگاه علمی بالاتری نسبت به سایر فارغ التحصیلان مقطع دکترا دارند.آموزش های جامع، دسترسی به اساتید برتر، امکانات پژوهشی بیشتر، محیط پژوهشی بزرگتر و دسترسی به تجربیات و آموخته های جامعه ی بزرگی از فارغ التحصیلان دکترا از سراسر جهان در کانادا، تحصیل در کانادا در مقطع دکترا را نسبت به سایر کشورها متمایز کرده است. در ادامه به بررسی شرایط تحصیل در مقطع دکترا در کانادا می پردازیم.

۹۶ دانشگاه در کانادا دانشجویان بین المللی را برای مقطع دکترا پذیرش می کنند. در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۱۰ هزار دانشجوی بین المللی در مقطع دکتری دانشگاه های کانادا مشغول به تحصیل هستند. این مقطع در کانادا بین ۳ تا ۶ سال به طول می انجامد. از ماه سپتامبر تا ماه آپریل، سال تحصیلی دانشجویان دکتری محسوب میشود. ۶ دانشگاه بزرگ کانادا جز ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند. اولین دانشگاه کانادا در قرن هفدهم میلادی تاسیس شده است که تا کنون پا برجاست و دانشجویان زیادی را در طول عمر خود آموزش داده است. این دانشگاه به نام Université Laval شناخته شده است و در سال ۱۶۶۳ در استان کبک کانادا تاسیس شده است.

 برای ورود به دانشگاه های کانادا و تحصیل در مقطع دکترا می بایست، مدرک کارشناسی ارشد با نمره مناسب، سابقه تحصیلی درخشان و اثبات توانایی پژوهش و تحصیل در کانادا، مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با نمره مناسب و مدرک GRE یا GMAT با نمره قابل قبول داشته باشند.

 از مزایای بزرگ تحصیل در کانادا میتوان به ارزان تر بودن شهریه ها نسبت به دانشگاه های سایر کشورهای بزرگ دنیا مانند آمریکا اشاره کرد. حتی تغییرات شهریه اعم از افزایش شهریه در کانادا از سایر کشورها کمتر است. تحصیل در مقطع دکترا در کانادا یکی از ارزان ترین مقاطع تحصیلی است. معمولا هزینه تحصیل در این مقطع در برای اکثر دانشگاه های کانادا سالانه بین ۱۰۰۰۰ تا ۲۰۵۰۰ دلار کانادا می باشد.

برای تحصیل در رشته دکترا، فاند ها و اسکالرشیپ های زیادی ارائه میشود. از شرایط گرفتن برخی از بورسیه تحصیلی کانادا برای مقطع دکترا آن است که دانشجو مقاله ISI ارائه کرده باشد و تسلط خوبی به زبان انگلیسی یا فرانسوی داشته باشد. برخی از این بورسیه ها کل هزینه های تحصیل و اقامت دانشجو را پوشش میدهند و برخی تنها بخشی از هزینه ها را متقبل می شوند. بسیاری از دانشگاه ها از جمله دانشگاه یورک، دانشگاه کالگری، دانشگاه مانیتوبا و دانشگاه وارتلو بورسیه های تحصیلی خوبی به دانشجویان خود در طول تحصیل ارائه میکنند. تقریبا می توان گگفت بیشتر بورسیه های ارائه شده توسط دولت و دانشگاه های کانادا برای مقطع دکترا است.

پس از پایان دوره دکترای تخصصی دانشجویان مشغول به تحصیل در کانادا، دانشجویان میتواند تا سه سال در کانادا مشغول بکار تمام وقت شوند. همچنین دانشجویان بعد از پایان این دوره میتواند برای اقامت دائم و یا حتی تابعیت کانادا اقدام نمایند.

دانشگاه های تورنتو

تورنتو بزرگترین شهر کانادا با ۲٫۶ میلیون نفر جمعیت، در جنوب استان اونتوریو و در ساحل دریاچه اونتوریو واقع است. تورنتو در شاخصه های اقتصاد، اشتغال زایی، مهاجرت پذیری، جذب مهاجرین، جذب استعدادها از سراسر جهان و… نسبت به سایر شهرهای این کشور پیشتاز است. در شهر تورنتو با داشتن ۱۸ دانشگاه معتبر بین المللی، بالغ بر ۱۴۰ هزار دانشجو و دانش آموز وجود دارد که بیش از ۲۰ هزار تن از این افراد خارجی هستند. از محبوبترین رشته های تحصیلی دانشگاه های تورنتو میتوان به رشته های مدیریت، بازرگانی و اقتصاد، مهندسی عمران و برق، پزشکی روانشناسی و … است.
افراد با تحصیل در دانشگاه های تورنتو فرصت اشتغال به کار در شهر تورنتو برای دانشجویان بسیار زیاد است. شرکت هایی همچون IBM, General Motors, McDonald’s, Volkswagen و … از جمله شرکت هایی هستند که فرصت های شغلی تمام وقت، پروژه ای و پاره وقت را دراختیار دانشجویان قرار میدهند.

زندگی در تورنتور در کنار تحصیل در این شهر ویژگی ها و زیبایی هایی دارد که نمیتوان از آنها چشم پوشی کرد. شهری پاکیزه، فرهنگی غنی، امنیت و آرامش، طبیعت بکر و چشم نواز و … از ویژگی های شهر تورنتو است. آب و هوای این شهر در تابستان شرجی و در زمستان بسیار سرد است و در طول سال متوسط دمای این شهر بین منفی یک تا ۲۲ درجه سلسیوس است. در تورنتو میتوان انواع اقلیت ها را پیدا کرد! ساکنین این شهر اصالت های مختلفی اعم از هندی، اسکاتلندی، کانادایی، فرانسوی و … است.

دانشگاه های مونترال

شهر مونترال بزرگترین شهر استان فرانسوی زبان کانادا، کبک است. جمعیت این شهر تقریبا دو میلیون نفر است. ۶ دانشگاه بزرگ و ۱۲ کالج در این شهر واقع می باشد. مونترال یکی از بزرگترین جوامع دانشجویان بین المللی در کشور کانادا را از آن خود کرده و تقریبا ۲۴۸ هزار دانشجو در این شهر مشغول به تحصیل هستند.جالب است بدانید که این شهر در سال ۲۰۱۷ به بهترین شهر دنیا برای تحصیل دانشجویان بین المللی انتخاب شد. از معیار های این انتخاب میتوان به هزینه های مناسب شهریه و زندگی، پیدا کردن شغل مناسب در کمترین زمان ممکن و بالا بودن کیفیت زندگی اشاره کرد. مشهورترین دانشگاه این شهر دانشگاه McGill و دانشگاه مونترال هستند.

دانشگاه های ونکوور

هر ساله کانادا پذیرای بیش از ۱۳۰ هزار دانشجوی بین المللی است و ونکوور یکی از مقاصد این دانشجویان است. ونکوور یکی از مطلوب ترین مناطق کانادا برای تحصیل و زندگی است. این شهر در بین اقیانوس و کوه ها واقع شده و دارای آب و هوایی متعادل و چهارفصل است. ونکوور از نظر گردشگری برای کانادا بسیار حائز اهمیت است.طبیعت حیرت انگیز، شب های پرهیاهو و پر جنب و جوش، مراکز خرید بزرگ با برند های بین المللی، رستوران ها با دیزاین های زیبا و غذاهای لذیذ، برگزاری مراسم فرهنگی بین المللی مختلف و … از بزرگترین مزایای زندگی در ونکوور هستند.حال تصور کنید که در این شهر مشغول به تحصیل و آماده کردن خود برای زندگی آینده خود باشید. برای زندگی در این شهر بین ۱۷ تا ۲۱ هزار دلار هزینه زندگی برای یک خانواده در نظر باید گرفت. این شهر یکی از امن ترین شهر های جهان است و حمل و نقل عمومی امن و کم هزینه ای دارد. این شهر ۱۱ دانشگاه دولتی و ۵ دانشگاه خصوصی را در خود جای داده است. از برترین دانشگاه های ونکوور میتوان به دانشگاه بریتیش کلمبیا اشاره کرد.

برترین دانشگاه های کانادا

دانشگاه های کانادا

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم ۹۶ دانشگاه برتر جهان در کانادا واقع هستند و دانشجویان بین المللی زیادی علاقمند به ادامه تحصیل در کانادا هستند. در جدول زیر ده دانشگاه برتر کانادا در سال ۲۰۲۰ اشاره شده است.

نام دانشگاه رتبه جهانی دانشگاه سال تاسیس موقعیت جغرافیایی
University of Toronto (UofT)

دانشگاه تورنتو

بیست و نهم ۱۸۲۷ اونتاریو
McGill University (MU)

دانشگاه مک گیل

سی و پنجم ۱۸۲۱ کبک
University of British Columbia

دانشگاه بریتیش کلمبیا

پنجاه و یکم ۱۹۰۸ بریتیش کلمبیا
University of Alberta (UOA)

دانشگاه آلبرتا

صد و سیزدهم ۱۹۰۴ آلبرتا
Université de Montréal (UdeM)

دانشگاه مونترال

صد و سی و هفتم ۱۸۷۸ کبک
McMaster University (Mac)

دانشگاه مک مستر

صد و چهلم ۱۸۸۷ اونتاریو
University of Waterloo (UW)

دانشگاه واترلو

صد و هفتاد و سوم ۱۹۵۶ اونتاریو
Western University (UWO)

دانشگاه غربی کانادا

دویست و یازدهم ۱۸۷۸ اونتاریو
University of Calgary (UofC)

دانشگاه کلگری

دویست و سی و سوم ۱۹۴۴ آلبرتا
Queen’s University (QUB)

دانشگاه کوینز

دویست و سی و نهم ۱۸۴۱ اونتاریو

تحصیل در کالج یا دانشگاه؟

بسیاری از افرادی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، نسبت به انتخاب کالج و دانشگاه دچار تردید هستند و نمی‌توانند تصمیم بگیرند کدام یک بیشتر متناسب با نیازها و خواست‌های آنان است. حتی برخی به اشتباه گمان می‌کنند که داشتن پذیرش از کالج بر اخذ ویزا تاثیری منفی داشته و ریسک ریجکتی آن را بالا می‌برد. در صورتی که ویزا فرآیندی پیچیده و چندلایه بوده که به عوامل متعددی بستگی دارد و چه بسا بسیاری از افراد که با پذیرش کالج ویزا گرفته‌اند و بسیاری دیگر که حتی با پذیرش دانشگاهی ریجکت شده‌اند.

مهم‌ترین نکته در انتخاب دانشگاه یا کالج توجه به این نکته است که کدام یک از آن‌ها بیشتر با شرایط شما همخوانی دارند. کالج‌ها و دانشگاه‌ها را می‌توانیم نسبت به مسائل زیر با یکدیگر مقایسه کنیم:

کالج:

  • رنج سنی گسترده: ۱۹-۳۵ سال

  • سطح زبان پایین‌تر: آیلتس ۶

  • یادگیری مهارت‌های عملی

  • جذب سریع‌تر در بازار کار

  • تنوع بیشتر در رشته‌ها

  • شهریه سالانه: ۱۴۰۰۰-۱۷۰۰۰ دلار

  • کسب گواهی در رشته‌هایی که امکان دریافت مستقیم جاب آفر ندارند یا پذیرش دانشگاهی آن‌ها نیاز به شرکت در امتحان‌های خاصی را دارد (مانند پرستاری یا حقوق)

دانشگاه:

  • سطح زبان بالاتر: آیلتس ۶٫۵-۷

  • مهارت‌های تخصص و علمی

  • درآمد بالاتر

  • اعتبار بیشتر در مدرکپ

  • شهریه سالانه (به استثنای دکتری): ۲۰۰۰۰-۴۰۰۰۰

  • شرکت در پژوهش‌های علمی و پروژه‌های تحقیقاتی

  • امکان دریافت فول فاند در مقاطع ارشد تحقیقاتی و دکتری

تحصیل در حوزه آتلانتیک کانادا

منطقه آتلانتیک کانادا شامل چهار استان نیوفاندلند و لابرادور، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا و جزیره پرنس ادوارد می‌شود که در شرق کانادا قرار گرفته‌اند. این منطقه به دلیل هرم جمعیتی پیر خود و کمبودهایی اساسی در بازار کار، نیاز مبرمی به مهاجران متخصص و حرفه‌ای دارد. علاقه‌مندان به مهاجرت به آتلانتیک کانادا می‌توانند از طریق پایلوت آتلانتیک اقدام کرده که شرایط ساده‌تری نسبت به روش اکسپرس اینتری دارد. افرادی که سابقه تحصیل در این منطقه را داشته باشند، از شانس بیشتری برای دریافت جاب آفر از کارفرمایان محلی و یا حتی شرکت در برنامه‌های مهاجرت استانی (PNP) برخوردار می‌شوند. همچنین اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این منطقه به دلیل تقاضای کمتر نسبت به استان‌های محبوب کانادا همچون انتاریو، بریتیش کلمبیا و کبک به مراتب راحت‌تر است. لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه‌های آتلانتیک همچون دانشگاه دالهاوزی در زمره معتبرترین موسسات آموزشی کانادا محسوب شده و حتی جزء ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان به شمار می‌آید. تحصیل در آتلانتیک کانادا فرصت مناسبی برای بهره‌مندی از مناظر طبیعی بسیار زیبا، استانداردهای آموزشی بالا و موقعیت‌های شغلی متعدد است.

مهم‌ترین دانشگاه‌های حوزه آتلانتیک عبارتند از:

  • Cape Breton University
  • Dalhousie University
  • Mount Allison University
  • Mount Saint Vincent University
  • Saint Francis Xavier University
  • Saint Mary’s University
  • Saint Thomas University
  • University of New Brunswick
  • University of Prince Edward Island

رشته های پردرآمد کانادا

یکی از مهم ترین فاکتور های انتخاب رشته و تحصیل در کانادا، انتخاب رشته ای است که علاوه بر علایق دانشجو و امکان پذیرش وی در دانشگاه، آینده شغلی و درآمد مناسبی هم داشته باشد. حال فرض کنید که دانشجویی برای تحقق رویای خود در رشته مد نظرش قصد ادامه تحصیل و کار در کانادا را داشته باشد. سوال اینجاست که آیا اقتصاد و صنعت کانادا بعد از فارغ التحصیل شدن پذیرای دانشجو هست یا خیر؟ رشته های پردرآمد کانادا کدام رشته ها هستند؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که کانادا به دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه های و کالج های این کشور اجازه کار در حین تحصیل و بعد از فارغ التحصیلی را می دهد. صنعت کانادا بقدری فعال است که نیروی کار جوان می تواند در هر زمینه ای مشغول به فعالیت شود. حمایت های دولت فدرال کانادا از بخش اقتصادی کانادا بخصوص در صنایع تولیداتی و کشاورزی بسیار زیاد است. نرخ بیکاری در کانادا در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی ۵٫۶۰% بود اما با توجه به شرایط ایجاد شده با ورود ویروس کرونا به این کشور تاکنون نرخ بیکاری به ۷٫۸۰% رسیده است. در نرخ پایین بیکاری در کانادا یعنی از هر ۱۰۰ نفر در کانادا تنها ۵ نفر بیکار هستند که این موضوع میتواند خبر خوبی برای دانشجویان مهاجر به کانادا باشد.
در ادامه بهترین رشته ها برای تحصیل در کانادا بیان شده اما اگر بخواهیم پردرآمد ترین مشاغل کانادا را بیان کنیم ۵ شغل زیر را میتواینم نام ببریم:

  • پزشکی با ردآمد سالانه ۱۵۰,۰۰۰ CAD
  • وکالت دادگستری با درآمد سالانه ۱۳۵,۰۰۰ CAD
  • حفاری نفت و گاز با درآمد سالانه  ۷۷,۲۵۰ CAD
  • دندان پزشکی با درآمد سالانه  ۷۵,۰۰۰ CAD
  • پرستار دارای پروانه رسمی با درآمد سالانه ۷۴,۰۰۰ CAD

مبالغ ذکر شده فوق براساس درآمد دریافتی افراد در کانادا جمع آوری شده اما مقالات مهم کانادا ممکن است ارقامی بالاتر از این ارقام را بیان کنند مثلا درآمد سالانه یک دندانپزشک از دیدگاه مجله Canadian Bussiness سالانه ۹۳ هزار دلار کانادا است. این تفاوت ها میتواند بستگی به محیط آزمون متفاوت سنجش باشد. برای مثال کارمندان مشغول به کار در استان آلبرتا حقوق بیشتری نسبت به کارمندان استان کبک کانادا دریافت میکنند. در نتیجه اگر معیار سنجش محدود یک یا چند استان شود متوسط درآمد بدست آمده نیز متفاوت خواهد بود.

تحصیل دندان پزشکی در کانادا

دندان پزشکی یکی از با ارزش ترین حرفه های کانادا است. این رشته روز به روز درحال گسترش است و هرروز به تجهیزات و دانش این رشته اضافه می شود. اگر بخواهیم تخصص اصلی دندان پزشکان را در یک جمله تعریف کنیم، میتوان گفت که مهارت دندان پزشکان پیشگیری، درمان و مراقبت از بیماری های دهان و دندان و همچنین زیبایی دهان و دندان است که این تعریف در برگیرنده بسیاری از عملیات خدمات دندان پزشکی است. یک دندان پزشک بعد از فارغ التحصیلی بدون تخصص های ویژه میتواند بیماری های دهان و دندان را تشخصی و درمان کند، زیبایی دندان را بهبود بخشد، دندان ها را ترمیم و بازسازی کند.

تحصیل دندان پزشکی در کانادا حداقل ۴ تا ۵ سال است و این رشته یکی از گران ترین ها برای تحصیل در کانادا است. متوسط شهریه این رشته در بین دانشگاه های کانادا ۲۵ هزار دلار آمریکا برای یک سال تحصیلی دانشجویان بین المللی در سال ۲۰۲۰ است. با شروع تحصیل دندانپزشکی در کانادا دروسی چون شیمی، زیست، فیزیک، میکروبیولوژی و ژنتیک را گذراند. این دروس جز دروس پایه و عمومی برای کلیه تخصص های دندان پزشکی است. البته برخی کالج های معتبر کانادا از جمله کالج Durham نیز رشته های وابسته به دندان پزشکی را ارائه می دهند مثل بهداشت دندان، دستیار دندان پزشک، پذیرش و مدیریت دندانپزشکی و… را با مدرک دیپلم ارائه می دهند که معمولا مدت تحصیل در این رشته ها بین ۳ تا ۴ سال است.

ادامه تحصیل پرستاری در کانادا

کالج ها و دانشگاه های کانادا یکی از بهترین مراکز تحصیلی برای دانشجویان متقاضی ادامه تحصیل پرستاری هستند. رشته پرستاری جز رشته های برتر ارائه شده در کانادا است که هرساله متقاضیان بسیاری زیادی درخواست ادامه تحصیل پرستاری در کانادا را دارند. میتوان گفت کانادا یکی از مقاصد تحصیلی رویایی برای دانشجویان رشته ی پرستاری است. با این وجود بسیاری از متقاضیان تحصیل در رشته پرستاری، کانادا را از لیست کشورهای مد نظر خود خارج میکنند چرا که فکر میکنند از پس شهریه های سنگین و مخارج بالای زندگی در کانادا بر نمی آیند. ممکن است تا حدود این طرز تفکر برای تحصیل در دانشگاه های بزرگ کانادا درست باشد اما با تحصیل در برخی از کالج ها و دانشگاه های کانادا میتوان با هزینه ای بسیار پائین تر مشغول به تحصیل در کانادا شد. شهریه رشته پرستاری در دانشگاه هایی چون دانشگاه Brandon برای دانشجویان بین المللی در سال تحصیلی ۲۰۲۰ معادل ۳۶۶۰ دلار برای یک سال بوده است. دانشگاه Cape Breton نیز برای دانشجویان بین المللی خود در رشته پرستاری شهریه ای معادل ۶۴۷۰ دلار در سال، در نظر گرفته است. هرچند هزینه دقیق تحصیل پرستاری در کانادا کاملا بستگی به سال تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل دانشجو دارد اما اگر بخواهیم کلیه دانشگاه های ارائه دهنده رشته پرستاری برای دانشجویان بین المللی را در نظر بگیریم بطور متوسط شهریه سالانه تحصیل پرستاری در کانادا در دوره کارشناسی ۲۱ هزار دلار و در دوره کارشناسی ارشد ۱۶ هزار دلار است. لازم به ذکر است که دوره تحصیل در رشته پرستاری در کانادا بین ۲ تا ۴ سال به طول می انجامد.
دانشگاه های اوتاووا، کالگری، وسترن، کوئینز، مک گیل و آلبرتا از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته پرستاری در کانادا هستند.

تحصیل در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی در کانادا

رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی یکی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در کانادا هستند و اغلب دانشگاه‌های این کشور این رشته‌ها را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهند.

علوم اجتماعی شامل رشته‌هایی می‌شود که به مطالعه جوامع انسانی و روابط اجتماعی می‌پردازند، مانند انسان‌شناسی، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، جرم‌شناسی و روابط بین‌‎الملل. علوم انسانی نیز شامل رشته‎‌هایی چون تاریخ، ادبیات، فلسفه، زبان‌شناسی و معماری می‌شود. تفکر خلاق و ارزیابی موقعیت‌ها ازمهارت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی به دست می‌آورند و می‌توانند در موقعیت‌های شغلی متنوعی در ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی مشغول به کار شده و یا حتی به تحصیل در مدارس یا دانشگاه‌ها بپردازند. به علت تکثر قومی و فرهنگی موجود در این کشور، تحصیل در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی در کانادا می‌تواند فرصت منحصر به فردی برای دانشجویان بین‌المللی باشد.

دانشگاه‌های تورنتو، مک‌گیل، بروک، آلبرتا، مونترال، یورک، بریتیش کلمبیا، کیک و اوتاوا برخی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی در کانادا هستند.

دانشگاه های پزشکی در کانادا

یکی از پرطرفدار ترین رشته ها در بین دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در کانادا رشته های پزشکی و پیراپزشکی است چرا که کانادا برای رشته های حیطه درمان و پزشکی امکانات و زیرساخت های زیادی دارد.
دانشجویان می توانند برای پذیرش در رشته های پزشکی به یکی از دانشگاه هایی که در ادامه نام می بریم مراجعه کنند و دانشگاه های پزشکی در کانادا را مد نظر خود قراردهند. البته این مورد را بخاطر داشته باشید که هر دانشگاهی مناسب شرایط و مدارک هر شخصی نمیباشد و بهتر است برای انتخاب یک دانشگاه با یک مشاور خوب مشورت نمائید. دانشگاه های Dalhousie, McGill, McMaster, Memorial, Queen’s, San Juan Bautista, Central del Caribe, Laval, Montréal و  Torontoاز جمله دانشگاه هایی هستند که در رشته های پزشکی دانشجوی خارجی میپذیرند. به یا داشته باشید که شرط اول قبولی در دانشگاه های فوق، نمره زبان انگلیسی بالا می باشد و زبان انگلیسی از مهم ترین معیارهای پذیرش دانشجو در این دانشگاه ها است. برای اخذ مدرک معتبر زبان انگلیسی میتوان در یکی از آزمون هایTOEFL, IELTS, MELAB یا  CAELشرکت کرد.

تحصیل در دروه پزشکی در کانادا بسته به رشته و محل تحصیل فرد ممکن است بین ۳ تا ۵ سال بطول بیانجامد.

تحصیل پزشکی در کانادا

تحصیل پزشکی در این این کشور برای دانشجویان بین‌المللی به علت سیاست‌های آموزشی کانادا متکی بر حمایت دانشجویان بومی برای این رشته، بسیار دشوار و رقابتی است. علاوه بر آن در مقطع کارشناسی هیچ دوره تحصیلی با عنوان پزشکی در دانشگاه‌های کانادا ارائه نشده و افراد باید در رشته‌ای مرتبط همچون زیست‌شناسی، پیراپزشکی، پرستاری و …تحصیل کرده و سپس برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی اقدام کنند. تحصیل در رشته پزشکی بسته به دانشگاه و تخصص مورد نظر حدود ۳ تا ۵ سال به طول می‌انجامد و شامل دو سال مطالعات غیر بالینی و دو سال مطالعات بالینی است. در سال اول دانشجویان برا تقویت دروس پایه خود همچون زیست‌شناسی، علوم انسانی و اجتماعی باید آموزش‌هایی مقدماتی را از سر گذرانند. سپس به مدت دو سال باید دوره پیشا اکسترنی (اکسترن Extern واژه‌ای معادل انترن Intern و به معنای کارورز پزشکی پاره وقت است) گذرانده و مهارت‌های عمومی را فرا بگیرند. در نهایت در دو سال آخر تحصیلات به عنوان اکسترن و یا انترن در بیمارستان مشغول به آموزش و تمرین مهارت‌های پزشکی می‌شوند. دانشجویان پس از پایان تحصیلات ۴ یا ۵ ساله خود باید به مدت ۲-۵ سال به عنوان رزیدنت (عمومی یا تخصصی) در بیمارستان مشغول به کار شوند تا مجوز فعالیت پزشکی خود را دریافت کنند.

علاوه بر معیارهای عمومی دانشگاه در انتخاب دانشجویان برگزیده برای تحصیل پزشکی، برخی از دانشگاه‌ها شرکت در آزمون‌ ورودی دانشگاه پزشکی MCAT و یا ارزیابی مبتنی بر رایانه برای نمونه گیری از خصوصیات شخصی CASPer علاوه بر مصاحبه‌های شفاهی، شرکت کنند.

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا در سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بطور متوسط در اکثر دانشگاه های ارائه دهنده این رشته ها برای دانشجویان بین المللی به تفکیک رشته های به شرح زیر است:

نام رشته

متوسط شهریه مقطع کارشناسی

متوسط شهریه مقطع کارشناسی ارشد

دندان پزشکی

CA $56,621

CA $56,621

پزشکی

CA $32,450

در دسترس نیست

پرستاری

CA $21,922

CA $16,168

اوپتومتری

در دسترس نیست

CA $14,014

داروسازی

CA $40,960

CA $40,960

داروسازی دامپزشکی

CA $63,323

CA $63,323

سایر رشته های بهداشتی  و تناسب اندام

CA $24,626

CA $24,626

ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل

تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان اغلب هزینه‌های زیادی را به همراه داشته که ممکن است دانشجویان از عهده پرداخت آن‌ها برنیایند. بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنند که تنها راه‌حل مقابله با چنین مشکلی دریافت بورسیه است، اما اخذ بورسیه روند بسیار سخت و رقابتی دارد. بهتر است بدانید که تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی یک کشور شهریه یکسانی نداشته و در واقع شما می‌توانید از طریق اپلای برای یک دانشگاه ارزان‌تر، شهریه کمتری نیز پرداخت کنید.

عموما دانشگاه‌هایی که رتبه آن‌ها در سیستم‌های رتبه‌بندی بسیار بالاست، همچون دانشگاه تورنتو یا مک گیل، شهریه زیادی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرند. این درحالی است که دانشگاه‌های با رتبه پایین‌تر، نه تنها شهریه کمتری را شامل می‌شوند، بلکه حتی امکان دریافت بورسیه نیز در آن‌ها بالاتر است. برخلاف تصور عموم، رتبه و رنک دانشگاه تنها معیار انتخاب یک دانشگاه خوب نیست، بلکه ممکن است علائق پژوهشی شما با دانشگاهی با رتبه پایین‌تر همسو باشد و یا از طریق آن دانشگاه بتوانید در فرصت‌های کارآموزی بهتری شرکت کنید. بحث هزینه‌ها نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب دانشگاه مقصد است، زیرا اگر از تمکن مالی بالایی برخوردار نیستید، تحصیل در دانشگاهی ارزان‌تر استرس کمتری به همراه داشته و می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی کند.

برخی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی در مقطع لیسانس عبارتند از:

۱-دانشگاه برندون، متوسط شهریه ۸۰۰۰ دلار

۲-دانشگاه گوئلف، متوسط شهریه ۹۰۰۰ دلار

۳-دانشگاه مموریال نیوفاندلند، متوسط شهریه ۱۱۰۰۰ دلار

برخی از ارزان‌ترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

۱-دانشگاه کلگری، متوسط شهریه ۴۰۰۰ دلار

۲-دانشگاه سایمون فریزر، متوسط شهریه ۴۰۰۰ دلار

۳-دانشگاه ساسکاچوان، متوسط شهریه ۴۰۰۰ دلار

تحصیل در رشته MBA در کانادا

MBA از محبوب ترین رشته ها برای تحصیل در کانادا در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شناخته شد. تحصیل در رشته MBA در کانادا از بهترین سرفصل ها و معیارهای بین المللی پیروی می کند. میانگین شهریه دانشگاه برای دانشجویان بین المللی در این رشته در سال ۲۰۱۹ سالانه ۳۱ هزار دلار بوده است. دانشگاه هایی مثل دانشگاه تورنتو، دانشگاه یورک، دانشگاه وسترن، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه مکگیل از بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته mba در کانادا هستند اما شهریه های بسیار بالایی برای تحصیل در این رشته در نظر گرفته اند اما دانشگاه هایی چون دانشگاه سایمون فرازر، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه کلگری نسبت به سایر دانشگاه ها شهریه کمتری دارند.

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

آیا تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال میتوان گفت که برای پذیرش اکثر دانشگاه های برتر کانادا، مدرک زبان با حداقل نمره ۶ یا ۶٫۵ لازم است اما برای اخذ پذیرش تعداد زیادی از کالج ها و دانشگاه ها برای دانشجویان خود داشتن مدرک زبان را اجباری ندانسته و قبل از ورود متقاضی به این کالج ها و دانشگاه ها، یک آزمون تعیین سطح از دو زبان انگلیسی و فرانسوی برگزار میکند تا بتوانند سطح زبان دانشجو را بسنجند. نمره متقاضی در یکی از این آزمون تعیین کننده مدت یک دوره زبان برای ایشان است! این دوره زبان معمولا در همان دانشگاه یا کالج برگزار میگردد اما ممکن است این دوره به یکی از موسسات آموزش زبان این کشور سپرده شود. متقاضی بعد از پایان دوره زبان میتواند تحصیل خود را در کالج یا دانشگاه مورد نظر خود آغاز نماید.

توجه داشته باشید که برای تحصیل در مقاطع دبستان تا دبیرستان نیازی به داشتن مدرک زبان تحصیلی معتبر وجود ندارد و برای تحصیل در مقطع دکترا در کانادا داشتن مدرک معتبر زبان اجباری است.

انواع شغل‌های دانشجویی در کانادا

دانشجویان بین‌المللی اغلب برای پرداخت هزینه‌های زندگی و شهریه خود در کانادا به کارهای پاره‌وقت مشغول می‌شوند. علاوه بر کسب درآمد، اشتغال به کار مزایای دیگری چون برخورداری از بیمه درمانی و یا تخفیف‌های شرکتی را به همراه خواهد داشت. همچنین شرکت‌ها نیز می‌توانند از طریق استخدام دانشجویان، محیط خلاقانه‌ای ایجاد کرده و مشتری‌های جوان خود را افزایش دهند. برخی از افراد هنگام شنیدن نام کار پاره‌وقت تنها به یاد کار در رستوران می‌افتند، اما واقعیت این است که مشاغل پاره وقت زیادی وجود دارند که دانشجویان می‌توانند هنگام تحصیل در کانادا در آن‌ها مشغول به کار شده و حقوق خوبی دریافت کنند. برخی از این مشاغل عبارتند از:

۱-راننده اوبر

شرکت‌های خصوصی حمل و نقل همچون اوبر (شبیه اسنپ در ایران) شرط سنی و تحصیلی مشخصی برای کارمندان خود ندارند. تنها داشتن یک گواهینامه رانندگی و ماشین مناسب برای استخدام کافیست. درآمد این شغل ۱۵-۳۰ دلار در ساعت بوده و انطعاف‌ ساعات کاری آن بسیار برای دانشجویان مناسب است.

۲-مترجم

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از راه تسلط بر زبان مادری خود نیز به کسب درآمد بپردازند. درآمد این شغل ۱۴-۵۵ دلار در ساعت بوده و می‌توان به شکل فریلنسر نیز در این حوزه کار کرد. توجه داشته باشید که برای کسب درآمد از طریق ترجمه باید توانایی‌های نوشتاری و گفتاری خوبی در هر دو زبان مبدا و مقصد داشته باشید.

۳-ویراستاری

یکی دیگر از شغل‌های مناسب دانشجویان در حال تحصیل در کانادا ویراستاری مقالات و کتاب‌ها برای مجلات، رزونامه‌ها و وبسایت‌ها است. درآمد این شغل ساعتی ۴۰-۶۰ دلار بوده که در پایان کار بر روی هر پروژه پرداخت می‌شود. متقاضیان باید تسلط کافی بر مباحث گرامری و ویراستاری زبان انگلیسی داشته باشند.

۴-معلم خصوصی

اگر در مباحث دبیرستان و یا دانشگاهی خود تسلط کافی دارید، می‌توانید از راه آموزش این دروس درآمد خوبی کسب کنید. ریاضی، تاریخ، شیمی و فیزیک از جمله دروسی هستند که تقاضا برای تدریس خصوصی آن‌ها زیاد است و افراد می‌توانند از راه آموزش آن‌ها ساعتی ۳۰-۶۰ دلار درآمد کسب کنند.

۵-دستیار شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از مشاغلی که هنگام تحصیل در کانادا می‌تواند برای شما درآمدزا باشد از طریق مهارت در شبکه‌های اجتماعی است. این روزها کمتر کسی است که از شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و .. استفاده نکند. اگر شما ساعات زیادی را صرف این شبکه‌ها کرده و تسلط خوبی بر تکنیک‌های آن‌ها دارید می‌توانید به عنوان دستیار شبکه‌های اجتماعی در شرکت‌ها به صورت پاره‌وقت مشغول به کار شوید. حقوق این شغل ۲۱ دلار در ساعت است و می‌توانید به صورت دورکاری به آن مشغول شوید.

۶-طراح وبسایت

اگر در نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ یا ایلوستریتور تسلط داشته و یا با روش‌های طراحی وب سایت آشنایی کافی دارید، می‌توانید به صورت پاره‌وقت، دورکاری و حتی فریلنسری به طراحی وب سایت برای شرکت‌ها و بیزنس‌های کوچک بپردازید و برای هرساعت حقوقی برابر با ۲۰-۱۵۰ دلار کسب کنید.

بیمه دانشجویی در کانادا

بیمه دانشجویی در استان‌های مختلف کانادا رویه‌ها و قوانین متفاوتی را دنبال می‌کنند، به همین دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه مورد نظر، باید قوانین مربوط به آن ایالت را مطالعه کنند. به طور کلی بیمه درمانی دانشجویان بین‌المللی باید مدت زمان اقامت آن‌ها را در این کشور پوشش دهد. برخی از ایالت‌ها، برای عده‌ای از دانشجویان بین‌المللی پوشش درمانی رایگان یا همراه با مزایا را در بر می‌گیرد که دانشجویان می‌توانند برای دریافت آن به صورت جداگانه درخواست دهند. در شرایطی که بیمه ایالتی موجود نبوده و یا قابل دریافت نباشد، دانشجویان باید یه صورت شخصی برای بیمه خود اقدام کنند. هزینه بیمه در برخی از دانشگاه‌ها به صورت اجباری و در برخی دیگر انتخابی است. در جدول زیر می‌توانید سیاست‌های درمانی برخی از مشهورترین ایالت‌ها را مشاهده کنید:

اطلاعات بیشتر نیازمندی‌های اصلی آیا هزینه درمانی دانشجویان بین‌المللی را پوشش می‌دهد؟ ایالت
دانشجویانی که مدت زمان تحصیل آن‌ها بیشتر از ۳ ماه و حداکثر ۱۲ ماه باشد، در صورتی که بخواهند به مدت یکسال در آلبرتا زندگی کنند، مشمول دریافت این بیمه می‌شوند.

دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال باید از طریق والدین و قیم قانونی خود بیمه درمانی را دریافت کنند.

متقاضیان پس از ورود به کانادا، تنها ۹۰ روز برای درخواست این بیمه فرصت دارند.

 

 

داشتن اجازه تحصیل برای حداقل ۱۲ ماه

زندگی در این ایالت برای مدت حداقل ۱۲ ماه

بله آلبرتا
پوشش درمانی پس از گذشت سه ماه از اقامت دانشجو آغاز می‌شود، و بهتر است که دانشجویان اولین روز ورود خود به این ایالت برای درخواست آن اقدام کنند. داشتن اجازه تحصیل برای حداقل ۶ ماه

 

بله بریتیش کلمبیا
داشتن اجازه تحصیل برای حداقل ۶ ماه

زندگی در این ایالت برای مدت حداقل ۶ ماه

بله مانیتوبا
دانشجویان بین‌المللی باید شرایط زیر را داشته باشند:

-تحصیل تمام وقت در یکی از موسسات آموزشی این ایالت در مقطع پس از دبیرستان

-داشتن اجازه تحصیل معتبر

-تاریخ ورود به نیوبرانزویک

 

زندگی در این ایالت برای مدت حداقل ۳ ماه بله نیوبرانزویک
داشتن اجازه تحصیل برای حداقل ۱۲ ماه بله نیوفاندلند و لابرادور
داشتن اجازه تحصیل برای حداقل ۱۲ ماه بله ایالات شمال غربی
دانشجویان می‌توانند در اولین روز سیزدهمین ماه پس از ورودشان به این اسلات برای پوشش درمانی درخواست دهند. به طور مثال دانشجویی که در ماه جولای به نووا اسکوشیا می‌آید تا ماه آگوست سال بعد نمی‎تواند درخواست بیمه دهد. همچنین آن‌ها نباید بیش ۳۱ روز متوالی خارج از ایالت سپری کنند.

برای تمدید این بیمه باید مدارک مربوط به تمدید اجازه تحصیل به دپارتمان مربوطه ارسال شود.

داشتن اجازه تحصیل برای حداقل ۱۲ ماه بله نووا اسکوشیا
بیشتر دانشگاه‌های انتاریو مشمول طرح پوشش درمانی سراسری دانشگاهی (UHIP) می‌شوند. خیر انتاریو
دانشجویان باید از بیمه درمانی شخصی استفاده کنند. البته دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ممکن است طرح بیمه مختص خود را داشته باشند که به صورت اختیاری یا اجباری ارائه شود. برای اطلاعات بیشتر دانشجویان باید به سایت رسمی آن مرکز آموزشی مراجعه کنند. خیر جزیره پرنس ادوارد
دانشجویان متعلق به کشورها بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، یونان، لوکزامبورگ، نروژ، پرتغال و سوئد به علت قرارداد دوجانبه این ایالت با کشورشان، واجد شرایط دریافت بیمه درمانی هستند.

برخی بورسیه‌های تحصیلی در این ایالت شامل هزینه‌های درمانی نیز می‌شود.

به طور کلی، دانشجویان باید از بیمه درمانی شخصی استفاده کنند. البته دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ممکن است طرح بیمه مختص خود را داشته باشند که به صورت اختیاری یا اجباری ارائه شود. برای اطلاعات بیشتر دانشجویان باید به سایت رسمی آن مرکز آموزشی مراجعه کنند.

خیر (با استثنا) کبک
اجازه تحصیل و مدرک اتغال به تحصیل تمام وقت بله ساسکاچوان
خیر یوکان

کلاس زبان در کانادا و شهریه های آن

دوره زبان در کانادا

در اغلب استان های بزرگ کانادا کلاس های زبان انگلیسی و فرانسوی برای بالاتر بردن سطح مهارت زبان دانشجویان و اتباع خارجی برگزار میشود. عموما این کلاس ها مدت هفتگی دارند و ترمیک برگزار نمیشوند. کلاس های زبان برای تمام رده های سنی برگزار می شود. اکثر مراکز آموزشی زبان خصوصی هستند و شرکت در دوره های زبان شامل هزینه شهریه است. هزینه شهریه کلاس های زبان در کانادا در هر استان و هر مرکزی متفاوت است اما متوسط هزینه شرکت در کلاس های زبان در کانادا به شرح زیر است:

  • تورنتو: ۱۲ هفته آموزش زبان انگلیسی CAD  ۳,۵۱۵
  • کبک: ۱۲ هفته آموزش زبان فرانسوی CAD  ۳,۵۷۰
  • ونکوور: ۱۲ هفته آموزش زبان انگلیسی CAD  ۴,۰۸۳
  • کالگری: ۱۲ هفته آموزش زبان فرانسویCAD  ۳,۴۴۶

خوابگاه‌های دانشجویی در کانادا

یکی از بهترین گزینه‌های اقامت برای دانشجویان بین‌المللی هنگام تحصیل در کانادا استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی است. به طور کلی خوابگاه‌های دانشجویی در کانادا در قالب رزیدنس هال (Residence Halls)، تاون هاوس (Townhouses) و آپارتمان (apartment) ارائه می‌شوند. رزیدنس هال اغلب ساختمان‌هایی بزرگ هستند که حجم زیادی از دانشجویان در آن‌ها ساکن شده، اما تاون هاوس‌ها حدود ۳-۶ دانشجو را شامل می‌شوند.

رزیدنس هال انواع مختلفی داشته که اغلب در سایت دانشگاه تصاویر آن‌ها قابل مشاهده است. آن‌ها آشپزخانه، سرویس بهداشتی و لاندری روم (اتاق شستشوی لباس) مشترک داشته و مستقیما توسط دانشگاه اداره می‌شوند. همچنین آن‌ها اغلب سالن غذاخوری مجزایی داشته که دانشجویان می‌توانند وعده‌های غذایی خود را از آن خریداری کنند. رزیدنس هال برخلاف آپارتمان‌ها اغلب شامل اتاق‌های ۲-۳ نفره می‌شود و البته برخی از ساختمان‌ها نیز به تفکیک جنسیت ارائه می‌شوند. این مدل از خوابگاه‌ها برای دانشجویان سال اول و یا به طور کلی مقطع کارشناسی بسیار مناسب است تا بتوانند دوستان زیادی پیدا کنند.

تاون هاوس‌ها که دانشجویان سال‌های آخر و یا تحصیلات تکمیلی در آن ساکن می‌شوند، خانه‌هایی ۳ یا ۶ خوابه هستند که هر دانشجو اتاق مجزای خود را دارد. اگرچه فضای نشیمن، آشپزخانه و … به صورت مشترک استفاده می‌شود.

قیمت خوابگاه‌های دانشجویی در کانادا ۳۰۰۰-۷۵۰۰ دلار در سال است که بسته به نوع تسهیلات تغییر می‌کند.

هزینه تحصیل در کانادا

بسته به دانشگاه محل تحصیل و رشته ی تحصیلی دانشجو، میزان شهریه پرداختی دانشجویان متغییر است بطور مثال برای دانشجویان مشغول به تحصیل در کانادا در دوره کارشناسی رشته دندان پزشکی در دانشگاه های بریتیش کلمبیا، تورنتو و وسترن،  داشتن شهریه متوسط ۳۵,۰۰۰ C$ گرانترین رشته تحصیلی در کانادا محسوب میشود. پس از دندان پزشکی رشته های پزشکی، وکالت، داروسازی و مهندسی به ترتیب جز گرانترین رشته های برای تحصیل در کانادا می باشند.  اما بطور متوسط در سال ۲۰۱۹ شهریه دانشگاه ها برای دانشجویان بین المللی مشغول به تحصیل در کانادا CA$27,159 بوده است.البته دولت کانادا اعلام کرده که در سال ۲۰۲۰ هزینه شهریه های دانشگاه ها با ۴ درصد کاهش روبرو خواهد بود.

هزینه تحصیل در کانادا

دوره کارشناسی ارشد رشته تحصیلی MBA گرانترین رشته تحصیلی برای دانشجویان بین المللی مشغول به تحصیل در کانادا میباشد و پس از آن سایر رشته های مدیریتی، دندان پزشکی، کامپیوتر و ریاضیات در لیست گرانترین رشته های تحصیلی قرار گرفته اند.

هزینه زندگی در کانادا

هزینه‌های زندگی یکی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب کشور مورد نظر برای مهاجرت و تحصیل است. در جدول زیر می‌توانید برخی از هزینه‌های مورد نیاز زندگی در دو شهر مشهور کانادا را مشاهده کنید:

مونترال

تورنتو

هزینه‌ها

$۹۸۶٫۸۲

$۱,۶۳۲٫۹۲

سوئیت یک خوابه در مرکز شهر

$۵۵۰

$۶۰۰

اجاره خوابگاه دانشجویی

$۶۰

$۷۰

سه وعده غذا برای دو نفر (رستوران معمولی)

$۸۳

$۱۴۳٫۲۵

هزینه ماهانه حمل و نقل

$۹۴۴٫۶۶

$۱,۰۳۸٫۷۳

متوسط هزینه زندگی ماهیانه برای یک نفر (بدون احتساب اجاره)

$۶۷۵

$۸۷۹٫۹۵

متوسط هزینه زندگی ماهیانه برای یک دانشجو (بدون احتساب اجاره)

$۳,۴۸۱٫۹۸

$۳,۷۹۰٫۹۱

متوسط هزینه زندگی ماهیانه برای یک خانواده ۳ یا ۴ نفره (بدون احتساب اجاره)

‎به ترتیب گران‌ترین شهرهای کانادا عبارتند از:

  • ونکوور، بریتیش کلمبیا
  • تورنتو، انتاریو
  • ویکتوریا، بریتیش کلمبیا
  • کلگری، آلبرتا
  • همیلتون برلینگتون، انتاریو

تحصیل رایگان در کانادا

تحصیل در کانادا برای شهروندان کانادا و افرادی که اقامت دائم کانادا را داشته باشند، رایگان میباشد. اما تحصیل برای دانشجویان و محصلان خارجی به صورت رایگان امکان پذیر نیست و مبلغی شهریه بابت تحصیل از آنها اخذ میشود. کما اینکه به تازگی در برخی از ایالت های کانادا این امر میسر شده تا تحصیل در دبیرستان های کانادا برای دانش آموزان خارجی رایگان باشد. برای مقاطع ارائه شده در کالج ها و دانشگاه های کانادا امکان تحصیل رایگان وجود ندارد، مگر با دریافت بورسیه، که بصورت محدود در بین دانشجویان مقاطع دکترا امکان پذیر است.

بورسیه تحصیلی کانادا

اغلب دانشجویان متقاضی تحصیل در کانادا بسیار علاقه مند به دریافت بورسیه تحصیلی هستند. واقعیت آن است که اخذ بورسیه تحصیلی کانادا در بسیاری از رشته ها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا آسان است و میتواند کمک بسیار شایانی به هزینه های تحصیل در کانادا بنماید. اما اخذ بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی بسیار محدود و در برخی رشته های دانشگاه ها غیرممکن باشد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز اگر دانشجو متقاضی تحصیل در کارشناسی ارشد مقاله محور باشد میتواند بورسیه تحصیلی دریافت کند و معمولا بورسیه تحصیلی برای کارشناسی ارشد پروژه محور ارائه نمیشود. بیشترین میزان ارائه بورسیه تحصیلی کانادا در مقطع دکتری می باشد. اخذ بورسیه تحصیلی برای اکثر رشته ها در دوره دکتری کار سختی نیست اما میزان توانایی و موضوع تز دکتری فرد میتواند تاثیر بسزایی در اخذ بورسیه تحصیلی داشته باشد. میزان بورسیه تحصیلی نیز بسته به میزان بودجه مدنظر دانشگاه، سطح توانایی فرد، ارزش علمی پروژه و … متغیر است.

ویزای دانشجویی کانادا

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم برای تحصیل در کانادا، دانشجو می بایست بعد از اخذ پذیرش دانشگاه، ویزای تحصیلی کانادا را اخذ نماید. سه معیار اصلی برای اخذ ویزای تحصیلی و تحصیل در کانادا به شرح زیر می باشد:

  1. تمکن مالی (فرد باید توانایی پرداخت هزینه دانشگاه و هزینه رفت و آمد از کشور مبدا خود به کانادا و بالعکس را داشته باشد.)
  2. انگشت نگاری (تمام شهروندان کشورهای خاورمیانه، اروپا و آفریقا که قصد اخذ ویزای کانادا را دارند بایستی توسط سفارت کانادا انگشت نگاری شوند.)

ویزای همراه کانادا

در صورتی که شما برای تحصیل تمام وقت در یکی از دانشگاه‌های کانادا پذیرفته شده و ویزای تحصیلی بگیرید، و یا از طرف شرکتی معتبر پیشنهاد کار دریافت کرده و واجد شرایط دریافت ویزای کاری باشید، می‌توانید همسر و فرزندان خود را به دو طریق به همراه خود ببرید.

ویزای مجوز کار همراه Open Work Permit

ویزای مجوز کار به همسر دانشجویان شاغل به تحصیل تمام وقت، افراد دارای اقامت دائم کانادا و کارمندان تمام وقت اجازه می‌دهد، تا بدون نیاز به پیشنهاد کار مجزا در کانادا زندگی و کار کنند. برای دریافت این نوع ویزا، متقاضی می‌تواند همزمان با ویزای تحصیلی/ شغلی خود و یا پس از آن اقدام کند. متقاضیان باید مبلغ ۱۵۵ دلار برای درخواست ویزای مجوز کار و ۸۵ دلار برای انگشت‌نگاری پرداخت کنند.

ویزای توریستی همراه Temporary Resident Visa

ویزای توریستی همراه و یا TRV مخصوص فرزندانی است که والدین آن‌ها ویزای تحصیلی و یا شغلی خود را دریافت کرده‌اند. با دریافت این نوع ویزا، فرزندان نیازی نیست که ابتدا در فرآیند پذیرش مدرسه شرکت کرده و می‌توانند به عنوان همراه والدین خود به کانادا بروند. فرزندان زیر ۱۸ سال همراه با والدین برای ثبت‌نام در مدارس نیازی به مجوز تحصیل نداشته، اما فرزندان بالای ۱۸ سال باید برای دریافت مجوز تحصیلی اقدام کنند. متقاضیان باید مبلغ ۱۰۰ دلار برای درخواست ویزای مجوز کار و ۸۵ دلار برای انگشت‌نگاری پرداخت کنند.

رشته‌های دوگانه Joint Programs

برخی از دانشگاه‌ها اقدام به ارائه رشته‌های دوگانه‌ای می‌کنند که به دانشجویان اجازه می‌دهد تا به طور همزمان در دو رشته مختلف تحصیل کرده و مهارت‌های مربوط به هر دو را با یکدیگر ترکیب کنند. تحصیل در رشته‌های دوگانه تجربه منحصر به فردی است که ذهینت پیچیده‌ای به دانشجویان بخشیده و مهارت‌های آموزشی و شغلی آن‌ها را تقویت می‌کند. یکی از مزیت‌های تحصیل در کانادا، بهره‌مندی از طیف وسیعی از رشته‌های دوگانه در حوزه‌های مختلف آموزشی است. دانشگاه‌های مک‌گیل، کرنل، کویینز، آلبرتا، یورک، بریتیش کلمبیا، تورنتو، دالهاوزی، دانشگاه غربی، اتاوا و … رشته‌های بسیار متنوعی را به صورت دوگانه ارائه می‌کنند. رشته‌های مدیریتی و MBA از رایج‌ترین رشته‌های دوگانه هستند که امکان ترکیب با بسیاری از شاخه‌های علوم اجتماعی، علوم طبیعی و مهندسی را دارند. برخی از مشهورترین آن‌ها عبارتند از: MBA و حقوق، MBA و علوم بهداشتی، MBA و هوش مصنوعی، MBA و هنرهای زیبا، MBA و مهندسی، MBA و کشاورزی و همچنین MBA و سیاست‌گذاری عمومی.

تحصیل در کانادا از طریق رشته‌های co-op

یکی از بهترین برنامه‌های ارائه شده در دانشگاه‌های کانادا که دانشجویان می‌توانند برای تحصیل در آن‌ها اقدام کنند، رشته‌های co-op هستند. ساختار این رشته‌ها به گونه‌ای است که دانشجویان باید حدود نیمی از دوران تحصیل خود را به شکل کارآموزی گذرانده و در محیط واقعی کار، مهارت‌های شغلی مورد نیاز خود را بیاموزند. تحصیل در رشته‌های co-op برای دانشجویان این امکان را فراهم می‌سازد تا در هنگام تحصیل درآمد کسب کرده و پس از فارغ‌التحصیلی شانس بهتری برای جذب در بازار کار داشته باشند. هزینه تحصیل در این رشته‌ها اغلب ۱۰۰۰-۲۰۰۰ دلار بالاتر از رشته‌های عادی بوده، اما افراد شانس پذیرش بالاتری برای ویزا خواهند داشت. مدیریت، کامپیوتر و نرم‌افزار، هتلداری، علوم بهداشتی، مهندسی و داروسازی از بهترین رشته‌های برای تحصیل در کانادا از طریق co-op هستند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

مدارک عمومی مورد نیاز پذیرش دانشگاه مدارک مورد نیاز ویزا تحصیلی
ارائه مدارک معتبر زبان  انگلیسی ارائه مدارک شناسایی و مدارک تحصیلی و ترجمه آنها
ارائه مدارک شناسایی و ترجمه آنها ارائه رزومه و سوابق کاری و ترجمه آنها
ارائه ریز نمرات تحصیلی ارائه پاسپورت دارای اعتبار
عکس پرسنلی انگیزه نامه (SOP)
ارائه سوابق کاری و ترجمه آنها گواهینامه ثبت نام الکترونیکی
ارائه پاسپورت دارای اعتبار ارائه نامه پذیرش تحصیلی یکی از دانشگاه های کانادا

از سال ۲۰۱۳ برای تمامی افراد بالای ۱۴ سال که درخواست اخذ ویزای تحصیلی،کاری یا توریستی کانادا را دارند، انگشت نگاری در سفارت کانادا انجام میگیرد. هزینه انگشت نگاری برای هر فرد در سال ۲۰۱۹ برابر با ۸۵ دلار بود اما این رقم برای هر خانواده ۱۷۰ دلار میباشد. نزدیک ترین سفارت های کانادا که مراحل انگشت نگاری در آنها انجام پذیر است در کشورهای همسایه از جمله، ارمنستان، ترکیه و امارات متحد عربی است. برای انگشت نگاری در ترکیه می توانید سفارت به کانادا در آنکارا و استانبول مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

کار در دوران تحصیل در کانادا

همانطور که قبلا گفته شد یکی از مزایای تحصیل در کانادا آن است که دانشجویان میتوانند در حین تحصیل در کانادا، مشغول به کار شوند. مدت زمان کار پاره وقت برای دانشجویان بین المللی در حال تحصیل در کانادا ، حداکثر ۲۰ ساعت در هفته میباشد. شرایط کسب مجوز کار پاره وقت یا همان کار دانشجویی به شرح زیر است:

۱٫  دارا بودن ویزای تحصیلی معتبر

۲٫  اشتغال به تحصیل در یکی از دانشگاه ها یا کالج ها

۳٫  اشتغال به تحصیل تمام وقت

۴٫  دارا بودن کد بیمه برای استفاده از مزایا و خدمات بیمه های دولتی

هر دانشجوی بین المللی با داشتن شرایط فوق میتواند در دوران تحصیل مشغول به کار پاره وقت شود و بعد از پایان تحصیل در کانادا میتواند اقدام به اخذ مجوز کار در کانادا را داشته باشد.

پذیرش مشروط در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا

برای پذیرش در هر دانشگاهی باید حداقل‌هایی ضروری را در مورد نمره زبان، معدل، مدرک و… کسب کرد. اما از مشکلات رایجی که دانشجویان در هنگام اپلای با آن مواجه می‌شوند کسب نکردن حداقل نمره مورد نیاز در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی است. به طور مثال ممکن است نمره کل شما در آیلتس یا تافل از حداقل‌های مورد انتظار دانشگاه کمتر باشد. در این مواقع دانشگاه‌ها به متقاضیان پذیرش مشروط (conditional offer) می‌دهند، یعنی متقاضی را به شرط شرکت در دوره‌های زبان دانشگاه و یا شرکت دوباره در آزمون و کسب نمره مورد نظر، می‌پذیرند البته کسب پذیرش مشروط ممکن است ریسک ریجکتی ویزا رو بالا برده و بر نظر مثبت آفیسر مهاجرتی نیز اثر بگذارد.

با این حال داشتن پذیرش مشروط لزوما به معنی ریجکت شدن ویزا نیست و همچنان راه‌هایی وجود دارد که از آن طریق شما می‌توانید حتی با داشتن پذیرش مشروط، ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید. در واقع در فرآیند ویزا، بیشتر از هر چیزی کلیت پرونده شما حائز اهمیت است. یعنی اگر نقاط قوت مهمی مثل رزومه علمی- پژوهشی، تمکن مالی کافی، سوابق شغلی و یا فعالیت‌های داوطلبانه در پرونده شما موجود باشد و SOP قوی نیز ارائه دهید، پذیرش مشروط مانعی در اخذ ویزای کانادای شما نخواهد بود.

مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی کانادا (PGWPP)

از دیگر مزیت‌های تحصیل در کانادا می‌توان به امکان اخذ مجوز کار (Work Permit) پس از فارغ‌التحصیلی اشاره کرد. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، کالج‌ها و موسسات آموزشی معتبر در کانادا می‌توانند پس از اتمام دوران تحصیل خود برای دریافت این مجوز اقدام کرده و مشغول به کار شوند. مدت زمان اعتبار این مجوز ۸ ماه تا ۳ سال است و تمامی دانشجویانی که مدرک دیپلم کالج، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری را دریافت کرده باشند، می‌توانند برای دریافت این مجوز درخواست دهند. لازم به ذکر است که نوع تحصیل آن‌ها باید تمام وقت و حضوری بوده باشد و پس از دریافت مجوز نیز می‌توانند در قالب پاره وقت و یا تمام وقت مشغول به کار شوند. سابقه کاری کسب شده تحت این مجوز تاثیر مثبتی در جهت اخذ اقامت دائم افراد خواهد داشت.

شیوع بحران کرونا موجب شد تا برخی محدویت‌های رفت و آمد در میان کشورها برقرار شده و در نتیجه دانشجویان بین‌المللی امکان سفر به کانادا را برای شروع تحصیلات خود نداشته باشند. دولت کانادا به منظور حمایت از دانشجویان بین‌المللی و جلوگیری از خسارات ممکن برای نظام آموزشی نوع تحصیل دانشجویان را به روش آنلاین تغییر داد. با بهبود نسبی اوضاع و صدور مجدد ویزاهای تحصیلی، دانشجویان بین‌المللی مجددا امکان سفر به کشور کانادا را پیدا کرده، با این حال به دلیل شرایط ناشی از کرونا تحصیل آنلاین به نوبه خود باقی ماند. در نتیجه این امر، بسیاری از دانشجویان بابت اخذ ویزای کاری پس از فارغ‌التحصیلی خود دچار نگرانی شدند، زیرا بخش عمده‌ای از دوران تحصیل آن‌ها به شکل آنلاین سپری می‌شد. به همین دلیل اداره مهاجرت کانادا در ماه فوریه ۲۰۲۱ اعلام کرد که دانشجویان بین‌المللی حتی اگر تمامی دوران تحصیل خود را به صورت آنلاین سپری کرده باشند، همچنان واجد شرایط دریافت PGWP خواهند بود. هدف از این سیاست جدید علاوه بر حمایت از تحصیل دانشجویان بین‌المللی، بهره‌مندی از تخصص و منابع مالی آن‌ها در راستای احیای اقتصادی پساکرونا است.

اقامت پس از تحصیل در کانادا

کانادا معتقد است که دانشجویان برتر بین المللی و استعدادهای درخشان را در کشور خود حفظ  کند و درنتیجه فرصتی به دانشجویان خارجی می دهد تا مهارت های خود را در کانادا تقویت کنند. بنابراین دانشجو مشغول به تحصیل در کانادا میتواند بعد از پایان تحصیل در کانادا و همچنین پایان یافتن اعتبار ویزای تحصیلی که اعتبار آن  ۹۰ روز بعد از پایان تحصیل میباشد، درخواست مجوز کار در کانادا را داشته باشد که معمولا مدت زمان این مجوز بسته به رشته دانشجو در آخرین مقطع تحصیلی وی هنگام تحصیل در کانادا، حداکثر تا سه سال می باشد که منجر به اقامت دائم آنها خواهد شد.

آدرس VFS های کانادا

آدرس VFS کانادا در استانبول – ترکیه

آدرس :  Haciahmet Mah. Kurtulus Deresi Cad. No:29 Beyoglu-Istanbul 34440
ساعت کاری: دوشنبه تا جمعه  ۰۸:۰۰ تا  ۱۶:۴۵

آدرس VFS کانادا در آنکارا – ترکیه

آدرس :  İşçi Blokları Mh. Muhsin Yazıcıoğlu Cd. No:57/A Çankaya/Ankara 06530 – Regnum Sky Tower
ساعت کاری: دوشنبه تا جمعه  ۰۸:۰۰ تا  ۱۶:۴۵

آدرس VFS کانادا در دبی  امارات

آدرس :  Wafi Mall, 3rd Floor, Falcon, Phase 2 Umm Hurair 2 – Dubai
ساعت کاری: دوشنبه تا جمعه  ۰۹:۰۰ تا  ۱۶:۰۰

آدرس VFS کانادا در ابوظبی  امارات

آدرس :  VFS (GCC) LLC, Level B2 (Lower Ground), The Mall, World Trade Centre, Khalifa Bin Zayed The 1st Street (Airport Road), Abu Dhabi
ساعت کاری: دوشنبه تا جمعه  ۰۸:۰۰ تا  ۱۶:۰۰

آدرس VFS کانادا در ایروان – ارمنستان

آدرس :  ۱۰ Vazgen Sargsyan street,Yerevan 10, Armenia
ساعت کاری: دوشنبه تا جمعه  ۰۸:۳۰ تا  ۱۷:۰۰

معرفی شهر های پرطرفدار کانادا

شهر تورنتو

تورنتو مرکز استان اونتوریو، پرجمعیت ترین شهر کانادا است. در سال ۲۰۱۸ طبق آمار سرشماری، نزدیک به سه میلیون نفر در این شهر سکونت داشتند. این شهر یکی از شهرهای ساحلی کانادا محسوب میشود و از جمله شهر های مهم کانادا است. تورنتو یک شهر بین المللی است که جز بزرگترین مراکز تجاری، اقتصادی، هنر و فرهنگ جهان محسوب میشود. این شهر به مرکز هنرهای موسیقی، تئاتر و هنرهای دیجیتالی مشهور است. محیط امن و چند ملیتی بودن این منطقه باعث شده تا مهاجرین در این شهر احساس آرامش داشته باشند. ساعت رسمی این شهر از تهران حدود ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه عقب تر است. نرخ بیکاری در این شهر حدود ۶ درصد مردم است. تورنتو دومین شهر گران کانادا و سی و یکمین شهر گران دنیا محسوب میشود.

شهر مونترال

مونترال اولین شهر پرجمعیت استان کبک و دومین شهر پرجمعیت کانادا است. این شهر در سال ۱۶۴۲ توسط فرانسوی تاسیس شد. زبان رسمی این شهر فرانسوی است و تنها ۲۲ درصد مردم این شهر به زبان انگلیسی صحبت میکنند. مساحت این شهر ۴۳۱ کیلومتر مکعب است که بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت را در خود گنجانده است. این شهر تابستان هایی گرم و شرجی دارد اما دمای هوا از ۲۷ درجه سانتی گراد عبور نمیکند. مونترال زمستان های خیلی سردی دارد که ممکن است دمای هوا تا -۳۷ درجه سانتی گراد نیز برسد. ورزش هاکی روی یخ از محبوب ترین و مشهورترین ورزشهای شهر مونترال است. مونترال از جمله شهر های کاناداست که هر ساله آمار جرم و جنایت در این شهر رو به کاهش است.

شهر کبک

شهر کبک مرکز استان کبک کانادا است. این شهر بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. زبان رسمی این شهر همانند سایر شهرهای استان کبک فرانسوی است و درصد کمی از مردم به زبان انگلیسی در این کشور صحبت میکنند. آموزش ها هم در این شهر بیشتر به زبان فرانسوی است و دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی محدود هستند. کبک یک شهر چهارفصل با دمای معتدل است. از آنجایی که این شهر یک شهر ساحلی محسوب میشود در تابستان هوای شرجی دارد. دمای هوای این شهر در طول سال بین ۲۵ تا -۱۸ درجه سانتی گراد است. اغلب مردم کبک در صنعت کشاورزی و گردشگری مشغول به کار هستند.

شهر ونکوور

ونکوور بندرگاه غرب کانادا در استان بریتیش کلمبیا است.  این شهر یکی از معروف ترین شهرهای بزرگ کانادا است. ونکوور سومین شهر پرجمعیت کانادا است اما از نظر تراکم جمعیت حرف اول در کانادا را میزند. جمعیت این شهر بیش از ۲٫۵ میلیون نفر است . در سال ۲۰۱۶ در هر کلیومتر مربع ۵۴۰۰ نفر در ونکوور زندگی میکردند. این شهر بیشترین مهاجرین کانادا را در خود جای داده است. در ونکوور بیش از ۵۲% از شهروندان این شهر زبان انگلیسی یا فرانسوی را زبان مادری خود نمیدانند. ونکوور در سال ۲۰۲۰ به عنوان  سبزترین شهر دنیا نام گرفت. این شهر هر ساله شاهد برپایی فستیوال ها، جشنواره ها و سمینارهای زیادی است. برای مثال کنفرانس مشهور TED از سال ۲۰۱۴ در این شهر برگزار میشود. صنعت گردشگری و سینما از مهمترین صنایع شهر ونکوور هستند. ونکوور به هالیوود شمالی نیز معروف است.

ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

متاسفانه در برخی موارد بعد از اخذ پذیرش دانشجو و اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، با ریجکت شدن درخواست ویزا توسط اداره مهاجرت کانادا مواجه میشویم. در سال های اخیر به دلیل بالا رفتن حساسیت های دولت کانادا بر امر مهاجرت خصوصا مهاجرت ایرانیان به کانادا، احتمال ریجکت شدن ویزای کانادا بالاست. اما اگر طبق روال صحیح و به دست زبدگان این شاخه صورت بگیرد این احتمال به کمترین حالت خود نزدیک میشود. در برخی از موارد حتی بعد از ریجکتی درخواست هم می توان با اعتراض درخواست مجدد بررسی ویزا را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال کرد اما متاسفانه در اغلب موارد بدلیل نقص زیاد پرونده ها و درست پیدا نکردن اصول درخواست ویزا این امکان اپلای شدن ویزا کانادا از بین میرود و گاها ضررغیر قابل جبرانی برای متقاضیان به همراه خواهد داشت. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا خواهیم پرداخت.

برخی از دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

عدم تمکن مالی متقاضی

یکی از اصلی ترین دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا، عدم اثبات تمکن مالی برای دوران تحصیل دانشجو بخصوص برای سال اول تحصیل وی میباشد. آفیسر اداره مهاجرت میتواند به دلیل ناکافی بودن منابع مالی و پشتوانه مالی درخواست متقاضی برای ویزای تحصیل کانادا را رد کند. بررسی دقیق مدارک مالی و راهنمایی برای گردآوری صحیح مدارک مهم ترین کاری است که یک مشاوره مهاجرتی در زمینه تمکن مالی متقاضی به وی ارائه میدهد است. در برخی موارد ممکن است متقاضی مدارک مالی زیادی برای تمکن مالی ارائه دهد اما مورد تایید اداره مهاجرت قرار نگیرد در نتیجه قبل از اقدام به اخذ ویزای تحصیلی کانادا حتما با یک مشاور مطمئن مشورت نمایید.

عدم وجود روابط خانوادگی

یکی دیگر از مهم ترین دلایل ریجکتی پرونده های ویزا تحصیلی کانادا، عدم وجود وابستگی به خانواده است. در این شرایط اداره مهاجرت کانادا به این فکر میکند که متاقضی دلیلی برای بازگشت به کشور خود بعد از اتمام دوره تحصیلی را نخواهد داشت و همین امر باعث بی اعتمادی اداره مهاجرت به پرونده ویزای کانادا فرد میشود. آفیسر اداره مهاجرت به دلیل عدم وجود دلایل کافی برای بازگشت متقاضی به کشور خود میتواند درخواست ویزای متقاضی را رد کند.

نقص مدارک

ناقص بودن مدارک مورد نیاز سفارت، جعلی بودن مدارک یا عدم تطابق مدارک ارائه شده به سفارت، عدم شفاف سازی در ارائه مدارک و از این قبل مشکلات میتوانند تاثیر بسیار مضری برروی پرونده ویزای تحصیلی متقاضی داشته باشد. چه بسا این عوامل میتوانند منجر به ریجکت شدن درخواست های بعدی متقاضی نیز بشوند.

عوامل شغلی

نداشتن سابقه کار و نبودن موقعیت شغلی در ایران میتواند باعث ریجکت شدن پرونده متقاضی باشد. در این موارد اداره مهاجرت کانادا نمیتواند دلیلی برای بازگشت متقاضی بعد از تحصیل خود در کانادا پیدا کند در نتیجه احتمال برنگشت متقاضی بعد از تحصیل بالا میرود و در نهایت درخواست ویزای تحصیلی متقاضی ریجکت میشود. درصد احتمال اپلای ویزای تحصیلی افرادی که قبل از ویزای تحصیلی اقدام به اخذ ویزای کاری کانادا کرده و درخواست ویزای کاری آنها ریجکت شده باشد نیز بسیار ضعیف است.

فاصله زمانی

فاصله زمانی زیاد بین آخرین دوره تحصیلی و درخواست ویزای تحصیلی، میتواند اثر منفی برروی نظر آفیسر اداره مهاجرت کانادا بگذارد. اگر قصد مهاجرت به کانادا و تحصیل در این کشور را دارید سعی کنید در زودترین زمان ممکن اقدام نمایید. گپ زیاد بین دو دوره تحصیلی خصوصا اگر مشغول به کار مرتبط نباشید میتواند باعث ریجکت شدن پرونده ویزا تحصیلی کانادا شود.

نداشتن دلایل کافی برای ادامه تحصیل

انگیزه نامه یکی از مهم ترین مدارکی است که متقاضیان به آفیسر اداره مهاجرت کانادا ارائه میدهند. اگر این انگیزه نامه به درستی تحریر نشده باشد باعث توجیه نشدن آفیسر برای ادامه تحصیل متقاضی در کانادا میشود. علاوه بر انگیزه نامه شرایط شغلی و …. نیز میتوانند در رد شدن پرونده ویزای تحصیلی کانادا تاثیر گذار باشند.

عدم سفر متقاضی به کشورهای خارجی

اگر متقاضی تاکنون سفر خارجی نداشته باشد و یا در بدترین شرایط تا کنون با هواپیما سفر نکرده باشد احتمال ریجکت شدن پرونده ویزای تحصیلی وی بسیار بالاست.

این ها برخی از دلایل مهم ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا است. بسیاری از متقاضیانی که به گروه مهاجرتی ادب مراجعه میکنند سابقه ریجکتی ویزا به دلیل یکی از موارد فوق را دارند. از متقاضیان عزیز خواهشمندیم که پرونده ویزای خود را به دست متخصصان این شاخه بسپارند تا از ریجکت شدن پرونده خود جلوگیری شود.

تجربه تحصیل در کانادا از زبان دانشجویان

مصاحبه با Gifty ازغنا

دانشجوی سال دوم کارشناسی هنر جامعه شناسی در دانشگاه Guelph کانادا
کدام یک از ویژگی های تحصیل در کانادا برای شما جذاب است؟ اینکه دانشجو محدود یک رشته نیست و میتواند در یک دانشگاه از کلاس های سایر رشته های تحصیل شرکت کند و آن را در برنامه های رشته خود بگنجاند.
کدام یک از ویژگی های دانشگاه به شما انگیزه ی بیشتری برای تحصیل میدهد؟ موقعیت دانشگاه و خوابگاه های به هم نزدیک است و دانشجویان لازم نیست برای هر کلاس مسافت طولانی برای رسیدن به منزل خود را طی کنند. همچنین دانشجویان بسیار همبستگی دارند. حتی اگر بدترین روز عمرتان را سپری کرده باشید با ورود به دانشگاه تمام خاطرات بدتان را فراموش میکنید.

مصاحبه با Lana از بحرین

دانشجوی سال آخر کارشناسی اقتصاد در دانشگاه Carleton کانادا
کدام یک از ویژگی های تحصیل در کانادا برای شما جذاب است؟ دانشی که در دانشگاه های کانادا به دانشجویان ارائه میدهند بسیار بالاتر از اطلاعات مندرج درچارت های درسی است. رشته من بیشتر جناب بررسی امور مالی را دارد اما من مطالب مفیدی درباره ی حسابداری، تجارت و بازرگانی آموخته ام. البته این ویژگی گاهی خسته کننده و استرس زا می شود به خصوص در دوره پایان ترم تحصیلی!
کدام یک از ویژگی های دانشگاه به شما انگیزه ی بیشتری برای تحصیل میدهد؟ نزدیک بودن خوابگاه از ویژگی های مهم دانشگاه محل تحصیل من است. نیازی نیست که نگران هزینه حمل و نقل باشیم و به راحتی میتوانیم در کلاس های درس حاضر شویم. همانطور که میدانید کانادا زمسنات های برفی و سردی دارد که باعث میشود رفت و آمد در زمستان به دانشگاه سخت شود. شاید باورتان نشود اما تونل ها و راهروهایی در خوابگاه وجود دارد که در زمستان باز میشوند تا دانشجویان از رفت و آمد در سرما در امان بمانند.
آیا به دانشجویان جدید الورود پیشنهاد اقامت در خوابگاه را میکنید؟ بله چرا که نه! اقامت در خوابگاه خصوصا برای سال اول ها که هنوز اوتاوا را به خوبی نمیشناسند و دوستان زیادی در این شهر ندارند کمک بسیاری میکند.
چه توصیه ای به دانشجویانی که برای تحصیل به کانادا مهاجرت میکنند دارید؟ حتما قبل از انتخاب دانشگاه، از شهری که میخواهید به آن مهاجرت کنید دیدن کنید. اگر شهری که برای ادامه تحصیل انتخاب کردید راضی نباشید تجربه ی سخت و بدی را خواهید داشت.

مصاحبه با Elizabeth از ونزوئلا

دانشجوی سال آخر کارشناسی هنرهای بصری در دانشگاه York کانادا
در کجا اقامت دارید و آیا از محل اقامت خودتون راضی هستید؟ درخوابگاه Keele و خیلی از خوابگاه راضیم، چرا که اتوبوس های اختصاصی برای رفت و آمد دانشجویان به نقاط مختلف شهر و دانشگاه تهیه شده و دانشجویان میتوانند به راحتی بسیاری از هزینه ای رفت و آمد خود را کاهش دهند.
به نظر شما مشکل بزرگ دانشگاه شما چیست؟ به نظر من منطقه ای که دانشگاه در آن واقع شده مقداری نا امن است و قربانی حمله ها و سرقت های زیادی در این منطقه وجود دارد اما دانشگاه برای رفاه حال دانشجویان خود سرویس های رفت و آمد امن را طراحی و پیداه سازی کرده که بسیار مفید است.
چه توصیه ای به دانشجویانی که برای تحصیل به کانادا مهاجرت میکنند دارید؟ حتما قبل از ورود به کانادا به فکر لباس گرم باشید و بدانید که زمستان های کانادا ممکن است به اندازه کشور خودتان گرم نباشد. این مسئله میتواند بر روی بیرون رفتن با دوستان، خرید و سایر امور روزمره تاثیر گذار باشد.

مشاوره رایگان تحصیل در کانادا

تصمیم گیری برای ادامه تحصیل مقاطع آکادمیک بسیار سخت و سرنوشت ساز است. بسیاری از دانش آموزان بعد از اخذ دیلپم خود به دنبال مشاوره در رابطه با رشته های آکادمیک هستند. چرا که تصمیم گیری بدون مشاوره میتواند مشکل ساز باشد. حال تصور کنید که فردی قصد تحصیل در کشوری مانند کانادا که فرسخ ها دورتر از وطن فرد قرارداد و فرهنگ و قوانین متفاوت  دارد را داشته باشد. قطعا تصمیم گیری در زمینه اطلاع از شرایط مناطق و دانشگاه های کانادا دشوار است.
به متقاضیان محترمی که قصد ادامه تحصیل در کانادا یا هر کشور دیگری را دارند پیشنهاد میشود که قبل از هر اقدامی با یک مشاور مجرب و باسابقه در زمینه مهاجرت و قوانین بین المللی ارتباط برقرار کنید. چرا که اقدام بی گدار ممکن است هزینه های جبران ناپذیر را بدنبال داشته باشد. بسیاری از موسسات حقوقی زیادی در ایران فعالیت دارند اما تعداد محدودی از این موسسات دارای مجوز قانونی هستند. حتما در انتخاب مشاور به سابقه، میزان دانش وی و کشورهای حوزه تخصص وی اطمینان حاصل کنید. تعداد محدودی از موسسات مهاجرتی خدمات مشاوره رایگان تحصیل در کانادا ارائه میکنند. در گروه مهاجرتی ادب ویزا مشاوران دلسوز و متعهد خدمات مشاوره رایگان ارائه میدهند تا متقاضیان بتوانند مسیر روشنی برای انتخاب رشته و دانشگاه تحصیلی خود داشته باشند.
متقاضیان محترم میتوانند برای دریافت مشاوره رایگان از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ با شماره تماس های گروه مهاجرتی ادب ویزا در ارتباط باشند. اماکن مشاوره حضوری در محل دفتر مرکزی گروه مهاجرتی ادب نیز وجود دارد.

تغییرات شرایط تحصیل در کانادا ۲۰۲۱

با شیوع ویروس کرونا تغییراتی در برنامه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل در کانادا پدید آمد. نخستین تغییر صورت‌ گرفته در زمینه صدور مجدد ویزای دانشجویی برای افرادی بود که پیش از ماه اکتبر تحصیلات خود به صورت آنلاین آغاز کرده بودند. در ماه اکتبر، لیستی از موسسات و دانشگاه‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت می‌کردند منتشر گشت. طبق اعلام اداره مهاجرت، دانشجویانی که از دانشگاه‌های مطرح شده در لیست، دارای پذیرش بودند، می‌توانستند برای اخذ ویزا و ورود به کانادا اقدام کنند. با صدور مجدد ویزای دانشجویی، دانشجویان بین‌المللی توانستند برای تحصیل به کشور کانادا سفر کنند.

به نظر می‌رسد که تحصیل در کانادا ۲۰۲۱ شرایط تازه‌ای را در بر بگیرد. در حال حاضر تمامی دانشجویانی که قصد سفر به کانادا را دارند، باید ابتدا اپلیکیشن ArriveCan را نصب کرده تا در هنگام ورود به کانادا برنامه قرنطینه آن‌ها مشخص گردد. همچنین دانشجویانی که از یک دوره co-op پذیرش گرفته‌اند، می‌توانند کارآموزی خود را به صورت مجازی در محل اسکان خود در کانادا یا حتی کشور خود سپری کنند. همچنین ترم ژانویه نیز همچون ترم سپتامبر در اغلب دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی به صورت مجازی برگزار می‌گردد.

به طور کلی فرآیند بررسی پرونده‌های ویزای تحصیلی و ویزای پس از فارغ‌التحصیلی با کمی تاخیر همراه شده است. با این حال دانشجویان همچنان می‌توانند درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت کنند. لازم به ذکر است که دانشجویانی که بخشی از تحصیل آن‌ها به دلیل کرونا به صورت مجازی صورت گرفته است، همچنان واجد شرایط دریافت ویزای پس از فارغ‌التحصیلی هستند.

شرایط عمومی کشور کانادا

پایتخت: Ottawa

واحد پول کانادا: دلار کانادا (CAD)

زبان: انگلیسی و فرانسوی

مساحت کل کشور: ۹٫۹۸۵ میلیون کیلومتر مربع

معروف ترین شهر های کانادا: تورنتو، ونکوور، کبک و مونترال

شرایط آب و هوایی: کشوری چهار فصل با تابستان های معتدل  و زمستان های سرد همراه با بارش فراوان باران و برف

تعداد دانشگاه های معتبر: ۹۶

جمعیت در سال ۲۰۲۰: ۳۷,۷۴۲,۱۵۴ نفر

متوسط هزینه زندگی و تحصیل در کانادا برای دانشجو: $CAD  ۲۹۷۱۴

بهترین رشته های برای ادامه تحصیل در کانادا: MBA، کامپیوتر، پزشکی و پیراپزشکی، معماری، فیزیک

مجوز تحصیل آنلاین در دوران کرونا

با شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های مختلفی برای عبور و مرور در میان کشورها برقرار شد که کانادا نیز از آن‌ها مستثنی نبود. در این میان دانشجویان بین‌المللی که امکان ورود به این کشور و شرکت در کلاس‌ها را به صورت حضوری نداشتند، مجوز تحصیل (study permit) آنلاین دریافت کردند. به عبارت دیگر آن‌ها می‌توانستند از طریق لپ تاپ و یا کامپیوتر شخصی خود در خانه به صورت مجازی در کلاس‌های درس دانشگاه شرکت کنند.

همچنین در تاریخ دوم اکتبر، مندیچیو وزیر اداره مهاجرت کانادا اعلام کرد که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای تحصیل در کانادا از تاریخ ۲۰ اکتبر به کانادا سفر کرده و از محدودیت‌های سفر مربوط به کرونا مستثنی خواهند شد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.