مهاجرت کاری پزشکان متخصص

در سالیان اخیر، مهاجرت پزشکان به کشورهای حوزه شنگن و کانادا رواج زیادی پیدا کرده است و علت اصلی آن هم درآمد و شرایط خوب زندگی پزشکان در این کشورها است. در این مطلب به بررسی مهاجرت کاری پزشکان متخصص می‌پردازیم.

برای ادامه تحصیل و کسب تخصص و یا دریافت اجازه طبابت و کار رسمی به‌عنوان یک پزشک، گذراندن این امتحان الزامی است. در طی سال‌های اخیر به دلیل کمبود پزشکان متخصص در کشور آلمان، این کشور یک برنامه درازمدت را برای ورود پزشکان عمومی از کشورهای غیراروپایی درزمینه دریافت تخصص در دستور کار خود قرار داده است. به همین دلیل همه‌ساله تعداد زیادی متخصص جذب بیمارستان‌های این کشور می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت کاری پزشکان متخصص

  • رزومه استاندارد به همراه عکس
  • کپی اول پاسپورت (امضا شده)
  • دانشنامه و زیر نمرات
  • کارت عضویت پزشکان
  • پروانه دائمی پزشکی در صورت موجود بودن
  • پروانه مطب در صورت موجود بودن
  • ترجمه شناسنامه یا کارت ملی
  • گواهی تأییدیه از بیمارستان یا دانشگاه (ترجیحاً ۳ سال سابقه کار بیمارستانی. برای اخذ پذیرش از بیمارستان‌ها این سابقه کار مهم است)
  • گواهی اشتغال در کلینیک یا بیمارستان
  • ۶ قطعه عکس (خانم‌ها بدون حجاب)
  • ارائه گواهی سلامت جسمانی
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه
  • ارائه گواهی عدم سوءپیشینه سازمان نظام پزشکی

میزان درآمد یک پزشک

بر اساس گزارش‌ها در حدود ۱۶۰ هزار پزشک در کشور وجود دارد که درصد کمی از آن‌ها دارای درآمد بالایی بوده و تعداد کثیری در قشر متوسط قرار دارند. معمولاً اختلاف زیادی میان درآمد پزشک عمومی و پزشک متخصص وجود دارد. متوسط درآمد پزشکان عمومی در ایران حدود ۳ الی ۵ میلیون تومان است.

این مبلغ بسته به نوع تخصصی که پزشکان دارند، برای پزشکان متخصص چیزی در حدود ۶۰ الی ۹۰ میلیون تومان است که بیشتر مربوط به متخصصان و جراحان قلب، پیوند و مغز است. همین اختلاف درآمد باعث می‌شود بیشتر پزشکان عمومی به سمت گرفتن تخصص بروند.

درآمد پزشک متخصص در برخی کشورها

درآمد بالای پزشکان متخصص در خارج از ایران از مقدار معادل آن در ایران بسیار بیشتر است و همین مسئله منجر به افزایش مهاجرت کاری پزشکان متخصص شده است. بیشترین میزان درآمد برای رشته‌های تخصصی پزشکی مربوط به انگلیس و آمریکا است.

متوسط درآمد یک پزشک متخصص در آمریکا در سال ۲۰۱۹ مبلغی معادل ۲۹۴.۰۰۰ دلار در سال و متوسط درآمد در انگلیس برای پزشکان متخصص مبلغی در حدود ۲۷۵.۰۰۰ یورو در سال می‌باشد.

هزینه مهاجرت پزشکان از طریق ویزای کاری

عمده هزینه متقاضیان شامل موارد ذیل است:

  • مخارج رده‌های زبان آلمانی در ایران.
  • هزینه‌های ترجمه و تأیید مدارک به زبان آلمانی
  • سفر احتمالی به کشور آلمان برای انجام مصاحبه
  • دستمزد وکیل و نماینده

هزینه‌های اقامت در کشور آلمان برای آماده شدن و گذراندن آزمون‌ها که با توجه به کمک‌های احتمالی بیمارستان‌ها و اینکه متقاضی در چه شهری قرار دارد متفاوت است.
لازم است که متقاضیان مخارج ماهیانه را پیش‌بینی کنند.

ویزا نیو | مرکز تخصصی امور مهاجرتی و خرید ملک خارجی

مهاجرت کاری پزشکان متخصص به استرالیا

در حال حاضر، کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و نیوزیلند شرایط بسیار سختی برای مهاجرت کاری پزشکان در نظر گرفته‌اند اما کشور استرالیا به دلیل نیاز شدید به پزشکان این شرایط را ساده‌تر نموده است و به گزینه مناسبی برای اخذ ویزای کاری پزشکان تبدیل گشته است.

مهاجرت پزشکان به آمریکا

شانس اخذ ویزای کاری برای آمریکا بسیار پایین بوده و پروسه دشواری دارد که ممکن است تا دو سال نیز به طول انجامد، اما شرایط پیدا کردن کار برای پزشکان در آمریکا در صورتی که از قبل در این کشور اقامت داشته باشند بسیار راحت‌تر است بنابراین اگر قصد زندگی و کار در آمریکا را دارید ابتدا به دنبال اخذ اقامت این کشور باشید و اگر موفق شدید وارد آمریکا شوید برای سایر موارد اقدام نمایید.

مهاجرت پزشکی به آلمان

بیشترین درآمد برای پزشکان و دندان‌پزشکان در بین کشورهای حوزه شنگن و کانادا به کشور آلمان تعلق گرفته است و مدرک پزشکی ایرانی در آلمان از ارزش بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل پزشکان تمایل بسیاری به انجام کار در این کشور دارند. افراد فارغ‌التحصیل در رشته‌های پزشکی شامل پزشک عمومی، پزشک متخصص و دندانپزشکی با دریافت مدرک زبان آلمانی حداقل B2 و گذراندن دوره معادل‌سازی مدرک تحصیلی می‌توانند در مراکز درمانی و پزشکی آلمان شروع به کار نمایند، اخذ این ویزا نیاز به داشتن پیشنهاد کاری ندارد.

این افراد در ابتدا باید در دوره اینترنشیپ که برای پزشکان آلمان برگزار می‌گردد شرکت نمایند، مدت زمان این دوره بسته به دانشگاهی که فرد در آن تحصیل نموده متفاوت است. ورود از طریق مدرک پزشکی به آلمان یکی از راه‌های کم هزینه و مطمئن برای اقامت در این کشور می‌باشد.

مهاجرت پزشکی به اتریش

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری پزشکان، کشور اتریش می‌باشد. پزشکان برای مهاجرت به اتریش برای کار و تحصیل ابتدا باید مدرک تحصیلی خود را معادل‌سازی نمایند، از دیگر شرایط مهم برای اخذ ویزای کاری و تحصیلی در رشته پزشکی، مورد قبول بودن مدرک تحصیلی فرد برای این کشور است.

مهاجرت پزشکی به آفریقای جنوبی

کشور آفریقای جنوبی به‌عنوان یکی از سی کشور برتر دنیا یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای کار پزشکان در کشورهای خارجی است، از آنجا که شهرهای ژوهانسبورگ و کیپ‌تاون در این کشور با کمبود پزشک مواجه هستند افراد می‌توانند برای اشتغال در مراکز پزشکی آنها درخواست دهند.

ویزای کاری پزشکان در آفریقای جنوبی جزو ویزاهای طولانی مدت بوده و فرد بدون داشتن قرارداد و یا پیشنهاد کاری می‌تواند به مدت دو سال برای انجام کار در این کشور اقامت داشته باشند، از مزایای اخذ ویزای کاری آفریقای جنوبی این است که فرد می‌تواند خانواده و همراهان خود را نیز برای اقامت به این کشور ببرد.

سؤالات متداول

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری پزشکان متخصص کدم‌اند؟

شرایط مهاجرت، وضعیت استخدام، درآمد شغلی و مسائل دیگری مانند مالیات بر درآمد ازجمله مواردی است که تعیین می‌کند کدام کشورها برای مهاجرت کاری پزشکان متخصص انتخاب بهتری هستند. در حال حاضر کانادا و کشورهای اروپایی نظیر هلند، آلمان، اتریش، سوئد، نروژ، سوئیس، دانمارک و … بهترین مقصد برای پزشکان متخصص به شمار می‌رود؛ زیرا علاوه بر فرصت‌های شغلی فراوان، درآمد بالایی داشته و راه هموارتری برای مهاجرت به آن‌ها وجود دارد.

آیا مدرک پزشکی در ایران مورد تائید کشورهایی مانند آمریکا و کانادا هست؟

مدرک تخصصی پزشکی اخذشده در ایران، در کشورهایی نظر آمریکا و کانادا مورد تائید نیست و باید معادل ساز شود؛ به عبارتی باید دوباره با شرکت در آزمون صلاحیت و تخصص مورد تائید قرار بگیرد. این افراد در آمریکا و کانادا بایستی با مدرک عمومی مشغول به کار شده و مجدداً در یک رشته تخصصی در دانشگاه تحصیل کنند. بااین‌حال برخی کشورها مدرک تخصص ایران را به رسمیت می‌شناسند.

میزان درآمد پزشکان در کانادا چقدر است؟

بدون شک یکی از جاذبه‌های مهم در انتخاب کانادا به‌عنوان مقصد مهاجرت، درآمد بالای پزشکان در این کشور است. در حال حاضر حدود ۹۰.۰۰۰ پزشک در کانادا وجود داند که این میزان در حال رشد است. اگرچه میزان درآمد پزشکان در کانادا در ایالات مختلف متغیر است؛ اما متوسط درآمد پزشکان عمومی حدود ۲۷۰.۰۰۰ دلار و پزشکان خصوصی حدود ۳۴۰.۰۰۰ دلار در سال برآورد می‌گردد.

آسان‌ترین راه برای مهاجرت کاری پزشکان متخصص به کانادا چیست؟

آسان‌ترین راه برای مهاجرت به کانادا این است که ابتدا افراد ویزای تحصیلی در مقطع تخصص وارد کانادا شوند. به‌این‌ترتیب فرصت خواهند داشت تا مدرک پزشکی خود را معادل‌سازی نمایند. درنتیجه می‌توانند با شرکت در آزمون MCAT راحت‌تر موقعیت استخدام و اشتغال به کار را داشته باشند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.