مهاجرت کاری مهندس پزشکی

مهاجرت کاری مهندس پزشکی برای افراد مستعد در این رشته دانشگاهی، فرصتی فوق‌العاده است؛ چراکه شرایط پذیرش به‌مراتب آسان‌تر و البته درآمد شغلی بالایی در کشورهای درجه‌یک جهان دارا می‌باشد.

مهندسی پزشکی

همان‌طور که از نام مهندسی پزشکی مشخص است، این رشته تخصصی تلفیقی میان رشته‌های مهندسی و پزشکی می‌باشد. فیزیک، مهندسی کاربردی و کامپیوتر در کنار پزشکی، علم پیچیده‌ و البته موردنیازی را در جهان به وجود آورده که بسیاری از پیشرفت‌ها را در حوزه بهداشت و درمان به بشریت اعطا نموده است.

علم مهندسی پزشکی به‌صورت کاملاً تخصصی و سیستماتیک، قوانین ریاضی و فیزیک حاکم بر ساختار بدن سنجیده و بر مبنای آن واکنش‌های بدن و تأثیر بیماری را بر بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن ارزیابی می‌کند. مهندس پزشکی با تحلیل دقیق مدل‌های ساختاری بدن، بهترین درمان را بیماری‌های مختلف ارائه کرده و در جهت رشد و بهبود سلامت جامعه تلاش می‌کند.

با توجه به نیاز بالای جوامع انسانی با توجه به حجم بالای بیماری‌هایی که سلامت را مورد تهدید قرار می‌دهد، مهندسی پزشکی با ارائه راهکارهای مؤثر توانسته جایگاه ارزشمندی کسب کند. مهاجرت کاری مهندس پزشکی نه‌تنها موجبات پیشرفت فردی بر مبنای امکانات پیشرفته علمی و تحقیقاتی در کشورهای درجه‌یک دنیا را فراهم می‌کند، بلکه می‌تواند به حوزه بهداشت و درمان و هم‌چنین اقتصاد آن کمک شایانی کند.

آشنایی با گرایش‌های مهندسی پزشکی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مهندسی پزشکی از علوم مختلفی متشکل می‌باشد. مهاجرت کاری مهندس پزشکی هم بر مبنای گرایش‌های موردنیاز آن در کشور مدنظر صورت می‌پذیرد. دانش تحلیلی در زمینه‌های زیست‌شناسی، ریاضی، فیزیک، شیمی، رباتیک، کامپیوتر و مواد، گرایش‌های متعددی را در رشته مهندسی پزشکی ایجاد کرده است که به شرح زیر می‌باشند:

بیو مکانیک

این گرایش از مهندس پزشکی، با هدف به‌کارگیری علم مکانیک در حوزه پزشکی، فعالیت می‌کند؛ درواقع بیومکانیک به‌کارگیری فیزیک بر زیست‌شناسی نامیده می‌شود. ازجمله پیشرفت‌های گرایش بیومکانیک می‌توان به ساخت قلب مصنوعی، دریچه قلبی، انواع پروتز و … اشاره کرد.

بیو الکتریک

بیوالکتریک بدون شک پرطرفدارترین و پردرآمدترین گرایش مهندسی پزشکی به شمار می‌رود. متخصصان این رشته مسئول نگهداری، تجهیز و طراحی سیستم‌های پزشکی هستند. گرایش بیوالکتریک به نسبت سایر گرایش‌های مهندسی پزشکی، دامنه گسترده‌تری را دارا می‌باشد؛ از مهندسی برق گرفته تا کامپیوتر و فناوری اطلاعات، ازجمله دانش‌های تخصصی موردنیاز در این رشته می‌باشد.

بیو مواد

بیو مواد همان‌طور که از نامش پیداست، تلفیقی از کاربرد مواد طبیعی یا شیمیایی در پزشکی و تجهیزات مرتبط با آن می‌باشد. تهیه مواد مصنوعی یا طبیعی، طراحی ساخت و تحقیق در زمینه اصلاح مواد جهت کاربرد پزشکی از وظایف متخصصان به مهندس مواد به شمار می‌رود. مهندس بیو مواد درواقع دانش لازم جهت به‌کارگیری مواد مختلف مانند پلیمر، سرامیک، کامپوزیت و فلزات را در بدن انسان و تجهیزات فرا می‌گیرند.

موقعیت‌های شغلی در کنار سطح د|

مهندسی پزشکی بالینی

وظیفه پیاده‌سازی و اجرای تکنولوژی پزشکی و بهینه نمودن خدمات بهداشت و درمان بر عهده این گرایش از مهندسی پزشکی است. درواقع وظیفه اصلی و مهم مهندس پزشکی بالینی، آموزش، نظارت بر تکنیسین و تجهیزات پزشکی، همکاری با بازرسان بیمارستان‌ها، مشاوره فنی به پزشکان، مدیران و… می‌باشد.

مهارت‌های لازم برای مهاجرت کاری مهندس پزشکی

مهاجرت کاری مهندس پزشکی بر مبنای استعداد و مهارت‌های فردی صورت می‌پذیرد. برای مثال مهاجرت کاری مهندس پزشکی به کانادا برای اتباع خارجی به دو روش جاب آفر و اکسپرس انتری صورت می‌پذیرد که هرکدام نیازمند کسب امتیازات خاصی می‌باشد. آنچه در این مسیر سرنوشت‌ساز اهمیت دارد، رزومه جامع و کامل متشکل از سابقه تحصیلی و شغلی افراد است. مهم‌ترین توانمندی‌های مهندس پزشکی به شرح زیر می‌باشند:

  • نبوغ در طراحی مهندسی
  • توانایی تجزیه‌وتحلیل داده‌ها
  • تحقیقات پزشکی و بالینی
  • مهارت در مدیریت پروژه
  • توانا در بهره‌وری در تجهیزات پزشکی
 

شرح وظایف مهندس پزشکی

مهندسی پزشکی در همه کشورها تقریباً شرایط و وظایف مشترکی را دارا می‌باشد که البته بسته به گرایش‌های مختلف این رشته متغیر هستند. مهندسان پزشکی می‌توانند در سمت‌هایی مانند مهندسی بالینی، توسعه‌دهنده تجهیزات پزشکی، محقق زیست‌فناوری، دانشمند زیست پزشکی و … بسته به امکانات و توانمندی‌های فردی فعالیت کند. مهم‌ترین وظایف مهندس پزشکی به شرح زیر می‌باشد:

  • کشف روش‌های نوین درمانی
  • طراحی، بهبود و توسعه سیستم‌ها و تجهیزات پزشکی
  • طراحی و ساخت اندام‌هایی مانند قلب مصنوعی
  • ساخت قطعات ارتقادهنده عملکرد اندام‌ها
  • طراحی و ساخت تجهیزات مانیتورینگ پیشرفته
  • مدیریت گروه تحقیقاتی

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری مهندس پزشکی

پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های پیش رو، فرصت‌های اشتغال مهندسان پزشکی، به دلیل، شکل‌گیری فناوری‌های نوین و رشد و ارتقای امکانات و تجهیزات پزشکی، رو به افزایش باشد. موقعیت‌های شغلی در کنار سطح درآمد از مهم‌ترین مسائل در انتخاب مقصد مهاجرت کاری مهندس پزشکی می‌باشد. هرچند مسائلی مانند مدرک تحصیلی و سابقه شغلی و حوزه فعالیت می‌تواند سطح درآمد افراد را متأثر کند. در حال حاضر بهترین کشورها برای مهاجرت کاری مهندسی پزشکی با توجه به میزان درآمد شامل موارد زیر می‌باشند:

نام کشور میانگین درآمد سالیانه مهندس پزشکی
آمریکا ۱۰۰.۰۰۰ دلار
سوئیس ۹۴.۰۰۰ دلار
ژاپن ۹۳.۰۰۰ دلار
استرالیا ۸۸.۰۰۰ دلار
آلمان ۷۹.۰۰۰ دلار

آینده شغلی مهندس پزشکی در کانادا

کانادا یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت کاری مهندسی پزشکی در جهان می‌باشد. شرایط راحت دریافت جاب آفر و به دنبال آن صدور ویزای کاری، خصوصاً برای ایرانیان، سبب جذابیت انتخاب این مقصد مهاجرت، شده است. میانگین درآمد شغلی برای مهندسان پزشکی در کانادا حدود ۶۰.۰۰۰ دلار محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است که سابقه و تجربه شغلی در کانادا حرف اول را در بالا بردن سطح درآمد افراد خواهد داشت؛ به‌نحوی‌که افراد با سابقه کاری بیش از ۲۰ سال در این کشور به‌طور متوسط سالانه ۸۰.۰۰۰ دلار درآمد خواهند داشت.

ایالات مختلف کانادا ازنظر استخدام مهندسان پزشکی و سطح درآمد وضعیت متفاوتی دارا می‌باشند؛ به‌طوری‌که ایالات انتاریو با درآمد متوسط سالانه ۸۳۰۰۰ دلار، بریتیش کلمبیا با ۷۳.۰۰۰ دلار، مونیتوبا با ۳۵.۰۰۰ دلار و البته آلبرتا با ۱۱۲.۰۰۰ دلار بهترین انتخاب در این مهاجرت کاری به شمار می‌روند.

سؤالات متداول

بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت کاری مهندس پزشکی کدم‌اند؟

کانادا ازجمله کشورهایی است که هم ازنظر وضعیت استخدامی و ویزای کاری و هم سطح درآمد در شرایط ایدئالی قرار دارد. در حال حاضر شهرهای ادمونتون و کلگری در آلبرتا و تورنتو در اونتاریو دارای می‌توانند بهترین مقصد برای مهاجرت کاری این رشته تخصصی باشند.

از میان کشورهای اروپایی کدام‌یک آینده بهتری برای مهندسی پزشکی خواهند داشت؟

از میان کشورهای اروپایی، آلمان و سوئد دارای شرایط به‌مراتب بهتری برای مهاجرت کاری مهندسی پزشکی خواهند بود. ازآنجایی‌که مهاجرت به اروپا برای ایرانیان در شرایط کنونی تنها از روش مؤثر جاب آفر ممکن است، سعی کنید با مدرک تحصیلی معتبر، سابقه و تجربه شغلی خود را تقویت نمایید.

بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی کدم‌اند؟

تحصیل در گرایش‌های مختلف مهندسی پزشکی، شانس افراد را در کسب بهترین و مطلوب‌ترین موقعیت شغلی به بهترین شکل بالا می‌برد. دانشگاه‌های برتر کانادایی با فراهم کردن امکان تحصیل در این رشته، آینده کاری افراد را تضمین خواهد کرد. دانشگاه‌های اتاوا، واترلو، مک مستر، گلف، ریرسون، کارلتون، براک و مک گیل ازجمله بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در رشته مهندسی پزشکی خواهند بود.

میانگین درآمد شغلی مهندسی پزشکی در اروپا چقدر است؟

مهندسان پزشکی با توجه تعدد موقعیت شغلی، درآمد بالایی دارا می‌باشند. در حال حاضر آلمان با میانگین درآمد شغلی ۷۹.۰۰۰ دلار، سوئیس با ۹۴.۰۰۰ دلار، فرانسه با ۵۵.۰۰۰ دلار و ایتالیا ۶۰.۰۰۰ دلار بهترین کشورهای اروپایی ازنظر سطح درآمد می‌باشند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.