مهاجرت کاری مهندس هسته ای

در ادامه به بررسی مهاجرت کاری مهندس هسته ای و شرایط آن خواهیم پرداخت.

مهندس هسته ای

یکی از انرژی‌های نو که مشکل کمبود انرژی امروزه را برطرف می‌کند، انرژی هسته ای است. این نوع انرژی کاربردهای فراوانی دارد. یکی از این کاربردها استفاده از انرژی شکافت هسته ای برای تولید الکتریسیته و نیروی برق است. تخصص اصلی مهندسی هسته ای ایجاد انرژی هسته ای، کنترل و به کار گیری راهکارهایی برای استفاده از آن می‌پردازد. به کارگیری و استفاده از این انرژی به تخصص و مهارت های خاصی نیاز دارد. داشتن این تخصص ها، امتیازی برای مهاجرت کاری مهندس هسته ای محسوب می گردد.

رآکتور هسته ای دستگاهی است که عملیات شکافت هسته ای و تولید انرژی در آن به صورت کنترل شده و تحت شرایط خاص انجام می شود. مهندسی هسته ای ارتباط زیادی با تکنولوژی های لازم در جهت نحوه ساخت و استفاده از این رآکتور ها دارد.

مسئولیت های مهندس هسته ای

از مسئولیت های متخصص و مهندس هسته ای می توان به فرآوری سوخت، مدیریت مواد زاید، محافظت و رعایت اصول ایمنی در مقابل تشعشعات رادیو اکتیو، راه اندازی نیروگاه هسته ای با رعایت اصول ایمنی و با هدف بهینه سازی انرژی و انجام اقدامات ایمن در جهت انهدام نیروگاه های هسته ای قدیمی اشاره کرد.

مهندس هسته ای یکی دیگر از مسئولیت هایی که دارد، بروز رسانی مکرر اطلاعات خود در زمینه دانش و فناوری روز است. این مساله باعث می شود قدرت طراحی و بهینه سازی انرژی دستگاه ها و همچنین راه اندازی و نگهداری آنها را داشته باشد.

توانایی کار به صورت ایمن با مواد و تشعشعات رادیو اکتیو برای جا به جایی، نگهداری و محافظت پرسنل در برابر این پرتوها از دیگر توانمندی های متخصصان این رشته است که تاثیری مطلوب در مهاجرت کاری مهندس هسته ای دارد.

مهاجرت کاری مهندس هسته ای و آینده شغلی

مهندسی هسته ای یکی از مشاغلی است که به‌تازگی در بازار ظهور پیداکرده است. با توجه به پیشرفت فناوری و پیدایش احساس نیاز به استفاده از انرژی هسته ای، بازار کار این رشته نیز رو به افزایش است. به دلیل بازار کار این رشته در سایر کشورها، مهاجرت کاری مهندس هسته ای این روزها مورد توجه متخصصان این رشته قرار گرفته است.

با توجه به تخصص و مهارتی که در این رشته احتیاج است، مشاغل مرتبط با این رشته در داخل ایران بسیار محدود هستند. ازجمله گرایش‌های مهندسی هسته ای که در داخل ایران بازار کار و شرایط استخدامی نسبتاً خوبی دارد، گرایش پرتو پزشکی است. استخدام این متخصصین در مراکز پزشکی هسته ای، مراکز پرتو پزشکی و بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

حوزه فعالیت مهندس هسته ای

فارغ‌التحصیل و مهندس این رشته در مراکز مختلف دولتی و خصوصی می‌تواند در داخل ایران و ییا پس از مهاجرت کاری مهندس هسته ای مشغول به کار و فعالیت شود. برخی از این سازمان‌ها و مؤسسات عبارت‌اند از:

  • سایت‌های هسته ای
  • نیروگاه‌های هسته ای
  • پژوهشگاه‌ها و مراکز پزشکی هسته ای
  • سازمان انرژی اتمی
  • شرکت‌های مهندسی مشاور درزمینهٔ طراحی و تولید نیروگاه
  • بیمارستان‌ها
  • مؤسسات تحقیقات خصوصی و دولتی
  • مراکز هسته ای صنعتی
  • شرکت‌های واردکننده تجهیزات و ابزار هسته ای

مهندس هسته ای با مدرک دانشگاهی دکترا و در برخی مواقع با مدرک کارشناسی ارشد می‌توانند در دانشگاه‌ها، مراکز عالی و مؤسسات آموزشی به‌عنوان استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر مشغول فعالیت شوند.

شرح وظایف مهندس هسته ای

جهت اقدام به مهاجرت کاری مهندس هسته ای، ابتدا می‌بایست از وظایف و مسئولیت‌های این شغل آگاهی داشته باشید. در ادامه به برخی از این وظایف اشاره خواهیم کرد:

  • فرآوری سوخت هسته
  • طراحی، ساخت و بهره‌برداری بهینه ازنظر ایمنی و اقتصادی از نیروگاه هسته ای
  • اندازه‌گیری و پایش سطح تابش
  • انجام تحقیقات کاربردی
  • نظارت بر حفظ امنیت در کار
  • توانایی کار تیمی
  • قدرت بالای تجزیه‌وتحلیل در حل مسئله
  • ارائه گزارش‌های هفتگی و ماهانه از روند انجام کار
  • داشتن مهارت‌های ارتباطی بالا
  • نظارت بر تأسیسات هسته ای جهت شناسایی عوامل تهدیدکننده امنیت
  • نظارت بر تکنسین‌های نیروگاه
  • طراحی و ساخت تجهیزات اتمی نظیر هسته‌های رآکتورها، ابزار دقیق و محافظ‌های تابش
  • توانایی تصمیم‌گیری صحیح و انجام اقدامات اصلاحی برای شرایط ضروری
  • ارائه برنامه‌ریزی‌های ایمن در جهت انهدام زباله هسته ای
  • تسلط بر زبان انگلیسی به‌منظور اطلاع از پیشرفت دانش روز درزمینهٔ تخصصی
  • اهمیت دادن به محیط‌زیست و به‌کارگیری راهکارهای مرتبط

تحصیلات لازم برای دریافت شغل مهندسی هسته ای

فارغ التحصیلان این رشته که تقاضای دریافت موقعیت شغلی دارند، حداقل می بایست دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند تا تخصص، دانش و توانمندی های لازم را کسب نمایند.

برای علاقه مندان به مهاجرت کاری مهندس هسته ای الزامی در زمینه تحصیلات در این رشته از دوران کارشناسی وجود ندارد. متقاضیان می توانند در رشته کارشناسی در رشته هایی چون مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران و  فیزیک تحصیل نموده و در ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکترا را در گرایش های مهندسی هسته ای ادامه دهند.

ویزا نیو | مرکز تخصصی امور مهاجرتی و خرید ملک خارجی

وضعیت استخدام پس از مهاجرت کاری مهندس هسته ای

وضعیت استخدام متخصصان پس از مهاجرت کاری مهندس هسته ای در بسیاری از کشورها روندی رو به رشد داشته است. به‌طوری‌که در آمریکا این میزان در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ رشدی ۱۰ درصدی را در پیش‌گرفته است.

حقوق و درآمد مهندس هسته ای

استخدام مهندس هسته ای می‌تواند در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی صورت گیرد. این وضعیت حتی پس از مهاجرت کاری مهندس هسته ای به خارج از ایران نیز صدق می‌کند. در صورت استخدام در سازمان‌های دولتی، مهندس و متخصص هسته ای حقوق و مزایایی که دریافت می‌کند بر اساس وزارت کار و قوانین مدیریت خدمات کشوری می‌باشد.

میزان حقوق و درآمد متخصصان این رشته در صورت استخدام در مؤسسات و شرکت‌های خصوصی، بر اساس میزان تحصیلات، سابقه کاری، توانمندی‌ها و مهارت‌ها، حوزه کاری و توافق‌های صورت گرفته با کارفرما، مبالغی متفاوت خواهند بود.

مهاجرت کاری مهندس هسته ای و میزان درآمد

میزان حقوق دریافتی این مهندسان پس از مهاجرت کاری، تقریباً مطابق با میزان حقوق دریافتی مهندسان سایر رشته‌ها می‌باشد. بر اساس گزارش‌های صورت گرفته متوسط درآمد سالانه متخصصان این رشته، حتی برای افرادی که از طریق مهاجرت کاری مهندس هسته ای به این شغل دست‌یافته‌اند، در سال ۲۰۱۳ در آمریکا حدود ۱۰۲.۰۰۰ دلار بوده است.

متوسط درآمد سالانه برای مهندس هسته ای، در کشور انگلیس بر اساس میزان تجربه و مهارت آن‌ها تعیین می‌گردد. این مبلغ برای افراد تازه‌کار بین ۳۱.۰۰۰ الی ۳۸.۰۰۰ پوند و برای افراد باتجربه و سابقه کاری زیادتر، معادل ۴۵.۰۰۰ الی ۷۵.۰۰۰ پوند خواهد بود.

متوسط ​​درآمد مهندسین هسته‌ای در کانادا ۶۰۹۸۶ دلار در سال یا ۳۱.۲۸ دلار در ساعت است. این درحالی‌ است که بیشتر کارگران باتجربه تا ۱۰۳.۶۷۷ دلار در سال درآمد دارند.

فردی که به‌عنوان مهندس هسته‌ای در استرالیا کار می‌کند، معمولاً سالانه حدود ۱۵۷،۰۰۰ دلار استرالیا درآمد دارد.میزان حقوق از ۶۷.۵۰۰ دلار استرالیا (پایین‌ترین) تا ۲۳۹،۰۰۰ دلار استرالیا (بالاترین) است.

متوسط ​​حقوق دریافتی برای یک مهندس هسته‌ای در ایالات‌متحده ۹۲۸۳۳ دلار در سال است.

درآمد متوسط سالیانه یک مهندس هسته‌ای در بلژیک ۸۰۱۰۰ یورو و ۳۹ یورو در ساعت است.

ویزا نیو | مرکز تخصصی امور مهاجرتی و خرید ملک خارجی

آیا مهندسی هسته ای جزو مشاغل موردنیاز کانادا است؟

طبق آمار و اطلاعات جدید، در این سال‌ها بازار کار کانادا به مشاغل مهندسی نیاز قابل‌توجهی پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که فرصت‌های شغلی فراوانی تقریباً در تمام ایالات آن برای مهندسان مجرب و حرفه‌ای از سراسر جهان وجود دارد؛ البته مهندسی هسته ای نیز از این قاعده مستثنا نیست. مؤثرترین روش برای مهاجرت کاری مهندس هسته ای به‌عنوان یکی از مشاغل موردنیاز کانادا، دریافت جاب آفر از کارفرمای کانادایی است که بر مبنای فاکتورهای مهمی نظیر سن، تحصیلات، سابقه شغلی مرتبط و مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی صورت می‌گیرد.

در سال‌های اخیر بنا به رشد اقتصاد و صنعت در ایالات انتاریو و کبک، ایده آل ترین بازار اشتغال و البته بالاترین درآمد را برای رشته‌های مهندسی خصوصاً مهندسی هسته ای دارد. می‌توان گفت حدود یک‌سوم از فرصت‌های شغلی مرتبط با این رشته در تورنتو و پس‌ازآن در مونترال، ادمونتون و کلگری متمرکز شده‌اند.

تیپ‌های شخصیتی مناسب مهندس هسته ای

هنگامی‌که قصد انتخاب یک‌رشته تحصیلی دارید، باید موارد زیادی همچون علاقه‌مندی‌ها، ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها و مهارت‌ها را در نظر بگیرید؛ زیرا پس از اتمام تحصیل، با انتخاب یک شغل درزمینهٔ مربوط به تحصیلاتتان تا سال‌های طولانی با آن در ارتباط هستید.

در مهاجرت کاری مهندس هسته ای و به‌طورکلی تمامی مشاغل دیگر، اگر شغلی که انتخاب می‌کنید با خصوصیات اخلاقی‌تان سازگار نباشد، ممکن است در طولانی‌مدت باعث ایجاد حسی ناخوش آیند در شما بشود. پیشنهاد می‌شود در هنگام تصمیم‌گیری به انتخاب، ویژگی‌های شخصیتی خود را با معیارهای مربوط به شغل موردنظر مقایسه نمایید.

جور شدن ویژگی‌های شخصیتی شما با شغل موردنظر می‌تواند تا حدود بسیار زیادی به موفقیت و رضایت شغلی شما کمک کند. بر اساس آزمون‌های معتبر شخصیت شناسی انجام‌شده، تیپ‌های شخصیتی ESTP و ISTP برای مهندس هسته ای مناسب هستند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.