مهاجرت کاری مهندس رباتیک

یکی از مسائلی که امروزه مطرح می‌شود مهاجرت کاری مهندس رباتیک است که ما برای آشنایی شما با این موضوع تصمیم داریم در ادامه این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.

شرایط بازار کار مهندس رباتیک در کشورهای اروپایی

امروزه تکنولوژی رباتیک بر هر جنبه‌ای از کار و زندگی ما تأثیر گذاشته است. تکنولوژی رباتیک پتانسیل این را دارد که شیوه‌ی زندگی و کار ما را تغییر دهد، سطح ایمنی و کارایی ما را افزایش می‌دهد و همچنین می‌تواند امکانات زیادی را در اختیار ما قرار دهد.

تکنولوژی رباتیک می‌تواند حتی بیشتر از این در زندگی ما تأثیر داشته باشد، برای مثال این تکنولوژی می‌تواند حتی به رانندگی ما نیز راه پیدا کند و باعث تولید نسل جدیدی از دستگاه‌های خودکار شده است که می‌تواند از طریق توانایی یادگیری که دارد با جهان اطرافش ارتباط برقرار کند. در ادامه به بررسی شرایط مهاجرت کاری مهندس رباتیک خواهیم پرداخت.

مهندسی رباتیک

رباتیک صنعتی یک سوم از بازار جهانی را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که کشورهای اروپایی ۶۳ درصد از ربات‌های غیر نظامی را تولید می‌کنند. همچنین کشورهای اروپایی در زمینه‌ی ربات‌های خانگی و خدماتی ۱۴ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند.

اروپا در رشته‌های مختلف علمی از نظر تحقیقاتی و کار تیمی توانسته است بسیار خوب عمل کند. در ضمن اروپا دارای چندین آزمایشگاه رباتیک است که در اختیار چندین شرکت قرار دارند.

از لحاظ موقعیت علمی در رباتیک نیز اروپا از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است. اروپا از علم‌های چند رشته‌ای مانند رباتیک به خوبی پشتیبانی می‌کنند. رباتیک از جمله علم‌هایی است که به زمینه‌های زیادی متکی است و به همین دلیل طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها را دربر می‌گیرد.

مهاجرت کاری مهندس رباتیک

اما اگر بخواهیم بازار کار مهندس رباتیک در کشورهای اروپایی برای مهاجرت کاری مهندس رباتیک را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که تکنولوژی رباتیک در کشورهای اروپایی بسیار خوب مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که ۳۲ درصد از بازار جهانی فعلی را در اختیار دارد.

به دلیل جایگاه فعلی که کشورهای اروپایی در زمینه‌ی رباتیک دارند، فعالیت اقتصادی که در زمینه‌ی رباتیک در کشورهای اروپایی انجام می‌شود بیشتر سایر منا|

اقتصاد رباتیک در اروپا

در محیط رقابتی که در سطح جهانی وجود دارد، اروپا نه تنها اقتصادهایی که دستمزد کمی در  آن‌ها در نظر گرفته می‌شود را پشت سر گذاشته است بلکه الان با اقتصادهای بسیار اتوماتیک نیز رقابت می‌کند. این رقابت به حدی است که طی ۱۰ سال گذشته استفاده از تکنولوژی رباتیک در جهان بسیار افزایش یافته است.

در زمینه‌ی رقابتی که در تکنولوژی رباتیک وجود دارد، بهره وری، پایداری و همچنین رهبری باعث ایجاد تفاوت در تکنولوژی رباتیک می‌شود. بازارهای رباتیک به سرعت در حال پیشرفت هستند، تا جایی که علم رباتیک منبع اصلی برتری رقابتی و همچنین ابزاری برای مقابله با چالش‌های اجتماعی و همچنین پیشرفت در علم خواهد بود.

از این رو مهاجرت کاری مهندس رباتیک راهی مناسب برای کسب اقامت است زیرا طرفداران زیادی در کشورهای اروپایی برای جذب نیروی کار این رشته وجود دارد.

داستان‌های موفقیت آمیز اروپا در رباتیک

اروپا داستان‌های موفقیت آمیزی در مورد علم رباتیک در دل خود دارد، که از جمله‌ی آن می‌توان به ربات‌های صنعتی که ستوان فقرات دستگاه‌های خودکار هستند، ربات‌های حرفه‌ای که در زمینه‌ی کشاورزی، تدارکات، زیر آب، نگهداری، بازرسی، دستکاری خدماتی ارائه می‌دهند. همچنین این که از رباتیک در بسیاری از مشاغل دیگر از جمله مشاغلی که مربوط به بهبود بهره وری، ایمنی، سلامت و امنیت است استفاده می‌شود.

مهاجرت کاری مهندس رباتیک به کانادا

خلاقیت، تسلط بر سیستم‌های طراحی، دقت به جزئیات، توانایی ارتباطی و کار گروهی ازجمله ویژگی‌های مهمی است که یک مهندس رباتیک برای مهاجرت به کانادا باید داشته باشد. مهندس رباتیک در کانادا ساعات کاری مشخصی ندارد و ممکن است در نوبت‌های متغیری مشغول به کار باشد. میانگین درآمد این شغل در کانادا بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ میزان مهارت، سابقه شغلی و شهر یا ایالت محل اقامت ازجمله مواردی هستند که میزان درآمد را در کانادا متأثر می‌کند. میزان درآمد مهندس رباتیک در شهرهای تورنتو و ونکوور با داشتن فرصت‌های شغلی فراوان، به ترتیب ۵ و ۲ درصد، بیشتر از میانگین کشور است. به‌طورکلی میانگین درآمد مهندس رباتیک در کانادا با توجه به فاکتورهای ذکرشده از ۵۰.۰۰۰ تا ۱۰۰.۰۰۰ دلار متغیر است.

مهندسی رباتیک جزو مشاغل موردنیاز در صنعت پیشرفته کانادا می‌باشد؛ لذا دریافت جاب آفر از کارفرمای کانادایی برای مهاجرت کاری مهندس رباتیک امری مؤثر است. ایران ایندید بهترین نمایندگی کاریابی در کانادا افتخار دارد تا متناسب‌ترین پیشنهاد شغلی را برای متخصصان این رشته ارائه نماید.

بازار کار مهندسی رباتیک

شاید در مورد مهاجرت کاری مهندس رباتیک و بازار کار آن برای تان سوال پیش آید. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که رباتیک در واقع علم طراحی و ساخت ربات است. از این رشته می‌توان برای پاسخ به نیازهای صنعتی که در طراحی و تولید ربات‌ها وجود دارد استفاده کنید.

کار اصلی که در رشته‌ی مهندسی رباتیک انجام می‌شود این است که از علمی که در این رشته وجود دارد برای طراحی ماشین‌های مکانیکی خودکار استفاده شود.

جالب است بدانید که در هر رشته‌ای که نیاز به خودمختار سازی و یا به عبارت دیگر خودکار سازی وسایل و دستگاه‌ها وجود داشته باشید نیاز به علم رباتیک احساس می‌شود. برای مثال در صنایعی که کار در آن برای انسان خطرناک است و یا این که نیاز است که با دقتی فراتر از دست انسان انجام شود از علم رباتیک کمک گرفته می‌شود.

بررسی مشاغل رباتیک در صنابع مختلف

اگر بخواهیم بازار کار مهندسی رباتیک را در مشاغل گوناگون به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

مشاغل رباتیک در صنایع آب: هوشمند سازی و خودکار سازی تصفیه خانه‌ها و فاضلاب‌ها، بازرسی خودکار از کانال‌های انتقال آب و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، هوشمند سازی و خودکارسازی استخرهای پرورش و تکثیر آبزیان و …

مشاغل رباتیک در صنایع نیرو: هوشمند سازی و خودکارسازی کلیه‌ی عملیات‌های تولید، توزیع و انتقال نیرو که شامل نیروگاه‌ها، تاسیسات برق، شبکه‌های برق و پست‌های توزیع می‌شود، سیستم‌های کنترل ابزار دقیق و موارد این چنینی.

مشاغل رباتیک در صنایع ارتباطات: یکی دیگر از صنایعی که در آن از علم رباتیک استفاده می‌شود و مهندسین رباتیک می‌توانند در آن فعالیت کنند صنایع ارتباطات است که در آن از علم رباتیک در مواردی همچون هوشمند کردن ایستگاه‌های ماهواره‌ای، هوشمند کردن شبکه‌های پستی و … استفاده می‌شود.

مشاغل رباتیک در کاوش‌های زمینی: همان طور که گفتیم از علم رباتیک می‌توان در مواردی استفاده کرد که انسان نمی‌تواند در آن محیط فعالیت کند، یکی از این موارد کاوش‌های زمینی است، که در مواردی همچون نقشه برداری‌های خودکار، حفاری‌های رباتیک، کاوش‌های رباتیک و زیرزمینی و حفاری‌های رباتیک بستر دریا استفاده می‌شود.

مشاغل رباتیک در صنایع

مشاغل رباتیک در کشاورزی: از عمل رباتیک در کشاورزی می‌توان در مواردی همچون جنگلداری رباتیک، آبیاری رباتیک فضای سبز، هوشمند سازی و خودکارسازی کلیه‌ی مراحل کاشت داشت و برداشت، دامپروی رباتیک که شامل طیور، گاوداری، گوسفند داری، آبزیان، شیلات و موارد این چنینی می‌شود.

مشاغل رباتیک در صنایع تولیدی: تعمیر و هوشمند سازی تمام تاسیسات و تجهیزات که شامل صنایع نساجی، پوشاک، صنایع چرم، صنایع چوب، صنایع شیشه، صنایع شیمیایی، صنایع سنگین و … می‌شود، اتوماسیون صنعتی که شامل ابزار دقیق، مانتیورینگ، کنترل، اسکادا و موارد این چنینی می‌شود.

مشاغل رباتیک در صنایع تاسیسات و تجهیزات: هوشمند سازی و خودکار سازی سیستم‌های سرد کننده‌ی ساختمان، هوشمند سازی و خودکار سازی سیستم انتقال زباله، هوشمند سازی سیستم انتقال گاز شهری، طراحی و تولید تجهیزات هوشمند آشپزخانه، طراحی و تولید سیستم‌های خبر و هشدار دهنده‌ی هوشمند و …

مشاغل رباتیک در صنایع راه و ترابری خط کشی خودکار راه، نظافت خودکار راه‌ها، ترمیم خودکار راه‌ها، کنترل ترافیک هوشمند، طراحی و تولید تابلوهای هوشمند و علائم متحرک در راه‌ها و …

مشاغل رباتیک در صنایع نفت و گاز: هوشمند سازی و خودکار سازی فرآوری نفت و گاز، هوشمند سازی و خودکارسازی تمام تاسیسات سرچاهی و خطوط لوله، هوشمند سازی و خودکار سازی تمام فرآیندهایی که به پالایشگاه‌های نفت، گاز و کارخانه‌های پتروشیمی مربوط می‌شود و …

توانایی‌های مورد نیاز مهندس رباتیک

در مهاجرت کاری مهندس رباتیک؛ برای این که وی بتواند کار مورد نظر خود را پیدا کند و در کاری که پیدا می‌کند موفق باشد باید مهارت‌هایی داشته باشد که این مهارت‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

برای این که افراد بتوانند در این صنایع فعالیت کنند نیاز خواهد بود که دستگاه‌هایی را طراحی کنند. به همین دلیل یکی از مهارت‌ها و توانایی که باید داشته باشند این است که از قدرت تجسم و تخیل خوبی برخوردار باشند.

یکی از ابزارهای اولیه و اصلی که افراد باید در رشته‌ی مهندسی رباتیک داشته باشند تا بتوانند در بازار کار به خوبی فعالیت کنند این است که از قدرت خلاقیت و نوآوری در شغل خود برخوردار باشند.

یک مهندس رباتیک باید بتواند نیازهای مشتریان خود را شناسایی کند و در هنگام طراحی و ساخت، کاربردهای آینده‌ی ربات‌ها را پیش بینی کند.

همان طور که قبلاً هم گفتیم رشته‌ی رباتیک متشکل از چندین علم است، به همین دلیل فردی که می‌خواهد در رشته‌ی مهندسی رباتیک فعالیت کند باید در حوزه‌های مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر علاقه و همچنین تسلط داشته باشد.

مهارت‌های لازم برای مهندس رباتیک

روابط عمومی خوب در مهاجرت کاری مهندس رباتیک برای این که فرد بتواند با کارفرما، همکاران و مشتریان خود ارتباط برقرار کند نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که یک مهندس رباتیک باید داشته باشد تا بتواند با استفاده از این توانایی، نیاز مشتری یا کارفرمای خود را شناسایی کند و طرح و ایده‌های خود را به خوبی برای دیگران مطرح کند.

به دلیل این که بسیاری از مهندسان رباتیک در صنایع مختلف تولیدی مشغول به کار می‌شوند آشنایی با مواردی همچون سیستم‌های خودکار، طراحی، تولید، فرآیندهای تولید، مواد اولیه، کنترل کیفیت و … نیز از جمله مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که مهندسان رباتیک به آن نیاز خواهند داشت.

توانایی تحلیل اطلاعات پیچیده، حل مساله، دقت و توجه زیاد به جزئیات از دیگر ویژگی های مورد نیاز یک مهندس رباتیک است.

نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی رباتیک

از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای یک مهندس رباتیک، تسلط کامل بر نرم‌افزارهای تخصصی حوزه مهندسی رباتیک است. اکثر شرکت‌ها و کارفرمایان شرایط جذب نیروی خود را بنا به تسلط بر نرم‌افزارهای حوزه مهندسی رباتیک نهاده‌اند.

بنابراین برای به دست آوردن شغل مناسب و پردرآمد یادگیری این نرم‌افزارها الزامی است. از مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی این رشته می‌توان به Webots (نرم‌افزار شبیه‌سازی رفتار یک ربات در محیط واقعی) و RobotWorks اشاره نمود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.