مهاجرت کاری مهندس راه آهن

در ادامه مهاجرت کاری مهندس راه آهن را موردبررسی قرار خواهیم داد.

مهاجرت کاری مهندس راه آهن

با توجه به اهمیت راه آهن در سیستم حمل و نقل، انتخاب کشورهایی که دارای سیستم حمل و نقل ریلی هستند، مهاجرت کاری مهندس راه آهن برای متخصص این رشته، می تواند سکویی برای پرتاب باشد.

حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌ونقل دارای مزیت‌های بسیاری است. از گذشته‌های دور نیز در تمامی کشورها از صنعتی و پیشرفته گرفته تا کشورهای غیر صنعتی، طی گذشت سالیان، به تجهیز و بهبود این نوع شبکه حمل‌ونقل پرداخته‌اند.

با پیشرفت تکنولوژی کشورها بیشتر به دنبال توسعه کیفی بوده و به سمت هماهنگی و همسوسازی شبکه حمل‌ونقل ریلی با سایر علوم در صنعت نظیر سیستم‌های ارتباط‌جمعی و الکترونیک باهدف جابه‌جایی با سرعت و حجم بیشتر مسافرین و کالاها، پیش می‌روند.

 

شاخه‌های مهندسی راه آهن

یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین تخصص‌ها برای ایجاد، نگهداری و توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی در کشور، مهندسی راه آهن محسوب می‌شود. وظیفه مهندس راه آهن، پرداختن به برنامه‌ریزی، طراحی، مدیریت، ساخت و نگهداری خطوط ریلی، سیستم حمل‌ونقل ریلی و انواع ماشین‌های ریلی است.

مهندسی راه آهن دارای زیرشاخه‌های فراوانی می‌باشد که هرکدام به تخصص ویژه‌ای نیاز دارند. در کشور ما تمرکز بیشتر بر سه تخصص مهندسی ماشین‌های ریلی، مهندسی خط و سازه‌های ریلی و مهندسی سیستم حمل‌ونقل ریلی می‌باشد.

وظایف مهندس راه آهن

با توجه به نوع تخصص و گرایش متخصص و مهندس راه آهن، وظایف آن‌ها با یکدیگر تفاوت می‌کند. به‌طورکلی وظایف مهندس راه آهن بدون در نظر گرفتن زیرشاخه آن به شرح زیر هستند:

  • طراحی، ساخت و نگهداری ناوگان ریلی
  • برنامه‌ریزی، بهینه‌سازی بهره‌برداری از منابع، امکانات و تجهیزات حمل‌ونقل ریلی
  • طراحی، نظارت، اجرا، تعمیر و نگهداری خطوط و بناهای فنی راه آهن

مهارت‌های مربوط به نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی راه آهن

یکی از مواردی که می‌تواند به پیدا کردن کار خارج از ایران و مهاجرت کاری مهندس راه آهن خیلی کمک کند، تسلط بر نرم‌افزارهای مربوط به حوزه مهندسی راه آهن است. این ابزارهای کاربردی به فرد متخصص دررسیدن به اهداف کمک شایانی خواهند کرد. از مهم‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی مهم و کاربردی مهندسی راه آهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • Ansys نرم‌افزاری برای تحلیل مهندسی قطعات در تحلیل‌های دینامیکی
  • Matlab نرم‌افزاری برای برنامه‌نویسی و محاسبات ریاضی در مهندسی
  • ADAMS
  • Auto Cad نرم‌افزار طراحی
  • Track نرم‌افزار ارزیابی و طراحی روسازی راه آهن
  • rd PlanIt 9.04 نرم‌افزار شبیه‌سازی خطوط راه آهن

شرایط استخدام مهندس راه آهن

شرایط استخدام مهندس راه آهن و همچنین محل کار وی با توجه به تخصصی که دارد، متفاوت است. برخی از آن‌ها طراحی می‌کنند. برخی در کارخانه‌ها و برخی دیگر هم در محیط‌های خارج از شهر، بیابانی و کوهستانی مشغول به کار می‌شوند. با افزایش مهاجرت کاری مهندس راه آهن به کشورهای خارجی در ادامه به بررسی وظایف، توانمندی‌ها و مهارت‌های متخصص این رشته خواهیم پرداخت تا راحت‌تر بتوانید به بازار کار مهندسی راه آهن وارد شوید.

چالش های پیش روی مهندس راه آهن

افرادی که علاقه مند به رشته مهندسی راه آهن هستند و میخواهند در این رشته مشغول به کار شوند باید توجه داشته باشند که در این کار با چالش‌هایی روبرو می شوند که به مرور زمان کمرنگ‌تر از قبل می‌شوند. برخی از این چالش‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • کار این دسته از افراد در خارج از شهر می‌باشد.
  • همچنین دوری از خانه و خانواده مسئله مهمی است که باید قبل از تصمیم‌گیری به آن توجه داشت.
  • نا آشنا بودن مسئولین راه‌آهن با رشته و تخصص مهندسین راه آهن از مهم‌ترین چالش‌های آن است.
  • در نهایت شریک بودن موقعیت کاری خود با بقیه مهندسین به این علت که مسئولین با تخصص‌های مهندسین راه‌آهن ناآشنا هستند.

تیپ‌های شخصیتی متناسب برای مهندسی راه آهن

در انتخاب یک شغل مناسب برای شما، عوامل متعددی ازجمله علایق، ارزش‌ها، ویژگی‌های شخصیتی، مهارت‌ها، شرایط و… تأثیرگذار هستند که می‌توان گفت ویژگی‌های شخصیتی یکی از مهم‌ترین آن‌هاست؛ نمی‌توان گفت فقط یک نوع تیپ شخصیتی خاص می‌تواند کاری را انجام دهد؛ ولی بر اساس تست‌های انجام‌شده، در درازمدت تیپ شخصیتی متناسب با این رشته، عموماً رضایت شغلی، آرامش و راندمان بیشتری خواهد داشت.

یکی از مواردی که در مهاجرت کاری مهندس راه آهن توسط کارفرما در نظر گرفته می‌شود، تیپ شخصیتی مناسب زمینه شغلی است. بر اساس تست‌های متعدد شخصیت شناسی انجام‌شده، تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل مناسب هستند، به شرح زیر می‌باشند.

    • از مشاغل ملموس و واقعی لذت می‌برند.
    • دقت بالا و توجه به جزئیات
    • اطلاعات و مهارت‌های فنی خوب
    • توانایی بالا در کار کردن با ابزارهای مختلف
    • تمایل به کار در سمت‌های ارشد و مدیریتی در واحدهای سازمان‌یافته دارند.
    • توان پژوهش و برنامه‌ریزی مستقل داشته، منطقی و خلاق هستند و با کمک توانایی خود تمامی راه‌حل‌های ممکن را در نظر می‌گیرند.

تحصیلات مورد نیاز برای شغل مهندسی راه آهن

علاوه بر متخصصین و مهندسین راه آهن، فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مرتبط با این رشته مانند مهندسی خط و سازه‌های ریلی، مهندسی ماشین‌های ریلی و مهندسی حمل‌ونقل ریلی می‌توانند وارد این شغل شوند.

امکان ادامه تحصیل در این زمینه در رشته‌های مهندسی حمل‌ونقل ریلی، کنترل و علائم، مهندسی خطوط راه آهن، مهندسی راه آهن برقی و مهندسی ماشین‌های ریلی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته‌های ماشین‌های ریلی، خطوط و سازه‌های ریلی در مقطع دکترا برای مهندسی راه آهن وجود دارد. مهاجرت کاری مهندس راه آهن و پس از آن ادامه تحصیل در هر یک از رشته‌های در این زمینه و تا مقاطع بالاتر، می‌توانید باعث بهبود عملکرد خود در کار و درنهایت افزایش حقوق شوید.

مهاجرت کاری مهندس راه آهن و مشاغل مرتبط

افراد متخصص و مهندسین راه آهن می‌توانند پس از کسب مهارت‌های موردنیاز درزمینه‌های مختلف طراحی، محاسبه اجزا و سیستم­ها، تعمیر و نگهداری و راهبری در قسمت‌های مختلف سیستم حمل‌ونقل ریلی مشغول به کار شوند. برخی از این جایگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • کارخانه لوکوموتیو سازی قطار و مترو
  • کارخانه واگن های مسافری و باری
  • کارخانه‌های وابسته به صنایع قطار، مترو، تراموا و مونوریل
  • کارخانه ماشین‌آلات روسازی راه آهن
  • شرکت‌های مشاوره مهندسی
  • مؤسسات پژوهشی

در برخی شرکت های خصوصی وابسته به این کارخانه‌ها در بخش های متنوع مشغول به کار طراحی یا راه بری امور حمل‌ونقل شوند.

مدارک موردنیاز برای مهاجرت کاری مهندس راه آهن

مهاجرت کاری به کشوری دیگر نیازمند شرایط و مدارک خاصی خواهد بود که در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد.

  • حداقل میزان تحصیلات در مهاجرت کاری مهندس راه آهن مدرک کارشناسی در رشته‌ی مربوطه است.
  • آقایان ملزم به ارائه کارت پایان خدمت سربازی می‌باشند.
  • سن قانونی جهت اقدام به مهاجرت کاری، ۱۸ سال است.
  • بودجه کافی
  • داشتن مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم و حداقل ۳ سال سابقه کار متناسب با مشاغل کشور موردنظر
  • تسلط کامل به زبان انگلیسی و داشتن مدرک آیلتس با نمره موردنظر کارفرما
  • مدارک شغلی و سابقه کار مرتبط

برای مهاجرت کاری مهندس راه آهن کدام کشورها مناسب‌تر هستند؟

قبل از اقدام به هر کاری برای مهاجرت کاری باید از دیدگاه های رفاهی، درآمد ماهیانه و بازار کار مرتبط با رشته‌ی تخصصی خود، کشورها را تجزیه‌وتحلیل نمایید. کشورهایی که دارای سیستم حمل‌ونقل ریلی هستند و یا مستعد داشتن آن می‌باشند، ازجمله انتخاب های خوب برای مهاجرت کاری مهندس راه آهن می‌باشند.

کانادا، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلستان، سوئد، سوئیس، بلژیک، هلند، لوکزانبوگ، اتریش، مجارستان و روسیه ازجمله کشوها|

آینده شغلی مهندس راه آهن در کانادا

مهاجرت کاری مهندس راه آهن به کشور مانند کانادا قطعاً آینده روشنی به همراه خواهد داشت. این امر بیش‌تر درنتیجه نیاز این کشور به متخصصان رشته راه آهن در صنعت و تجارت بر پایه حمل‌ونقل ریلی می‌باشد. تخمین زده می‌شود تا در ده سال آینده حدود ۳۰۰۰ شغل در این صنعت ایجاد شود که فرصت استثنایی برای جوانان جویای کار از سراسر جهان خواهد بود.

مهندس راه آهن در ایالت‌های بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، انتاریو، نیوبرانزویک، مانیتوبا و آلبرتا دارای بازار کار بسیار خوبی است. میانگین درآمد یک مهندس راه آهن بسته به میزان مهارت و سابقه کار در ایالات مختلف متغیر است و حدود ۳۷.۵۰۰ دلار در سال محاسبه می‌شود. ایران ایندید، بهترین نمایندگی کاریابی در کانادا، آماده ارائه جاب آفری ایده آل برای متخصصان این رشته می‌باشد.

درآمد و حقوق مهندس راه آهن

در مهاجرت کاری مهندس راه آهن از اصلی‌ترین موارد، دستمزد و حقوق است. اگر فرد متخصص در بخش دولتی استخدام شود، مطابق با قانون کار و خدمات کشوری حقوق دریافت می‌کند.

اگر در بخش خصوصی مشغول به کار شود بسته به تجربه، میزان تخصص، توانایی، توانمندی و مهارت‌های خود حقوق خواهد گرفت؛ بنابراین مهندسین راه آهن بنا به تخصص خود، ممکن است درآمدهای متفاوتی داشته باشند. البته در حال حاضر شرکت های خصوصی بخش محدودی از سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور را تشکیل می‌دهند.

میزان متوسط حقوق دریافتی سالانه مهندس راه آهن در کانادا و نروژ در حدود ۹۷.۰۰۰ دلار است. در کانادا اگر بخواهید درزمینهٔ تخصص خود به‌صورت ساعتی کار انجام دهید، برای هر ساعت کار دستمزدی معادل ۷۴ دلار دریافت خواهید کرد. میزان متوسط حقوق دریافتی مهندس راه آهن در سال در کشورهایی مانند آلمان، هلند، اتریش و سوئد به دلیل اینکه توسعه‌یافته هستند، در حدود ۱۰۰.۰۰۰ دلار است.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.