مهاجرت کاری مهندس دریا

مهاجرت کاری مهندس دریایکی از بهترین فرصت‌ها برای تضمین آینده کاری در کشورهای پیشرفته می‌باشد که بخش عمده اقتصاد آن‌ها بر پایه تجارت دریایی تعبیه‌شده است.

مهاجرت کاری مهندس دریا

افرادی که دارای دانش فنی بوده و قدرت بالایی برای حل مسئله دارا هستند، در میان رشته‌های مهندسی، مهندسی دریا برای آن‌ها گزینه بسیار مناسبی است. امروزه به علت رونق و پیشرفت حمل‌ونقل و البته تجارت آبی در کشورهایی که دارای مرزهای آبی فراوان هستند، مهاجرت کاری مهندس دریا که مجرب و متخصص باشد، بسیار پرطرفدار شده است.

انتخاب رشته مهندسی دریا با توجه به محیط کاری ویژه و توانایی و مهارت خاصی که این رشته می‌طلبد، نیازمند داشتن علاقه و استعداد زیاد است؛ درواقع فاکتورهای مهمی از قبیل خصوصیات فردی، استعداد، مهارت لازم، شرایط اجتماعی و خانوادگی فرد و … در انتخاب این رشته و مسئولیت کاری آینده آن‌ها مؤثر است.

همان‌طور که می‌دانید بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای کانادا و استرالیا دارای مرزهای آبی بسیار بزرگی هستند، بنابراین بیشتر تجارت آن‌ها از طریق آب و کشتی‌های بازرگانی انجام می‌پذیرد. از سوی دیگر این کشورها با کمبود نیروی کار متخصص و حرفه‌ای نیز مواجه هستند که مهندسی دریا در حوزه‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، کانادا به دلیل دارا بودن مرزهای آبی پهناور، نیاز فراوانی به مهندسین دریا، آن هم در تمامی حوزه‌های آن از مهندس کشتی گرفته تا دریانوردی احساس می‌کند. لازمه مهاجرت کاری مهندس دریا به کانادا در شرایط حال حاضر، دریافت جاب آفر معتبر از سوی کارفرما یا شرکت‌های کانادایی است. ایران ایندید، بهترین نمایندگی کاریابی در کانادا با یاری وکیل و مشاوران مجرب آماده است تا پیشنهاد شغلی مناسب در شهر یا ایالت مدنظر شما در کانادا را ارائه نماید؛ کافی است رزومه خود را برای ما ارسال نمایید.

ازآنجایی‌که شغل مهندسی دریا جزو مشاغل دشوار در کانادا به شمار می‌رود، می‌توان گفت دارای شرایط سخت و البته درآمد بالایی می‌باشد. تخصص، سابقه، شهر یا شرکت محل کار ازجمله مواردی هستند که درآمد مهندس دریا را در کانادا متأثر می‌کنند.

زیرشاخه‌های مهندسی دریا

در شرایط حال حاضر جهان با بالا رفتن اهمیت حمل‌ونقل آبی در کشورهای دارای مرزهای آبی گسترده، تخصص‌ها و حرفه‌های زیادی برای مهاجرت کاری مهندس دریا ایجادشده است. مهندسی دریا دارای ۳ زیرشاخه اصلی است که هرکدام دارای مسئولیت‌ها و ویژگی‌های خاصی هستند.

مهندس کشتی

مسئولیت مهندس کشتی اداره و مدیریت کلیه امور مربوط به کشتی می‌باشد. یک مهندس کشتی متخصص در زمینه‌های مهم هدایت فنی کشتی، تعمیر موتور و راه‌اندازی انواع موتورهای کشتی است. در هر کشتی ۵ مهندس حضور دارند که به ترتیب از مهندس یک الی مهندس پنج در نظر گرفته می‌شوند. یک مهندس کشتی تازه‌کار با رتبه پنجم با کسب تجربه و فراگیری موارد مهم طی چند سال متوالی درنهایت به رتبه یک خواهد رسید. مهم‌ترین وظایف این افراد به شرح زیر است.

  • تعمیر و راه‌اندازی موتور کشتی
  • اطمینان از ایمنی سیستم، تجهیزات و موتورهای کشتی قبل از سفر دریایی
  • نظارت بر کلیه امور فنی کشتی
با توجه به افزایش روزافزون اهمیت حمل‌ونقل آبی در کشورهای دارای مرزهای آبی|

مهندس کشتی‌سازی

مهندس کشتی‌سازی مسئول طراحی، مدیریت و نظارت بر ساخت انواع کشتی‌ها ، شناورهای دریایی مانند سکوها و اسکله‌ها و … می‌باشد. در واقع بیش‌تر حوزه فعالیت این مهندسان مربوط به صنایع نفت و گاز و مدیریت سکوهای نفتی است؛ لذا مهاجرت مهندس دریا با تخصص در این زمینه در کشورهای نفت‌خیز فرصت ایده آلی محسوب می‌شود. مهم‌ترین وظایف مهندس کشتی‌سازی شامل موارد زیر است.

  • طراحی و ساخت انواع شناورهای دریایی مانند کشتی، اسکله، سکوهای نفتی و …
  • طراحی و ساخت انواع سیستم‌های دریایی مانند خطوط لوله و سایر تجهیزات مرتبط
  • مدیریت روند پروژه‌های ساخت و تعمیر
  • امور تحقیقاتی در زمینه کشتی و کشتی‌سازی

مهندس دریانوردی

این مهندسان مسئول هدایت، مدیریت کلی کشتی و البته تأمین امنیت کارکنان آن می‌باشد. مهندس دریانوردی که بیش‌تر تحت عنوان کاپیتان کشتی شناخته می‌شود دارای مهارت و قدرت بسیار بالایی در زمینه مدیریت، شناسایی شرایط آب‌وهوا و… است.

افرادی که قصد کاپیتانی کشتی را دارند، ابتدا تحت عنوان افسر سوم وارد کشتی شده و با کسب تجربه و گذراندن دوره‌های مهارتی خاص سرانجام به این سمت مهم منصوب خواهند شد. وظایف یک کاپیتان کشتی متبحر به شرح زیر است.

  • رهبری کشتی بر اساس مسیر تعیین‌شده
  • مدیریت کاری کارکنان کشتی
  • تأمین امنیت کلیه افراد حاضر در کشتی
  • مدیریت و کنترل کشتی در شرایط خاص و بحرانی

مهارت‌های موردنیاز مهندس دریا

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مهندس دریایی دارای ۳ زیرشاخه است که هرکدام مهارت و دانش خاص خود را می‌طلبد؛ برای مثال مهندس کشتی و کشتی‌سازی باید مهارت لازم در زمینه ریاضیات، فیزیک و مکانیک داشته باشند.

یک مهندس دریانوردی دارای خصوصیات خاصی است که از مهم‌ترین آن می‌توان به مهارت در مسیریابی و مدیریت امور، توانایی جسمانی بالا برای تحمل شرایط سخت و سفرهای دریایی طولانی اشاره کرد. داشتن مهارت‌های زیاد به‌منظور مهاجرت کاری مهندس دریا امری تعیین‌کننده است. مهارت‌های موردنیاز یک مهندس دریایی شامل موارد زیر است.

  • آشنایی با زبان‌های خارجی به‌خصوص انگلیسی و قدرت و مهارت ارتباطی
  • توان جسمانی بالا برای کار طی سفرهای دریایی گاهاً طولانی‌مدت
  • مهارت غواصی
  • رعایت موارد بهداشتی و امنیتی
  • توانایی برای حفظ آرامش فردی در بحران‌های دریایی
  • مهارت در انجام کارهای تیمی
  • مهارت در برنامه‌ریزی دقیق کارها، سازمان‌دهی امور و تصمیم‌گیری به‌موقع
  • آگاهی از آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی دریایی

مهارت‌های نرم‌افزاری مهندس دریا

یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده در کسب موقعیت شغلی مناسب در حیطه مهندسی دریایی، مهارت نرم‌افزاری افراد می‌باشد. سیستم‌ها و برنامه‌های کامپیوتری یکی از ابزارهای اساسی در مهاجرت کاری مهندس دریا محسوب می‌شود. مهم‌ترین نرم‌افزارهایی که این افراد را در رسیدن به اهداف خود یاری می‌کند شامل موارد زیر هستند.

  • برنامه بررسی دینامیکی سکوهای دریایی یا SACS
  • برنامه آنالیز سازه‌های دریایی یا ANSYS
  • برنامه آنالیز شناورهای دریایی در محیط‌های هیدرودینامیک یا  AQWA
  • برنامه تحلیل دینامیکی سازه‌هایی مانند خطوط لوله دریایی یا ABACUS
  • برنامه طراحی سه‌بعدی سازه‌های هیدرودینامیک یا DELFT ۳D
  • برنامه حرفه‌ای طراحی سازه‌های دریایی مانند کشتی یا Rhino
  • برنامه حرفه‌ای و قوی در خصوص بررسی حرکات Seakeeping شناورهای دریایی یا MOSES

آینده شغلی

مهندسان دریایی با توجه به تخصص و مهارت خود در شرکت‌های مربوط به صنایع دریایی، سازم آن‌های کشتیرانی، صنایع نفت و گاز و … مشغول به کار می‌شوند. مهاجرت کاری مهندس دریا به علت کمبود نیروی کاری در کشورهای خارجی آینده درخشانی دارد به‌طوری‌که استخدام این مشاغل در دهه اخیر رشد ۱۷ درصدی داشته است.

لذا متقاضیان می‌توانند با مشاوره وکیل مهاجرت از شرایط آن در زمینه اخذ ویزای کاری اطلاع پیدا کنند. بر اساس استانداردهای بین‌الملل رشته‌های مهندسی دریا به علت دارا بودن ویژگی‌های خاص و شرایط کاری سخت دارای درآمدهای بالایی نیز می‌باشند.

درآمد مهندس دریا در آمریکا به توجه به میزان تخصص و محل کار افراد متغیر است اما به‌طورمعمول حدود ۸۸ هزار دلار در سال تعیین‌شده است؛ هم‌چنین در کشورهای اروپایی مانند انگلیس میانگین درآمد سالانه مهندسان دریایی بین ۴۲ تا ۸۲ هزار دلار می‌باشد. بنابراین با توجه به موقعیت‌های شغلی فراوان و درآمدهای بال مهاجرت کاری مهندس دریا بهترین فرصت است.

سؤالات متداول

آیا مهندسی دریا جزو لیست مشاغل موردنیاز به‌منظور مهاجرت کاری به کانادا می‌باشد؟

بله، طبق آخرین لیست منتشرشده از مشاغل موردنیاز کانادا،  مهندسی دریا در حوزه‌های مختلف یکی از مشاغل مهم به شمار می‌رود که به دلیل کمبود نیروی کار متخصص و رونق تجارت آبی این کشور دارای موقعیت کاری فراوان است، لذا درخواست کاری مهندسان مجرب دریایی در سازمان مهاجرتی کانادا به‌احتمال‌زیاد موردقبول واقع می‌شود.

برای ورود به حرفه مهندسی دریا چه تحصیلاتی لازم است؟

متقاضیان این حرفه با تحصیل در دوره کارشناسی حوزه‌های مهندسی کشتی، کشتی‌سازی و دریانوردی می‌توانند وارد این شغل شوند که می‌توانند آن را تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ادامه دهند؛ هم‌چنین مهاجرت کاری مهندس دریا فرصتی استثنایی برای فارغ‌التحصیلان این رشته به شمار می‌رود.

ساعت و محل کار مهندس دریا چگونه است؟

با توجه به شرایط خاص شغلی، مهندس دریا ساعت کاری مشخصی ندارد. محل کار این افراد نیز در شرکت‌ها و سازمان‌های کشتیرانی، صنایع نفت و گاز یا روی کشتی می‌باشد که مهارت خاص خود را می‌طلبد.

آینده شغلی مهندس دریا در ایران چگونه است؟

به دلیل شرایط حال حاضر جهان، ایران برخلاف سایر کشورهای خارجی دارای فرصت‌های محدود کاری در زمینه مهندسی دریا است که علت اصلی آن تحریم‌های بین‌المللی است؛ بنابراین مهاجرت کاری مهندس دریا از ایران فرصت ایده آلی می‌باشد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.