مهاجرت کاری طراح صحنه

در ادامه قصد داریم به بررسی شرایط مهاجرت کاری طراح صحنه خواهیم پرداخت. اما با گذشت زمان و ورود افراد تحصیل‌کرده و با ایده‌های نو به این رشته، تحول عظیمی در صنعت طراحی اعم از: صحنه و سینما، مد و لباس، دیزاین خانه‌های مسکونی، مراکز اداری و تجاری، سالن‌ها و… اتفاق افتاد.

طراحی صحنه

هنر طراحی صحنه توانایی فضاسازی نمای داستان و فیلم به بهترین نحو برای مخاطب است.طراح صحنه مسئولیت نظارت، ساخت و اجرای دکور و همچنین تهیه لباس بر اساس فضای فیلم و نمایش و صحنه را بر عهده دارد. مهاجرت کاری طراح صحنه به دلیل نبود نیروی متخصص در این زمینه، در بیشتر کشورها مورد استقبال قرار گرفته است.

از اصلی‌ترین عوامل جذب مخاطب در فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، کنسرت‌ها و تئاترها طراحی صحنه است. با توجه به اینکه هر نوع فیلم و نمایشی مخاطب خاص خود را می‌طلبد، نیاز به مهارت طراح صحنه در سبک‌های مختلف نمایشی برای طراحی فضا و همچنین لباس را می‌توان به‌وضوح احساس کرد.

طراح صحنه می‌بایست ابتدا فیلم‌نامه یا نمایشنامه را کامل مطالعه نماید، نظرات کارگردان اثر را بپرسد و سپس با ارائه طرح‌های اولیه‌ای که بر روی کاغذ می‌کشد، با کارگردان به توافق برسد و تائیدیه را از وی بگیرد و در نهایت طراحی فضا و لباس را بر اساس نظر کارگردان انجام دهد. مشکلات مالی، محدودیت‌های ساخت و اجرا، تغییرات عقاید، فشارهای زمانی و… همگی بر عملکرد طراح صحنه تأثیر مستقیم خواهند گذاشت.

شرح شغلی طراح صحنه

طراح صحنه در طول زمان فیلم‌برداری به‌طور مداوم حرکات دوربین، سفارش‌ها و توصیه‌های کارگردان، فیلم‌بردار، تهیه‌کننده، حسابدار فیلم و سایر عوامل پشت صحنه را بررسی می‌کند. معمولاً در بسیاری از فیلم‌ها و نمایش‌ها، طراح صحنه مسئولیت طراحی و تهیه لباس بازیگران را هم بر عهده داشته و از او تحت عنوان طراح صحنه و لباس یاد می‌شود؛ البته این امر بیشتر در داخل کشور ایران رایج است.

در پروژه‌های کوچک، در طراحی لباس‌ها طراح صحنه با کمک و مشورت با کارگردان و گریمور مناسب‌ترین مدل‌ها و طرح‌ها را برای لباس‌های بازیگران را انتخاب و تهیه می‌کند. ولی در پروژه‌های نسبتاً بزرگ، یک گروه شامل سازنده دکور صحنه، دستیار و مسئول لباس زیر نظر طراح صحنه مشغول به فعالیت می‌شوند.

داشتن مهارت‌های خوب و موردقبول در طراحی صحنه، خلاقیت بالا، ایده‌پردازی، سازمان‌دهی خوب فضا و تیم طراحی صحنه، توانایی تحمل فشار کاری و انجام سر وقت کارها از توانایی‌هایی هستند که یک طراح صحنه باید داشته باشد.

ساعات کاری

شغل طراحی صحنه ساعت کاری مشخص و تعیین‌شده‌ای ندارد. بنا به پروژه‌ای که به عنوان طراح صحنه و لباس در آن مشغول به کار هستید، ساعت‌های کاری می‌تواند گاهی بسیار فشرده و زیاد و در برخی مواقع متعادل باشد.

طراحی‌های اولیه طراحی صحنه و هماهنگی‌های لازم برای تهیه تجهیزات و لوازم موردنیاز را معمولاً در دفتر کاری انجام می‌دهند و در محل اجرای پروژه به پیاده‌سازی آن‌ها می‌پردازند. البته افراد مختلف بسته به پروژه‌ای که در آن مشغول هستند و همچنین کارفرمای کار، ممکن است شرایط متفاوتی برای انجام کار داشته باشند.

مهاجرت کاری طراح صحنه

سرمایه‌گذاری در این بخش و فراهم شدن امکانات، دید مخاطبان به این رشته را تغییر داد؛ به‌طوری‌که شاهد اختصاص دادن دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف برای بهبود، پیشرفت و جذب نوابغ و آموزش افراد علاقه‌مند به طراحی در گرایش‌های مختلف بودیم.

بازار رقابت در طراحی صحنه بسیار داغ بوده و امروزه جشنواره‌ها و دروس گروهی متعددی در ایران و کشورهای صاحب سبک مانند ایتالیا، آلمان، آمریکا، انگلیس، استرالیا، نروژ و… در حال برگزاری می‌باشد. شرکت‌های زیادی هم در این زمینه تأسیس شده‌اند. سازوکار ایجادشده برای کاربرد بیشتر از فضای محیط و هارمونی مناسب با مکان موردنظر را طراحی داخلی می‌گویند که علاقه‌مندان بی‌شماری در این رشته تحصیل، مشغول به کار و فعالیت هستند.

حرفه طراحی از آن دست مشاغلی هست که در جوامع امروزی هم در داخل و هم در خارج از کشور فرصت‌های شغلی خوبی را پیش روی شما قرار می‌دهد. طبق آخرین آمار ارائه‌شده در کشورهایی چون نروژ، ترکیه، هند و… نبود طراح زبده و متخصص به شدت احساس می‌شود؛ در همین راستا اقدام به جذب طراحان صحنه از دیگر کشورها کرده‌اند. همین امر باعث افزایش میزان مهاجرت کاری طراح صحنه به این کشورها شده است.

اخذ اقامت پس از تحصیل در رشته طراحی صحنه

همان‌طور که می‌دانید ویزای تحصیلی به‌تنهایی اقامت دائم یک کشور خارجی را تضمین نمی‌کند. به عبارتی لازمه مهاجرت کاری طراح صحنه به کشورهای اروپا یا کانادا با هدف رقم زدن آینده‌ای بهتر، تنها با دریافت جاب آفر معتبر از کارفرمای خارجی یا شرکت در برنامه اسکیل ورکر و کسب امتیازات لازم امکان‌پذیر است.

مهم‌ترین مزیت تحصیل در رشته طراحی صحنه در مؤسسات آموزشی برتر اروپا و کانادا، آمادگی بهتر برای شغل در آینده خواهد بود؛ به‌علاوه تحصیل در این کشورها، شانس افراد را برای دریافت جاب آفر نسبت به دیگر اتباع خارجی بالاتر خواهد برد.

در کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان و آلمان پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه، به افراد فرصت داده می‌شود تا با یافتن جاب آفر مشغول به کار شوند. به‌این‌ترتیب افراد می‌توانند با تغییر ویزای تحصیلی خود به کاری پس از گذشت مدت‌زمان مشخصی موفق به اخذ اقامت دائم کشور شوند. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در خصوص دریافت جاب آفر معتبر و اخذ ویزای کاری، کافی است

وظایف طراح صحنه

اگر قصد مهاجرت کاری طراح صحنه را دارید، می‌بایست از وظایفی که بر عهده این موقعیت شغلی است، آگاهی داشته باشید. برخی از اصلی‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • مطالعه کامل فیلمنامه یا نمایشنامه
  • مشورت با مدیر تولید برنامه، کارگردان، گریمور در صورت نیاز
  • ارائه طرح اولیه به کارگردان جهت بررسی
  • توافق بر روی طرح نهایی طراحی صحنه پس از مشورت های لازم با کارگردان
  • ارائه ایده‌های اولیه برای طراحی صحنه مطابق با هدف تولید فیلم یا نمایش با توجه به بودجه
  • ارائه راهنمایی‌ها و پیشنهادات لازم به سایر عوامل پشت صحنه برای پیاده سازی طرح موردنظر طراحی صحنه
  • اجاره و یا خرید لوازم و تجهیزات موردنیاز
  • نظارت و کنترل صحنه در حین فیلمبرداری یا اجرا

دانش و مهارت مورد نیاز شغل طراح صحنه

داشتن دانش و مهارت مورد نیاز در این رشته تاثیر بسیاری در مهاجرت کاری طراح صحنه دارد. برخی از این دانش‌ها و مهارت‌ها به شرح زیر هستند:

  • داشتن حس هنری و علاقه به طراحی صحنه
  • خلاقیت و قدرت تخیل خوب
  • مهارت بالا در طراحی
  • مهارت‌های ارتباطی مناسب با سایر افراد
  • داشتن مهارت رهبری گروه طراحی صحنه و لباس
  • توانایی سازماندهی
  • توجه به جزئیات و داشتن دقت بالا
  • توانایی تحمل فشارکار
  • وقت‌شناس بودن و توانایی انجام به موقع پروژه
  • داشتن اطلاعات و دانش به‌روز در حوزه طراحی صحنه و لباس
  • انعطاف‌پذیری جهت انجام تغییرات
  • آشنایی با فرآیند تولید فیلم و تئاتر

میزان درآمد طراح صحنه

میزان درآمد مشخص و ثابت و مشخصی را نمی‌توان برای طراح صحنه در نظر گرفت؛ زیرا با توجه به شرایط کاری، امکانات، نحوه انجام کار و همچنین ایده پردازی‌های وی و مقدار بودجه‌ای که به این امر اختصاص داده می‌شود و همچنین نظر کارگردان کار، این مقدار متغیر خواهد بود.

داشتن تخصص و سلیقه در این کار در کنار مهارت و سابقه کاری، می‌تواند دستمزد و درآمد خوبی را برای طراح صحنه به ارمغان آورد. میزان درآمد که یکی از فاکتورهای مهم در مهاجرت کاری طراح صحنه است، در برخی از کشورها به صورت زیر است:

  • میزان متوسط درآمد سالیانه در آمریکا در سال ۲۰۲۰، ۶۱.۰۰۰ دلار می‌باشد.
  • میزان متوسط درآمد سالیانه در کشور انگلیس در سال ۲۰۲۰، ۶۵.۰۰۰ دلار می‌باشد.
  • میزان متوسط درآمد سالانه در استرالیا در سال ۲۰۲۰، ۵۲.۰۰۰ دلار می‌باشد.
  • میزان متوسط درآمد سالیانه در کشور کانادا در سال ۲۰۲۰، ۶۰.۰۰۰ دلار می‌باشد.

سؤالات متداول

هزینه طراحی و اجرا یک پروژه طراحی داخلی یا نما چقدر است؟

هزینه اجرا و طراحی در قرارداد مشخص می شود. هزینه طراحی در جلسه قرارداد بصورت تعامل اعلام میگردد ولی هزینه های اجرایی کاملا متناسب با شرایط طرح، نوع طراحی و میزان کار می‌باشد.

تعریف طراحی داخلی چیست؟

در اصل طراحی داخلی یا همان طراحی دکوراسیون داخلی، هنر چیدمان داخل فضای ساختمان است و به نوعی علم ارتقا درون یک محیط است؛ طراحی داخلی برای طراحی رستوران‌ها، کافه‌ها، سالن‌های تئاتر، سینما و… استفاده می‌شود.

با تحصیل در رشته طراحی دکوراسیون داخلی چه مهارت‌هایی کسب می‌کنیم؟

آشنایی با روحیات مشتریان و افزایش دقت کار، طراحی مطابق با نظر مخاطب مشتری که شامل زمان، هزینه، نحوه اجرا و همچنین مشاوره در تمامی بخش‌ها می‌شود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.