مهاجرت کاری خاک شناس

در این مطلب قصد داریم به بررسی شرایط مهاجرت کاری خاک شناس را مورد بررسی قرار دهیم.

خاک شناسی

خاک، ترکیب پیچیده‌ای دارد که در شاخه‌های مختلف از علوم، مورد بررسی قرار می‌گیرد. عمدتاً مهندسان کشاورزی و خاک شناسان جنبه‌های زیستی خاک را مورد بررسی قرار می‌دهند اما مثلاً مهندسان عمران بیشتر به مسائل فیزیکی خاک از جمله درجه سختی آن می پردازند.

خاک‌ها سیستم‌های اکولوژیکی فعالی هستند که تأمین کننده آب، مواد غذائی و هوای لازم برای رشد گیاهان را بر عهده دارند؛ از سوی دیگر رشد انبوه میکروارگانیسم‌ها که در چرخه ماده‌های حیاتی دخالت دارند، به‌وسیله خاک تأمین می‌شود.

خاک ترکیبی پیچیده از ماده‌های بیوژئو شیمیائی محسوب می‌شود. متخصصین خاک شناسی سعی می‌کنند تا حد امکان شرایطی را فراهم کنند تا گیاهان در آن امکان رشد و نمو یابند. از این طریق نه تنها امنیت غذائی ملت‌ها را تأمین کنند بلکه جلوی سیلاب‌ها و طوفان‌ها نیز گرفته شده و از بروز خسارات ناشی از بلایای طبیعی که به استفاده بی‌رویه انسان‌ها از طبیعت بر می‌گردد جلوگیری گردد.

فارغ التحصیلان گرایش‌های مهندسی کشاورزی به‌ویژه مهندسی کشاورزی گرایش این رشته می‌توانند از طریق مهاجرت کاری خاک شناس در کشوری خارجی مشغول به کار شوند.

وظایف خاک شناس

میزان مواد غذایی موجود در خاک‌ها توسط خاک شناسان بررسی می‌شود و بهترین راه افزایش میزان مواد مورد نیاز و کاهش آثار سوء موادی که میزان آن از حد طبیعی بیشتر است را بیان می‌کنند.

در صورتی‌که خاک از لحاظ مواد غذایی متعدد دچار کمبود باشد، راه حل‌های ترکیبی (مانند کود فسفات آمونیوم) ارائه می‌دهند. خاک‌شناسان می‌توانند با شیوه‌های غیرعادی، مثلاً با اضافه نمودن گچ به خاک سدیمی و شستشوی مداوم آن، ساختار شیمیایی و با شخم مناسب و اضافه نمودن کودهای گیاهی به خاک، ساختار فیزیکی آن را بهبود بخشند.

یک خاک شناس باید بتواند گیاهان و جاندارانی را که می‌توانند باعث بهبود کیفیت خاک از نظر شیمیایی یا فیزیکی شوند را بر اساس نوع خاک پیشنهاد می‌کنند.

مثلاً برای خاک‌هایی که دارای کمبود نیتروژن هستند شبدر یا یونجه پیشنهاد می‌کنند و برای خاک‌هایی که به شدت فشرده شده‌اند ولی ساختار شیمیایی مناسبی دارند کرم خاکی پیشنهاد می‌کنند.

حفاظت خاک و بررسی وضعیت فرسایش خاک در حوزه فعالیت‌های خاک شناس است. جالب است بدانید در برنامه‌های عمرانی مانند احداث سد، درد راستای شروع فعالیت‌های احداث، کار متخصصین حفاظت خاک و آبخیزداری شروع می‌شود.

در این مرحله این دانشمندان سعی بر این دارند که فرسایش خاک یعنی کنده شدن بیش از حد و حرکت خاک را که فراتر از روند طبیعی آن صورت می‌گیرد را کند یا متوقف کنند و خاک را تثبیت نمایند.

شرایط محیط کار خاک شناس

فارغ التحصیلان گرایش‌های مهندسی کشاورزی به‌ویژه مهندسی کشاورزی گرایش خاک شناسی می‌توانند وارد این شغل شوند. محل کار این متخصصین می‌تواند آزامایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و آموزشی، گلخانه‌ها و … باشد.

خیلی از مواقع مهندس کشاورزی برای بررسی خاک یک منطقه، به آنجا سفر می‌کند و در محل مورد نظر اقدام به تحقیق، بررسی و نمونه برداری می‌کند.  یک متخصص خاک شناسی بیشتر وقت خود را در یک کارخانه تولید کود، آزمایشگاه‌های خاک شناسی مشغول آزمایش نمونه‌های مختلف خاک و اعلام نظر در خصوص ویژگی‌های آن فعالیت می‌کند.

آینده شغلی و بازار کار خاک شناس

تمامی فارغ التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی می‌توانند در سازمان‌ها، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت‌های حوزه کشاورزی و منابع طبیعی همچون شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور، شهرداری‌ها، و دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های مرتبط مشغول به کار شوند.

بعد از پروسه استخدام در یک سازمان دولتی و با کسب تجربه بیشتر به سمت‌های مدیریتی و نظارتی در بخش‌های مختلف می‌توانید ارتقا پیدا کنید. علاوه بر این در مراکز آموزشی مانند هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش کشاورزی، مراکز پژوهشی می‌توانند مشغول به کار شوند.

از جمله مراکز پژوهشی می‌توان به موسسه تحقیقات خاک و آب و کشور و بخش‌های وابسته به آن در مراکز استان‌ها، سایر ادارات دولتی و نیمه‌دولتی (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کل کشور و ادارات منابع طبیعی استان‌ها، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز استان‌ها و شهرستان‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست و اداره‌های کل آن در استان‌ها و…) بخش غیردولتی شامل آزمایشگاه‌های خصوصی آزمودن خاک و شرکت‌های تولید و توزیع کود شیمیایی و گیاهی و …اشاره کرد که از مهم‌ترین حوزه‌های استخدام و یافتن شغل برای یک خاک شناس می‌باشد.

مهاجرت کاری خاک شناس

مهاجرت کاری خاک شناس که با هدف ساخت آینده‌ای بهتر، دستیابی به موقعیت شغلی با شرایط بالاتر، حقوق و درآمد مطلوب و… انجام می‌شود، نیازمند دارا بودن شرایط خاصی نیست.

برای مهاجرت کاری خاکشناس تنها کافیست فرد دو الی سه سال سابقه کاری مرتبط با خاک شناسی داشته باشد، مدرک دانشگاهی یا مدارک فنی و حرفه‌ای در کنار مهارت و تخصص لازم در این رشته و با توجه به نیاز کارفرما نمره آیلتس مورد نظر را اخذ نماید.

اخذ اقامت پس از تحصیل در رشته خاک‌شناسی

ویزای تحصیلی صرفاً به‌تنهایی اقامت دائم یک کشور خارجی را به همراه نخواهد داشت. اگرچه تحصیل در دانشگاه‌های برجسته کشورهای درجه‌یک اروپا و کانادا، آینده روشنی را برای افراد رقم می‌زند و احتمال یافتن موقعیت شغلی مناسب با درآمد بالا را افزایش می‌دهد.

در بسیاری از کشورهای اروپایی و کانادا، به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها ویزای اقامت موقت ارائه می‌شود؛ به‌این‌ترتیب افراد این فرصت را خواهند داشت تا با دریافت جاب آفر ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند؛ برای مثال دانشجویان در کانادا با دریافت ویزای موقت تا ۱۸ ماه فرصت دارند تا شغل مدنظر خود را پیدا کنند.

مهاجرت کاری خاک‌شناس با روش جاب آفر بر اساس مدرک تحصیلی معتبر، سابقه شغلی مرتبط و مدرک زبان صورت می‌گیرد؛ جاب آفر یا پیشنهاد شغلی از سوی کارفرمای خارجی، روش تضمینی و مؤثری است که نسبت به روش‌ها دیگر زودتر شما را به هدف خواهد رساند.

میزان درآمد خاک شناس

به طور کل میزان درآمد مهندس کشاورزی عوامل بسیاری را در بر میگیرد که در کشور عزیزمان ایران بستگی به نوع کار و سازمانی که در آن کار می‌کند دارد و محل فعالیت، شهر موردنظر و دیگر عوامل مختلف به شدت تأثیرگذار است.

با توجه به عدم تطابق ظرفیت بازار کشور در این حوزه با میزان فارغ التحصیلان شاخه‌های مختلف در این رشته، درآمد قابل توجهی در انتظار آن دسته از متخصصین و مهندسانی که در پی استخدام می‌باشند وجود ندارد.

به جهت دیگر بعضی از مهندسان کشاورزی که اقدام به کارآفرینی در روستاها و یا شهرستان های خود نموده‌اند، بعد از گذشت چندین سال توانسته‌اند درآمد مورد انتظار و قابل قبولی برای خود و بسیاری دیگر از همشهریان و اطرافیان خود ایجاد کرده اند و به تولید علمی و بهینه محصولات کشاورزی بپردازند.

درآمد مهندس کشاورزی در کشورهای مختلف

در مهاجرت کاری خاک شناس، میزان درآمد یکی از موارد بسیار مهم است. میزان درآمد سالانه بستگی به میزان تخصص، مهارت، سابقه کاری و… دارد.

  • در کشور آمریکا متوسط درآمد سالیانه در این شغل ۹۵.۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ می‌باشد.
  • در استرالیا متوسط درآمد سالانه مهندسان خاک شناسی ۹۸.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می‌باشد.
  • در انگلستان متوسط درآمد سالانه در این شغل برای افراد تازه‌کار بین ۴۱.۰۰۰ تا ۴۵.۰۰۰ دلار، مهندسان با تجربه بین ۵۲.۰۰۰ تا ۶۷.۰۰۰ دلار و برای مهندسان حرفه‌ای تا ۹۲.۰۰۰ دلار می‌باشد.

سوالات متداول

بازار کار خاک شناس چگونه است؟

با توجه به نیاز بسیاری که به این متخصصین در مشاغل متعدد وجود دارد، می‌توانند در حوزه‌های متفاوتی چون تدریس در خصوص خاکشناسی، ساخت و ساز (بررسی و شناخت وضعیت خاک)، متخصص خاک شناسی در زمینه پرورش گیاهان، پژوهش در آزمایشگاه‌ها و… مشغول به کار شوند.

متوسط حقوق یک کارشناس خاک در ایران به چه صورت است؟

مهندس کشاورزی که در سمت مسئول کنترل کیفیت کار می‌کند، در اواخر سال ۱۳۹۸، حداقل درآمد ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان و حداکثر درآمد برای این افراد، ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان با متوسط درآمد ماهیانه ۶.۰۰۰.۰۰۰ تومان را داشته‌اند.

شرایط مهاجرت کاری خاک شناس چگونه است؟

از اصلی ترین شرایط مهاجرت کاری خاک شناس می‌توان به داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار، سابقه بیمه، مدارک دانشگاهی یا مدارک فنی و حرفه‌ای مرتبط و همین‌طور داشتن دانش زبان اشاره کرد.

چه کشورهایی برای مهاجرت کاری خاک شناس مناسب هستند؟

به دلیل نیاز هرروزه بشر به غذا، در تمامی کشورهای جهان موقعیت شغلی برای مهاجرت کاری خاک شناس وجود دارد. با این حال برخی کشورها شرایط بهتری را برای این افراد در نظر می‌گیرند. کانادا را می‌توان بهترین کشور برای مهاجرت این متخصصان معرفی کرد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.