مهاجرت کاری برق کار

در این مقاله قصد داریم به بررسی مهاجرت کاری برق کار بپردازیم.

برق کار

آشنایی کامل و رعایت اصول ایمنی، دقت به جزئیات و همچنین داشتن نظم، از ویژگی‌های اصلی یک برق کار است. آگاهی و تسلط به دستورالعمل‌های کاری و مسائل ایمنی در کار از موارد بسیار مهم هستند. یک برق کار باید در حسن کار از لباس مخصوص و کفش مناسب استفاده کند. داشتن قدرت بدنی بالا و عدم ترس از ارتفاع از سایر موارد مهم برای ورود به این زمینه است.

برای ورود به این رشته افراد می‌توانند از طریق شاخه کار و دانش در دوران دبیرستان دیپلم برق‌کاری گرفته و به دانشگاه بروند و یا اینکه در دوره‌های عمومی و فنی که سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌کنند، شرکت نمایند. پس از اخذ مدرک و گذراندن آموزش‌های ابتدایی فرد باید مدتی را به‌عنوان کارآموز نزد یک استاد ماهر این کار بگذراند تا مهارت، تجربه و تخصص لازم را به دست آورد.

مهاجرت کاری برق کار

اگر از آن دست افرادی هستید که علاقه‌مند به کار در حوزه الکترونیک و برق بوده و به‌طورکلی توانایی انجام کارهای فنی را دارید، برق‌کاری می‌تواند یکی از مشاغلی باشد که به‌خوبی از عهده آن بر خواهید آمد. معمولاً شرایط مطلوبی برای مهاجرت کاری برق کار و سایر امور فنی و خدماتی به کشورهای اروپایی و کانادا وجود دارد.

یک برق کار با گذراندن دوره‌های عمومی و تخصصی و آموزش دیدن مهارت‌های لازم، می‌تواند کارهای سیم‌کشی و برق منازل مسکونی، مراکز صنعتی، اداره‌جات، کارخانه‌ها و… را انجام دهد. یک سری اصول و شرح وظایفی برای این شغل وجود دارد که درواقع فرد با داشتن آن‌ها می‌تواند به یک برق کار تبدیل شود. برق کاران عموماً در دو حیطه عمومی و تخصصی فعالیت می‌کنند.

برق کار عمومی سیم‌کشی و کارهای برقی ساختمان‌های مسکونی و ادارات را انجام می‌دهد؛ ولی برق‌کار متخصص کار سیم‌کشی الکتریکی و برق‌کاری ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات مرتبط با آن‌ها و کارخانه‌ها را انجام می‌دهند.

در برق کاری هم مانند بسیاری از مشاغل فنی، داشتن سابقه|

شرح وظایف برق کار

افرادی که وارد این رشته می‌شوند، چه بخواهند در داخل ایران کار کنند؛ چه از طریق مهاجرت کاری برق کار به کشورهای خارجی مهاجرت کنند و قصد اشتغال به کار در آن کشورها را داشته باشند، شرح وظایف مشخصی دارند.

متخصصان این رشته می‌توانند در بخش‌های مختلفی چون برق‌کشی منازل مسکونی و کارهای برقی پروژه‌های مهندسی فعالیت نمایند. برق کار همچنین مسئولیت کارهای چون نصب، بازرسی، تست و آزمایش تجهیزات، اطمینان از درستی عملکرد سیستم‌های برقی و… را بر عهده دارد.

شرح وظایف اصلی برقکار در ادامه آمده است:

  • یافتن مشکل و عیب‌یابی در سیستم‌های برقی
  • برق‌کاری، نصب و سیم‌کشی تجهیزات حفاظتی
  • طراحی و نصب کردن سیستم‌های روشنایی و برقی
  • طراحی، نصب و برق‌کاری سیستم اطفا حریق
  • نصب، سیم‌کشی و برق‌کاری دوربین مداربسته
  • نصب، سیم‌کشی و برق‌کاری سیستم دزدگیر
  • محافظت از سیستم‌های الکتریکی، اطمینان از ایمنی و درستی کارکرد آن‌ها

شرح وظایف برق کار صنعتی

برق کار صنعتی شرح وظایفی کمی متفاوت‌تر از برق کار عمومی دارد. این وظایف به شرح زیر می‌باشند.

  • نصب، سیم‌کشی و برق‌کاری تابلوهای توزیع برق
  • برق‌کاری و سیم‌کشی مدارهای الکتریکی
  • تعمیر و راه‌اندازی موتورهای الکتریکی
  • سیم‌کشی و برق‌کاری دستگاه‌های حفاظتی
  • آشنایی و تسلط بر تجهیزان و اصول ایمنی و حفاظتی

دانش و مهارت موردنیاز

مهارت‌ها و دانشی که یک برق کار باید داشته باشد، در بالا بردن کیفیت کار وی و همچنین یافتن موقعیت شغلی و مهاجرت کاری برق کار تأثیر بسیاری دارد. برخی از این مهارت‌ها به شرح زیر هستند:

  • داشتن مهارت‌های علمی خوب
  • داشتن مهارت‌های ارتباطی مناسب
  • توانان بدنی متناسب
  • توانایی کار با تمرکز و دقت بالا با رعایت ایمنی
  • توانایی کار در وضعیت‌های آب و هوایی مختلف، فضاهای محدود و ارتفاع زیاد
  • توانایی کار در محیط‌های تیمی
  • آگاهی از دستورالعمل‌ها و اصول ایمنی کار
  • توانایی کار بر اساس نقشه‌های فنی، نمودارهای سیم‌کش و طرح‌های ساختمانی

ساعات کاری

معمولاً اگر برق کار در جایی استخدام شود، ساعت کاری وی به‌صورت تمام‌وقت خواهد بود. در برخی موارد نیز ممکن است نیاز باشد پروژه به‌صورت شبانه‌روزی تحت نظارت باشد، بنابراین فرد موظف است با هماهنگی تیم مربوطه، به‌صورت شیفتی سرکار برود.

در مهاجرت کاری برق کار ممکن است کارفرمای خصوصی برای وی شرایط خاصی را در نظر بگیرد و با هماهنگی وی ساعات کاری را مشخص نماید. درصورتی‌که برق کار مغازه شخصی داشته باشد، ساعات کاری وی کمی منعطف‌تر بوده و دست خود فرد است. محل کار برق کار، بسته به نوع پروژه و کاری که انجام می‌دهد، ممکن است در فضاهای باز یا فضای بسته‌ای مانند داخل ساختمان و کارخانه‌ها باشد.

تحصیلات لازم برای برق کار

برای ورود به این رشته نیازی نیست که حتماً تحصیلات دانشگاهی داشته باشید. می‌توانید به‌صورت تجربی و نزد یک استاد ماهر این رشته دوره‌دیده و اصول کار را یاد بگیرید.

اگر از دوران دبیرستان بخواهید وارد این رشته شوید، می‌توانید در شاخه فنی و حرفه‌ای وارد رشته الکترونیک، برق یا الکتروتکنیک شوید. در شاخه کار و دانش نیز می‌توانید وارد رشته‌های برق صنعتی، تابلوسازی برق صنعتی، تعمیر ماشین‌آلات الکتریکی و یا برق ساختمان شوید. ادامه تحصیل این رشته در دانشگاه نیز تا مقاطع فوق‌دیپلم یا لیسانس به‌صورت ناپیوسته امکان‌پذیر است.

مهاجرت کاری برق کار به کانادا

با توجه به رونق ساخت‌وسازها، تأسیسات و موارد مشابه در کانادا، نیاز به مهندسان و برق کاران در این کشور احساس می‌شود؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده حدود ۳۰.۰۰۰ شغل در این حوزه برای متخصصان ایجاد گردد. با توجه به جمعیت کم نیروی کار در کانادا، این امر برای اتباع خارجی متخصص جویای شغل فرصت بسیار خوبی است.

برق کار ساختمان با کد ۷۲۴۱ در دسته‌بندی NOC یا مشاغل موردنیاز کانادا قرار دارد؛ به این معنا که افراد متخصص در این حوزه شغلی می‌توانند با دریافت جاب آفر معتبر به کشور کانادا مهاجرت کنند. میانگین حقوق این افراد در کانادا به ازای یک ساعت برابر با ۳۲ دلار است که میزان سابقه و محل کار بر آن‌ها تأثیرگذار خواهد بود. برق کار ساختمان در ایالت‌های نیوبرانزویک، نوااسکوشیا، بریتیش کلمبیا، انتاریو، یوکان و پرنس ادوارد دارای موقعیت‌های شغلی فراوان و ایده آلی است.

ارائه مدرک فنی معتبر، سابقه شغلی مرتبط حداقل سه سال و البته مهارت در زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی لازمه مهاجرت کاری برق کار به کانادا و البته موفقیت در این مسیر سرنوشت‌ساز خواهد بود.

میزان درآمد برق کار در سایر کشورها

با توجه به نیاز همیشگی به صنعت برق در مصارف خانگی، اداری، تجاری و صنعتی، می‌توان به این نتیجه رسید که برای برق‌کاران بازار کار خوبی وجود دارد و آینده شغلی مناسبی پیش روی آن‌ها می‌باشد. البته مسلم است هرچه برق کار متخصص‌تر و باتجربه‌تر باشد، کار باکیفیت‌تری انجام دهد و برخورد مناسبی با مشتریان و همکاران داشته باشد، فرصت‌های شغلی بهتری برای او وجود خواهد داشت.

  • متوسط درآمد سالانه برق کار در آمریکا در سال ۲۰۲۰ در حدود ۵۵.۰۰۰ دلار خواهد بود.
  • متوسط درآمد سالانه برق کار در سال ۲۰۲۰ در کشور استرالیا حدود ۵۸.۰۰۰ دلار است.
  • میزان درآمد متوسط سالانه در انگلیس برای این شغل، برای افراد تازه‌کار حدود ۳۰.۰۰۰ دلار و برای افراد متخصص و باتجربه تا حدود ۵۰.۰۰۰ دلار می‌باشد.

سؤالات متداول

میزان درآمد برق کار به چه صورت است؟

یک برق کار عمومی یا متخصص هرچقدر در کار خود مهارت و تجربه بالاتری داشته باشد، میزان درآمد وی بالاتر خواهد بود. چه برای خود کار کند و چه برای دیگری، برق‌کاری شغلی است که درآمد نسبتاً خوبی دارد.

وضعیت استخدام برق کار در کشورهای خارجی به چه صورت است؟

با رشد جمعیت در کشورهای خارجی، نیاز به مشاغل فنی و خدماتی همچون برق کار افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود میزان استخدام برای این شغل در پنج سال آینده در کشورهای اروپایی با رشد ۲۰ درصدی روبرو شود.

مهاجرت کاری برق کار به چه صورت است؟

برق‌کارانی که دارای مدرک فنی و حرفه‌ای مرتبط با رشته و حداقل سه سال سابقه کاری در زمینه تخصص خود را داشته باشند، می‌توانند  از طریق یافتن کارفرمای خارجی، موفق به دریافت موقعیت شغلی (جاب آفر) شوند و به کشور موردنظر مهارت کنند.

برق کار در چه مراکزی می‌تواند مشغول به کار شود؟

یک برق کار می‌تواند با توجه به مهارت و تخصصی که دارد، در مراکز صنعتی، اماکن اداری، تجاری، مسکونی و کارخانه‌ها مشغول به کار شوند. هرچه در کار خود متخصص‌تر و باتجربه‌تر باشند، امکان ورود به پروژه‌های بزرگ بیشتر خواهد بود. همچنین می‌توانند به‌صورت مستقل کارکرده و برای خود کسب‌وکاری راه بیاندارند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.