مهاجرت و پناهندگی اجتماعی

متقاضی مهاجرت و پناهندگی اجتماعی فردی است که فرم درخواست رسمی را برای گرفتن حق اقامت در کشور دیگری پر کند و این حق یا موقعیت قانونی را مادامی‌که درخواست‌نامه پناهندگی‌اش تحت بررسی است و به پایان نرسیده حفظ می‌کند.

مقامات مربوط به بخش مهاجرت کشور پناهندگی تعیین می‌کنند که پناهندگی فرد متقاضی موردپذیرش قرار می‌گیرد و به‌طور رسمی موقعیت پناهندگی کسب می‌کند یا اینکه پناهندگی او رد می‌شود.

درخواست مهاجرت و پناهندگی اجتماعی

درخواست پناهندگی در کشورهای اروپایی از زمان جنگ جهانی دوم تا به امروز بسیار بالا بوده است. شرایط پناهندگی در کشورهای پیشرفته، به‌مرور سخت‌تر از گذشته شده است.

در سال‌های اخیر پناهندگان آواره نما رو به‌سوی اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا، انگلستان و… آورده‌اند و به امید گرفتن پناهندگی، کیس های تقلبی را به‌عنوان افرادی بی‌پناه و درمانده در این کشورها ارائه می‌دهند تا پذیرفته شوند.

عواملی از قبیل جنگ، مشکلات سیاسی و اقتصادی، ناامنی‌های اجتماعی و تغییرات اقلیمی همه از جمله مسائلی هستند که باعث شده است تا مردم از کشورهای گوناگون بخصوص از سمت آسیا و آفریقا به‌سوی کشورهای اروپایی روانه شوند.

خطرات مهاجرت و پناهندگی اجتماعی

پناهندگی یکی از نامطلوب‌ترین روش‌های مهاجرت است. مهاجرت و پناهندگی اجتماعی خطرها و ریسک‌های زیادی دارد؛ زیرا در این روش افراد جان و مال خود را دست افرادی می‌سپارند که فقط پول برای آن‌ها مهم است و هیچ دولت و قانونی از آن‌ها حمایت نمی‌کند.

بررسی انواع پناهندگی

پناهندگی بر اساس نژاد

در این نوع پناهندگی، شخصی که در یک کشور بر اساس نژادش مورد آزار و تبعیض قرار می‌گیرد، می‌تواند در کشور دیگر، درخواست مهاجرت و پناهندگی اجتماعی داده و پناهنده شود.
در این مورد به‌عنوان‌مثال می‌توان به رژیم نژادپرست آپارتاید آفریقای جنوبی اشاره کرد که افراد با نژاد‌های گوناگون، به کشور‌های دیگر پناهنده می‌شدند.

پناهندگی بر اساس مذهب

در پناهندگی بر اساس مذهب، شخصی که دارای مذهب خاصی است که در کشور محل اقامت وی، قابل‌قبول نیست، می‌تواند به کشوری دیگر پناهنده شود. چند نمونه بارز برای این موضوع، بهاییان در ایران و مسلمانان روهینگیا در میانمار می‌باشند.

همچنین ممکن است فردی در کشوری زندگی کند که با تغییر دین خود، بر اساس قانون اساسی موجود در کشورش، تغییر دین کاری خلاف انجام محسوب گردد و قانون توانایی اعمال مجازات در بیشترین اندازه حتی تا حد اعدام را دارد.

پناهندگی بر اساس عضویت در یک گروه اجتماعی خاص

بر اساس این نوع پناهندگی، اگر فردی که در یک گروه اجتماعی خاص فعالیت دارد، در صورت علنی شدن این فعالیت‌ها ممکن باشد برای وی شرایطی خطرساز ایجاد شود، می‌تواند به کشور دیگری پناهنده ‌شود.

در این مورد می‌توان به دگرباش‌ها جنسی در ایران اشاره کرد که می‌توانند به کشورهای دیگر درخواست مهاجرت و پناهندگی اجتماعی دهند. دگرباش‌ها به هم‌جنس‌گرایان، دو جنس گریان و ترنس ها (ترا جنس) گفته می‌شود.

از میان این سه دسته، افراد هم‌جنس‌گرا و دوجنس‌گرا، راحت‌تر از ترنس ها می‌توانند پناهندگی بگیرند و دلیلش هم این است که افراد ترنس، در ایران پذیرفته‌شده‌اند و حقوق آن‌ها به رسمیت شناخته می‌شود. اگر یک شخص ترا جنس بخواهد در کشوری پناهنده شود، به مدارک بیشتری که نشان‌دهنده تبعیض، آزار و اذیت باشد، برای ارائه نیاز دارد.

پناهندگی بر اساس عقاید سیاسی

شخصی که دارای عقاید سیاسی خاصی است که در این زمینه فعالیت گسترده داشته و لزوماً به خاطر این فعالیت‌ها و عقاید درخطر است می‌تواند از یک کشور دیگر، درخواست مهاجرت و پناهندگی اجتماعی کند. به‌عنوان‌مثال برخی وبلاگ نویسان سیاسی در ایران، با توجه به خطرات موجود، می‌توانند در یک کشور خارجی درخواست پناهندگی کنند.

پناهندگی به دلیل جنگ

افرادی که کشور آن‌ها درگیر جنگ است می‌توانند از یک کشور خارجی درخواست پناهندگی کنند. البته در این نوع از پناهندگی برخی کشورها قبول می‌کنند و برخی دیگر پناهنده نمی‌پذیرند. به دلیل وقوع جنگ‌های متعدد در سوریه، آن‌ها می‌توانند در کشور‌های اروپایی نظیر آلمان، سوئد و یا دیگر کشور‌ها درخواست پناهندگی کنند.

پناهنده اجتماعی

دریافت مهاجرت اجتماعی و پناهندگی برای افرادی است که صرفاً به جهت داشتن زندگی و شغل بهتر به یک کشور خارجی درخواست مهاجرت و پناهندگی اجتماعی می‌دهند. شخص باید مدارک و اسناد محکمی مبنی بر سخت بودن زندگی در کشور مبدأ ارائه کند تا بتواند، پناهندگی دریافت نماید.

درخواست پناهندگی در اداره مهاجرت

برای مهاجرت و پناهندگی اجتماعی باید به اداره مهاجرت مراجعه نموده و درخواست پناهندگی ارائه دهید. معلوم نیست که چقدر زمان طول می‌کشد تا زمان مصاحبه مشخص گردد؛ بنابراین باید مدت‌زمانی را منتظر بمانید.

ممکن است با ویزای توریستی، ویزای اقامت موقت و… به کشوری رفته باشید، در هنگام ارائه درخواست پناهندگی می‌بایست کلیه این مدارک شناسایی به‌علاوه سندهایی که مربوط به پناهندگی و علت ترک کشورتان هستند را همراه خود بیاورید.

این مدارک می‌توانند پاسپورت، شناسنامه و یا مدارک مربوط به سفر باشند. عکس‌ها ، گواهی دکتر، مدارک  قضائی یا پلیسی نیز در این دسته قرار دارند. درصورتی‌که مدارک به اداره مهاجرت ارائه ندهید با مدارکی با خود به همراه نداشته باشید، از شما عکس گرفته می‌شود و انگشت‌نگاری به عمل می‌آید. کودکان زیر ۱۴ سال از این امر معاف می‌باشند.

مجوز اقامت موقت پناهندگی

پس از درخواست پناهندگی به اداره مهاجرت کشور مقصد، برای مدت‌زمانی که فرایند رسیدگی به درخواست پناهندگی شما ادامه دارد، مجوز اقامت دریافت خواهید کرد. این مجوز یک مدرک شناسایی است که می‌بایست همیشه همراه خود داشته باشید و در هنگام کنترل توسط پلیس به وی ارائه کنید. مجوز اقامت به شما این حق را می‌دهد که تا زمان تصمیم‌گیری در مورد درخواست پناهندگی بتوانید در کشور موردنظر زندگی و در شرایطی خاص کارکنید.

با دریافت مجوز اقامت پناهندگی کشور مقصد، این بدین معنا نیست که شما برای همیشه می‌توانید در آن کشور بمانید. مجوز مربوطه دریافتی به‌منزله کارت شناسایی شما برای مدتی است که فرایند رسیدگی به درخواست پناهندگی شما ادامه دارد.

مهاجرت اجتماعی و پناهندگی در آلمان

مهاجران زیادی درزمینهٔ های کاری و زندگی در آلمان به دلیل پیشرفت‌های زیاد درزمینهٔ صنعت و تکنولوژی جذب‌شده‌اند. یک مقصد عمده برای پناه‌جویان سیاسی و بخصوص برای ایرانیان کشور آلمان است.

در ماده ۱۶ قانون اساسی تصویب‌شده در سال ۱۹۴۹ میلادی برای این کشور در مورد پناهندگان سیاسی آمده است که افراد مورد پیگرد سیاسی از حق پناهندگی بهره‌مند می‌شوند.

بررسی سوابق آماری پناهندگی در آلمان

در سال‌های دور پناهندگان آلمان کسانی بودند که از کشورهای اروپای شرقی به آلمان می‌آمدند. در فواصل سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۸ میلادی یعنی حدود ۱۶ سال تعداد نفراتی که برای پناهندگی وارد آلمان شده بودند به بیش از ۷۰۰۰۰ نفر رسید.

در فاصله سال ۲۰۱۵ میلادی تا فوریه ۲۰۱۷ میلادی متقاضیان پناهندگی در آلمان بیش از یک‌میلیون نفر بوده است و همچنین درخواست‌های پناهندگی در سال‌های اخیر به نحوی بی‌سابقه‌ افزایش‌یافته است. بر اساس گزارش‌ها تا آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی تعداد درخواست مهاجرت و پناهندگی اجتماعی ایرانیان به آلمان بالغ‌بر ۱۲۶۰۰۰ مورد گزارش‌شده است.

رد درخواست پناهندگی

درصورتی‌که پس از بررسی وضعیت، افراد متقاضی دارای برخی شرایط باشند، با درخواست مهاجرت و پناهندگی اجتماعی آن‌ها موافقت نمی‌گردد:

  • داشتن سابقه کیفری یا نقض حقوق بشر
  • مدارکی از شما دال بر رد شدن درخواست قبلی پناهندگی
  • مشخص شدن اینکه پناهنده کشور دیگری هستید.
  • احساس خطر از طرف شما برای امنیت و فرهنگ کشور
  • توقف در کشورهای پناهنده‌پذیر در راه رسیدن به این کشور
Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.