مهاجرت ونزوئلایی‌ها رکورد زده است

بیش از ۵.۹ میلیون تن از ونزوئلا از ۲۰۱۵ این کشور را ترک کرده‌اند و علت آن هم بحران‌ها و سختی‌ها در حوزه سیاست، اقتصاد و اجتماع بوده است. این مساله به یکی از بزرگترین بحران‌های بی خانمانی و جابجایی در تاریخ منطقه بدل شده است.

ادواردو اشتاین،‌ نماینده ویژه کمیسیونر عالی آوارگان سازمان ملل و سازمان بین‌المللی مهاجرت گفت:‌ در تاریخ ما در آمریکای لاتین هرگز با چنین بی خانمانی و جابجایی مردم یک کشور که یکی از ثروتمندترین کشورها در منطقه است و جنگی به خود ندیده،‌ مواجه نبوده‌ایم. چنین ناکامی در بزرگترین و ثروتمندترین کشورها در منطقه بر مابقی منطقه نیز اثر می‌گذارد. آمریکای لاتین هرگز مثل سابق نخواهد بود.

وی مدعی شد که خسته شدن اهداکنندگان مالی تهدیدی علیه تامین منابع مالی است و افزود: پاندمی بر کشورهای توسعه یافته که اهداکنندگان قدیمی بوده‌اند، به شدت اثر گذاشته است.

وی ابراز امیدواری کرد که کنفرانس به میزبانی کانادا در روزهای گذشته بتواند توجه کشورهای دیگر را به منطقه آمریکای لاتین بار دیگر جلب کند.

کشورها و آژانس‌ها در این کنفرانس که در کانادا برگزار شد متعهد به پرداخت ۱.۵ میلیارد دلار تامین مالی برای واکنش به این بحران شدند که شامل ۹۵۴ میلیون دلار نقد و ۶۰۰ میلیون دلار وام است. دست کم ۳۰ کشور متعهد به پرداخت شده‌اند.

دنی بهار، یکی از محققان در موسسه بروکینگز واشنگتن دی.سی گفت: در کمک به مهاجران ونزوئلایی در مقایسه با سایر کشورها چون سوریه یک شکاف بزرگ وجود دارد. اکثریت کشورهای میزبان بحران آوارگان ونزوئلایی در منطقه و کشورهای در حال توسعه هستند.

صلیب سرخ گفته که به ۲۶۴ میلیون دلار برای کمک به ونزوئلایی‌ها و ۱۷ کشور دیگر در سه سال آتی نیاز دارد. همچنین بسته شدن مرزها در نتیجه کرونا نیز مهاجرت را متوقف کرده است. تا پایان ۲۰۲۰، ۳.۹ میلیون ونزوئلایی در خارج از این کشور و بدون داشتن موقعیت رسمی مهاجرتی بی خانمان و آواره بودند.

یکی از مقام‌ها در فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر گفت، بحران در ونزوئلا مساله جدیدی نیست اما وقتی که جمعیتی زیاد از این کشور خارج شدند، هنوز به آن توجه می‌شد اما امروز بیشتر در این باره سکوت وجود دارد.

بر اساس اعلام آژانس آوارگان سازمان ملل، اکثریت آوارگان در آمریکای لاتین و کارائیب هستند. کلمبیا بیش از هر کشور منطقه میزبان ونزوئلایی‌ها – ۱.۷۳ میلیون نفر- است.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.