مهاجرت به فنلاند و بررسی راه های آن

فنلاند یکی از زیباترین و پیشرفته ترین کشورهای دنیاست . روش های مهاجرت به فنلاند از قبیل تولد در فنلاند، ازدواج در فنلاند، پناهندگی در فنلاند، کار در فنلاند، تحصیل در فنلاند و سرمایه گذاری در فنلاند می باشند که در این مقاله به تفصیل به کردام می پردازیم. کشور فنلاند با توجه به اینکه از لحاظ جمعیت تراکم پایینی دارد به دنبال جذب مهاجرین تحصیل کرده و متخصص می باشد. بنابراین فنلاند مقصد مناسبی جهت مهاجرت می باشد.

فنلاند یکی از کشورهای منطقه اسکاندیناوی و واقع در شمال اروپا می باشد. این کشور با مساحتی بالغ بر ۳۳۸۱۴۵ کیلومتر مربع به عنوان هشتمین کشور وسیع در اروپا شناخته می شود. جمعیت این کشور در سال ۲۰۱۸ حدود ۵٫۵ میلیون نفر بوده است. کشور زیبای فنلاند به دلیل تعداد دریاچه های زیادی که دارد، به کشور هزار دریاچه معروف است. زبان رسمی در فنلاند، زبان فنلاندی و زبان سوئدی است. فنلاند با کشورهای سوئد، نروژ و روسیه مرز مشترک دارد. پایتخت این کشور شهر پر جمعیت هلسینکی می باشد. فنلاند در سال های گذشته در رتبه بندی جهانی شاخص های کیفیت زندگی، جزو کشورهای پیشرو بوده است. خدمات درمانی و پوشش بیمه عالی، امنیت بسیار بالای شهرهای فنلاند، نرخ بیکاری پایین و سطح بالای رفاه اجتماعی در این مورد تاثیر گذار بوده اند. تمامی این شاخص ها، دلیل بر محبوبیت فنلاند بین مهاجرین هستند. همواره فنلاند یکی از مقصدهای محبوب جهت مهاجرت بوده است.

یکی از روش های مهاجرت به فنلاند مهاجرت کاری به فنلاند می باشد. همان گونه که گفته شد فنلاند تراکم جمعیت پایینی دارد و همواره به دنبال جذب نیروی کار متخصص بوده است. ولی این کشور همانند آلمان و یا اتریش، به متقاضیان ویزای جستجوی کار نمی دهد. ویزاهای کاری در فنلاند به دو شکل می باشند: نوع اول مربوط به اشخاصی است که در فنلاند تحصیل کرده اند. در این روش، اقامت شخص فارغ التحصیل بین ۶ الی ۱۲ ماه تمدید می شود تا بتواند در خاک فنلاند کاریابی انجام دهد. نوع دوم ویزاهای کاری در فنلاند مربوط به اشخاصی می شود که دارا  یک دعوت نامه کاری از کشور فنلاند باشند که از طریق این پیشنهاد کاری شخص می تواند جهت دریافت ویزا و اقامت در فنلاند اقدام کند.

یکی از معمول ترین و پر کاربرد ترین روش های مهاجرت به فنلاند، تحصیل در فنلاند می باشد. فنلاند همانند سایر کشورهای حوزه اسکاندیناوی، از نظام آموزشی فوق العاده پیشرفته ای برخوردار است. تحصیل در این کشور به زبان های فنلاندی، سوئدی و انگلیسی قابل انجام است. در جدول زیر اطلاعاتی مربوط به مقاطع مختلف تحصیلی و شرایط آن ها بیان شده است:

مقطع تحصیلی طول دوره مدرک زبان مورد نیازجهت تحصیل به زبان انگلیسی هزینه تحصیل سالیانه به زبان انگلیسی
کارشناسی ۳ الی ۴ سال آیلتس ۶ ۸۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰ یورو
کارسناسی ارشد ۱ الی ۲ سال آیلتس ۶٫۵ ۱۰۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰
دکتری ۳ الی ۵ سال آیلتس ۷ و بالاتر ـــ

در دوره کارشناسی در دانشگاه های فنلاند، امکان تحصیل بدون داشتن مدرک آیلتس نیز وجود دارد و تنها کافیست در آزمون های اولیه این دانشگاه ها شرکت کرد.  لازم به ذکر است که تحصیل در فنلاند به صورت مستقیم منجر به کسب اقامت دائم فنلاند نمی شود، لذا اشخاصی که به دنبال مهاجرت به فنلاند از طریق تحصیل هستند باید بعد از فارغ التحصیلی موفق به یافتن شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود شوند. این اشتغال در خاک فنلاند می تواند منجر به اقامت دائم در این کشور شود. علاوه بر دانشگاه ها، مدارس فنلاند نیز آمادگی پذیرش دانش آموزان بین المللی را دارا هستند. در این مدارس دانش آموزان جهت وارد شدن به بازار کار و یا محیط علمی و دانشگاهی آموزش می بینند.

دانشجویان بین المللی در صورتی که به زبان فنلاندی آشنا باشند می توانند از تحصیل رایگان در فنلاند استفاده بکنند. همچنین دانشگاه های مختلف در مقاطع مختلف، بسته به شرایط دانشجویان امکان استفاده آن ها از بورسیه های تحصیلی را نیز فراهم کرده اند. هر دانشگاه به صورت جداگانه سالیانه بورسیه های خاصی را به دانشجویان بین المللی ارائه می کند. علاوه بر آن بورسیه های دولتی مانند بورسیه (cimo) و بورسیه (Edufi) در فنلاند از دانشجویان حمایت می کنند.

یکی از راه های مهاجرت به فنلاند، سرمایه گذاری در فنلاند می باشد. فنلاند به دلیل ریسک بسیار پایین مصادره اموال از بهترین مقاصد جهت جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل شده است. در نمودار زیر نرخ ریسک مصادره اموال در فنلاند نشان داده شده است. همان گونه که مشاهده می کنید، در سالهای گذشته این نرخ روی عدد یک که پایین ترین نرخ ریسک مصاده اموال می باشد ثابت مانده است.

فرصت های سرمایه گذاری متنوعی می توان در کشور فنلاند یافت، اما باید به این نکته توجه داشت که همه انواع سرمایه گذاری ها در فنلاند موجب کسب اقامت این کشور نمی شود. در صورتی که هدف شما از سرمایه گذاری در این کشور، کسب اقامت نیست می توانید در بخش املاک یا بورس فنلاند سرمایه گذاری کنید. چرا که خرید ملک و خرید سهام در فنلاند موجب کسب اقامت نمی شود.

اما برای مهاجرت به فنلاند از طریق سرمایه گذاری باید در این کشور یک شرکت ثبت کنید. نکته مهم این است که شما باید برای شرکت خود یک طرح تجاری ارائه دهید که توسط دولت این کشور بررسی می شود. در صورتی که طرح تجاری شما برای فنلاند سود آور شناخته شود، می توانید اقامت این کشور را کسب کنید.

یکی از راه های دست یابی به تابعیت فنلاند، مهاجرت به فنلاند از طریق تولد می باشد. کشورهای مختلف جهت اعطای تابعیت به متولدین در خاک خود از قانون خاک و قانون خون استفاده می کنند. در کشور فنلاند در این مورد از قانون خون استفاده می شود. به این معنی که اشخاص در صورت داشتن شرایط زیر می توانند از کسب اقامت از طریق تولد استفاده بکنند:

 

مادر کودک شهروند فنلاندی باشد
پدر کودک شهروند فنلاندی باشند

البته در این مورد پدر و مادر کودک باید به صورت رسمی ازدواج کرده باشند

پدر فنلاندی کودک از دنیا رفته باشد

با این شرط که قبل از تولد فرزند با مادر وی ازدواج کرده باشد

مهاجرت به فنلاند از طریق ازدواج

یکی از روش های موجود به منظور مهاجرت به فنلاند ازدواج می باشد. شخصی که با یک تبعه فنلاندی ازدواج می کند، در صورت داشتن شرایط مورد نیاز می تواند به اقامت فنلاند برسد. در قانون فنلاند زوجین به اشخاصی گفته می شود که به مدت دو سال با هم در یک خانه زندگی کرده اند. این زوجین می توانند از یک جنس نیز باشند. دولت فنلاند ازدواج همجنس گرایان را قبول می کند. در قدم اول جهت مهاجرت به فنلاند از طریق ازدواج باید ثابت شود که این ازدواج صوری نمی باشد. سپس تبعه فنلاندی باید نشان دهد که در فنلاند شاغل می باشد و تمکن مالی خوبی جهت گذران زندگی یک زوج را دارد. این مقاله توسط کارشناسان موسسه حقوقی ملک پور(MIE اتریش) تکمیل و نگارش شده است و هر گونه برداشت و استفاده از اطلاعات آن بدون ذکر منبع از نظر شرعی و قانونی جایز نمی باشد.

جهت مهاجرت به فنلاند از این طریق باید شرایط زیر احراز شوند:

 

یکی از زوجین شهروند فنلاند باشد
ازدواج به صورت رسمی ثبت شده باشد
شهروند فنلاندی در فنلاند زندگی بکند و یا قصد زندگی کردن در فنلاند را داشته باشد
باید هر دو شخص مجرد باشند
ارائه مدارک هویتی مانند پاسپورت و کارت ملی
تکمیل فرم های مربوطه

یکی از شش روش مهاجرت به هرکشوری و از جمله فنلاند، مهاجرت از طریق پناهندگی می باشد. فنلاند یکی از کشورهای عضو در کنوانسیون ژنو می باشد. بر اساس این کنوانسیون، کشورهای عضو موظف هستند به اشخاصی که دارای شرایط هستند پناهندگی بدهند و از آنها به دلیل وجود خطرات احتمالی حمایت کنند. پناهنده به شخصی گفته می شود که به دلیل نژاد، قومیت، دین، مذهب و عضویت در گروه های سیاسی و اجتماعی، بیم آن می رود از طرف کشور و دولت مبدا مورد آزار و اذیت قرار بگیرد. البته در سال ههای گذشته خیلی از افراد با دلایل ساختگی به دنبال مهاجرت به فنلاند از راه پناهندگی بوده اند. این امر بیشتر به دلیل عدم آگاهی و آشنایی افراد به راه هاهی دیگر مهاجرتی صورت می پذیرد. پناهندگی همواره با خطرهای زیادی همراه بوده است. همچنین شرایط زندگی پناهندگان در کمپ ها و اردوگاه های پناهندگان چندان مناسب نمی باشد.

در کشور فنلاند اشخاص در سفارت های خارج از خاک فنلاند نمی توانند درخواست پناهندگی بدهند. همچنین در زمان بررسی درخواست شخص، او نباید از فنلاند خارج شود که در این صورت مقامات فنلاند می توانند درخواست او را لغو کنند. در بدو ورود، افراد باید به اداره پلیس رفته و درخواست پناهندگی خود را توسط فرم های مربوطه ارائه دهند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.