مهاجرت به اروپا و اخذ اقامت اروپا

در این صفحه هر آنچه باید درباره مهاجرت و اقامت اروپا بدانید را ذکر کرده ایم.

اروپا از نظر اندازه دومین قاره کوچک و از نظر جمعیت سومین قاره بزرگ است. این قاره از ۵۵ کشور که پنج کشور آن توسط جامعه اروپا به رسمیت شناخته‌نشده‌اند، تشکیل‌شده است. این قاره عمدتاً در نیمکره شرقی و به‌طور کامل در نیمکره شمالی واقع‌شده است. با وجود متقاضیان بسیاری که برای اقامت اروپا وجود دارد، حدود ۱۱ درصد از جمعیت جهان در این قاره زندگی می‌کنند. بااین‌حال بزرگ‌ترین جمعیت را کشور آلمان دارا است که بیش از ۸۱ میلیون نفر جمعیت دارد.

اکثر زبان‌های رایج در اروپا زبان‌های رومانشی (مانند فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی)، زبان‌های آلمانی (ازجمله آلمانی، انگلیسی) و زبان‌های اسلاوی (ازجمله روسی، بلغاری، لهستانی) است. اکثر مردم اروپایی مسیحی (۷۶٪) هستند و تعداد کمتری مسلمانان (۶٪) و یهودی و دیگر دین‌ها نیز در آن وجود دارد. حدود ۱۸ درصد از همه اروپایی‌ها هیچ مذهبی ندارند.

اتحادیه اروپا نمادی از وحدت سیاسی و اقتصادی است. هدف از تشکیل این اتحاد تعیین قوانین مشترک در جهت بهبود شرایط بازرگانی، تضمین آزادی و رفاه شهروندان، سازماندهی خدمات، کالاها و همچنین سرمایه در بازار داخلی افزایش سطح رفاهی مردم اروپاست. این قاره دارای کشورهای متعدد صنعتی است؛ بزرگ‌ترین مناطق صنعتی در مرکز اروپا، انگلستان، ایتالیا، اوکراین و قسمت اروپایی روسیه یافت می‌شود. کشاورزی، جنگلداری (در شمال اروپا) و ماهیگیری (در امتداد ساحل اقیانوس اطلس) نیز نمود خوبی دارند. اروپا دارای انواع زیادی از مواد معدنی است.

زغال‌سنگ، سنگ‌آهن و نمک فراوان دارد. نفت و گاز در اروپا و در دریای شمال یافت می‌شود. زغال‌سنگ برای تولید مقدار قابل‌توجهی از برق اروپا استفاده می‌شود؛ در نروژ و سوئد و در آلپ نیروگاه‌های برق‌آبی، درصد زیادی از قدرت را تأمین می‌کنند اما بیش از ۲۵ درصد از برق اروپا از قدرت هسته‌ای تولید می‌شود.

در سفر به کشورهای اروپایی و همچنین در مدت زمان انجام فرآیند اخذ اقامت اروپا با طیف گسترده‌ای از فرهنگ‌ها مواجه خواهید شد؛ بنابراین در این زمینه حق انتخاب دارید و می‌توانید کشوری را برای مهاجرت انتخاب کنید که فرهنگ آن به فرهنگ کشور شما نزدیک است (انگلیس بسیار شبیه به آمریکا است) یا چیزی متفاوت و منحصربه‌فرد را انتخاب کنید.

تاریخ و معماری اروپا یکی از چیزهایی است که بسیاری از مردم برای مهاجرت مدنظر قرار می‌دهند. اگر شما از زندگی درجایی با تاریخ کهن و مکان‌های باستانی و کلیسا لذت می‌برید، اروپا می‌تواند همه این‌ها را به شما ارائه دهد. این مسئله باعث می‌شود زندگی در اروپا بسیار آموزشی باشد و مزایا و معایب مهاجرت به اروپا به‌صورت کلی، خوب جلوه کند.

هزینه‌های سفر و اقامت اروپا بسیار زیاد است. به‌عنوان‌مثال، انجام یک سفر جاده‌ای در انگلستان یا فرانسه برای شما بسیار بیشتر از انجام سفر جاده‌ای در ایالات‌متحده هزینه دارد.

هزینه زندگی در اروپا به‌طورکلی بسیار بالاتر از ایالات‌متحده است. مطمئناً استثنائات بسیاری ازجمله لهستان و بلغارستان وجود دارند، اما اگر می‌خواهید در اروپای غربی زندگی کنید، باید انتظار داشته باشید که برای نیازهای اساسی همچون لباس، غذا، املاک و مستغلات بیشتر هزینه کنید. مالیات بین کشورهای اروپایی متفاوت است، اما به‌عنوان یک قاعده کلی، کشورهای اروپایی از ساکنان خود به‌شدت مالیات می‌گیرند و راه‌های متعددی برای انجام آن پیدا می‌کنند.

در این مقاله ضمن ارائه راهنمایی‌های لازم در خصوص شرایط اخذ اقامت اروپا به صورت دائم بررسی خواهیم کرد که با مهاجرت به اروپا چه چیزی به دست می‌آورید. اروپا ازنظر کیفیت زندگی، زیبایی و رفاه یکی از بهترین قاره‌های جهان هست. از طرفی دیگر اگر به‌صورت اجمالی بخواهیم بررسی کنیم اروپا یکی از بهترین مناطق زندگی در دنیاست.

با ارائه دلایل متعددی می‌توان به کیفیت زندگی مطلوب، آب‌وهوای مناسب، طبیعت زیبا، سطح بالای سیستم آموزشی، بهره‌مندی از امکانات ارائه‌شده از طرف دولت، تکنولوژیک بودن کشورهای این قاره و وجود شرکت‌های صنعتی بسیار بزرگ اشاره کرد.

تمامی موارد ذکرشده شامل آرامش، امنیت روانی، اقتصادی و فرهنگی در کشورهای اروپایی است. همین مسئله باعث شده است افراد بسیاری که در کشورهای در سراسر جهان زندگی می‌کنند را به فکر مهاجرت به اروپا و اخذ اقامت دائم اروپا اندازد.

اصطلاحات کلیدی مهاجرت و اقامت اروپا

می‌توان گفت ۹۰% از افرادی که می‌گویند هر موسسه مهاجرتی یک‌چیز می‌گوید و باعث گمراه شدن افراد می‌شود، اطلاعات صحیحی در مورد اصطلاحات مهاجرتی نداشته و مطالب زیر را نخوانده‌اند. اگر قصد مهاجرت به اروپا و اخذ اقامت اروپا را دارید، این نکات حیاتی را از دست ندهید.

۱- ویزا، اقامت و تابعیت چیست و فرق آن‌ها در چیست؟

ویزا

ویزا یا روادید نوعی گواهی‌نامه است که به دارنده آن اجازه عبور از و یا ورود به یک کشور را می‌دهد. ویزاها دارای هدف سفر، محدودیت رفت‌وآمد، مدت‌زمان مشخص برای اقامت در کشور مقصد و تعداد دفعات مشخص برای ورود به کشور مقصد است هستند. این مجوز به‌صورت برچسب یا مهر داخل ویزا متقاضی ثبت می‌گردد. در صورتی‌که اطلاعی از نحوه اخذ ویزا ندارید، اطلاعات خوبی در مورد اینکه برای گرفتن ویزا چه مدارکی لازم است؟ و یا برای چه کشورهایی ویزا لازم نیست؟ را می‌توانید در این بخش کسب نمایید.

ویزای شینگن چیست؟

ویزای شنگن مجوز ورود به ۲۶ کشور ناحیه شینگن است که بنا بر مدارک ارائه‌شده از طرف سفارت برای متقاضی اخذ ویزا صادر می‌گردد. مدت اعتبار این نوع ویزا ۶ ماه بوده و فرد در این بازه زمانی مجاز به اقامت تا حداکثر ۹۰ روز می‌باشد. بسته به نوع ویزا، فرد اجازه دارد یک، دو و یا چند بار به کشورهای این ناحیه وارد شود. ویزای شن گن می‌تواند از نوع کاری، تحصیلی، سرمایه‌گذاری، ثبت شرکت، توریستی، ازدواج و… باشد.

نکته بسیار مهمی که در اخذ تمامی انواع ویزا می‌بایست در نظر داشته باشید، الزام حضور شخص متقاضی برای ثبت اطلاعات بیومتریک است و ویزایی تحت عنوان ویزا بدون اثر انگشت وجود ندارد.

اقامت

محل اقامت هر شخص، منطقه معینی از یک کشور است که رابطه‌ای حقوقی و مادی بین آن شخص و کشور به وجود می‌آورد. اگر شخصی قصد داشته باشد در کشور دیگری اقامت کند و از امکانات کشور مقصد بهره‌مند شود، ابتدا می‌بایست ویزا و اجازه ورود به آن کشور را از سفارتخانه مربوطه اخذ نماید. پس از دریافت ویزا می‌تواند نسبت به اخذ مجوز اقامت آن کشور اقدام نماید. اقامت دارای دو نوع موقت و دائم است.

اقامت موقت

اقامت موقت (Temporary resident) مجوزی است که برای یک فرد با تابعیت خارجی در کشوری دیگر جهت سکونت صادر می‌شود. این مجوز که دارای مدت‌زمانی محدود و مشخص است، ممکن است برای اهداف مختلفی چون تحصیل، تجارت، شرکت در همایش و… به فرد اعطا گردد. محدودیت زمانی بر اساس نوع ویزا و یا اجازه اقامت مشخص می‌شود و قوانین کشورهای مختلف در مورد اقامت موقت متفاوت می‌باشند.

اقامت دائم

پس‌ازاینکه چند سال به‌صورت موقت در کشوری اقامت داشته باشید، می‌توانید برای دریافت اقامت دائمی (Permanent Resident) درخواست دهید. داشتن اقامت دائم یک کشور مزایای متعددی چون حق کار، بهره‌مندی کامل از حقوق شهروندی، حق تحصیل رایگان، حق زندگی به مدت نامحدود در کشور مقصد و… برای فرد دارنده این اقامت دارد.

تابعیت

تابعیت به معنای عضویت یک فرد در جمعیت تشکیل‌دهنده دولت است. این عضویت باعث می‌شود رابطه‌ای سیاسی، اجتماعی، بین‌المللی و… میان فرد و دولت می‌شود و برای طرفین در قبال یکدیگر ایجاد تکلیف می‌کند.

تابعیت پس از ۳ الی ۵ سال بعد از اقامت دائم و ۸ الی ۱۰ سال پس از اقامت موقت به دست می‌آید. برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف تابعیت می‌توانید مقاله انواع تابعیت چیست؟ را مطالعه نمایید.

تابعیت اصلی

تابعیت اصلی، تابعیت مبدأ یا ذاتی تابعیتی است که در زمان تولد هر فرد به‌صورت خودکار و به‌حکم قانون به او تحمیل می‌شود. این نوع تابعیت که در سرتاسر دنیا قابل‌قبول است از دو طریق امکان‌پذیر است. از طریق تابعیت خونی و تابعیت خاکی.

تابعیت خونی

در تابعیت خونی، نوزاد به‌محض تولد تابعیت خود به‌واسطه تابعیت یکی از والدینش کسب می‌کند. این نوع تابعیت در بسیاری از کشورهای دنیا نظیر سوئیس، آلمان، مجارستان، اتریش و… موردقبول واقع‌شده است.

تابعیت خاکی یا ارضی

تابعیت ارضی نوعی از تابعیت است که فرد به سبب موقعیت جغرافیایی و کشور محل تولدش کسب می‌نماید. کشورهایی مانند ایرلند، آرژانتین، کانادا، آمریکای لاتین، ونزوئلا، برزیل و… این نوع تابعیت را پذیرفته‌اند.

تابعیت اکتسابی

نوع دیگری از تابعیت که جدا از تابعیت هنگام تولد، فرد در طول زندگی‌اش بااراده خود و یا به دلیل وجود شرایطی کسب کرده است، تابعیت اکتسابی است. اخذ این نوع تابعیت معمولاً برای افرادی که قصد مهاجرت دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. اخذ تابعیت اکتسابی در امر مهاجرت می‌تواند بهروش‌های تحصیلی، کاری و یا ازدواج به سبب اقامت طولانی‌مدت در یک کشور اشاره کند.

تابعیت مذهبی

تابعیت مذهبی به معنای تعلق افراد به مذهبی خاص است که به‌واسطه آن پس از ورود به کشوری می‌تواند تابعیت آنجا را اخذ نماید.

تابعیت مضاعف

داشتن تابعیت دو کشور توسط یک فرد به‌صورت هم‌زمان تابعیت دوگانه یا تابعیت مضاعف می‌گویند.

۲ – پاسپورت مشابهتی

مهاجرت از طریق پاسپورت شباهتی به‌گونه‌ای است که فرد با پاسپورت شخص دیگری که ازنظر ظاهری به وی شباهت بسیاری داشته و یا با ایجاد تغییرات جزئی به کمک گریم بتوان شباهت را بیشتر نمود، به‌عنوان شخص صاحب پاسپورت از گیت فرودگاه عبور نماید. معمولاً در این موارد پاسپورت‌ها دزدی هستند؛ مثلاً پاسپورت یک فرد هلندی که قیافه مشابه متقاضی ایرانی دارد.

۳ – خرید پاسپورت

درصورتی‌که قصد خروج از کشور از طریق پاسپورت مشابهتی را داشته باشید، خرید پاسپورت چاره کار است. این روش غیرقانونی بوده و ریسک بالایی را به دنبال خواهد داشت. همچنین در صورت اقدام از این طریق، تنها راهی که برای مهاجرت پیش رو خواهید داشت، پناهندگی خواهد بود.

۴ – کارت اقامت دائم

درصورتی‌که فرد پس از تمدید مجوز اقامت موقت خود، موفق به دریافت اجازه اقامت شود، از طرف دولت کشور مقصد کارتی به وی اعطا می‌شود که بر روی آن تراشه‌ای وجود دارد که شامل اثرانگشت و عکس دارنده کارت می‌باشد. ارائه این کارت در مراجعه به ادارات دولتی الزامی است. به مجوز و کارت اقامت اروپا به‌صورت دائمی Permanent Residency گفته می‌شود که به‌اختصار به آن PR می‌گویند.

از زمان ثبت درخواست برای اقامت دائم، تا زمان صدور کارت و ارسال به سفارت حدود چهار هفته ممکن است طول بکشد. در نظر داشته باشید این کارت شامل اطلاعات شخصی افراد است. همچنین صدور کارت اقامت دائم به معنای پذیرفتن متقاضی به‌عنوان یک شهروند آن کشور بوده و همانند سایر افراد اجازه اقامت نامحدود، اجازه کار، اجازه باز کردن حساب، اجازه تردد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و… به وی داده می‌شود.

۵ – پیکاپ ویزا یا پیکاپ پاسپورت

گاهی برای اخذ ویزای برخی از کشورها به دلیل تعطیلی سفارتخانه مدنظر نیازمند مراجعه به یک کشور واسطه هستید. این عمل را اصطلاحاً پیکاپ می‌گویند. درواقع پیکاپ پاسپورت تفاوتی با پیکاپ ویزا ندارد. متقاضی می‌تواند با انتخاب یک کارگزار قابل‌اعتماد و سپردن پاسپورت و مدارک موردنیاز خود به وی، مراجعه به کنسولگری مربوطه در کشور واسطه، اقدامات لازم جهت الصاق ویزا به پاسپورت شمارا انجام داده و پس از اتمام کار آن را در ایران به شما تحویل خواهد داد. به این فرایند ارسال پاسپورت، الصاق ویزا و بازگرداندن آن به شخص در اصطلاح پیکاپ پاسپورت گفته می‌شود.

۶ – مدرک زبان برای مهاجرت

داشتن مدرک زبان و تسلط بر زبان رایج کشور مقصد به‌عنوان عامل اصلی برقراری ارتباط در هنگام ورود به محیطی جدید، از اصلی‌ترین ملزومات مهاجرت است. نمره زبان موردنظر برای اخذ مدرک درروش‌های مختلف کاری، تحصیلی، ثبت شرکت و… با یکدیگر متفاوت هستند.

آیلتس یا تافل یا …؟

آزمون‌های زبان تافل و آیلتس از مهم‌ترین آزمون‌های بین‌المللی برای سنجش زبان هستند که تفاوتی میان آن‌ها وجود نداشته و بسته به هدفی که از مهاجرت دارید، می‌توانید مدرک خود را اخذ نمایید. معمولاً برای مهاجرت، اخذ مدرک آیلتس پیشنهاد می‌شود؛ ولی درصورتی‌که قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشید، ممکن است دانشگاه موردنظر اخذ مدرک آزمون تافل را در الزامات ارائه مدارک خود قرار دهد.

  • آیلتس آکادمیک ‌(IELTS ACADEMIC)

بسته به نوع هدفی که از مهاجرت دارید، می‌توانید انتخاب کنید که آزمون آیلتس خود را به صورت آکادمیک بخوانید یا جنرال؟ متقاضیانی که به‌قصد ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان مهاجرت می‌کنند، می‌بایست آیلتس آکادمیک ‌(IELTS Academic) بخوانند. متون ریدینگ و رایتینگ در آیلتس آکادمیک در حوزه موضوعات دانشگاهی و علمی است و نسبت به آیلتس جنرال مشکل است.

  • آیلتس جنرال یا عمومی ‌‌(IELTS GENERAL)

برای افرادی که باهدف تحصیل در مقاطع پایین‌تر از کارشناسی، کاری، ثبت شرکت و… به کشورهای خارجی قصد گرفتن مدرک آیلتس دارند، آیلتس جنرال یا عمومی (IELTS General) مناسب می‌باشد. متن ریدینگ و رایتینگ آیلتس جنرال نسبت به آکادمیک، کلی‌تر است. متون در مورد موضوعات اجتماعی بوده و برگرفته از روزنامه، تلویزیون، رادیو و اینترنت هستند.

۷ – کار سیاه

هنگامی‌که به کشوری دیگر مهاجرت می‌کنید تا زمانی که موفق به اخذ مجوز اقامت دائم خود نشده‌اید، برای کار کردن در کشور مقصد نیاز به مجوز کار دارید. درصورتی‌که اقامت تحصیلی، توریستی، درمانی و… داشته باشید و در مدت اقامت خود بدون مجوز و به‌صورت غیرقانونی درجایی مشغول به کار شوید، اصطلاحاً کار سیاه انجام می‌دهید که در این حالت دستمزدی بسیار پایین‌تر از کاری که انجام می‌دهید را دریافت خواهید کرد.

۸ – اعتبار ویزا

اعتبار ویزاها بسته به هدف سفر و ویزاهای قبلی که دریافت نموده‌اید، متفاوت خواهند بود. مدت‌زمان اعتبار ویزاها سه‌ماهه، شش‌ماهه، یک‌ساله، دوساله، سه‌ساله و پنج‌ساله هستند. تعداد دفعات ورود به کشور مقصد نیز بسته به نوع ویزای دریافت می‌کنند متفاوت است و می‌تواند یک‌بار ورود، دو بار ورود، چند بار ورود و نامحدود باشد.

۹ – فرق کنسولگری و سفارت

سفارتخانه از کنسولگری بزرگ‌تر و مهم‌تر است. سفارتخانه مأموریت دیپلماتیک دائمی دارد و در پایتخت کشورها جای می‌گیرد. به‌طور مثال سفارت ایران در لندن و سفارت انگلیس در تهران است. کنسولگری از سفارتخانه کوچک‌تر است و در بزرگ‌ترین شهر توریستی یا مهم‌ترین شهر یک کشور مستقر می‌شود؛ مثلاً کنسولگری ایران در هرات و کنسولگری افغانستان در مشهد واقع‌شده است. کنسولگری‌ها مسئول رسیدگی به مسائل کم‌اهمیت‌تر دیپلماتیک حل مسائل مهاجران، توریست‌ها و تبعیدشدگان، کمک به روابط تجاری طرفین و… است.

۱۰ – وکیل مهاجرت

وکیلی که برای انجام امور مهاجرت، وکالت پرونده شما را بر عهده می‌گیرد، به جدیدترین قوانین کشورها و سفارتخانه‌ها آشنایی دارند، ارتباط مستقیم با وکیل مهاجرت سایر کشورها، از تغییرات قوانین مربوط به مهاجرت اطلاع دارند و ارتباطات بین‌المللی، وکیل مهاجرت می‌گویند.

۱۱ – مجوز کار دانشجویی

دانشجویانی که به‌صورت تمام‌وقت در کشورهای اروپایی مشغول به تحصیل هستند، درصورتی‌که شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند به‌صورت نیمه‌وقت و حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. برای انجام کار دانشجویی، متقاضی می‌بایست از دانشگاه مجوز مربوطه را دریافت نماید.

این مجوز با ارائه مدارک موردنیاز به دانشگاه و داشتن شرایط لازم همچون داشتن نمرات بالا در حین تحصیل و اثبات عدم همخوانی شهریه دانشگاه و مخارج با درآمد دانشجو ، قابل اخذ است. کار در حین تحصیل علاوه بر کسب مهارت و کمک به خرج روزانه دانشجو، وی را با بازار کار آشنا کرده و برای پس از اتمام دوران تحصیل آماده می‌نماید. کار دانشجویی می‌تواند در داخل و یا خارج از دانشگاه انجام شود.

کار دانشجویی در دانشگاه (ON CAMPUS)

دانشجویان متقاضی کار درصورتی‌که در مؤسسات آموزشی، کالج یا دانشگاه دولتی یا خصوصی به‌صورت تمام‌وقت مشغول به تحصیل باشند، می‌توانند در دانشگاه محل تحصیل خود تا سقف ۲۰ ساعت کار دانشجویی انجام دهند.

کار دانشجویی در خارج از دانشگاه (OFF CAMPUS)

دانشجویان متقاضی کار خارج از دانشگاه می‌توانند پس از کسب مجوز کار دانشجویی از دانشگاه، با داشتن شماره تأمین اجتماعی (SIN Number) خود مشغول به کار شوند. دانشجویان حتی می‌توانند در ایام تابستان که دانشگاه‌ها تعطیل هستند، به‌صورت تمام‌وقت کار کنند.

شرایط لازم برای کار دانشجویی خارج از دانشگاه

دانشجوی متقاضی جهت کار در خارج از دانشگاه می‌بایست دارای شرایطی باشد که به شرح زیر است:

  • داشتن مجوز معتبر تحصیل در دانشگاه
  • اشتغال به تحصیل در یک دوره تمام‌وقت
  • اشتغال به تحصیل در یک دوره که بیشتر از شش ماه باشد و منجر به دریافت مدرک شود.

۱۲- شهروندی یا سیتیزن شیپ

شهروندی یا سیتیزن شیپ کشورهای اروپایی از روش‌های مختلفی قابل اخذ است. اقامت در کشورهای اروپایی مستلزم داشتن مجوز اقامتی است. در ابتدا افراد با داشتن مجوز اقامت موقت در اروپا حضور دارند. این مجوز برای پنج سال قابل تمدید است؛ پس‌ازآن متقاضی می‌تواند برای درخواست اقامت اروپا به‌صورت دائم اقدام نماید. فرد دارنده مجوز اقامت دائم، درواقع شهروند آن کشور محسوب شده و می‌تواند از حقوق و مزایای متعددی که برای سایر شهروندان در نظر گرفته می‌شود، بهره‌مند شود. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  • سفر بدون نیاز به ویزا به بیش از ۱۳۰ کشور در جهان
  • تحصیل رایگان
  • خدمات بهداشتی و بیمه
  • بهره‌مندی از امکانات رفاهی شهروندی
  • امنیت بالا
  • کیفیت مطلوب زندگی
  • موقعیت شغلی مطلوب با حقوق و مزایا

۱۳- اسپانسرشیپ

با چند سال زندگی در کشورهای اروپایی می‌توان اقامت دائم و شهروندی آن کشور را به دست آورد. آن دسته از افرادی که شهروند یک کشور هستند، ۳ الی ۵ سال پس از اخذ شهروندی، می‌توانند پاسپورت یا تابعیت کشور موردنظر را دریافت کنند. فرد مقیم یا تبعه یک کشور، با داشتن شرایطی خاص می‌تواند برای افراد نزدیک و اعضای خانواده به‌عنوان اسپانسر عمل کرده و برای آن‌ها اقامت بگیرد. در مهاجرت اسپانسرشیپ، فرد اسپانسر باید دارای شرایط زیر باشد:

  • دارنده اقامت دائم و یا تابعیت کشور مقصد
  • سن بالای ۱۸ سال
  • برگه تائید تمکن مالی برای اسپانسر شدن
  • نداشتن بدهی و تعهد انجام‌نشده به دولت
  • نداشتن درخواست کمک از دولت در پرونده

۱۴ – تست بیومتریک و اثرانگشت

یکی از مراحل اصلی اخذ هر نوع ویزا، انجام تست بیومتریک و اثرانگشت است. این مرحله می‌تواند شامل ثبت اثرانگشت، رنگ چشم، اسکن قرنیه و عنبیه چشم، گروه خونی، ثبت صدا و سایر موارد منحصربه‌فرد باشد. این کار به‌منظور جلوگیری از سو استفاده از اطلاعات اشخاص انجام می‌شود. کلیه اطلاعات بیومتریک افراد که طی پروسه اخذ ویزا ثبت و گردآوری می‌شوند، در سازمانی بین‌المللی واردشده و از تمامی مراکز اخذ ویزا چون سفارت‌ها در کشورهای مختلف، قابل‌دسترس است.

۱۵ – توصیه‌نامه تحصیلی

یکی از مدارک مهمی که متقاضی تحصیل در اروپا برای دریافت پذیرش دانشگاه مقصد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیاز دارد، توصیه‌نامه تحصیلی است. این نامه معمولاً توسط اساتید دانشگاهی و افرادی که با مدارج علمی بالا برای متقاضی ادامه تحصیل نوشته می‌شود. در این نامه به عملکرد، توانایی‌ها، ظرفیت‌های علمی و شرح آن‌ها پرداخته می‌شود.

۱۶ – مجوز کار (Work Permit)

کشورهای اروپایی به‌منظور پیشرفت هرچه بیشتر و کمک به رونق بازار کار، از نیروهای متخصص و ماهر دعوت به همکاری می‌کنند. این دعوت به همکاری از طریق انتشار موقعیت‌های شغلی بر روی سایت‌های کاریابی معتبر همچون سایت کاریابی گلسدور Glassdoor اروپا و یا وب‌سایت رسمی وزارت کار کشورهای اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

متقاضیان مهاجرت کاری به اروپا می‌توانند با ارسال رزومه کاری خود که شامل مهارت و تخصص‌های فردی، مدارک دانشگاهی و گواهی‌نامه‌ها و همچنین سابقه کاری مرتبط است، برای این جایگاه‌های شغلی، با کارفرمای خارجی مذاکره کنند. درصورتی‌که برای اخذ جایگاه شغلی به توافق رسیدند، کارفرما نامه تائیدیه برای متقاضی ارسال می‌نماید.

از طرفی دیگر در هنگام صدور ویزا می‌بایست هدف از اقامت در کشور مقصد مشخص باشد؛ زیرا هر نوع ویزا دارای محدودیت‌های مشخص و مجوزهای مخصوص به خود است. درصورتی‌که با انجام توافقات لازم با کارفرمای خارجی معتبر، یک پیشنهاد شغلی داشته باشید می‌توانید نسبت به دریافت مجوز کار در اروپا اقدام نمایید.

از اصلی‌ترین مدارکی که برای دریافت مجوز کار (Work Permit) نیاز است، نامه تائید کارفرمای خارجی بابت ارائه پیشنهاد شغلی و نامه ارزیابی بازار کار است که هردو از سمت کارفرما می‌بایست تهیه شوند. به‌واسطه دریافت مجوز کار، متقاضی تا زمانی که در موقعیت شغلی رسمی و معتبر مشغول به کار باشد، مجاز است در کشور مقصد اقامت داشته باشد.

۱۷ – بلوکارت چیست؟

بلوکارت درواقع نوعی ویزای کاری است که در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌جز دانمارک، ایرلند و انگلیس معتبر است و برای شهروندان کشورهایی غیر از اتحادیه اروپا صادر می‌شود. این مجوز کاری درنهایت منجر به اخذ مجوز اقامت برای متقاضی خواهد شد. بلو کارت از کارت سبز (Green Card) آمریکا الهام گرفته‌شده و رنگ آبی آن برگرفته از رنگ پرچم اتحادیه اروپا است. مدت اعتبار بلو کارت بسته به نوع کار، بین یک الی چهار سال معتبر و قابل تمدید است.

بلو کارت در اصل مهری است که در پاسپورت فرد درج می‌شود و برای اخذ آن، فرد می‌بایست یک پیشنهاد کاری تائید شده از طرف کارفرمای خارجی داشته باشد؛ همچنین داشتن دست‌کم مدرک کارشناسی و یا پنج سال سابقه کاری مرتبط با تخصص برای درخواست بلوکارت الزامی است.

بیشترین بلوکارت صادرشده در اروپا مربوط به کشورهای آلمان، فرانسه و لهستان هستند. شرط اولیه برای درخواست بلو کارت داشتن پیشنهاد شغلی معتبر است. دو سال ابتدای دریافت بلو کارت، فرد می‌بایست در همان جایگاه شغلی که بر مبنای آن درخواست داده است، مشغول به کار باشد ولی پس‌ازآن می‌تواند شغلش را تغییر دهد.

۱۸ – اقامت دائم پس از تحصیل

اقامتی که از طریق تحصیل برای متقاضی به دست می‌آید، فقط تا پایان دوران تحصیل اعتبار دارد. بنا بر قوانین مهاجرتی کشورها، پس از فارغ‌التحصیلی فرد موظف است به کشور خود بازگردد. درصورتی‌که متقاضی قصد اقامت اروپا را داشته باشد، باید نوع ویزای خود را تغییر دهد. از بهترین روش‌هایی که برای اقامت دائم پس از تحصیل در کشور موردنظر می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، عبارت‌اند از:

  • اقامت از طریق ازدواج با فردی که تبعه کشور موردنظر است.
  • اقامت از طریق ثبت شرکت، سرمایه‌گذاری و خرید ملک
  • اقامت در کشور موردنظر از طریق کار

در این روش متقاضی می‌تواند با داشتن یک پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمای خارجی، موفق شود ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نماید و با داشتن مجوز کار رسمی در کشور موردنظر خود اقامت گزیند. در این خصوص مقاله چگونه جاب آفر بگیریم می‌تواند کمک زیادی به متقاضیان کند.

دانشجویان با داشتن مجوز ۲۰ ساعت کار در حین تحصیل می‌توانند ضمن کسب سابقه کاری و آموزش ضمن کار مرتبط با رشته تحصیلی، مهارت‌های لازم را کسب نمایند. این مسئله تا حدود زیادی به آن‌ها کمک خواهد کرد که پس از فارغ‌التحصیلی تنها با گذراندن چندین جلسه کارآموزی، به‌راحتی بتوانند نزد کارفرمایان خارجی مشغول به کارشده و ویزای کاری بگیرند.

۱۹ – اخذ پاسپورت اروپا

به‌صورت کلی اخذ پاسپورت اروپا از دو روش امکان‌پذیر است. پرداخت مالی بلاعوض جهت اخذ و دریافت پاسپورت پس از ۸ الی ۱۰ سال. در ادامه به بررسی هریک از این دو روش خواهیم پرداخت.

پرداخت مالی بلاعوض

سریع‌ترین روشی که برای اخذ پاسپورت اروپایی ممکن است وجود داشته باشد، این روش است که شامل گذران زمان نمی‌شود و برای مدت محدود برای تکمیل بودجه و کمک به مسائل مالی راه‌اندازی می‌شود. متقاضی در این روش از طریق خرید اوراق قرضه و تحویل به دولت کشور مقصد و یا پرداخت پول به‌صورت مستقیم، پاسپورت آن کشور را خریداری کند. پاسپورت آندورا، پاسپورت اکوادور، پاسپورت سنت لوسیا و … از این روش قابل خریداری هستند. اوکراین و بلغارستان نیز در لیست این کشورها قرار دارند؛ البته مبلغ قابل پرداخت در کشورهای مختلف، متفاوت است.

دریافت پاسپورت بعد از ۸ الی ۱۰ سال

در این روش، متقاضی ابتدا می‌بایست از روش‌های مهاجرتی متداول، اقامت موقت کشور موردنظر را دریافت نماید. کارت‌های اقامتی موقت معمولاً اعتباری یک یا دوساله دارند. مجوز اقامت موقت تا ۵ سال می‌بایست تمدید شود؛ شرایط تمدید در کشورهای مختلف، ممکن است متفاوت باشد.

پس از گذشت ۵ سال از دریافت مجوز اقامت موقت، متقاضی می‌تواند برای اقامت دائم درخواست داده و آن را دریافت نماید. بسته به شرایط کشوری که در آن زندگی می‌کنید، ۳ الی ۵ سال پس از اخذ اقامت اروپا به‌صورت دائم، در صورت داشتن شرایط زیر، می‌توانید نسبت به دریافت پاسپورت کشور موردنظر اقدام کرده و آن را دریافت نمایید.

آشنایی کامل و تسلط بر زبان، تاریخ و تمدن کشور موردنظر و همچنین آشنایی با قوانین اجتماعی برخی از این شرایط هستند. این روش دریافت پاسپورت، به دلیل اینکه زمان‌بر است، هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به روش دیگر دارد. در صورت داشتن هرگونه سؤال و تمایل به گرفتن مشاوره رایگان درزمینهٔ اخذ اقامت اروپا و همچنین دریافت پاسپورت کشور مقصد، می‌توانید با شماره‌های ویزا نیو تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید.

تقسیم‌بندی ویزا ازنظر هدف سفر

ویزاها انواع مختلفی دارند که برای اهداف متفاوتی صادر می‌شود. مدت‌زمان اعتبار هر نوع ویزا، تعداد دفعاتی که توسط آن می‌توان وارد کشور مقصد شد و میزان محدودیت‌هایی که فرد دارنده ویزا دارد، متفاوت خواهد بود. انواع ویزاها به شرح زیر هستند:

ویزای توریستی

همان‌طور که از نام این نوع ویزا پیداست برای اهداف گردشگری و توریستی صادر می‌شود و دارای مدت‌زمان محدود و مشخص برای اقامت در کشور مقصد است.

ویزای ملاقات دوستان و اقوام

ویزای ملاقات دوستان و اقوام نیز مانند ویزای توریستی است؛ با این تفاوت که با داشتن دعوت‌نامه ارسالی از طرف اقوام دارای اقامت دائم کشور مقصد، شانس بیشتری برای تائید درخواست ویزا خواهید داشت.

ویزای درمان

این نوع ویزا برای اهداف درمانی صادر می‌شود تا فرد متقاضی توسط آن بتواند باهدف معالجه و درمان به کشور مقصد واردشده و تا پایان دوره درمان اقامت داشته باشد.

ویزای عبوری یا ترانزیت

مدت اعتبار ویزای عبوری یا ترانزیت بسیار کوتاه است. این ویزا برای عبور از یک کشور برای رسیدن به کشور ثالث صادر می‌گردد. دارنده این نوع ویزا نمی‌تواند از فرودگاه کشور واسط خارج شود و فقط مجاز به تردد در محوطه فرودگاه است.

ویزای کار و تعطیلات

این نوع ویزا که پیش‌تر توسط استرالیا برای ایرانیان صادر می‌گردید، به فرد دارنده آن با اعمال محدودیت‌هایی مشخص اجازه کار در حین اقامت توریستی و گردشی را می‌داد. لازم به ذکر است که این نوع ویزا دیگر برای ایرانیان اعتباری ندارد.

ویزای تحصیلی یا دانشجویی

این نوع ویزا زیرمجموعه ویزای تحصیلی است که مختص تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر است. برای اخذ ویزای دانشجویی فرد متقاضی می‌بایست از دانشگاه موردنظر پذیرش‌نامه دریافت و به سفارت ارائه دهد.

ویزای کاری

ویزای کاری نوعی از ویزا است که فرد به‌واسطه داشتن آن اجازه دارد به‌صورت تمام‌وقت در سازمان‌ها و شرکت‌هایی که کار مرتبط با تخصص متقاضی را دارند، به‌صورت رسمی مشغول به کار شود.

ویزای ورزشی

این نوع ویزا باهدف ورود و اقامت ورزشکاران در تمامی سطوح و همچنین داوران برای شرکت در مسابقات و یا انجام فعالیت‌های ورزشی صادر می‌شود.

ویزای تجاری

ویزای تجاری باهدف انجام تجارت و یا راه‌اندازی کسب‌وکار در کشور مقصد با ارائه مدارک کافی برای فرد صادر می‌شود.

ویزای ثبت شرکت

این نوع ویزا برای افرادی صادر می‌شود که قصد ثبت شرکت، استارتاپ و راه اندازه کسب‌وکار در یک کشور خارجی باهدف اخذ اقامت دارند.

دعوت‌نامه

دعوت‌نامه درواقع نامه‌ای است که از طرف یک فرد دارای اقامت دائم یک کشور، برای دعوت از خویشاوندان و اقوام نزدیک ارسال می‌گردد. در ارسال این نامه فرد دعوت‌کننده با ارائه مدارک موردنیاز متعهد می‌شود هزینه‌های زمان اقامت میهمانان را بر عهده می‌گیرد. دعوت‌نامه‌ها ممکن است برای اهداف مختلفی ارسال شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • دعوت‌نامه تجاری

این نوع دعوت‌نامه معمولاً برای امور تجاری و از سمت شرکای تجاری بین‌المللی ارسال می‌شود. فرد دعوت شونده می‌تواند از طریق این دعوت‌نامه ویزا اخذ نماید و به سفر با اهداف انجام امور تجاری همانند عقد قرارداد میان شرکتی بپردازند.

  • دعوت‌نامه توریستی

برای سفر به بسیاری از کشورها نیاز به دعوت‌نامه توریستی دارید. دعوت‌نامه توریستی، نامه‌ای است که برای اخذ ویزا به آن نیاز پیدا خواهید کرد. این دعوت‌نامه نقطه شروع کار شما برای رفتن به سفارت مربوطه و دریافت فرم‌های درخواست ویزا است.

  • دعوت‌نامه کاری

دعوت‌نامه کاری نوعی دعوت‌نامه رسمی است که از طرف یک شرکت معتبر یا کارفرمای نبعه آن کشور صادر می‌شود تا فرد مهاجر پس از ورود به کشور مقصد به‌عنوان یک کارمند در آن شرکت مشغول به کار شود. این نوع ویزا تا زمان پایان قرارداد با شرکت موردنظر، اعتبار دارد.

  • دعوت‌نامه پزشکی

با پیشرفت تکنولوژی و علم درزمینهٔ‌های پزشکی، درمان بسیاری از بیماری‌های نادر نیز ممکن شده است. دعوت‌نامه پزشکی در مواردی ارسال می‌گردد که فرد دعوت شونده دارای بیماری خاصی باشد و برای انجام جراحی و مراقبت‌های پزشکی نیاز به ورود به کشوری خارجی داشته باشند.

  • دعوت‌نامه نمایشگاهی

دعوت‌نامه نمایشگاهی توسط برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها برای افراد ارسال می‌شود. افرادی که قصد مسافرت برای مقاصد تجاری ازجمله شرکت در نمایشگاه‌ها در کشور مقصد را دارند نیازمند این دعوت‌نامه می‌باشند.

انواع ویزا ازنظر دفعات اجازه ورود به کشور

ویزاهایی که دریافت می‌نمایید، برحسب درخواستی که ثبت کرده بودید دارای محدودیت در دفعات ورود به محدوده کشور مقصد است. هنگام تحویل ویزا بازه زمانی اعتبار ویزا، مدت‌زمان اجازه ورود در کشور و همچنین تعداد دفعات اجازه ورود به کشور را می‌بایست چک نمایید.

ویزای یک‌بار ورود (SINGLE VISA)

در طول مدت اعتبار این نوع ویزای، فرد متقاضی تنها یک‌بار اجازه ورود و خروج از کشور مقصد را دارد.

ویزای دو بار ورود (ِDOUBLE VISA)

ویزای دو بار ورود به نحوی است که در بازه زمانی اعتبار ویزا متقاضی اجازه دارد دو بار به کشور مقصد وارد و دو بار خارج شوید. حتی در صورت داشتن اعتبار زمانی، مجاز به ورود به‌دفعات بیشتر نخواهید بود.

ویزای چند بار ورود (ِMULTIPLE VISA)

از مزایای ویزای چند بار ورود می‌توان به این مورد اشاره کرد که تا زمانی که ویزا ازنظر زمانی اعتبار دارد، فرد دارنده ویزا مجاز به ورود به‌دفعات نامحدود به کشور مقصد می‌باشد. از متداول‌ترین انواع این نوع ویزا می‌توان به ویزا مولتی کانادا اشاره کرد.

فرودگاهی (AIRPORT TRANSIT VISA)

ویزای فرودگاهی یا صفر بار ورود نوعی خاص از ویزای ترانزیت یا عبور است. این نوع ویزا برای زمانی استفاده می‌شود که متقاضی می‌بایست برای ادامه سفر، سوار هواپیما دیگری شود. این نوع ویزا فرد در اصل مجوز خروج از هواپیما، رفتن به سالن ترانزیت و وارد شدن به هواپیما بعدی است. بیشتر کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا چنین قانونی برای پاسپورت‌های ایرانی را اعمال می‌کنند.

روش‌های مهاجرت به اروپا

این روزها نرخ مهاجرت به اروپا به دلیل امکاناتی و مزایایی که دارد، روند رو به رشدی را در پیش‌گرفته است. روش‌های قانونی متعددی برای مهاجرت و اخذ اقامت اروپا وجود دارد که شرایط آن‌ها ممکن است در کشورهای مختلف، متفاوت باشد.

توجه فرمایید بعضی از روش‌های ذیل جزء خدمات موسسه مهاجرتی ویزا نیو بوده و این موسسه مجری تمام روش‌های مهاجرتی نمی‌باشد. برای دریافت مشاوره رایگان مهاجرتی با شماره تلفن‌های موسسه تماس حاصل فرمایید. انواع روش‌های مهاجرتی در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مهاجرت به اروپا از روش تحصیل

افراد بسیاری هستند که همیشه تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان برایشان جذابیت دارد. کشورهای اروپایی برترین دانشگاه‌های دنیا را در خود جای‌داده و علاوه بر رتبه‌بندی بالا، رایگان بودن تحصیل در اکثر این کشورها هر فردی را مجذوب دانشگاه‌های آن می‌نماید. دانشجویانی که در اروپا تحصیل می‌کنند ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار پاره‌وقت دارند. پس از فارغ‌التحصیلی درصورتی‌که در یک شغل پذیرفته و مشغول به کار شوند، امکان اخذ اقامت اروپا را خواهند داشت.

تحصیل در اروپا در کلیه مقاطع تحصیلی نظیر دبستان، دبیرستان، دانشگاه و مقاطع تحصیلات تکمیلی برای متقاضیان امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از روش‌های مهاجرتی متداول به اروپا از طریق تحصیل در دانشگاه است که دارای دو نوع می‌باشد.

تحصیل با بورسیه به همراه فاند

دانشجویان نخبه، دارای مدارج علمی بالا و سابقه تحقیقات پژوهشی می‌توانند با ترجمه مدارک خود با کمی جستجو دانشگاهی خوب پیداکرده و درخواست پذیرش بدهند. برای این کار هم نیازی به موسسه های مهاجرتی نخواهید داشت. پس از شروع تحصیل نیز می‌توانند با انجام کارهای دانشگاهی، تحقیقاتی، پژوهشی و… فاند دریافت نمایند.

تحصیل بدون بورسیه در دانشگاه‌های شهریه محور

تحصیل در دانشگاه های شهریه محور مخصوص افرادی است که از تمکن مالی مطلوبی برخوردار هستند و با پرداخت شهریه دانشگاهی تا حدود سالانه ۴۰۰ میلیون تومان مشکلی نداشته باشند. (با توجه به نوسانات ارز ممکن است این مبلغ تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز برسد.)

دانشجویان تا ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند که به دلیل اشتغال در کارهای سطح پایین، نهایتاً ۷۰۰ یورو می‌توانند کسب نمایند. با توجه به هزینه بالای تحصیل و زندگی، این درآمد می‌تواند ت۰ا حدود بسیار کمی به مخارج کمک کند.

مزایای مهاجرت تحصیلی به اروپا

  • تحصیل در مراکز دانشگاهی عالی رتبه
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی
  • امکان استفاده از وام‌های تحصیلی
  • امکان تردد در کشورهای اروپایی حوزه شنگن
  • برخورداری از امکانات رفاهی کشورهای اروپایی
  • امکان اخذ اقامت بعد از فارغ التحصیلی
  • بالا بردن شانس پیدا کردن شغل در کشورهای اروپایی و برخورداری از مزایای آن‌ها
  • ساخت رزومه قوی و معتبر
  • معتبر بودن مدرک تحصیلی در کشورهای اروپایی

اصطلاحات مهم در ویزای تحصیلی

افرادی که قصد مهاجرت به اروپا از طریق تحصیل را دارند، می‌بایست با اصطلاحات کاربردی و مهم این زمینه آشنایی داشته باشند. ویزا نیو لیست کاملی از اصطلاحات متداول تحصیلی را به همراه توضیحات آن‌ها تهیه و تدوین نموده است. فایل اصطلاحات را می توانید از قسمت زیر دریافت نمایید.

مهاجرت به اروپا از روش کاری

در پی کمبود نیروی کار و نیاز اتحادیه اروپا به نیروی انسانی در برنامه چشم‌انداز اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۰۷ طرح و برنامه‌ای با ایده‌ی الهام گرفته از طرح گرین کارت آمریکا و با استفاده از نماد پرچم اتحادیه اروپا که به رنگ آبی است تحت نام Bluecard یا همان “کارت آبی” ارائه نمود که طی آن نیروهای کاری و متخصص غیراروپایی بتوانند در قالب این برنامه به‌ تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا (به‌غیراز کشورهای انگلستان، ایرلند و دانمارک که از شرکت در این برنامه خودداری نمودند) مهاجرت کاری داشته باشند.

با استفاده از کارت آبی دروازه‌های اتحادیه اروپا به روی شهروندان کشورهای غیراروپایی که شرایط مهاجرت به اروپا برای کار رادارند باز می‌شود. نخستین کشور از اتحادیه اروپا که تاکنون از این برنامه استقبال بیشتری نموده و حتی مقدمات اجرایی این برنامه را فراهم آورده است، بزرگ‌ترین قدرت صنعتی اروپا کشور آلمان هست که شرایط و پیش‌نیازهای احراز کارت آبی و اقامت اروپا را به‌طور رسمی اعلام و از اول ماه جولای سال ۲۰۱۲ میلادی به آن ضمانت اجرایی نیز داده است.

روش‌های مهاجرت کاری به اروپا

به طور کلی مهاجرت به اروپا از روش کاری یکی از روش‌های رایج و درعین‌حال از سخت‌ترین روش‌هاست که اقامت فرد متقاضی در کشور مقصد، منوط بر داشتن ویزا با اجازه کار است. سه روش عمده برای مهاجرت به اروپا از روش کاری و دریافت اجازه کار وجود دارد که انتخاب روش با توجه به مهارت و توانمندی های متقاضی انجام می شود.

اسکیل ورکر

در روش اسکیل ورکر شما با توجه به مهارت، توانایی و تخصصی که دارید، رتبه‌بندی خواهید شد؛ سپس نفرات دارای برترین رتبه‌ها بر اساس سیستم‌های دولتی جذب نیروی کار آن کشور خواهند شد. امکان‌پذیرش در روش اسکیل ورکر به دلیل اساس شایسته‌سالاری بسیار مشکل است؛ زیرا در پذیرش انواع شغل و تعداد نیرو محدودیت وجود دارد. همچنین نمره زبان، میزان تحصیلات، مهارت‌ها و… شریک زندگی‌تان نیز در امتیازبندی مؤثر خواهد بود.

جاب آفر

می‌توان گفت بهترین و به‌نوعی سخت‌ترین روش مهاجرتی که درصد ریجکت آن تقریباً صفر است، روش جاب آفر یا دریافت پیشنهاد کار است. در این روش متقاضی مهاجرت بر اساس مهارت و تخصصی که دارد، برای ما رزومه ارسال می‌کند. وکیل ما بر اساس رزومه در کانادا یا اروپا کارفرمای خارجی دارای شرکت بین‌المللی و یک موقعیت شغلی پیداکرده و در صورت تمایل متقاضی، قرارداد بسته می‌شود. دیده شدن بر اساس مهارت و اخذ سریع ویزا از مزایای روش جاب آفر است.

جاب سیکر

در روش جاب سیکر فرد با دریافت ویزای شش ماهه اجازه دارد به کشور مقصد رفت و آمد داشته باشد تا کاری پیداکرده و با کارفرمای خارجی قرداد ببندد. اثبات داشتن تخصص و مهارت در موردی خاص در این روش الزامی است و بر اساس آن می‌بایست درخواست شغل بدهید. درصورتی‌که در مدت شش ماه موفق به جستجوی کار نشوید، باید به کشور خود بازگردید.

برای بررسی اینکه کدام روش مهاجرت کاری بهتر است؟ (اسکیل ورکر یا جاب آفر یا جاب سیکر) و یا آشنایی با افزایش امتیاز اسکیل ورکر با دریافت جاب آفر می‌توانید مقالات مربوطه را مطالعه نمایید.

اکسپرس اینتری چیست

در روش مهاجرتی اکسپرس انتری هر متقاضی می‌بایست حداقل ۶۷ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را کسب نماید تا بتواند در این برنامه وارد شود. فاکتورهای مهمی در موفقیت پروندها موثرند که برخی از آن‌ها عبارت اند از:

  • تجربه کاری (با سابقه بیمه)
  • سن
  • میزان تحصیلات
  • داشتن پیشنهاد کار
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسه
  • داشتن بستگان نزدیک و یا اقوام درجه یک در کانادا

مزایا مهاجرت به اروپا از طریق کار

  • امکان اخذ اقامت دائم بعد از سه سال
  • تمدید آسان ویزا
  • امکان تردد در کشورهای حوزه شنگن
  • امکان اخذ اقامت اروپا برای تمامی افراد خانواده
  • زندگی در کشورهای پیشرفته و برخورداری از امکانات آن‌ها

مهاجرت به اروپا از طریق ویزای توریستی

همان‌گونه که از اسم این روش اخذ اقامت پیداست، ویزا و مجوز اقامتی دارای مدت‌زمان محدود و باهدف توریستی صادر می‌شود. ویزای توریستی دارای دو نوع مختلف می‌باشد:

با تمکن مالی

ویزای توریستی نیازمند ارائه مدارک مبتنی بر تمکن مالی فرد متقاضی و اثبات دارایی‌های وی اعم از اسناد ملکی، حساب بانکی و… است. مدارک مالی فرد متقاضی به‌نوعی تضمین‌کننده بازگشت فرد به کشور هستند؛ در صورت عدم بازگشت به کشور از این طریق، اموال فرد در داخل کشور مصادره خواهد شد.

بدون تمکن مالی

در این ویزای توریستی بدون تمکن مالی نیازی به ارائه مدارک برای اثبات دارایی‌ها و تمکن مالی ندارید، مدارک موردنیاز توسط دفتر مهاجرتی آماده خواهد شد و فرد متقاضی تنها با ارائه پاسپورت خود می‌تواند ویزای توریستی بگیرد. امکان پناهندگی و عدم بازگشت به کشور در این روش وجود دارد.

پناهندگی

فردی که به‌واسطه داشتن دلایل و ترس‌هایی مشخص، در امنیت قرار نداشته و نمی‌تواند در کشور خود بماند، بر اساس حق طبیعی هر انسان می‌تواند خود را به اولین کشور امن رسانده و تقاضای حمایت کند؛ با این کار فرد درخواست پناهندگی می‌دهد.

پناهنده چیست و کیست؟

پناهنده به فردی گفته می‌شود که به علت ترس از دلایلی مشخص و مورد تائید اداره پناهندگی و سازمان ملل، به کشوری خارج از محل سکونت خود مراجعه نماید و از دولت آن کشور از جهت پناه دادن، تقاضای حمایت کند. به‌عنوان برخی از دلایل قابل‌قبول ترس می‌توان به آزار، اذیت و شکنجه به علت داشتن عقاید سیاسی خاص، ملیت، نژاد و مذهبی خاص و یا عضویت در گروهی اجتماعی اشاره کرد.

کمیساری عالی حقوق پناهندگان

کمیساریای عالی حقوق پناهندگان یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که در ۱۲۰ کشور شعبه دارد. هدف این سازمان، حمایت، محافظت در جهت بازگشت پناهندگان به وطن و یا اسکان آن‌ها است. رفع مشکلات، محافظت، رهبری و مدیریت پناهندگان بر اساس قوانین وضع‌شده بین‌المللی از وظایف این سازمان می‌باشد.

کیس پناهندگی و انواع کیس

افرادی که متقاضی مهاجرت از نوع پناهندگی هستند می‌بایست یکی از کیس‌های پناهندگی را که با شرایطشان تناسب و همخوانی بیشتری دارد، انتخاب نمایند. معمولاً به بهانه‌ها و دلایلی که فرد به‌عنوان دلیل اصلی پناهندگی انتخاب می‌کند، کیس پناهندگی می‌گویند. انواع کیسه‌ای پناهندگی به شرح زیر هستند:

کیس پناهندگی مذهبی

در این کیس پناهندگی فرد دارای مذهب خاصی است که در کشور محل اقامتش قابل‌قبول نیست. ممکن است به دلیل انتخاب آن مذهب مورد آزار و اذیت قرارگرفته و احساس عدم امنیت کند؛ در این حالت می‌تواند به کشوری دیگر پناهنده شود.

کیس پناهندگی نژادی

این کیس پناهندگی برای افرادی مناسب است که در کشورهایی سکونت دارند که به دلیل تفاوت‌ها و اختلاف‌های نژادی، فرد مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. قائل شدن تبعیض نژادی و احساس عدم امنیتی که فرد دارد، می‌تواند دلایلی برای اعلام پناهندگی است که معمولاً از طرف اداره مهاجرت مورد تائید صلاحیت قرار گیرد.

کیس پناهندگی ملیتی

اگر شخصی به دلیل داشتن ملیتی خاص مورد آزار و اذیت قرار گیرد، با مراجعه به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی در کشور مقصد، فرد می‌تواند درخواست پناهندگی دهد. درصورتی‌که بتواند با ارائه مدارک اثبات نماید آزار و اذیت‌هایی که رخ‌داده به علت ملیت فرد است، می‌تواند تأییدیه پناهندگی را بگیرد.

کیس پناهندگی به دلیل خطر جنگ

وجود شرایط ناهنجار اجتماعی در کشور محل اقامت فرد مانند خطر جنگ، می‌تواند یک کیس پناهندگی باشد. به علت نداشتن امنیت مالی و جانی و بهره‌مندی از حقوق اولیه بشر که آرامش و امنیت است، در این کیس، معمولاً در کشورهایی چون کانادا درخواست موردقبول واقع می‌شود.

کیس پناهندگی سیاسی

یکی از شایع‌ترین کیسه‌ای پناهندگی برای مهاجرت، کیس سیاسی است. در این نوع پناهندگی فرد به دلیل داشتن باورها و عقاید سیاسی خاص و فعالیت گسترده‌ای در همین زمینه امنیت فرد ازنظر مالی و جانی به خطر می‌افتد.

کیس پناهندگی عضویت در گروه‌های اجتماعی خاص

اگر افراد به دلیل عضویت و فعالیت در گروه‌های اجتماعی خاص مورد آزار قرار گیرند و در صورت علنی شدن برایشان دردسر و خطر ایجاد شود، در این دسته قرار خواهند گرفت. اشخاص هم‌جنس‌گرا، دو‌جنس‌گرا و ترا جنس که به دلیل گرایش جنسی خاص در کشور خود ممکن است در معرض خطر و عدم رعایت حقوق شهروندی قرار بگیرند، می‌توانند درخواست پناهندگی کنند.

کیس پناهندگی اجتماعی

یکی از سخت‌ترین کیس های پناهندگی، پناهندگی اجتماعی است. در این روش فرد صرفاً به جهت بهره‌مندی از امکانات رفاهی، داشتن زندگی و فرصت شغلی بهتر قصد پناهندگی را دارد. در این روش متقاضی می‌بایست اسناد و مدارکی دال بر دشواری سطح زندگی در کشور مقصد ارائه دهد تا بتواند موفق به اخذ اقامت شود.

مهاجرت به اروپا از طریق پناهندگی

افراد بسیاری پس از دریافت ویزای توریستی تصمیم به پناهندگی میگیرند؛ اما آیا با ویزای توریستی میتوان درخواست پناهندگی داد؟ این نوع اقامت اروپا به پناه‌جویان یا به درخواست‌کنندگان یا متقاضیان پناهندگی داده می‌شود و تا تصمیم‌گیری درباره تقاضای پناهندگی آن‌ها معتبر هست. این اقامت حق کار یا تغییر محل اقامت و حقوق دیگر را شامل نمی‌شود، ولی تحت شرایطی ممکن است این محدودیت‌ها برداشته شوند.

لازم به ذکر است که این روش مهاجرت مخاطرات و مشکلات بسیاری را برای فرد دربر خواهد داشت؛ به همین دلیل موسسه مهاجرتی ویزا نیو هیچگونه خدماتی در زمینه اقامت از طریق پناهندگی ارائه نمی‎دهد و روش‎های قانونی و مطمئن مهاجرت را به متقاضیان پیشنهاد می‎‌نماید.

قانون دوبلین

بر اساس قوانین، متقاضی پناهندگی در هنگام ورود به کشوری امن، می‌بایست هم‌زمان با ارائه درخواست خود، نسبت به ثبت اثرانگشت جهت ورود به پایگاه مرکزی داده‌های اروپا اقدام نماید. قانون دوبلین بر اساس اثرانگشت ثبت‌شده فرد در سیستم، فرآیند تشخیص و انتخاب اینکه درخواست پناهندگی فرد در کدام کشور بررسی گردد را انجام می‌دهد.

درآمد و حقوق پناهندگان چقدر است؟

کشورهای اروپایی بر اساس قوانین موجود در حوزه پناهندگی موظف هستند متقاضیان پناهندگی در کشورشان را ازنظر نیازهای ابتدایی زندگی نظیر مسکن و خوراک تأمین نمایند. میزان هزینه‌ای که به‌صورت ماهانه به این افراد تحت عنوان درآمد و حقوق پناهندگان پرداخت می‌شود در کشورهای مختلف، متفاوت است.

بعد از اعلام پناهندگی چه می‌شود؟

پس‌ازاینکه در کشور مقصد، فرم‌های مربوط به درخواست پناهندگی را تکمیل کردید، کارت پناه‌جویی دارای اعتبار زمانی محدود دریافت می‌کنید و می‌بایست تا زمان برگزاری مصاحبه و بررسی پرونده در کشور مقصد منتظر بمانید. درصورتی‌که در این مدت نیاز به مسکن داشته باشید، می‌توانید درخواست آن را در اداره پناهندگی ثبت نمایید.

مهاجرت به اروپا از طریق ثبت شرکت

سرمایه‌گذاری در کشوری دیگر باهدف اخذ اقامت نیازمند مبلغ زیادی سرمایه است. در صورت نداشتن سرمایه هنگفت می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کمتر، نسبت به ثبت شرکت اقدام نمایید. مهاجرت به اروپا از طریق ثبت شرکت یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرتی در میان متقاضیان اقامت اروپا هست. با ثبت شرکت در کشورهای حوزه شنگن، متقاضی می‌تواند برای خود و خانواده‌اش درخواست اقامت اروپا را نماید.

بیزینس پلن

بیزینس پلن

لازمه ثبت شرکت در بعضی کشورهای اروپایی ارائه بیزینس پلن قوی می‎باشد. درصورتی‌که بیزینس پلن مربوطه مورد تائید کشور موردنظر واقع شود اقامت اولیه به‌صورت موقت صادر می‌شود؛ اما در برخی کشورها پروسه ثبت شرکت ساده‌تر بوده و نیاز به طرح توجیهی ندارد. اخذ اقامت اروپا از این روش حتی برای چند خانواده به‌عنوان سهامدار این شرکت امکان‌پذیر هست.

بیزینس پلن یا طرح کسب‌وکار تجاری نوشته‌ای رسمی است که ضمن تعیین اهداف کسب‌وکار و دلایل تحقق آن‌ها، برنامه و راهکارهایی را در جهت رسیدن به اهداف ارائه می‌دهد. بیزینس پلن جزئیات کسب‌وکار را مشخص می کند، نیازها و نتایج پیش بینی شده را شرح می‌دهد، تمامی جوانب را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد و با در نظرگرفتن طرح مالی، هزینه های احتمالی پروژه را برآورد می کند.

مزایای ثبت شرکت در اروپا

مهاجرت به کشورهای اروپایی و اخذ اقامت اروپا از طریق ثبت شرکت را می‌توان یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌های مهاجرتی نامید که پس از سه سال، متقاضی در صورت پرداخت مالیات به‌موقع، اقامت دائم دریافت نماید برخی از مزایای ثبت شرکت عبارت‌اند. از:

    • امکان کار و زندگی بدون محدودیت
    • راه‌اندازی کسب‌و‌کار دلخواه بر اساس قوانین کشور مقصد
    • همسر متقاضی می‌تواند به استخدام شرکت درآید.
    • امکان اخذ اقامت برای تمام افراد خانواده
    • بهره‌مندی از امکان تحصیل رایگان
    • امکان داشتن حساب بانکی در بانک‌های بین‌المللی، بیمه و وام بانکی
    • امکان خرید ملک، زندگی و رفت‌وآمد در کشورهای حوزه شنگن
    • عدم نیاز به مدرک زبان
    • بهره‌مندی از حقوق شهروندی مانند حق رأی
    • نداشتن محدودیت سنی

مهاجرت به اروپا از روش تمکن مالی

اخذ اقامت اروپا از طریق تمکن مالی یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌هاست. این روش برای افرادی مناسب است که از وضعیت مالی مطلوبی برخوردار بوده و برای کسب درآمد نیازی به کار کردن ندارند و علاقه‌مند به گذراندن زندگی خود در کشورهای اروپایی هستند.

اثبات تمکن مالی متقاضی باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر درآمد ماهانه مشخص، حداقل یک سند شش‌دانگ یک ملک به نام خودش باارزش حداقل ۱۵۰.۰۰۰ یورو در ایران را داشته باشد و بتواند به سفارت ارائه دهد. همچنین می‌بایست در حساب بانکی ایران، مبلغی معادل ۵۰.۰۰۰ یورو به‌صورت نقد داشته باشد. در این روش متقاضی می‌بایست با ارائه مدارک به دولت ثابت کند از راه‌هایی مانند سود سپرده بانکی، حقوق بازنشستگی، دریافت اجاره ملک، سود سهام شرکت بورسی، درآمد مغازه و… به‌صورت ماهانه برای خود و خانواده‌اش (همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال) در حدود ۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰ یورو درآمد ثابت دارد.

مزایای مهاجرت تمکن مالی

  • دریافت اقامت دائم برای فرد و اعضای خانواده‌اش
  • عدم نیاز به مدرک زبان
  • نداشتن محدودیت سنی
  • رفت‌وآمد و زندگی به تمام کشورهای عضو ویزای شنگن

مهاجرت به اروپا از طریق سرمایه‌گذاری

متقاضی مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در اروپا، با خرید ملک یا سرمایه‌گذاری در موارد تعیین‌شده مانند اوراق قرضه دولتی در کشور موردنظر به ارزش تعیین‌شده در قانون مهاجرتی آن کشور، می‌تواند برای خود، همسر، فرزندان، پدر و مادرشان از ابتدا اقامت اروپا را به صورت دائم اخذ نماید.

مبلغ سرمایه‌گذاری شده معمولاً تا حدود پنج سال قابل‌دسترس نبوده و به آن سودی تعلق نمی‌گیرد. حداقل سرمایه اولیه در کشورهای آمریکایی ۲۰۰.۰۰۰ دلار، در کانادا ۲۱۰.۰۰۰ دلار، در استرالیا ۲.۵ میلیون دلار و در کشورهای منطقه شنگن حدود ۱۵۰.۰۰۰ دلار می‌باشد.

مزایای مهاجرت سرمایه گذاری

  • اخذ اقامت اروپا در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • عدم نیاز به ثبت شرکت و تلاش برای حفظ آن و همچنین معافیت از مالیات
  • نداشتن محدودیت سنی برای متقاضیان
  • امکان رفت و آمد و زندگی در کشورهای حوزه شنگن
  • برخورداری از امکانات رفاهی زندگی در کشورهای اروپایی
  • عدم نیاز به مدرک زبان

مهاجرت به اروپا از طریق ازدواج

بر اساس نظام حقوق بین‌الملل خصوصی در اکثر کشورهای جهان پذیرفته‌شده که در صورت ازدواج فی‌مابین زوجین، شخص می‌تواند در راستای اخذ تابعیت اقدام نمایند. کشورهای اروپایی از این قاعده مستثنا نیستند. لذا چنان چه یک نفر با یک اروپایی ازدواج کند می‌تواند جهت مهاجرت، اخذ اقامت اروپا و تابعیت از طریق ازدواج اقدام کند. برای مثال: دربند ۶ از ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران قیدشده هر زمان تبعه خارجی با شوهر ایرانی ازدواج کند ایرانی محسوب می‌شود.

ثبت ازدواج یک فرد خارجی با تبعه یک کشور، در صورت ارائه مدارک جهت اثبات توانایی تأمین هزینه‌های زندگی از طرف همسر و همچنین ارائه مستنداتی برای اثبات واقعی بودن رابطه و ازدواج به‌صورت رسمی، منجر به اخذ اقامت و تابعیت آن کشور خواهد شد. فرآیند اخذ اقامت از طریق ازدواج در صورت تداوم ازدواج، حدود پنج سال طول خواهد کشید.

مهاجرت به اروپا از طریق تولد

اخذ اقامت اروپا و تابعیت در اکثر کشورهای اروپایی از طریق خون نیز امکان پذیر می‎باشد. هرچند دربسیاری از کشورها تولد در آن کشور عامل اصلی اخذ تابعیت نیست ولیکن از موارد تأثیرگذار محسوب می‌شود. تابعیت از طریق تولد جزء اصلی‌ترین انواع تابعیت محسوب می‌شود.

این تابعیت تابعیتی است که با تولد شخص شروع‌شده و در طول زندگی ادامه می‌یابد و از دو روش خاک یا خون حاصل می‌شود. معمولاً این تابعیت غیرارادی و تحمیلی است. به این مفهوم که چنان چه شخصی در ایران متولد شود بر اساس مفاد قانون ما خواه‌ناخواه ایرانی محسوب می‌شود، البته به‌شرط اینکه شرایط دیگری نظیر پدر ایرانی هم لحاظ شده باشد.

مزایای مهاجرت از طریق تولد فرزند

بنابراین کسی که دارای تابعیت ایرانی از طریق تولد شد نمی‌تواند تابعیت را انتخاب کند بلکه تابعیت بر او تحمیل می‌شود. ترک این نوع تابعیت نیز مستلزم رعایت شرایط حقوقی خاص هست. فرزند والدینی که به‌واسطه ویزای توریستی، کاری، تحصیلی و… در یک کشور حضور دارند، به‌محض تولد در خاک آن کشور می‌تواند اقامت دائم و شهروندی آنجا را اخذ نماید و به‌صورت مادام‌العمر از امکانات و مزایا استفاده نمایند. گرفتن اقامت دائم برای چنین فرزندی نیازمند ارسال درخواست رسمی و پر کردن تعدادی فرم است. والدین چنین فرزندانی بسیار راحت‌تر می‌توانند موفق به دریافت اقامت دائم شوند.

مهاجرت به اروپا از طریق خوداشتغالی

مهاجرت از طریق خوداشتغالی برای افراد خارجی که دارای تخصص و مهارت خاصی درزمینهٔ های فرهنگی، هنری و ورزشی هستند و سابقه فعالیت مرتبط دارند، مناسب است. داشتن سابقه کار مرتبط، توانایی کمک به یک فعالیت تجاری در کشور مقصد، کسب درآمد از طریق خوداشتغالی، راه‌اندازی کسب‌وکاری که بر آن مسلط هستید و اشتغال‌زایی برای خود و سایر افراد تا حدود زیادی به موفقیت شما در اخذ اقامت اروپا کمک خواهد کرد.

مهاجرت به اروپا از طریق استارت آپ

افراد کارآفرین با داشتن سابقه مدیریتی و همچنین افراد دارای ایده‌های تجاری خلاقانه و نو باهدف ایجاد کسب‌وکار و اشتغال‌زایی در کشور مقصد، درصورتی‌که بتوانند شرکت‌های معتبری را برای سرمایه‌گذاری و حمایت از کسب‌وکار خود پیدا کنند، می‌توانند برای مهاجرت از این طریق اقدام نمایند و ویزا بگیرند. فرآیند اخذ اقامت نیز پس از مهاجرت و راه‌اندازی تجارت امکان‌پذیر خواهد بود.

مهاجرت از طریق اسپانسرشیپ فامیلی

یکی از برنامه‌های مهاجرتی از طریق اسپانسرشیپ فامیلی است. در این روش مهاجرتی که باهدف گرد هم آوردن اعضای خانواده انجام می‌شود، به فرد دارنده اقامت دائم یک کشور اجازه می‌دهد اعضای نزدیک خانواده همچون همسر، فرزندان، والدین، پدربزرگ و مادربزرگ خود را تحت حمایت گرفته و برای آن‌ها از اداره مهاجرت اقامت بگیرد.

مهاجرت از طریق بیزینس و خرید فرانچایز

یکی از روش‌های پرهزینه ولی مطمئن برای مهاجرت و دریافت اقامت اروپا ، راه‌اندازی بیزینس و خرید فرانچایز است. در خرید فرانچایز شما با پرداخت هزینه‌ای مشخص، درواقع حق استفاده از نام تجاری یک برند را خریداری می‌کنید و می‌توانید از تخصص، ایده‌ها، تجهیزات، مواد اولیه و علامت تجاری شخص دیگری به‌صورت قانونی استفاده نمایید. نرخ بازگشت سرمایه و سوددهی در این روش بسیار بالا بوده و از روش‌های پرطرفدار سرمایه‌گذاری در بخش کشورهای خارجی است. خرید فرانچایز در ترکیه و خرید فرانچایز در اروپا و کانادا نمونه‌های مهاجرت از طریق خرید بیزینس هستند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.