مهاجرت به آمریکا

ایالات متحده آمریکا کشوری در شمال قاره آمریکا است که از ۵۰ ایالت تشکیل شده و سومین کشور جهان از نظر جمعیت به شمار می‌آید. پایتخت این کشور واشنگتن دی سی و پرجمعیت‌ترین شهر آن نیویورک است.

مهاجرت به آمریکا تاریخچه‌ای طولانی دارد ، در واقع تا به حال بیش از ۵۰ میلیون نفر از سراسر جهان به این کشور مهاجرت کرده‌اند. از نخستین مهاجران اروپایی در قرن هفدهم تا به امروز، ایالات متحده یکی از اصلی‌ترین مقصدهای مهاجرت در جهان بوده است. در واقع به استثنای جمعیت اندکی از بومیان آمریکایی، بدنه اصلی جمعیت این کشور از مهاجران و فرزندان آن‌ها تشکیل شده است. در حال حاضر حدود ۲۰% از جمعیت مهاجر جهان در ایالات متحده آمریکا ساکن شده‌اند.

چنین جریان مهاجرتی گسترده‌ای به باور بسیاری از افراد موجب ظهور مشکلات مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در کشور آمریکا شده است. مشکلاتی چون افزایش نرخ بیکاری، جرم و جنایت، مسکن، تغییر الگوی رای‌دهندگان و کمرنگ شدن انسجام ملی موجب شده تا دولت آمریکا سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تری را نسبت به مهاجران در پیش بگیرد. اگرچه مطالعات متعددی تا به حال نشان داده‌اند که ورود مهاجران به این کشور تاثیری مثبت در اقتصاد آن داشته و در واقع نرخ جرم و جنایت در میان مهاجران کمتر از مردم آمریکا است. این روزها مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان از هر زمان دیگری سخت‌تر شده است، اما با این حال متقاضیان زیادی سالانه از روش‌های مختلف برای مهاجرت به این کشور اقدام می‌کنند.

ویزای تحصیلی آمریکا برای ایرانیان ۲۰۲۱

کشور آمریکا با در بر داشتن بهترین دانشگاه‌های جهان در حوزه‌های مختلف علوم بی‌شک یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مهاجرت تحصیلی در جهان است. دانشجویان ایرانی نیز علاقه زیادی به تحصیل در این کشور و برخورداری از امکانات متعدد علمی و پژوهشی آن دارند تا از فرصتی استثنایی برای تحصیل و کار در بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان بهره‌مند شوند.. اگرچه با صدور فرمان‌های سه گانه منع ترامپ علیه کشورهای مسلمان همچون ایرانیان، اخذ بسیاری از ویزاهای آمریکا برای شهروندان ایرانی سخت یا غیرممکن شد. در چنین شرایطی ویزای تحصیلی آمریکا یکی از معدود ویزاهایی بود که دستخوش تغییرات جدید نگشت و پس از مدتی تبدیل به بهترین روش مهاجرت به آمریکا گشت. با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از افراد نسبت به بهبود روابط بین آمریکا و ایران امیدوار شدند. به نظر می‌رسد که اخذ ویزای تحصیلی آمریکا در سال ۲۰۲۱ برای دانشجویان ایرانی با سهولت بیشتری همراه باشد. از طرف دیگر شرایط ناشی از کرونا موجب تعلیق صدور انواع ویزای آمریکا و قرنطینه‌های سراسری در سال ۲۰۲۰ شده بود. با آغاز سال ۲۰۲۱ و توزیع مرحله‌ای واکسن کرونا امید است که محدودیت‌های ایجاد شده برای انواع ویزای آمریکا برداشته شود و شهروندان ایرانی بار دیگر بتوانند برای مهاجرت به آمریکا اقدام کنند.

تاریخچه مهاجرت به آمریکا

انگلیسی‌ها نخستین گروهی بودند که مهاجرت به آمریکا را آغاز کردند، در قرن شانزدهم حدود ۴۰۰ هزار نفر از انگلستان به قاره آمریکا رفته و نیمی از آن‌ها در آنجا برای همیشه ساکن شدند. با آغاز قرن هجدهم دیگر کشورهای اروپایی نیز به آمریکا سفر کردند و با افزایش جمعیت در نهایت در سال ۱۷۷۶ کشور آمریکا به طور رسمی از انگلستان استقلال یافت. در قرن هجدهم آمار مهاجرت آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها به قاره آمریکا افزایش یافت و همین موضوع باعث شد که در ابتدا قوانینی برای مقابله با ورود افراد غیر سفیدپوست اعمال گردد که برخی از آن‌ها تا قرن نوزدهم نیز ادامه داشت. با آغاز قرن بیستم جمعیت مهاجران به آمریکا رشدی شگفت‌انگیز داشته و تا پایان سال ۱۹۲۰ بیش از ۱۳ میلیون مهاجر در این کشور اقامت گزیدند. پس از پایان جنگ جهانی، مهاجرت به آمریکا در میان اروپایی‌ها و اقمار شوروی سابق دوباره شدت یافت و تنها در فاصله سال‌های ۲۰۰۰-۲۰۱۰ حدود ۱۴ میلیون نفر به این کشور مهاجرت کردند. با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، محدودیت‌های علیه ورود شهروندان کشورهای مسلمان مانند ایران شدت گرفت و آمار مهاجرت به آمریکا را کاهش داد.

ساختار اقتصادی

ایالات متحده آمریکا یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان و هفتمین کشور از نظر تولید ناخالص داخلی به حساب می‌آید. طبق بررسی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، حدود ۸۶٫۴% از اقتصاد آمریکا را بخش خصوصی تشکیل میداد. اگرچه به لحاظ درجه توسعه، کشور آمریکا در مرحله پساصنعتی قرار می‌گیرد، اما همچنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین قدرت‌های صنعتی جهان شناخته می‌شود. جالب است بدانید که آمریکا یکی از معدود کشورهای جهان است که به طور رسمی مرخصی با حقوق ندارد، بلکه این شرکت‌های استخدام‌کننده هستند که قوانین مربوط به این امر را تدوین می‌کنند. یعنی برخی از شرکت‌ها ممکن است سالیانه ۱۰ روز مرخصی با حقوق ارائه دهند، برخی هیچ مرخصی با حقوقی را به رسمیت نشناسند. این موضوع در خصوص مرخصی خانوادگی (مرخصی زایمان با حقوق به طور مثال) نیز صادق است، یعنی اگر شرکت استخدام کننده چنین امکانی را فراهم نکند، به طور رسمی هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد.

ایالات متحده از قرن نوزدهم تا به حال به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز جهان در زمینه تکنولوژی و نوآوری‌های علمی به شمار می‌آید. ظهور هیتلر و نازیسم در طول جنگ جهانی دوم موجب شد تا نوابغ بسیاری چون آلبرت انیشتین، انریکو فرمی و جان فون نویمان مهاجرت به آمریکا را انتخاب کنند. از آن زمان تا به حال یکی از سیاست‌های آمریکا جذب نخبگان از سراسر جهان و توسعه تکنولوژیک این کشور است. در واقع نوآوری‌ها و پژوهش‌های علمی، علاوه بر صنعت سرگرمی، بخش عمده‌ای از درآمد را تشکیل می‌دهند.

دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی

ایالات متحده آمریکا از جمله کشورهایی است که بودجه قابل توجهی را برای بخش آموزش اختصاص می‌دهد. اگرچه قوانین کلی آموزشی در این کشور توسط وزارت آموزش این کشور وضع شده، هر ایالت می‌تواند قوانین مخصوص به خود را نیز وضع کند. در اغلب ایالت‌ها، آموزش از سنین ۶-۷ سالگی آغاز شده و تا ۱۸ سالگی ادامه می‌یابد. علاوه بر دبیرستان‌های دولتی، دانش‌آموزان می‌توانند در دبیرستان‌های خصوصی، شبانه‌روزی، دینی و یا تخصصی (دبیرستان موسیقی) تحصیل کنند.

بیش از ۸۰% از جمعیت بالای ۲۵ سال در آمریکا، تحصیلات دبیرستان خود را به اتمام رسانده و بیش از ۵۰% نیز تحصیلات دانشگاهی را در سطح کالج ادامه داده‌اند. همچنین بیش از ۲۷% از مردم دارای مدرک کارشناسی و بیش از ۹% آن‌ها دارای تحصیلات تکمیلی هستند. کشور آمریکا در لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان نقشی پررنگ‌تر از دیگر کشورهای جهان دارد، به نحوی که ۲۷ دانشگاه این کشور در این لیست جای گرفته‌اند. علاوه بر آن، سازمان ۲۱ Universitas در سال ۲۰۱۸، آمریکا را به عنوان بهترین کشور جهان از نظر کیفیت آموزش‌های عالی و پژوهش‌های علمی انتخاب کرد. چنین مسائلی مهاجرت به آمریکا و تحصیل در آن را در میان دانشجویان جهان محبوب ساخته است.

در مورد شرایط تحصیل در آمریکا بیشتر بخوانید.

خدمات درمانی و رفاهی

بیمه خدمات درمانی در آمریکا ترکیبی از بیمه دولتی و خصوصی است که به صورت عمومی نیز ارائه نمی‌شود، یعنی همه مردم کشور به آن دسترسی ندارند. در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۲% از مردم تحت پوشش هیچ نوع بیمه درمانی قرار نداشتند. دو طرح عمده خدمات درمانی آمریکا شامل Medicare (برای افراد بالای ۶۵ سال) و Medicaid (برای افراد کم درآمد) می‌شود. لازم به ذکر است که حدود ۵۸% از بیمارستان‌های این کشور غیرانتفاعی هستند، با این حال انجام معاینات و آزمایشات اورژانسی بدون توجه به داشتن بیمه صورت می‌گیرد.

در نمودار زیر می‌توانید مشمولین دریافت انواع بیمه را در این کشور بر طبق آمار سال ۲۰۱۷ مشاهده کنید (عددها به میلیون هستند):

بیمه خدمات درمانی در آمریکا

وضعیت سیاسی و اجتماعی

کشور آمریکا یک جمهوری فدرال و نمایندگی است، یعنی یک حکومت مرکزی با محوریت قوه مجریه (ریاست جمهوری) که ۵۰ ایالت زیرمجموعه در کنار آن وجود دارند. سیاست‌های کلی بین‌المللی، دفاعی و داخلی را حکومت مرکزی تنظیم می‌کند، اما ایالت‌ها نیز از خودمختاری نسبتا وسیعی در قانونگذاری و اجرای احکام برخوردارند. همچنین نظام آمریکا به صورت نمایندگی اداره می‌شود، یعنی دو مجلس سنا و عوام در این کشور وظیفه قانونگذاری و حمایت از حقوق مردم را برعهده دارند. علاوه بر آن نظام قضایی این کشور نیز وظیفه نظارت و رسیدگی بر دو قوه را داشته و همچون آن‌ها از استقلال کامل بهره‌مند است.

بافت جمعیتی کشور آمریکا با مهاجران گره خورده و در حال حاضر قومیت‌های مختلفی در این کشور زندگی می‌کنند، در جدول زیر می‌توانید نمای کلی بافت قومی کشور آمریکا را در سال ۲۰۱۸ مشاهده کنید (از تعداد کل ۴۴,۷۲۸,۵۰۲ فرد ساکن آمریکا که در کشوری خارجی متولد شده است):

جمعیت کشور محل تولد
۱۱,۱۷۱,۸۹۳ مکزیک
۲,۶۵۲,۸۵۳ هند
۲,۲۲۱,۹۴۳ چین
۲,۰۱۳,۷۵۶ فیلیپین
۱,۴۱۹,۳۳۰ ال سالوادور
۱,۳۴۵,۷۵۳ ویتنام
۱,۳۴۳,۹۶۰ کوبا
۱,۱۷۷,۸۶۴ جمهوری دومینیک
۱,۰۳۹,۰۹۹ کره جنوبی
۱,۰۰۶,۹۸۷ گواتمالا
۸۱۳,۶۶۴ کانادا
۷۸۹,۵۶۱ کلمبیا
۷۳۳,۴۲۹ جامائیکا
۶۹۹,۱۹۳ بریتانیا
۶۸۷,۱۸۶ هاییتی
۶۴۶,۲۵۳ هندوراس
۵۵۹,۱۰۲ آلمان
۴۷۲,۶۳۷ برزیل
۴۶۷,۱۷۲ پرو
۴۴۳,۱۰۵ اکوادور
۳۹۸,۷۸۶ لهستان
۳۹۳,۸۴۱ ونزوئلا
۳۹۰,۱۵۰ تایوان
۳۸۳,۳۰۵ روسیه
۳۸۱,۹۵۱ ایران
۳۷۹,۱۰۳ پاکستان

مزیت‌های مهاجرت به آمریکا

  • کشوری انگلیسی زبان است.
  • از برترین سیستم‌های آموزشی در جهان است.
  • فرصت‌های شغلی و سرمایه‌‌گذاری
  • زیرساخت اقتصادی قوی و باثبات
  • برخورداری از تکنولوژی‌های روز دنیا

روش‌های مهاجرت ایرانیان به آمریکا

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق تولد
  • پناهندگی
  • مهاجرت نخبگان
  • مهاجرت سرمایه‌گذاری
  • مهاجرت به آمریکا از طریق لاتاری
  • مهاجرت به آمریکا از طریق ویزای خانوادگی

مهاجرت به آمریکا از راه تحصیل

مهاجرت تحصیلی یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌های مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان است. متقاضیان برای تحصیل در آمریکا باید ویزای دانشجویی آن را که در دسته‌های M و F قرار می‌گیرد، دریافت کنند. این ویزا اغلب همراه با مصاحبه بوده و متقاضیان باید بتوانند دلایل و اهداف خود را از تحصیل در این کشور به صورت واضح بیان کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در آمریکا رواج بیشتری داشته و دانشجویان زیادی سالانه از طریق اخذ پذیرش در آن‌ها به آمریکا مهاجرت می‌کنند. آمریکا به عنوان کشوری با بیشترین میزان دانشگاه‌های برتر، مکانی ایده‌ال برای ادامه تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی است. طول دوره دکتری در این کشور بیشتر از کشورهای اروپایی و حدود ۵-۶ سال است. از طرف دیگر فارغ‌التحصیلان دکتری شانس بسیار بالایی برای کار در موسسات پژوهشی و دانشگاه‌ها در سراسر جهان خواهند داشت. همچنین مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل راه مناسبی برای اخذ گرین کارت این کشور پس از چند سال تحصیل و کار است.

برای کسب اطلاعات در مورد تحصیل در آمریکا بیشتر بخوانید.

مهاجرت به آمریکا از طریق کار

مهاجرت کاری به آمریکا در حال حاضر برای ایرانیان بسیار سخت و دشوار بوده و تنها از طریق ویزای H1B امکان‌پذیر است. برای دریافت این نوع ویزای کاری، متقاضیان باید از طریق کارفرمایی معتبر در کشور آمریکا جاب آفر دریافت کنند. کارفرمایان نیز برای استخدام نیروی کار خارجی باید به مدت سه ماه در روزنامه‌ها و سایت‌های کاریابی آگهی داده و در صورت پیدا نکردن فرد مورد نظر امکان استخدام افرادی خارج از آمریکا را خواهند داشت.

ویزای موقت H1B برای کار در مشاغلی تخصصی است که نیازمند داشتن مدارک دانشگاهی است، به همین دلیل بسیاری از دانشجویان ایرانی در آمریکا پس از پایان تحصیلات خود برای این ویزا اقدام می‌کنند. مهاجرت به آمریکا از طریق کار نیازمند تخصص حرفه‌ای در شغل خود، سابقه کاری کافی و برقراری ارتباط با کارفرمایان در این کشور است.

مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج

افرادی که قصد ازدواج با یکی از شهروندان آمریکا و یا دارندگان گرین کارت آن را داشته باشند، می‌توانند ابتدا از طریق ویزای K-1 وارد این کشور شده و در طول مدت ۹۰ روز ازدواج کنند. پس از ازدواج همسر آمریکایی یا دارنده اقامت دائم می‌تواند به عنوان اسپانسر و حامی خود را معرفی کرده و این زوج می‌توانند پس از تکمیل فرم دادخواست برای اتباع خارجی l-130 ، آن را به اداره شهروندی و مهاجرت آمریکا ارائه کنند. سپس اداره مهاجرت بسته به اینکه شخص مورد نظر در حال زندگی در آمریکا و یا خارج از آن باشد، روند حقوقی متفاوتی برای بررسی پرونده آن‌ها در پیش خواهد گرفت. فرآیند مهاجرت به آمریکا از طریق درخواست گرین کارت برای همسر ممکن است ۶ ماه یا بیشتر به طول انجامیده و نیازمند انجام مصاحبه برای اثبات واقعی بودن ازدواج است.

مهاجرت به آمریکا از طریق تولد

کشور آمریکا یکی از معدود کشورهایی است که همچنان از قانون خاک برای اعطا تابعیت پیروی می‌کند. به عبارت بهتر در صورتی که فردی در خاک آمریکا (شامل کشتی و یا هواپیمایی که داخل مرز جغرافیایی این کشور باشد، نیز می‌شود) به دنیا بیاید، می‌تواند صرف نظر از وضعیت تابعیت والدینش، تابعیت آمریکا را کسب کند. لازم به ذکر است که مهاجرت به آمریکا از این طریق برای والدین چندان مناسب نیست، زیرا فرزند تنها پس از ۲۱ سالگی می‌تواند برای گرین کارت والدین خود درخواست دهد. همچنین تمامی هزینه‌های درمانی و زایمان نیز شامل بیمه نشده و متقاضیان باید آن را بپردازند که به همراه هزینه درخواست ویزای تولد حدود ۱۴۰۰۰۰ دلار آمریکا خواهد بود.

مهاجرت به آمریکا از طریق ویزای نخبگان

ویزای نخبگان آمریکا EB-1 به سه دسته از افراد تعلق می‌یابد:

افرادی که استعدادی استثنایی در زمینه‌های ورزشی، هنری و یا علمی داشته باشند.

اساتید دانشگاه و پژوهشگران برجسته دانشگاهی که حداقل ۳ سال سابقه تدریس و پژوهش داشته و در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند.

مدیران ارشد اجرایی که به اداره کسب و کاری در خارج از آمریکا می‌پردازند.

متقاضیان برای آنکه واجد شرایط دریافت این ویزا باشند، باید در حوزه خود کارنامه درخشانی داشته باشند، به طور مثال جوایز ارزنده‌ی بین‌المللی برده باشند، مقالاتی مهم منتشر کرده باشند، کسب و کاری موفق با دستمزدی بالا داشته‌اند و …

برای مهاجرت به آمریکا از این طریق در دسته‌های دوم و سوم نیازمند پیشنهادی شغلی از طریق کارفرمایی آمریکایی هستید. اخذ پذیرش این ویزا بسیار سخت بوده و افراد بسیار کمی موفق به دریافت آن می‌شوند. اما پس از قبولی روند سریعی در ارائه اقامت دائم آمریکا داشته و پس از گذشت چند سال به سادگی می‌توان برای درخواست تابعیت اقدام کرد.

مهاجرت به آمریکا از طریق سرمایه‌گذاری

آمریکا یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است و بسیاری از افراد تمایل دارند تا از طریق سرمایه‌گذاری در آن به اقامت دائم دست یابند. شهروندان ایرانی تنها می‌توانند از طریق ویزای EB5 برای سرمایه‌گذاری در آمریکا اقدام کنند. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری از این طریق ۹۰۰۰۰۰ دلار است که باید به مدت دو سال باقی مانده و منجر به ایجاد در شغل در کشور آمریکا شود. فرآیند مهاجرت به آمریکا از طریق سرمایه‌گذاری و اخذ گرین کارت آن عموما حدود سه سال به طول می‌انجامد.

مهاجرت به آمریکا از طریق لاتاری

هرساله در ماه اکتبر کشور آمریکا سامانه ثبت‌نام لاتاری را باز کرده و به ۵۵ هزار نفر گرین کارت آمریکا را اعطا می‌کند. این ویزا که با نام ویزای DV نیز شناخته می‌شود، به منظور افزایش تنوع قومی در این کشور طراحی شده و هر کشور دارای سهمیه مشخصی است. سهمیه ایران در این ویزا ۳۵۰۰ نفر بوده که پس از برنده شدن باید برای مصاحبه به سفارت آمریکا در یکی از کشورهای همسایه مراجعه کنند. افراد بالای ۱۸ سال با در دست داشتن یک پاسپورت معتبر، یک قطعه عکس پرسنلی و مدرک دیپلم می‌توانند در لاتاری ثبت‌نام کرده و شانس خود را برای بردن در آن امتحان کنند. سیستم لاتاری بر اساس قرعه‌کشی و به صورت تصادفی بوده و برندگان می‌توانند همراه با خانواده خود به این کشور مهاجرت کنند. مهاجرت به آمریکا از طریق لاتاری به دلیل نداشتن هیچ پیش‌شرطی چون دانش زبانی و یا سرمایه در میان مردم جهان محبوبیت زیادی داشته و سالانه میلیون‌ها نفر در آن ثبت‌نام می‌کنند.

مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی

افرادی که در کشور خود به دلایل نژادی، دینی، اعتقادی، سیاسی و … مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، می‌توانند از دولت آمریکا درخواست پناهندگی کنند. برای درخواست پناهندگی، متقاضیان باید دلایل قانع‌کننده‌ای به آفیسر ارائه داده و در مصاحبه با سفارت نشان دهند که در صورت بازگشت به کشورشان دچار مشکل خواهند شد. پس از گذشت یک سال از مهاجرت به آمریکا از طریق، امکان درخواست برای گرین کارت وجود دارد. روش پناهندگی گزینه مناسبی برای مهاجرت نیست، زیرا متقاضی دیگر امکان سفر به کشور خود را نداشته و در کشور آمریکا نیز با مشکلات روحی متعددی روبه‌رو خواهد شد.

گروه مهاجرتی ادب به دلیل غیرقانونی بودن این مسیر هیچگونه مشاوره و یا اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

مهاجرت به آمریکا از طریق ویزای خانوادگی

اعضای خانواده شهروندان آمریکایی و یا دارندگان گرین کارت می‌توانند از طریق انواع ویزای خانوادگی این کشور برای مهاجرت به آمریکا اقدام کنند. در فهرست زیر می‌توانید نام انواع ویزای خانوادگی این کشور و مشمولان آن را مشاهده کنید:

-ویزای IR2 برای فرزندان زیر ۲۱ سال مجرد که والدین آن‌ها شهروند آمریکا هستند.

-ویزای F2B برای فرزندان زیر ۲۱ مجرد که والدین آن‌ها هر دو گرین کارت آمریکا دارند.

-ویزای F1 برای فرزندان بالای ۲۱ سال مجرد که والدین آن‌ها شهروند آمریکا هستند.

-ویزای F3 برای فرزندانی متاهلی که والدین آن‌ها شهروند آمریکا هستند.

-ویزای F4 برای خواهران و برادران شهروندان آمریکا

-ویزای IR5 برای والدینی که فرزندان آن‌ها شهروند آمریکا هستند.

-ویزای F2-A برای همسران افرادی که گرین کارت آمریکا دارند.

نقش مهاجران در اقتصاد آمریکا

موضوع مهاجرت در آمریکا امروزه به مسئله‌ای حساس و پرچالش تبدیل شده است. بسیاری از سیاستگذاران آمریکایی حضور مهاجران را در این کشور برای انسجام فرهنگی مضر دانسته و معتقدند که ان‌ها موجب افزایش نرخ بیکاری و جرم در آمریکا شده‌اند. اما در واقعیت بررسی‌های اقتصادی و اجتماعی نشان داده است که مهاجران نه تنها به سرعت در جامعه آمریکا ادغام می‌شوند، بلکه سود و منفعت مالی نیز برای این کشور داشته‌اند. به عبارت بهتر، جمعیت مهاجران بر اقتصاد آمریکا تاثیری مثبت بر جای گذاشته‌اند.

در وهله اول باید خاطر نشان کرد که مهاجران، چه تحصیل‌کرده و متخصص باشند چه نباشند، تاثیری در نرخ حقوق و استخدام افراد بومی نداشته‌اند. در واقع در طول چند دهه اخیر، حضور مهاجران نه تنها موجب شده تا افراد بومی بتوانند در مشاغلی رده بالاتر با دستمزدی بیشتر استخدام شوند، بلکه حتی خلاقیت و نوآوری بیشتری از خود نشان دهند. از طرف دیگر ورود مهاجران به جوان ماندن بافت جمعیتی آمریکا نیز کمک شایانی کرده، به عبارت بهتر با اینکه روند کلی جمعیت بومی رو به پیری و رسیدن به سن بازنشستگی است، مهاجران به عنوان نیروی کار جدید جایگزین شده و با افزایش بهره‌وری اقتصادی به دولت کمک می‌کنند تا برای پرداخت حق بازنشستگی و تسهیلات از کارافتادگی افراد بومی سرمایه بیشتری داشته باشد. به طور کلی، اگرچه افراد بومی مالیات و هزینه‌های شهروندی بیشتری را تقبل می‌کنند، اما اقتصاددانان معتقدند که حضور مهاجران در بلند مدت برای اقتصاد آمریکا مفید خواهد بود.

فرمان ممنوعیت ورود به ایرانیان

با آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ، کشور آمریکا سیاست‌هایی ضدمهاجرتی را علیه برخی کشورها در پیش گرفت. ترامپ چندین فرمان منع ورود برای کشورهای مختلف صادر کرد که تمامی آن‌ها شامل ایران نیز می‌شد. در آخرین فرمان ممنوعیت که در سال ۲۰۱۷ صادر شده و به ۹۶۴۵ مشهور است، شهروندان ایرانی از ورود به آمریکا تحت تمامی ویزاها به غیر از ویزای تحصیلی محروم هستند. البته با توجه به مشکلات حقوقی این فرمان، دادگاه آمریکا آن را ابلاغیه‌ای غیرقانونی خوانده و همچنان در اجرای آن مشکلاتی وارد است. با این حال درخواست بسیاری از ایرانیان از سال ۲۰۱۷ تا کنون به دلیل این فرمان ریجکت گشته‌اند. البته برخی از افراد نیز پس از انجام مصاحبه از این فرمان معاف گشته‌اند. یعنی حتی پس از صدور این فرمان نیز امکان مهاجرت به آمریکا به طور کلی از میان نرفته است و شهروندان ایرانی همچنان شانس اخذ ویزا را خواهند داشت. با این حال مهاجرت به این کشور به دلیل فرمان ممنوعیت سوم ترامپ بسیار سخت شده و ریسک بالایی دارد، به همین دلیل گروه مهاجرتی ادب به تمامی متقاضیان محترم پیشنهاد می‌کند که مهاجرت به کشورهای چون کانادا و استرالیا را در اولویت قرار دهند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.