فروش اجباری کالا ممنوع است و برخورد با متخلفین

درکنارگرانی‌های و بلاتکلیفی بازار،موضوعی که از زمستان بارها رسانه‌ای شد و موجبات نارضایتی مصرف کنندگان را فراهم کرده، فروش اجباری کالا برای خریداران یک کالای خاص از جمله روغن است.

در توضیح بیشتر باید گفت که فروش اجباری نیز خود به دو شکل انجام می‌شود؛ در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری شاهد آن بودیم که برخی از فروشگاه‌ها تنها در حالتی روغن را به مشتری یعنی حلقه آخر مصرف می‌فروختند که شخص حتماً در کنار آن کیسه فریزر، رب گوجه فرنگی و … نیز بخرد. در غیر این صورت اعلام می‌کردند که موجودی روغن ندارند.

همچنین شنیده‌ها حاکی از آن بود که شیوه دومی نیز در فروش اجباری ابداع شده به این صورت که برخی از شرکت‌های پخش، روغن را تنها در صورتی به بنکداران می‌فروشند که بنکدار حتماً کالای دیگری از قبیل تن ماهی، رب گوجه فرنگی و … نیز بخرد.

کار تا جایی جلو رفت که وزارت صمت در اسفند سال گذشته در نامه‌ای به انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران هر گونه فروش اجباری کالا را ممنوع اعلام کرد.

با این حال اگرچه در زمستان سال گذشته وزارت صمت فروش اجباری را تخلف اعلام کرد اما مجدد در اوایل تیر ماه امسال قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفته بود که طی هفته‌های اخیر شاهد فروش اجباری برنج خارجی، کیسه فریزر و تن ماهی همراه با روغن از سوی شرکت‌های پخش به بنکداران هستیم؛ یعنی وقتی بنکدار به شرکت برای خرید روغن مراجعه کند باید یکی از این کالاها را هم بخرد در غیر این صورت، روغنی تحویل نمی‌دهند.

هر گونه فروش اجباری کالا ممنوع است

در همین راستا صدیف بیک زاده مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت  اظهار داشت: فروش اجباری هر گونه کالا در کنار کالای دیگر ممنوع است و اگر شرکت یا کارخانه‌ای این اقدام را انجام دهد، مرتکب تخلف شده است.

وی افزود: در صورتی که گزارشی به بازرسین برسد حتماً با متخلف برخورد می‌کنند؛ چراکه فروش اجباری هیچ توجیهی ندارد.

بیک زاده گفت: این نحوه فروش اجحاف در حق خریدار است و یه هیچ وجه نباید انجام شود.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت یادآور شد: خریداران حتماً در صورت مشاهده چنین مواردی، مراتب را به سامانه ۱۲۴، سازمان حمایت و یا سازمان‌های صمت استانی گزارش دهند.

بر این اساس، نکته قابل تأمل آنکه این اتفاق زمانی که در زمستان و یا اوایل سال جاری رخ داد ناشی از کمبود روغن و افزایش تقاضا برای این محصول اما اینکه مجدد شاهد بروز این پدیده هستیم، قابل توجیه نیست، چراکه هم اکنون اگرچه گرانی وجود دارد اما به گفته فعالان بازار، از نظر موجودیت روغن مشکلی وجود ندارد. از این رو دستگاه‌های نظارتی حتماً باید از تبدیل شدن این شیوه فروش به یک رویه معمول و عرف جلوگیری کنند.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.