صفر تا صد مهاجرت به استرالیا ۲۰۲۱

استرالیا کوچک‌ترین قاره و ششمین کشور پهناور جهان به شمار می‌آید. این کشور که در سال ۱۹۰۱ از بریتانیا مستقل شد، از ۶ ایالت به نام‌های نیوساوت ولز، کوئینزلند، استرالیای جنوبی، تاسمانی، ویکتوریا و استرالیای غربی به همراه ۲ منطقه با عنوان قلمرو سرزمین‌ شمالی و قلمرو پایتختی استرالیا تشکیل شده است. شهر کانبرا پایتخت کشور استرالیا و شهرهای سیدنی، ملبورن، بریزبن، پرث، آدلاید و تانزویل بزرگ‌ترین شهرهای آن هستند. طبق قانون اساسی استرالیا، این کشور هیچ دین رسمی ندارد اما حدود ۵۵% مردم مسیحی هستند.

کشور استرالیا یکی از مقصدهای اصلی مهاجرت در جهان است که سالانه هزاران نفر به روش‌های مختلف در آن ساکن می‌شوند. در واقع استرالیا و کانادا در میان کشورهای غربی بیشترین میزان پذیرش مهاجران را دارا هستند. کیفیت بالای زندگی، اقتصاد با ثبات و نظام آموزشی عالی برخی از مهم‌ترین دلایل تمایل افراد را به مهاجرت به این کشور تشکیل می‌دهند. امروزه مهاجرت تحصیلی، کاری و پناهندگی از رایج‌ترین روش‌های مهاجرت به کشور استرالیا هستند.

مهاجرت به استرالیا در سال ۲۰۲۱

سال گذشته تبعاتی منفی برای اقتصاد کشورهای مهاجرپذیر همچون استرالیا داشت، زیرا به دلیل محدودیت‌های سفر، حجم کلی مهاجرت کاهش چشمگیری داشت. به همین دلیل در سال ۲۰۲۱ تغییرات عمده‌ای قرار است در برنامه‌های مهاجرتی استرالیا اتفاق بیفتد. اگرچه تعداد مهاجران در طول سال آینده ثابت خواهد ماند (۱۶۰ هزار نفر)، نخستین تغییر در نوع توزیع مهاجران است. مهاجرت خانوادگی از ۴۷۷۳۲ نفر به ۷۷۳۰۰ نفر افزایش خواهد یافت و برخی روش‌های مهاجرت کاری همچون نیروی کار منتخب کارفرما، استعداد جهانی، خلاقیت تجاری و سرمایه‌گذاری نیز به منظور احیای اقتصادی پساکرونا اولویت می‌یابند. همچنین دولت استرالیا می‌کوشد تا در سال ۲۰۲۱ مهاجران را به مناطق حاشیه‌ای این کشور ترغیب ساخته تا رشد اقتصادی این مناطق را ممکن سازد.

ویزای مربوط به خلاقیت تجاری و سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۱ تا ۱۳۵۰۰ نفر افزایش خواهد یافت تا سرمایه بیشتری را برای احیای اقتصادی جذب کند. از طرف دیگر ویزای استعداد جهانی با رشدی سه برابر به ۱۵۰۰۰ نفر خواهد رسید که از میان مستعدترین مدیران و اقتصاددانان سراسر جهان انتخاب خواهند شد.

دانشجویانی که در دانشگاه‌های مناطق حاشیه‌ای تحصیل کرده‌اند، هم اکنون می‌توانند ویزای موقت کاری پس از فارغ‌التحصیلی خود را برای ۱-۲ سال بیشتر دریافت کنند. همچنین افرادی که قصد داشتند از طریق ویزای پارتنر استرالیا، اقامت دائم این کشور را دریافت کنند، هم‌اکنون شانس بسیار بالایی برای پذیرش خواهند داشت.

در حال حاضر محدودیت‌های تردد به استرالیا همچنان پابرجاست، اما انتظار می‌رود که تا ماه مارس یا ژوئن ۲۰۲۱ این محدودیت‌ها از میان برداشته شوند. این موضوع شامل حال دانشجویان بین‌المللی نیز می‌شود، زیرا در طول سال گذشته بخش آموزش که یکی از اصلی‌ترین ارکان اقتصادی استرالیا را تشکیل می‌دهد، ضربه‌ای اساسی خورده است. به طور کلی تغییرات پیش‌رو که در راستای منافع اقتصادی استرالیا تنظیم گشته‌اند، برای علاقه‌مندان نیز فرصتی عالی را فراهم می‌سازد تا برای مهاجرت به استرالیا اقدام کنند.

تاریخچه مهاجرت به استرالیا

نخستین مهاجران به استرالیا از ناحیه دریایی جنوب شرقی آسیا و پاپوآ گینه نو بودند که حدود ۶۵۰۰۰ سال پیش وارد این کشور شدند. پس از آن در سال‌های ۱۷۸۸-۱۸۶۸ این کشور به عنوان تبعیدگاه مجرمان انگلیسی استفاده می‌شد و به تدریج جمعیت این کشور رو به افزایش گذاشت. با شروع دوران تب طلا در سال ۱۸۵۱، مهاجران اروپایی به ویژه انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها به جستجوی طلا و کسب ثروت وارد این کشور شدند. همزمان با آن‌ها چینی‌ها نیز به استرالیا مهاجرت کردند، اما به دلیل تبعیض‌‌های نژادی مدت زیادی در آنجا باقی نماندند.

پس از آنکه کلونی‌های اسپانیایی در سال ۱۹۰۱ تبدیل به یک کشور واحد شدند، تصمیم گرفتند تا موج مهاجرت را محدود سازند و به همین دلیل سیاست استرالیای سفید را اجرا کردند. طبق این قانون، افراد غیر اروپایی یا سفید پوست، از مهاجرت به کشور استرالیا منع می‌شدند. این سیاست برای سال‌های متمادی دنبال می‌شد و در دوران پس از جنگ جهانی دوم موجب افزایش جمعیت اروپایی در کشور استرالیا گشت. در نهایت در دهه ۱۹۷۰ سیاست جدید چندفرهنگ گرایی جایگزین شده و فرصت جدیدی برای مهاجران غیر سفید پوست فراهم ساخت تا در این کشور ساکن شوند.

نمای جمعیت‌شناختی استرالیا

نخستین طرح دولتی مهاجرت به استرالیا در سال ۱۹۴۵ تاسیس شد. از آن زمان تا حال بیش از ۷ میلیون نفر در این کشور اقامت گزیده‌اند. به اقامت دیگر حدود ۳۰ درصد از جمعیت استرالیا خارج از این کشور متولد شده‌اند. از این میان، بیشترین جمعیت مهاجران قاره آسیا مربوط به ویژه چینی‌ها و هندی می‌شود. نمای کلی جمعیت‌شناختی استرالیا در سال ۲۰۱۹ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

جمعیت کشور محل تولد
۹۸۶۴۶۰ انگلستان
۶۷۷۲۴۰ چین
۶۶۰۳۵۰ هند
۵۷۰۰۰۰ نیوزلند
۲۹۳۷۷۰ فیلیپین
۲۶۲۹۱۰ ویتنام
۱۹۳۸۶۰ آفریقای جنوبی
۱۸۲۵۲۰ ایتالیا
۱۷۵۹۲۰ مالزی
۱۴۰۲۶۰ سری لانکا
۱۳۳۹۲۰ اسکاتلند
۱۱۷۸۷۰ نپال
۱۱۶۰۳۰ کره جنوبی
۱۱۲۴۲۰ آلمان
۱۰۶۶۶۰ یونان
۱۰۸۵۷۰ استرالیا
۱۰۱۲۹۰ هنگ کنگ

ساختار اقتصادی

اقتصاد یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در فرآیند مهاجرت است. در واقع آگاهی از میزان درآمد، هزینه‌های زندگی، نرخ بیکاری، توان اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی بر انتخاب مقصد مهاجرت اثر مهمی دارد، زیرا بیشتر مهاجران به دنبال دستیابی به شرایط بهتر زندگی از کشور خود خارج می‌شوند.

کشور استرالیا یکی از کشورهای توسعه‌یافته و ۱۴مین اقتصاد بزرگ جهان است. همچین این کشور دهمین کشور جهان از منظر درآمد سرانه ملی به شمار می‌آید و از منظر شاخص‌های توسعه انسانی نیز در مقام سوم قرار گرفته است. ارز رایج این کشور با نام دلار استرالیا شناخته می‌شود. پایین بودن نرخ فقر در کشور استرالیا به همراه رفاه نسبی موجود و ثبات اقتصادی موجب شده تا متقاضیان بسیاری از سراسر جهان برای مهاجرت کاری به استرالیا اقدام کنند.

دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی

نظام آموزشی کانادا جایگاه مهمی را در اقتصاد و فرهنگ این کشور به خود اختصاص داده است. سیاست‌های آموزشی در این کشور بر عهده دولت‌های منطقه‌ای است، اما به طور کلی کودکان استرالیایی موظفند از سنین ۵-۱۶ سال به مدرسه بروند. همچنین در برخی از ایالت‌ها یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در سنین ۱۶-۱۷ سالگی بسیار رایج است.

در کشور استرالیا ۳۷ دانشگاه دولتی و ۲ دانشگاه خصوصی به همراه چندین موسسه آموزشی وجود دارد. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی این کشور را به عنوان یکی از گران‌ترین کشورها برای تحصیل اعلام کرده است، زیرا شهریه دانشگاه‌ها، به خصوص برای دانشجویان بین‌المللی بسیار بالاست و در واقع یکی از راه‌های کسب درآمد دولت استرالیا محسوب می‌شود.

طبق سیستم رتبه‌بندی QS هفت دانشگاه کشور استرالیا شامل دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه سیدنی، دانشگاه ملبورن، دانشگاه نیوساوت ولز، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه موناش و دانشگاه وسترن استرالیا رتبه جهانی زیر ۱۰۰ دارند. چنین استاندارد‌های بالایی در نظام آموزشی باعث شده تا مهاجرت تحصیلی به استرالیا چنین محبوب باشد.

خدمات درمانی و رفاهی

پوشش درمانی استرالیا با نام Medicare، بیمه‌ای درمانی است که توسط دولت استرالیا به شهروندان و افراد دارای اقامت دائم این کشور اعطا می‌شود. این پوشش درمانی تمام و یا بخشی از هزینه‌های خدمات درمانی ضروری را تامین می‌کند. علاوه بر آن بسیاری از خدمات درمانی تکمیلی همچون آزمایشات پزشکی، مشاوره روانشناسی یا روان‌شناختی، بینایی سنجی، فیزیوتراپی و شنوایی سنجی نیز شامل بیمه سراسری دولتی شده و بخشی از هزینه‌های آن‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که هزینه درمان در بیمارستان‌های دولتی به صورت کاملا رایگان محاسبه می‌شود.

علاوه بر بیمه دولتی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی نیز در استرالیا اقدام به ارائه بیمه درمانی می‌کنند. افراد می‌توانند علاوه بر بیمه دولتی، برای برخورداری از پوشش درمانی بیشتر، بیمه خصوصی را نیز دریافت کنند. همچنین برخی از بیمارستان‌ها و متخصصین نیز هستند که به طور خصوصی فعالیت کرده و شامل بیمه درمانی سراسری نمی‌شوند، بنابراین افرادی که قصد استفاده از بیمه درمانی دولتی را دارند تنها می‌توانند به بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و متخصصین دولتی مراجعه کنند.

وضعیت سیاسی و اجتماعی

استرالیا همچون کانادا یک کشور مشروطه سلطنتی به شمار آمده که به عنوان یکی از کشورهای همسود زیر نظر خانواده سلطنتی انگلستان است. ملکه انگلستان فرماندار کل کشور را تعیین کرده و مجلس نمایندگان نیز نخست‌وزیر را مشخص می‌کنند. حزب لیبرال، حزب کارگر، حزب سبز و حزب یک ملت احزاب اصلی کشور استرالیا را تشکیل می‌دهند.

ورزش نقش مهمی در ساختار فرهنگی و اجتماعی استرالیا دارد. راگبی، فوتبال، کریکت، بسکتبال، گلف، شنا و تنیس محبوب‌ترین ورزش‌های استرالیایی هستند و کشور استرالیا نیز یکی از مدال‌آورترین کشورها در تاریخچه المپیک به شمار می‌آید.

همچنین استرالیا در شاخص‌هایی چون سلامت، کیفیت زندگی، آموزش، امنیت، حقوق سیاسی، آزادی‌های اقتصادی و مدنی رتبه جهانی بالایی را کسب کرده است. چنین شرایطی مهاجرت سرمایه‌گذاری به استرالیا را در میان سرمایه‌گذاران جهان معقول و این کشور را برای زندگی خانوادگی مطلوب می‌سازد.

آب و هوا و وضعیت جغرافیایی استرالیا

استرالیا کشوری به وسعت یک قاره است، همین موضوع به تنوع محیط زیستی و پوشش گیاهی این منطقه منجر شده است. جنگل‌های بارانی استوایی در شمال شرقی، مناطق کوهستانی که از شرق تا جنوب غربی امتداد یافته‌اند و بیابان‌های گرم و خشک در میانه کشور بافت جغرافیایی خارق‌العاده‌ای به این کشور بخشیده است. جریان‌های اقیانوسی و آب و هوای استوایی هردو به شدت بر آب و هوای کشور استرالیا تاثیرگذار هستند؛ به نحوی که خطه شمالی کشور با باران‌های تابستانه و شرجی همراه شده و بخش جنوب غربی استرالیا آب و هوای مدیترانه‌ای دارد.

جنگل‌های سبز استرالیایی به همراه مناطق کوهستانی و بیابانی آن تنوع زیستی بی‌نظیری را در خود جای داده، به گونه‌ای که کشور استرالیا یکی از کشورهایی است که بیشترین گونه‌های جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.

مزیت‌های مهاجرت به استرالیا در یک نگاه

-زندگی در کشوری با شاخص‌های بالای توسعه انسانی

-برخورداری از رفاه نسبی و درآمد بالا

-ثبات اقتصادی و امنیت شغلی

-استانداردهای بالای نظام آموزشی

-پوشش درمانی گسترده دولتی

-فرهنگ مهاجرپذیر

-مناظر طبیعی و پوشش جانوری خارق‌العاده

-سفر به نیوزلند بدون نیاز به ویزا

روش‌های مهاجرت به استرالیا

  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت خانوادگی
  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت سرمایه‌گذاری
  • پناهندگی

مهاجرت تحصیلی به استرالیا

یکی از شایع‌ترین روش‌های مهاجرت به استرالیا در میان ایرانیان، از طریق اخذ پذیرش تحصیلی است. همانطور که اشاره کردیم، نظام آموزشی استرالیا از استانداردهای بالایی برخوردار بوده و دانشگاه‌های بسیار معروفی در این کشور قرار گرفته‌اند.

اگرچه این کشور برای زندگی دانشجویی بسیار گران محسوب می‌شود، اما بسیاری از افرادی که از طریق اپلای تحصیلی به این کشور وارد می‌شوند، در واقع قصد مهاجرت به استرالیا را دارند و تحصیل را تنها پله‌ای اولیه در مسیر دریافت اقامت دائم می‌دانند. طبق آمارها، این کشور سومین مقصد مهاجرت تحصیلی در جهان است و در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار دانشجوی بین‌المللی در این کشور تحصیل می‌کنند. همچنین هفت کشور استرالیا شامل ملبورن، سیدنی، بریزبین، کانبرا، آدلاید، پرت و ساحل طلایی در لیست ۱۰۰ شهر برتر دانشجویی قرار گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی از یکی از دانشگاه‌های استرالیا، ویزای موقت فارغ‌التحصیلی (سابکلس ۴۸۵) را دریافت کرده و به طور قانونی در این کشور مشغول به کار شوند. کسب سابقه شغلی از این طریق به متقاضیان کمک می‌کند تا در امتیاز ویژه‌ای در سیستم امتیازبندی استرالیا کسب کنند و در مسیر هموارتری برای اخذ اقامت دائم قدم بگذارند. 

بهترین شهرهای استرالیا برای زندگی

با وجود آب و هوای آفتابی و استانداردهای بالای زندگی در شهرهای بزرگ استرالیا، جای تعجب نیست که سالیانه افراد زیادی برای مهاجرت به این کشور اقدام می‌کنند. اگرچه سیدنی و ملبورن به عنوان خانه اصلی مهاجران شناخته می‌شوند و فرصت‌های شغلی فراوانی برای آن‌ها فراهم کرده‌اند، هزینه‌های زندگی در این شهرها بسیار بالاست. در حالیکه شهرهایی چون آدلاید، پرث، بریزبن و کنبرا می‌توانند محیط زندگی آرام‌تر و مقرون به صرفه‌تری را برای مهاجران فراهم کنند. به طور کلی بهترین شهرهای استرالیا برای زندگی عبارتند از:

سیدنی:

با جمعیت بیش از پنج میلیون نفر، سیدنی بزرگ‌ترین شهر استرالیا و خانه برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های این کشور محسوب می‌شود. مهاجران جوان و دانشجویان اغلب برای زندگی به مرکز شهر سیدنی با خیابان‌های نورانی، آسمان‌خراش‌ها، کلاب‌ها و بارها می‌روند اما زندگی خانوادگی نیز در حومه‌های شهر جریان دارد. سیدنی گران‌ترین شهر استرالیا و یکی از گران‌ترین شهرهای جهان است که هزینه‌های مسکن در آن با نیویورک برابری می‌کند. با این حال این شهر بارها به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان برای زندگی انتخاب شده و فرصت‌های شغلی بسیار زیاد آن سالانه مهاجران زیادی را به خود جذب می‌کند.

ملبورن:

شهر ملبورن برای تنوع فرهنگی خود مشهور بوده و به عنوان پایتخت فرهنگی استرالیا نیز شناخته می‌شود. ملبورن شهر فستیوال‌های هنری، ورزش‌های گوناگون، موزه‌های بسیار زیبا و بارهای بی‌شمار است. مهاجران از سراسر جهان با سبک زندگی‌های مختلف به این شهر آمده و فضایی پویا و جذاب را رقم زده‌اند. در مناطق جنوبی، آب و هوای ملبورن پیشبینی‌ناپذیر و متغیر می‌شود تا جایی که ممکن است هر چهار فصل را در یک روز تجربه کنید. هزینه‌های زندگی در این شهر نسبتا بالاست، اگرچه نسبت به سیدنی کمی ارزانتر است. البته سطح درآمد افراد در این شهر از میانگین ملی بیشتر بوده و در مشاغل حوزه هوانوردی، ساخت و ساز، مهندسی اتومبیل، امور مالی و فناوری فرصت‌های شغلی متعددی برای مهاجران وجود دارد.

آدلاید:

مرکز استان استرالیای جنوبی، آدلاید در سال‌های اخیر به دلیل فرهنگ دوستانه و هزینه‌های مسکن مقرون به صرفه خود محبوبیت زیادی پیدا کرده است. فرصت‌های شغلی در این شهر در حدی است که سالیانه حدود ۵۰۰۰ نفر از میان مهاجرین متخصص را به ویژه در حوزه‌های سلامت، آموزش و تولید استخدام می‌کند. همچنین شهر آدلاید در میان مهاجران خانوادگی به دلیل آرامش، امنیت و فضای سبز خود طرفدار بیشتری دارد. فستیوال‌های مختلف غذا و موسیقی به همراه رستوران‌هایی با انواع غذاهای محلی از ویژگی‌های این شهر است.

بریزبن:

سومین شهر بزرگ استرالیا که تمامی جذابیت‌های زندگی در یک شهر بزرگ را شامل شده اما ارزان‌تر از سیدنی و ملبورن است. بریزبن به دلیل طبیعت دوگانه خود، مرکز شهر شلوغ با آسمان‌خراش‌ها در برابر حومه شهر سرسبز و روستایی، طیف متنوعی از افراد را به خود جذب می‌کند. همچنین اقتصاد در حال رشد این شهر فرصت‌های شغلی متعددی را در حوزه‌های گردشگری، سلامت و تولید برای مهاجران ایجاد کرده است. حومه‌های روستایی بریزبن از طبیعتی فوق‌العاده زیبا برخوردار هستند، اما قیمت مسکن در این مناطق نسبتا بالاست.

کنبرا:

پایتخت سیاسی استرالیا و البته بهترین شهر برای زندگی خانوادگی بدون شک کنبرا است. علیرغم اهمیت سیاسی این شهر، جمعیت آن حدود ۴۰۰ هزار نفر بوده و در واقع شهری کوچک است که با خیابان‌هایی درخت‌کاری شده خود شناخته می‌شود. هزینه مسکن در این شهر بسیار مقرون به صرفه بوده و از میانگین ملی پایین‌تر است. اهالی کنبرا در طول تابستان برای پیک نیک، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری و قایقرانی به حومه‌های شهر می‌روند. جاذبه‌های هنری این شهر همچون موزه هنرهای ملی استرالیا به همراه رستوران‌های مشهور گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

پرث:

کلان‌شهر پرث در غرب استرالیا گرم‌ترین آب و هوا را در سراسر استرالیا از آن خود کرده است. پارک‌های دوست‌داشتنی، اقتصادی پویا، آسمانی آفتابی، مدارس عالی و مناظر طبیعی خارق‌العاده از دیگر ویژگی‌های شهر پرث است. چشم‌انداز شغلی به ویژه در حوزه‌های صنایع معدن، گردشگری، سلامت و فناوری برای مهاجران مناسب است. ساکنین این شهر می‌توانند از انواع فعالیت‌های فرهنگی همچون اپرا لذت ببرند و یا زمان خود را در سواحل شنی و گرم آن سپری کنند.

هوبارت:

شهر تاریخی هوبارت به لحاظ قدمت، دومین شهر استرالیا محسوب می‌شود و در جنوب این کشور واقع شده است. آب و هوای این منطقه نسبت به دیگر مناطق استرالیا خنک‌تر بوده و سبک زندگی آرامی دارد. رنج وسیعی از خانه‌های مسکونی در هوبارت وجود دارد که برخی از آن‌ها ارزان و مقرون به صرفه بوده و حومه‌های اطراف رودخانه آن برای زندگی خانوادگی بسیار مناسب هستند. به طور مثال کینگزتون اخیرا به عنوان بهترین محل زندگی خانوادگی در استرالیا انتخاب شده است. اگرچه فرصت‌های شغلی در این شهر چندان زیاد نیست، اما چشم‌انداز و امنیت شغلی بسیار بالایی دارد. مهاجران متخصص به ویژه در حوزه‌های مهندسی و تولید شانس بالایی برای استخدام در این شهر دارند.

مهاجرت کاری به استرالیا

کشور استرالیا انواع مختلفی ویزای کاری ارائه می‌دهد که ممکن است به صورت موقت و یا همراه با اقامت دائم باشند. متقاضیان مهاجرت کاری به استرالیا از طریق سابکلس‌های ۱۸۸، ۱۸۹، ۱۹۰، ۴۸۹ و ۴۹۱ باید در سیستم امتیازبندی آن حداقل ۶۵ امتیاز را کسب کنند تا واجد شرایط دریافت ویزای کاری شوند. این سیستم بر اساس فاکتورهایی چون سن، تحصیلات، دانش زبان انگلیسی و سابقه کاری تنظیم شده است.

هر ساله دولت استرالیا مشاغل مورد نیاز در این کشور را که با کمبود نیروی کار مواجه هستند در سه دسته مهارت‌های استراتژیک متوسط و طولانی (MLTSS)، مشاغل مهارتی کوتاه مدت (STSO) و مشاغل منطقه‌ای (ROL) ارائه می‌دهد. این لیست ارائه شده در بردارنده عناوین شغلی است که افراد فعال در آن حوزه می‌توانند برای کار در استرالیا اقدام کنند. در واقع افرادی که حوزه شغلی آن‌ها در هیچ یک از این سه شغل نگنجد، شانسی برای اخذ ویزای کاری استرالیا نخواهند داشت.

توجه داشته باشید که کشور استرالیا به دلیل وسعت جغرافیایی خود، در برخی از مناطق کم‌جمعیت و روستایی سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کند. به همین دلیل افرادی که خواهان دریافت ویزای کاری در مناطق کم‌جمعیت هستند، شانس بهتری برای اخذ ویزای کاری استرالیا خواهند داشت. از معروف‌ترین ویزاهای این دسته می‌توان به سابکلس ۸۸۷، ۴۹۱، ۴۸۹، ۴۹۴ و ۱۸۷ اشاره کرد.

مهاجرت کاری به استرالیا برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه امیرکبیر و تهران

دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر و تهران که در رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی سازه، مهندسی شیمی، مهندسی محیط زیست، مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی تولید، مهندسی تولیدات گیاهی، مهندسی معدن و مهندسی مواد در دو سال اخیر فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند برای دریافت ویزای موقت کاری استرالیا (سابکلس ۴۷۶) اقدام کنند. همچنین سن متقاضیان باید کمتر از ۳۱ سال و مدرک اخذ شده می‌تواند شامل کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری باشد.

ویزای موقت کاری ۴۷۶ استرالیا برای ۱۸ ماه اعتبار داشته که به افراد اجازه سفر، تحصیل و کار در استرالیا را می‌دهد. همراهی اعضای خانواده فرد با اخذ این ویزا امکان‌پذیر بوده و هزینه آن ۴۰۵ دلار استرالیا است. توجه داشته باشید که حداقل نمره زبان مورد نیاز برای اخذ این ویزا ۶ آیلتس و یا ۶۴ تافل است.

اگرچه پس از پایان این دوره، امکان تمدید ویزا وجود ندارد، اما متقاضیان می‌توانند با استخدام در موقعیتی شغلی و در دست داشتن قرارداد کاری برای ویزای بلند مدت کاری استرالیا و اقامت دائم آن اقدام کنند.

مهاجرت به استرالیا برای نخبگان

افراد نخبه و مستعد می‌توانند از طریق ویزای نخبگان و استعدادهای درخشان (سابکلس ۱۲۴ و ۸۵۸) اقامت دائم استرالیا را دریافت کنند. متقاضیان باید هنگام درخواست این ویزا خارج از کشور استرالیا زندگی کرده و استعداد و نبوغ آن‌ها در سطحی بین‌المللی شناخته شده باشد. افراد مستعد در رشته‌های تخصصی، ورزشی، هنری و یا دانشگاهی می‌توانند برای این ویزا اقدام کنند. هزینه دریافت این ویزا ۴۱۱۰ دلار استرالیا بوده و دارندگان آن می‌توانند به طور دائم در کانادا به تحصیل، کار و زندگی مشغول گردند.

مهاجرت سرمایه‌گذاری به استرالیا

استرالیا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا، یکی از مطلوب‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. این کشور برنامه‌های متعددی را به منظور جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خارجی ترتیب داده است. متقاضیان باید ابتدا برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری و نوآوری تجاری موقت (سابکلس ۱۸۸) درخواست داده و پس از گذشت چندین سال سابقه موفق در استرالیا ویزای خود را تبدیل به حالت دائم ( سابکلس ۸۸۸) آن کنند. از طریق این دو طرح افراد می‌توانند در یکی از طرح‌های سرمایه‌گذاری کشور استرالیا شرکت کرده، به اداره یک شرکت تجاری بپردازند و یا کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند. مهاجرت سرمایه‌گذاری به استرالیا یکی از روش‌های مناسب برای دریافت اقامت دائم این کشور است.

مهاجرت به استرالیا از طریق پناهندگی

یکی از مشهورترین روش‌های مهاجرت به استرالیا به ویژه در میان ایرانیان، استفاده از طرح ویژه پناهندگان این کشور است. در این طرح تمامی افرادی که بدون مجوز قانونی وارد این کشور شده و قصد اخذ پناهندگی را دارند، باید برای مدتی در کمپ پناهندگان باقی بمانند. پناهنده فردی است که در کشور خود به دلایل مختلف سیاسی، مذهبی، جنگ، عقاید فردی و… در تنگنا و مورد آزار قرار گرفته باشد. توجه داشته باشید که پس از ورود به استرالیا دلایل ادعا شده بررسی می‌شود و در صورت تایید نشدن، فرد پناهنده باید به کشور خود بازگردد.

لازم به ذکر است که پناهندگی روشی سخت و نامطلوب است، زیرا اگرچه کشورهایی چون استرالیا به موجب عهدنامه ژنو، از پناهندگان استقبال می‌کنند، اما آن‌ها همواره از شهروندان درجه ۳ حساب شده و مردم دید مثبتی نسبت به آن‌ها ندارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که از روش‌های قانونی مهاجرت به استرالیا مانند مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و مهاجرت سرمایه‌گذاری اقدام کنید.

مهاجرت به استرالیا از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند منجر به اخذ اقامت دائم کشور استرالیا شود، ازدواج با یکی از شهروندان استرالیایی و یا دارندگان اقامت دائم این کشور است. طبق قوانین کشور استرالیا همسر خارجی یک شهروند و یا دارنده اقامت دائم، می‌تواند ویزای همسر استرالیایی موقت (سابکلس ۸۲۰ ) را دریافت کرده و پس از گذشت دو سال از رابطه، برای اخذ اقامت دائم (سابکلس ۸۰۱) این کشور درخواست دهد.

توجه داشته باشید که در این حالت صحت رابطه دو فرد به صورت کامل بررسی می‌شود و آن‌ها باید ثابت کنند که این رابطه‌ای واقعی بوده و صرفا به منظور اخذ اقامت استرالیا صورت نگرفته است. پس از دریافت اقامت دائم، متقاضیان می‌توانند با گذشت ۴ سال برای دریافت تابعیت استرالیا درخواست دهند.

همچنین افراد می‌توانند در دوران نامزدی از طریق ویزای سابکلس ۳۰۹ وارد خاک استرالیا شده و به مدت ۹ ماه در آن زندگی کند. پس از ازدواج در استرالیا و رسمی شدن آن، می‌توان برای ویزای همسر اقدام کرد.

مهاجرت به استرالیا از طریق تولد

طبق قوانین کشور استرالیا کودکانی که در خاک این کشور به دنیا می‌آیند، در صورتی که حداقل یکی از والدین او تابعیت استرالیا و یا اقامت دائم آن را داشته باشند، می‌تواند برای دریافت تابعیت استرالیا اقدام کند. والدین کودک تنها زمانی می‌توانند برای او تابعیت دریافت کنند که حداقل ۲ سال از اقامت قانونی آن‌ها در استرالیا گذشته باشد. همچنین کودک تنها تا پیش از ۱۸ سال امکان درخواست برای اخذ تابعیت کشور استرالیا را دارا بوده و پس از آن این امکان برای او سلب می‌گردد. در صورتی که والدین از دنیا بروند و فرد دیگری سرپرستی کودک را بر عهده بگیرد، آن فرد به عنوان قیم قانونی او باید برای درخواست تابعیت کودک اقدام کند.

مهاجرت به استرالیا از طریق اسپانسرشیپ خانواده

شهروندان استرالیایی و یا دارندگان اقامت دائم می‌توانند برای اعضای خانواده خود ویزا دریافت کنند. بدین منظور چندین حالت قابل تصور است:

-والدینی که برای فرزندان زیر ۱۸ سال (و یا زیر ۲۵ سال که همچنان به لحاظ مالی به خانواده وابسته هستند) درخواست ویزای فرزند می‌کنند.(سابکلس ۱۰۱ و ۸۰۲). هزینه این ویزا ۲۶۶۵ دلار استرالیا بوده و فرزند متقاضی می‌تواند به طور دائم در کانادا تحصیل و زندگی کرده و پوشش بیمه درمانی استرالیا بهره‌مند شود.

-فرزندانی که به عنوان شهروند استرالیا و یا دارنده اقامت دائم در این کشور ساکن بوده و می‌خواهند برای والدین خود در خارج از استرالیا دریافت ویزا کنند. آن‌ها می‌توانند از طریق سابکلس‌های ۸۰۴، ۸۸۴، ۸۶۴، ۱۷۳، ۱۴۳، ۱۰۳ و ۸۷۰ اقدام کنند. برخی از ویزاهای نامبرده به صورت موقت و برخی همراه با اقامت دائم هستند.

-همسران شهروندان استرالیایی و یا دارندگان اقامت دائم می‌توانند از طریق ویزای همسر (سابکلس ۸۲۰ و ۸۰۱) به طور موقت و یا دائم در این کشور ساکن شوند.

مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص

یکی از پیش‌نیازهای مهاجرت کاری به استرالیا قرار داشتن شغل و تخصص شما در فهرست مشاغل مهارتی منتشر شده توسط اداره مهاجرت این کشور است. هر ساله این کشور فهرستی از مشاغل و تخصص‌های مورد نیاز خود را که به صورت بلندمدت، کوتاه‌مدت و یا منطقه‌ای تفکیک شده‌اند، منتشر می‌سازد. افرادی که حرفه و تخصص آن‌ها در این لیست قرار گرفته باشد، می‌توانند برای انواع سابکلس‌های ویزای کاری اقدام کنند که ممکن است همراه با سیستم امتیازبندی (سابکلس ۱۸۹ و ۱۹۰) یا به صورت مستقل (سابکلس ۱۸۶) باشد.

 مهاجرت به استرالیا از طریق تخصص در حال حاضر بهترین روش مهاجرت کاری به این کشور است.

مقایسه مهاجرت به استرالیا با کانادا

استرالیا و کانادا هر دو از مقصدهای محبوب مهاجرت در جهان هستند. این دو کشور انگلیسی‌زبان شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ هر دو از کشورهای تحت نظر خاندان سلطنتی بریتانیا محسوب می‌شوند، تنوع قومی-فرهنگی بسیار بالایی دارند، نظام آموزشی آن‌ها به دلیل برخورداری از استانداردهای بالای آموزشی و دانشگاه‌های برجسته در سطح جهان شهرت زیادی داشته و حتی سیستم سیاسی فدرال و وضعیت اقتصادی آن‌ها نیز تا حدود زیادی یکسان است.

یکی از زمینه‌هایی که در عین برخی از شباهت‌ها، دو کشور را از یکدیگر متمایز می‌سازد، حوزه سیاست‌ها و فرآیند مهاجرتی است. اگرچه هر دو کشور انواع روش‌های مهاجرتی همچون مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و خانوادگی را ارائه می‌دهند، اما هر کدام شرایط و ضوابط مختلفی داشته که موجب می‌شود متقاضیان متفاوتی را به خود جذب کنند.

در حوزه مهاجرت تحصیلی؛ رتبه و امتیاز دانشگاه‌های استرالیا نسبت به دانشگاه‌های کانادا بالاتر بوده و امکان اخذ بورسیه تحصیلی در آن‌ها بالاتر است. از طرف دیگر هزینه تحصیل در کانادا به مراتب کمتر از استرالیا بوده و تحصیل در کالج نیز محبوبیت زیادی دارد زیرا به دانشجویان کمک می‌کند با مهارت‌های عملی رشته خود بیشتر آشنا شده و بتوانند به سرعت جذب بازار کار شوند. هر دو کشور در زمینه اخذ ویزای تحصیلی سخت‌گیری کمتری از خود نشان می‌دهند، با این حال فرآیند اخذ ویزای تحصیلی کانادا آسان‌تر از استرالیا است.

در حوزه مهاجرت کاری؛ هر دو کشور چندین مسیر همراه با اقامت دائم به متقاضیان ارائه می‌دهند و از سیستم امتیازبندی برای ارزیابی علاقه‌مندان استفاده می‌کنند. با این حال می‌توان گفت که تفاوت‌های عمده‌ای در سیستم امتیازبندی این دو کشور وجود دارد، مانند:

  • در کانادا شما حتی با داشتن یک سال سابقه کار در حوزه تخصصی خود امتیاز کسب می‌کنید، درحالیکه در استرالیا به حداقل سه سال سابقه کار نیاز دارید.

  • داشتن سابقه کار ۵ ساله با ۳ ساله در کانادا تفاوتی ندارد زیرا امتیاز سوابق بیش از ۳ سال یکسان است، در حالیکه در استرالیا دسته‌بندی‌های بیشتری برای امتیاز سابقه کاری وجود دارد.

  • مرتبط بودن تحصیلات با سابقه کار در استرالیا اهمیت بیشتری نسبت به کانادا دارد.

  • برای مهاجرت به استرالیا تنها داشتن دانش در زبان انگلیسی معیار است، در حالیکه برای مهاجرت به کانادا هردو زبان فرانسه و انگلیسی به یک میزان اهمیت داشته و متقاضیان می‌توانند از طریق تسلط در هر دو زبان شانس خود را برای مهاجرت به این کشور افزایش دهند.

  • برای مهاجرت به استرالیا به حداقل سطح زبان معادل آیلتس ۶ نیاز دارید، هرچند داشتن آیلتس ۷ به بالا منجر به اخذ امتیاز می‌شود. اما در کانادا حداقل نمره آیلتس مورد نیاز ۵ بوده و به میزانی که دانش زبانی افزایش یابد، امتیاز بیشتری را می‌توان دریافت کرد.

  • از منظر هزینه‌ها کشور کانادا مقرون به صرفه‌تر از استرالیا است. هزینه ثبت‌نام در سامانه SKILL SELECT استرالیا ۴۵۰۰ دلار بوده در حالیکه هزینه ثبت‌نام در EXPRESS ENTRY کانادا ۲۰۰ دلار است.

  • ارائه گواهی تمکن مالی برای برخی از برنامه‌ها یا ایالات استرالیا اجباری نیست، در حالیکه ارائه این گواهی برای تمامی برنامه‌ها و استان‌های کانادا الزامی است.

  • مدت زمان بررسی درخواست متقاضیان در کشور استرالیا حداقل یک سال و در کانادا حدود ۷-۹ ماه به طول می‌انجامد.

مهاجرت به استرالیا و هزینه‌های زندگی

هزینه‌های زندگی در استرالیا نسبتا بالا بوده، به همین دلیل افراد کمتری فکر مهاجرت به استرالیا را در سر دارند. البته باید توجه داشت که بسیاری از شهرهای استرالیا همچون ملبورن به عنوان بهترین شهرهای جهان برای زندگی انتخاب شده‌اند و ساکنین آن از رفاه بالایی برخوردارند. در جدول زیر می‌توانید برخی از هزینه‌های ضروری برای زندگی در استرالیا را مشاهده کنید:

شرح هزینه به دلار استرالیا
یک وعده غذا در مرکز شهر ۱۸
یک لیتر شیر ۱٫۳۷
نیم کیلو مرغ ۵٫۹۳
۱۲ عدد تخم مرغ ۵٫۵۴
یک کیلو گوجه‌فرنگی ۴٫۹۴
یک کیلو سیب زمینی ۳٫۲۰
نان برای دو نفر در یک روز ۲٫۱۸
اجاره ماهیانه خانه ۸۵ متری در مناطق معمولی ۱۸۶۲
اجاره ماهیانه خانه ۴۵ متری در مناطق معمولی ۱۳۶۹
اجاره ماهیانه خانه ۸۵ متری در مناطق بالای شهر ۲۵۹۱
اجاره ماهیانه خانه ۴۵ متری در مناطق بالای شهر ۱۸۸۳
قبوض ماهیانه آب و برق و… برای آپارتمان ۸۵ متری ۲۸۰
قبوض ماهیانه آب و برق و… برای آپارتمان ۴۵ متری ۱۶۳
هزینه ماهیانه اینترنت ۵۹
هزینه ماهیانه استفاده از حمل و نقل عمومی ۱۴۳
بلیط سینما برای دو نفر ۳۵
Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.