سوئیس طی دو سال حدود ۱۶۰۰ پناهنده را می‌پذیرد

بر بنیاد تصمیم دولت سوئیس که روز چهارشنبه ۱۹ می اعلام شده، در چارچوب برنامه اسکان مجدد مهاجران در اروپا، این کشور حدود ۱۶۰۰ پناهنده را از کشورهای شرق میانه، مدیترانه مرکزی یا مناطق تحت اداره رژیم‌های سرکوبگر خواهد پذیرفت.

به گفته مقام‌های سوئیسی، به دلایل عملی، این پناهندگان حداکثر از پنج کشور مختلف پذیرفته خواهند شد.

مقام‌ها تاکید کرده‌اند که رقم ۱۶۰۰ پناهنده، سهمیه کنونی اسکان مجدد در سوئیس را نشان می‌دهد اما این کشور تعهد می‌کند که حدود ۳۰۰ تن دیگر را که به دلایل ناشی از بحران ویروس کرونا از برنامه بازمانده بودند، نیز بپذیرد.

برنامه اسکان مجدد در اصل از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان مدیریت می‌شود و هدف از آن اعطای حفاظت به پناهجویان آسیب پذیر و انتقال آنان از یک کشور میزبان به کشورهایی است که حاضرند به این پناهجویان حفاظت دایمی بدهند.

این برنامه قبل از همه پناهجویان قربانی خشونت و شکنجه، افراد بیمار، زنان ساکن در کمپ‌های مهاجران و خانواده‌های فرزند دار را در بر می‌گیرد.

در سال‌های گذشته کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، پرتگال، رومانیا یا فنلند تعدادی از مهاجران را در چارچوب برنامه اسکان مجدد پذیرفتند اما کشورهایی مانند ایتالیا یا اسپانیا همچنان تحت فشار شدید موج مهاجران قرار دارند.

بحران بهداشتی ناشی از همه‌گیری کرونا باعث شده که برنامه اسکان مجدد پناهجویان در اروپا، از جمله اسکان مهاجران ساکن در یونان با کندی مواجه گردد.

هفته پیش، کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که در حال برنامه ریزی سیستم پذیرش داوطلبانه مهاجران توسط کشور‌های عضو برای حمایت از ایتالیا است. ایتالیا به دلیل ورود شمار زیادی از مهاجران به ویژه از کشور های شمال افریقا شدیدا تحت فشار قرار گرفته است.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.