سرمایه‌ گذاری در دانمارک

دانمارک با مساحتی نزدیک به ۴۳ هزار کیلومتر مربع در شبه جزیره اسکاندیناوی واقع شده است. این کشور نزدیک به ۶ میلیون نفر جمعیت داشته و زبان رسمی مردم آن نیز دانمارکی است. دانمارک از جمله پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی است و واحد پول آن نیز کرون دانمارک است. جالب است بدانید که دانمارک دومین کشور شاد دنیا است و رفاه زندگی و شرایط خوب اقتصادی باعث شده تا سالانه افراد زیادی متقاضی مهاجرت به این کشور باشند.

برای مهاجرت به دانمارک نیز مانند سایر کشورها می‌توانید از طریق دریافت ویزای تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری، ازدواج، خرید ملک و تولد فرزند اقدام کنید. لازم به ذکر است که مهاجران پس از ۵ سال می‌توانند برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. اگر مهاجر خارجی مقیم دانمارک در مدت زمان اقامت خود جرمی مرتکب نشود و به زبان، تاریخ و فرهنگ این کشور مسلط شود، پس از ۸ سال می‌تواند برای دریافت پاسپورت دانمارکی اقدام کند.

شاخص‌های اقتصادی و میزان رشد اقتصادی دانمارک

میزان رشد اقتصادی بیانگر رفاه زندگی در یک کشور است. مواردی چون درصد بهره بانکی، میزان مالیات، نرخ مصادره اموال، نرخ بیکاری و نرخ تورم، از جمله عواملی هستند که شرایط اقتصادی یک کشور را برای سرمایه‌گذاری تعیین می‌کنند. هر چقدر شاخص‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم کمتر باشند، طبیعتاً افراد بیشتری مایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف خواهند بود. حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای یک کشور به مفهوم ورود ارز و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و رشد اقتصادی است. به همین دلیل هم دانمارک در طول سالیان تلاش کرده تا با ایجاد یک سیستم اقتصادی آزاد و شفاف، بستری امن و انعطاف‌پذیر را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند. نتیجه این امر قرار گرفتن دانمارک در رتبه ششم رشد اقتصادی در بین ۴۴ کشور اروپایی است. نرخ مالیات ۲۲ درصدی، نرخ بیکاری ۵ درصدی و نرخ فساد کمتر از ۲ درصد، از جمله مهمترین معیارها برای انتخاب دانمارک برای سرمایه‌گذاری است.

 

استانداردهای سرمایه گذاری در دانمارک

برای اینکه بتوانید در هر کشور خارجی سرمایه‌گذاری داشته باشید، باید با استانداردها و قوانین آن کشور آشنا شوید. یکی از مهمترین مواردی که در زمان سرمایه‌گذاری اهمیت پیدا می‌کند، نرخ مصادره اموال است. نرخ مصادره اموال توسط بانک مرکزی جهانی تخمین زده می‌شود و با توجه به موارد مختلفی چون میزان فساد در یک کشور، نرخ تورم، شفافیت مالی، نظارت دولت بر سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، نرخ رشد اقتصادی و … تعیین می‌شود. و در نتیجه هر کشور عددی بین ۱ تا ۷ به عنوان نرخ مصادره اموال اختصاص داده می‌شود. عدد ۱ به معنی کمترین نرخ مصادره اموال و عدد ۷ به معنی بیشترین نرخ مصادره اموال است.

لازم به ذکر است که نرخ مصادره اموال در دانمارک، ۱ است. این عدد به مفهوم شفافیت مالی، عدم وجود فساد در دستگاه‌های دولتی و خصوصی و امنیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است. پس به عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی به راحتی می‌توانید پس‌انداز خود را در کشور دانمارک سرمایه گذاری کنید. جالب است بدانید که نرخ مالیات بر درآمد دانمارک از سال ۲۰۱۶ تاکنون تغییر نکرده و ۲۲ درصد است.

مزایای سرمایه گذاری در دانمارک

همانطور که اشاره کردیم برای سرمایه‌گذاری در هر کشور خارجی باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید، مزایای سرمایه‌گذاری نیز یکی از این جوانب مهم این کار است. از جمله مهمترین امتیازات و مزایایی که با سرمایه گذاری در دانمارک نصیب متقاضیان می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دریافت اقامت دائم
  • امکان سفر به کشورهای حوزه شینگن
  • بهره‌مندی از امکانات پزشکی رایگان
  • بهره‌مندی از تحصیل در دانشگاه‌های مدرن و معتبر
  • درآمد عالی
  • نرخ تورم پایین
  • نرخ بیکاری پایین
  • نظام مالی و حقوقی شفاف
  • امکان استفاده از روابط تجاری خوب دانمارک با سایر کشورهای خارجی
  • امکان تحصیل رایگان برای فرزندان متقاضی
  • نرخ فساد پایین
  • نظام بانکی کارآمد

سرمایه‌گذاری در دانمارک سراسر مزایا نیست و معایب کوچکی نیز دارد. از جمله معایب آن می‌توان به نرخ بالای مالیات، کمبود نیروی کار در برخی از بخش‌ها و قیمت بالای املاک اشاره کرد.

 

انواع روش‌ های سرمایه گذاری در دانمارک

همانطور که می‌دانید روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • سرمایه گذاری در دانمارک از طریق خرید ملک

خرید ملک یکی از متداول‌ترین روش‌‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی است. اگر از این طریق مایل به سرمایه گذاری در دانمارک هستید، باید به اداره دادگستری دانمارک اثبات کنید که خودتان می‌خواهید در آن خانه ساکن شوید. البته متقاضیان اروپایی نیازی به این کار ندارند. لازم به ذکر است که باید قبل از خرید ملک، با ارائه مدارک اشتغال خود در دانمارک یا ارائه مدارک تحصیلی خود یا فرزندانتان در این کشور ثابت کنید که قصد اقامت در ملک مورد نظر را دارید.

  • سرمایه گذاری در دانمارک از طریق ایجاد شغل یا کارآفرینی

تمامی متقاضیان اقامت در کشور دانمارک می‌توانند با ایجاد شغل و کارآفرینی در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. در این روش ابتدا باید یک طرح تجاری یا بیزنس پلن ارائه کنید که در آن مدل کسب و کار شما کاملاً مشخص باشد. لازم به ذکر است که می‌توانید این بیزنس پلن را به صورت آنلاین نیز برای اداره بین‌المللی اشتغال و کار دانمارک ارسال کنید و نیازی به مراجعه حضوری نیست، در غیر اینصورت می‌توانید به سفارت دانمارک مراجعه کنید.

در این روش، اداره کار دانمارک پس از دریافت بیزنس پلن شما، میزان انطباق آن با نیازهای کشور، وضعیت بازار و نوآورانه بودن را بررسی کرده و در نهایت رأی خود را صادر می‌کند. در صورتیکه طرح تجاری شما پذیرفته شود، بدون سرمایه اولیه نیز می‌توانید مراحل دریافت اقامت خود را طی کنید و تنها لازم است ثابت کنید تمکن مالی را دارید. در این روش متقاضی یا کارآفرین اقامت ۲ ساله دریافت کرده و در نهایت نیز می‌تواند اقامت دائم اخذ کند.

  • سرمایه گذاری در دانمارک از طریق ثبت یک شرکت

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌ گذاری در دانمارک و در نتیجه دریافت اقامت، ثبت شرکت است. متقاضیان می‌توانند به صورت آنلاین نیز برای ثبت شرکت اقدام کنند، در غیر اینصورت باید به صورت غیرآنلاین اقدام کنند که حدوداً ۳ هفته زمان می‌برد. در این روش، ابتدا متقاضی اقامت ۳ ساله دانمارک را دریافت می‌کند و پس از ۵ سال اگر شرکت وی سودآور باشد و تمامی مالیا‌ت‌ها را نیز پرداخت کرده باشد، می‌تواند اقامت دائم دریافت کند. متقاضیان سرمایه گذاری در دانمارک می‌توانند برای انواع مشاغل کوچک خانوادگی، شرکت با مسئولیت محدود عمومی و خصوصی، مالکیت خصوصی و مشارکت عمومی، شعبه یا نمایندگی یک شرکت دیگر، شعبه یا نمایندگی مستقل یا وابسته شرکت خود در کشور مبداء نیز شرکت ثبت کنند.

از جمله مدارک لازم برای ثبت شرکت در کشور دانمارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک هویتی مانند پاسپورت و کپی از تمام صفحات آن
  • مدارک سابقه شغلی و تجربه کاری در کشور مبداء
  • ارائه مدارک حساب بانکی برای اثبات تمکن مالی
  • مدارک تحصیلی
  • ارائه مدارک هویتی همراهان در صورت وجود

 

  • سرمایه گذاری در دانمارک از طریق خرید اوراق قرضه دولتی

برای سرمایه گذاری در دانمارک از طریق خرید اوراق قرضه دولتی می‌توانید به دو روش زیر عمل کنید. لازم به ذکر است که در هر دو روش می‌توانید اقامت دائم دانمارک را دریافت کنید.

  • در این روش مبلغ مورد نظر خود را به مدت ۵ سال در اختیار دولت دانمارک قرار داده و بعد از این مدت می‌توانید اصل مبلغ سرمایه‌گذاری خود را بدون سود دریافت کنید.
  • در این روش مبلغی که شما برای خرید اوراق قرضه هزینه کرده‌اید به مدت ۵ سال در اختیار دولت دانمارک قرار می‌گیرد، با این تفاوت که پس از این مدت به شما بازگردانده نخواهد شد.

 

آیا سرمایه گذاری در دانمارک از طریق طرح خودحمایتی امکان‌پذیر است؟

در این روش نیازی به سرمایه‌گذاری در شرکت یا خرید ملکی نیست، تنها کافی است متقاضی با ارائه مدارکی به دولت کشور مقصد ثابت کند که تمکن مالی برای تأمین زندگی خود، همسرش و فرزندانش را دارد. در حال حاضر امکان استفاده از این طرح برای دریافت اقامت دانمارک وجود ندارد و تنها در کشورهای فرانسه و اتریش طرح خودحمایتی اجرا می‌شود.

هر شخصی با توجه به شرایط و امکانات خود، روش دریافت ویزا برای مهاجرت به کشور مورد نظرش را انتخاب می‌کند. اما اگر سرمایه‌ای دارید و می‌خواهید به یکی از کشورهای خارجی مهاجرت کنید، بهترین راه سرمایه‌گذاری است. همانطور که مطالعه کردید ما در این مقاله به روش‌های مختلف سرمایه گذاری در دانمارک و مزایای آن پرداختیم و امیدواریم که پاسخ سوالات خود را گرفته باشید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.