سبزی ریحان، از درمان سردرد تا سلامت قلب

گیاه ریحان علاوه بر استفاده در امور پخت‌وپز، دارای خواص درمانی بسیاری نیز است.  در این بخش شما را با خواص مصرف ریحان برای سلامتی آشنا خواهیم کرد.

آرامش‌دهنده اعصاب

ریحان آرامش‌دهنده اعصاب است. برای آرام شدن و رفع غم و اندوه می‌توانید ۲۰ تا ۵۰ گرم ساقه ریحان که دارای برگ و گل است را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۱۲ دقیقه دم‌کنید، سپس آن را صاف و شیرین کنید و پس از هر غذا یک فنجان بنوشید.

درمان سردرد

بر اساس توصیه‌ها ریحان برای درمان سردرد به‌خصوص سردردهای میگرن مفید است. برای درمان سردردهای یک‌طرفه (میگرن) و سردردهای عصبی، ۵۰ گرم دم‌کرده ریحان شیرین شده را پس از هر غذا بنوشید. حتی استنشاق بوی ریحان له کرده سردردهای ناشی از سفر را برطرف می‌کند.

برطرف کردن گلودرد

در بیماری‌های تورمی گلو و سرماخوردگی حتما از ریحان استفاده کنید. دانه ریحان نیز به علت داشتن لعاب فراوان نرم‌کننده است. دم‌کرده ۵۰ گرم ریحان که با عسل شیرین شده باشد برای برطرف کردن گلودرد موثر است.

 

از بین برنده تب

برای کاهش تب در طب قدیم توصیه‌های فراوانی آورده شده است که یکی از آن‌ها مصرف جوشانده سرد ریحان در زمان داشتن تب است.

ضد دل‌پیچه و نفخ

ریحان برای افرادی که دستگاه گوارش حساس دارند، مفید است. ریحان ضد دل‌پیچه و نفخ است، پس بهتر است با غذا ریحان مصرف کنید.

سلامت قلب و عروق

ریحان سرشار از بتاکارون و کاروتنوئید بوده و منبع بسیار عالی از منیزیم است که با کلسترول مبارزه می‌کند و موجب بهبود جریان خون به قلب و سایر نقاط بدن و سلامت قلب و عروق می‌شود.

خواب راحت شبانه

یکی از خواص مصرف ریحان برای سلامتی تنظیم خواب شبانه است. برای داشتن خواب راحت شبانه بعد از یک روز کاری سخت یا یک غذای سنگین، از جوشانده برگ‌های تازه ریحان استفاده کنید.

ضد پیری

ریحان یک سبزی معطر و دارای آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است که می‌تواند فعالیت رادیکال‌های آزاد را محدود کند و شما را از آسیب‌های گذر زمان، پیری زودهنگام سلول‌ها و همچنین بیماری‌های پوستی حفظ کند.

درمان آفت دهان

ریحان دارای خواص ضد میکروبی بوده و در درمان آفت‌های دهانی و عفونت موثر است. برای درمان آفت‌های دهان ۴ لیوان آب را بجوشانید و برگ ریحان را به آن اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید برگ‌ها در داخل آن باقی بماند و سپس محلول باقی‌مانده را در یخچال نگهداری کنید و روزی ۲ بار دهان خود را با این ترکیب بشویید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.