دارو بدون ارز دولتی گران می شود

حسین عبده تبریزی، در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، به موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و افزود: اغلب کارشناسان معتقدند که برای دارو باید استثنا قائل شد.

وی ادامه داد: هزینه‌های کشور برای مواد اولیه دارو به علاوه داروهایی که در داخل تولید نمی‌شود، ۱.۵ میلیارد دلار است و برای داروهایی که با ارز نیمایی وارد می‌شود، حدود یک میلیارد دلار است که ۱.۵ میلیارد آن ارز ترجیحی می‌گیرد.

عبده تبریزی افزود: بنابراین، اگر قیمت‌های دارو را بالا ببرند، فشار مضاعفی به مردم تحمیل خواهد شد. لذا، استثنا کردن ارز ترجیحی دارو، کار درستی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: موضوع قاچاق دارو بر خلاف سوخت، چندان زیاد نیست و در نهایت ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار قاچاق دارو به کشورهایی مثل عراق و پاکستان داریم.

وی با عنوان این مطلب که ارز ترجیحی باید برای مواد اولیه دارویی اختصاص پیدا کند، گفت: چون اگر قرار باشد یک دفعه ارز ترجیحی دارو قطع شود، فشار مضاعفی به مردم وارد می‌شود. ضمن اینکه رقم ارز ترجیحی دارو بالا نیست که بخواهد مشکل ساز شود.

عبده تبریزی با اشاره به وجود سامانه هوشمند رصد دارو در کشور، افزود: به نظر نمی‌رسد بتوان در بازار دارو خیلی سوءاستفاده کرد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه داروهای ما امکان صادرات گسترده ندارد و به چند کشور همسایه صادرات داریم.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.