خواص معجزه‌آسای موسیر برای سلامتی!

برای آشنایی بیشتر با خواص موسیر برای سلامتی این مطلب را بخوانید. موسیر می‌تواند به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. طعم موسیر چیزی بین سیر و پیاز است و برای رشد، نسبت به پیاز، به آب کمتری نیاز دارد و پوست آن نیز نازک‌تر از پیاز است. اما مانند پیاز می‌تواند اشک‌ شما را جاری کند!

ضدسرطان

شاید مهم‌ترین خاصیت موسیر وجود مقدار زیادی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی باشد. ازجمله این ترکیبات می‌توان کوئرستین، کمپفرول و سایر آنتی‌اکسیدان‌های گوگرددار را نام برد.
در موسیر نیز مانند سیر این آنتی اکسیدان‌ها زمانی آزاد می‌شوند که سطح سلول موسیر آسیب ببیند. این آسیب از طریق برش یا له‌کردن ایجاد می‌شود. با آزادشدن این آنتی‌اکسیدان‌ها، ترکیبی قدرت‌مند به نام «آلیسین» تشکیل می‌شود. آلیسین ترکیب قدرت‌مندی است که می‌تواند خطر بروز جهش‌های سلولی و انواع سرطان را کاهش دهد.

افزایش گردش خون و سوخت‌و‌ساز

موسیر ازلحاظ دارابودن مواد معدنی مانند آهن، مس و پتاسیم غنی‌تر از پیاز است. آهن و مس در بدن، با تحریک تولید گلبول‌های قرمز، به افزایش گردش خون کمک می‌کنند. با افزایش گلبول‌های قرمز در جریان خون، گردش خون افزایش می‌یابد و اکسیژن بیشتری به نقاط مهم بدن می‌رسد. همچنین میزان انرژی، رشد سلولی، ترمیم بافت‌ها و سوخت و ساز در بدن افزایش می‌یابد.

کاهش کلسترول و کمک به سلامت قلب

آلیسین با تنظیم سطح کلسترول در بدن مرتبط است. آلیسین تولید آنزیم ردوکتاز را در کبد مهار می‌کند. این آنزیم در تولید کلسترول موثر است. موسیر با کاهش کلسترول در بدن می‌تواند خطر بروز تصلب شرایین، بیماری سرخ‌رگ کرونری، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

کاهش فشارخون

یکی دیگر از خواص موسیر برای سلامتی کاهش فشارخون است. خاصیت رگ‌گشادگی (اتساع عروق) پتاسیم، در کنار فعالیت آلیسین که می‌تواند در بدن نیتریک اکسید را آزاد کند، می‌تواند فشار خون را به‌طور چشمگیر کاهش دهد. خاصیت رگ‌گشادگی می‌تواند به آرامش دیواره رگ‌های خونی کمک کند و باعث شود خون آزادانه‌تر در رگ‌ها جریان پیدا کند.

این امر از ایجاد لخته‌های خونی و افزایش فشار و استرس بر دستگاه قلبی_عروقی جلوگیری می‌کند و درنتیجه در سلامت قلب موثر است.

داشتن وزنی مناسب

یکی دیگر از خواص موسیر کمک به داشتن وزن ایده‌آل و مناسب است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در موسیر می‌توانند به جلوگیری از تجمع زیاد چربی در بدن کمک کنند و درصد چربی بدن را کاهش دهند.

آرامش اعصاب

ویتامین ها و مواد معدنی مختلف موجود در موسیر، ازجمله پیریدوکسین، می‌توانند به آزادکردن گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز کمک کنند. آزادشدن این ماده به پایین نگه‌داشتن استرس و کنترل سطح هورمون‌ها در بدن کمک می‌کند. بنابراین، اگر به دنبال راهی برای کاهش استرس هستید و می‌خواهید و به آرامش ذهن برسید، موسیر می‌تواند با آزادکردن سریع گاما آمینوبوتیریک اسید مؤثر باشد.

خاصیت ضدمیکروبی

مطالعه‌ای گسترده درمورد ترکیبات آلی گوگرد در سبزیجاتی مانند موسیر نشان داد این مواد غذایی خاصیت ضدباکتری، ضدقارچ و ضدویروس دارند. همچنین از سبزیجات خانواده آلیوم به‌عنوان درمان سنتی سرماخوردگی، تب، سرفه و آنفولانزا استفاده می‌شود.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.