خداآفرین، بهشت گمشده گردشگران نوروزی

خداآفرین شهری است در دل طبیعت ارسباران، بین رشته کوه‌های جنگلی قره‌داغ و قفقاز. این شهرستان، از یک سو به دلیل ناشناخته ماندنش و از سوی دیگر به دلیل جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شگفت‌انگیزش، اخیرا گردشگران بسیاری را به سمت قره‌داغ می‌کشاند. برای آشنایی با بهشت گمشده قره داغ مطلب ما را دنبال کنید.

کوه‌های بلند قامت ارسباران

شهرستان خداآفرین طبیعت بی‌نظیری دارد که تا به امروز در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی دیده‌اید. مسیر پر پیچ و خم این شهرستان، از یک طرف به کوه‌های بلند قامت ارسباران و از سوی دیگر به جنگل‌های زیبای ارسباران ختم می‌شود. از میان درختان انبوه و عظیم این جنگل هم رودخانه کلیبرچای عبور می‌کند.

اکوسیستم و منطقه حفاظت‌شده دیزمار

با ورود به منطقه حفاظت‌شده دیزمار، تابلوهای حفاظت از محیط زیست در کنار جاده‌ها، به چشم می‌خورد. در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان خداآفرین، دو پل مخصوص عبور حیوانات قرار دارند که برای هدایت حیوانات از این سوی جاده به آن سوی جاده تعبیه شده‌اند.
این منطقه آنچنان دست نخورده باقی‌مانده است که اکثر اپراتورهای تلفن همراه در این منطقه از کار می‌افتند.

قدمت باستانی خداآفرین

این شهرستان دارای قدمت بسیاری است و از نظر آثار تاریخی و فرهنگی ارزش به‌سزایی دارد. برخی از جاذبه‌های باستانی خداآفرین شامل قلعه تاریخی آوارسین، قلعه تاتار، عمارتگاه آینالو، عمارتگاه وینق، برج کوچک قارلوجه، قلعه کلاله علیا و کلیسای خرابه هستند.

تفرجگاه آینالو

تفرجگاه جنگلی آینالو یکی از نواحی زیبا، بکر و طبیعی منطقه خداآفرین است. وجود آب و هوای دلپذیر، چشمه‌های فراوان، جنگل‌های زیبا و سرسبز، ساختمان تاریخی آینالو و همچنین طرح احیا نسل مارال، این ناحیه را به یکی از مکان‌های توریستی و جذب گردشگر تبدیل کرده است و سالانه ده‌ها هزار نفر از این مکان بازدید می‌کنند.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.