تحصیل در چین

دانشگاه‌های چین در بین بسیاری از دانشجویان بین‌المللی محبوب هستند؛ چرا‌که علاوه بر بالا بودن سطح علمی دانشگاه، هزینه‌ی زیادی هم ندارند. چین یکی از قطب‌های اقتصادی دنیاست و به‌همین‌دلیل شما می‌توانید از موقعیت شغلی خوبی پس از فارغ‌‌التحصیلی در آن‌جا بهره‌مند شوید. دانشگاه‌های چین از لحاظ موقعیت و اعتبار در رنکینگ جهانی وضعیت مناسبی دارند و افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند.

تحصیل در کشور چین از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. هنگامی که دانشجویان تصمیم به تحصیل در کشورهای خارجی می‌گیرند، بیشتر، کشورهای اروپایی و آمریکا را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند؛ اما بسیاری از آن‌ها از این نکته غافلند که آسیای شرقی دارای کشورهایی با امکانات زیاد و هزینه کم، برای تحصیل است.

چین، کشوری پر‌جمعیت است که سیستم آموزشی و اقتصادی قدرتمندی دارد و به‌دلیل بالا بودن سطح علم، یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های محصولات مختلف در جهان است. یکی از دغدغه‌های اساسی دانشجویان بین‌المللی، اعتبار مدرک ارائه شده از سوی دانشگاه‌های کشورهای مقصد است؛ در‌این‌رابطه لازم است بدانید که مدرک احراز شده از دانشگاه‌های چین، مورد تایید وزارت علوم و مورد تایید وزارت بهداشت ایران و سایر کشورهاست.

نگاه کلی به تحصیل در چین

  • پایتخت کشور چین : پکن
  • زبان تحصیل در چین : چینی و انگلیسی
  • مدت زمان تحصیل در چین در مقطع کارشناسی: ۴ سال
  • مدت زمان تحصیل در چین در مقطع کارشناسی ارشد: ۲ الی ۳ سال
  • مدت زمان تحصیل در چین در مقطع دکترا:  ۴ ۳ سال
  • مدت زمان تحصیل در چین در مقطع پزشکی: ۵ تا ۶ سال

طول دوره تحصیل کارشناسی در چین ۳الی۴سال و برای ارشد ۲سال و برای دکترا بین ۳ تا۵ سال گزارش شده؛ که البته طول مدت این زمان، بستگی به رشته تحصیلی شما و تلاش خودتان هم دارد. خبر خوب اینکه، امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم در بیشتر رشته‌ها و دانشگاه‌ها وجود دارد و مثلا شما اگر در رشته پزشکی و دندان‌پزشکی در این کشور به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنید، فقط و فقط برای ورود به کار مجبور به یادگیری زبان چینی هستید.

تحصیل در کشور چین می تواند موفقیت خوبی برای افرادی باشد که قصد تحصیل با هزینه های مناسب در یکی از کشورهای پیشرفته جهان را دارند. از مزیت های تحصیل در کشور چین می توان به تحصیل به زبان انگلیسی در چین اشاره نمود. اگر که به زبان انگلیسی در کشور چین تحصیل نمایید، دیگر نیازی به داشتن مدرک زبان چینی نخواهید داشت. اما اگر قصد تحصیل در کشور چین به زبان چینی را دارید باید در آزمونی به نام Chinese proficiency test  که همان آزمون تسلط به زبان چینی است ، شرکت کنید.

برای تحصیل در چین، در مقطع لیسانس، باید نمره آیلتس ۵.۵ و در برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها، برای مقطع ارشد هم با نمره ۵.۵ یا ۶ آیلتس می‌توانید اقدام کنید. نمره آیلتس ۶یا ۶.۵ به بالا برای مقطع دکترا نیاز است و البته توجه کنید که شرایط هر دانشگاه با دانشگاه دیگر درباره این نمرات فرق دارد و معادل این نمره در تافل، از سوی برخی دانشگاه‌ها، پذیرفته خواهد شد. داشتن مدرک زبان چینی برای دانشگاه‌های انگلیسی زبان نیاز نیست؛ اما برای کم شدن هزینه‌هایتان، به شما کمک می‌کندو می‌توانید در کشور چین هم این دوره را بگذرانید.

داشتن نمره های gmat و gre و امثال این‌ها و مقالات isi(حداقل ۲تا)، به شما برای اخذ کمک‌هزینه‌ها و بالا بردن شانس رقابتتان کمک خواهد کرد و شرط همه دانشگاه‌ها نیست؛ به همین دلیل می‌توان گفت که دانشگاه‌های این کشور، در حالت عادی، سختگیر نیستند و به همین علت دانشجویان زیادی به مهاجرت به چین برای تحصیل علاقه دارند.

 

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی

مقاطع آموزشی چین

کشور چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و باید دارای یک نظام آموزشی فوق‌العاده قدرتمند باشد تا بتواند نیاز جامعه را پاسخ گوید. شرایط ورود به دانشگاه برای اهالی این کشور بسیار سخت است و همین امر باعث می‌شود افراد شایسته و مستعد وارد دانشگاه‌ها شوند و مابقی وارد بازار کار در زمینه‌های دیگر شوند. در کشور چین مدرک‌گرایی وجود ندارد و شاید یکی از دلایل قدرت اقتصادی این کشور همین موضوع باشد.

کلیه‌ی افرادی که در چین متولد می‌شوند باید نه سال در مدارس و در مقاطع ابتدایی و متوسطه تحصیل کنند. این یک قانون اجباری برای چینی‌هاست. پس از آن دانش‌آموزان خودشان انتخاب می‌کنند که ادامه تحصیل دهند یا وارد بازار کار شوند. افرادی که ادامه تحصیل را انتخاب می‌کنند وارد مدارس ارشد می‌شوند تا برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها آماده شوند.

مقاطع بالاتر که با نام تحصیلات دانشگاهی شناخته می‌شود، از ۱۸ سالگی آغاز می‌شود و شامل مدارس حرفه‌ای عالی که یک دوره‌ی دو تا سه‌ساله است، آکادمی فناوری که یک دوره‌ی سه‌ساله است و مقطع کارشناسی ۴ساله می‌شود. دانشجویان پس از آن می‌توانند در آزمون رکورد فارغ التحصیلی شرکت کنند و پس از کسب نمره‌ی قبولی وارد مقاطع بالاتر تحصیلات شوند و مدارک فوق لیسانس و بالاتر کسب کنند.

مدارس چین

مدارس ایرانی در کشورهای شانگهای و پکن وجود دارند و ایرانیان مقیم چین می‌توانند فرزندان خود را در تمام مقاطع در این مدارس ثبت نام کنند. این مدارس توسط سفارت ایران در چین تأسیس شده‌اند.

دانش‌آموزان می‌توانند مطابق با آخرین تغییرات نظام آموزشی چین در مدارس بومی تحصیل کنند و برای ورود به دانشگاه‌ها آماده شوند. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در این مدارس عبارتند از؛

  • اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی با تایید آموزش و پرورش منطقه، ترجمه شده به زبان انگلیسی و تائید شده توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
  • اصل و کپی ریز نمرات آخرین مدرک تحصیلی با تایید آموزش و پرورش منطقه، ترجمه شده به زبان انگلیسی و تائید شده توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران؛
  • اصل و کپی گذرنامه معتبر، عکس ۳در ۴ پشت‌نویسی شده و ارسال مدارک به بخش school’s international admissions office.

چنانچه دانشجویان محصل در این مدارس در طول دوره‌ی تحصیل مشمول خدمت سربازی شوند، مدرسه، اقدامات لازم جهت اثبات اشتغال به تحصیل را انجام می‌دهد. این مدارس برای دریافت ویزای تحصیلی به شما کمک نمی‌کنند. شما می‌توانید با ارائه درخواست به این مدارس، در شهریه‌ها تخفیف بگیرید.

اگر می‌خواهید فرزند خود را به تنهایی برای تحصیل به یک کشور خارجی بفرستید، لازم است که تمام جوانب را بررسی و مشخص کنید تا هنگام گذراندن دوره‌ی تحصیل خود دچار مشکل نشود.

لیسانس در چین

طول دوران تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور چین چهار سال است. رشته‌های مختلف در این مقطع و در بسیاری از دانشگاه‌های چین، به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید، لازم است که پیش از ثبت درخواست پذیرش، زبان تدریس رشته‌ی مورد نظر در دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید.

کشور چین از معدود کشورهایی است که ارائه‌ی مدرک زبان برای پذیرش در دانشگاه‌ها نیاز ندارد و صرفاً به عنوان یک امتیاز مثبت برای بورسیه‌های تحصیلی محسوب می‌شود؛ البته رزومه‌ی تحصیلی شما و معدل دیپلم و پیش دانشگاهی و ریزنمرات آن‌ها برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور مهم است.

زمان پذیرش دانشگاه‌های چین در مقطع لیسانس، دو بار در سال و در ماه‌های ژانویه و سپتامبر است.

فوق لیسانس در چین

دوران فوق لیسانس در کشور چین در رشته‌های مختلف معمولاً دو ساله است. رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های چینی به زبان‌های چینی و انگلیسی ارائه می‌شوند. شما معمولاً به خاطر زبان دچار محدودیت نخواهید شد؛ چرا که در دانشگاه‌های مختلف این کشور، رشته‌ها به زبان‌ انگلیسی وجود دارند.

شما برای اخذ پذیرش در دوره‌ی کارشناسی ارشد، می‌توانید بدون مدرک زبان اقدام کنید؛ اما، توجه داشته باشید، این که ارائه‌ی مدرک زبان اجباری نیست، به معنای عدم لزوم تسلط شما به این زبان نیست. چنان‌چه بخواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید، تسلط شما، یکی از شرایط لازم برای موفقیت است.

مدارک لازم برای درخواست پذیرش در دوره‌ی فوق لیسانس ریز نمرات و مدرک و معدل دیلپم و لیسانس است. چنانچه، مقاله‌ای ارائه داده‌اید یا طرح تحقیقاتی یا پژوهشی در نظر دارید، ضمیمه‌ی پرونده کنید. به یاد داشته باشید که هرچه رزومه‌ی قوی‌تری ارائه دهید، شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش خواهید داشت.

دکترا در چین

چین به یک کشور محبوب برای تحصیل دانشجویان بین المللی تبدیل شده است که دلایل متفاوتی دارد؛ از جمله، کیفیت بالای آموزش و پرورش، اقتصاد در حال رشد مستمر، هزینه‌های پایین زندگی و فرصت اکتشاف در کشور چین و فرهنگ غنی این کشور. برنامه دکترا در چین، می‌تواند یک تجربه با ارزش علمی و حرفه ای برای شما باشد.

برای یک برنامه دکترا در چین، متقاضیان باید مدرک کارشناسی ارشد در رشته مربوطه را داشته باشند. برنامه درسی بسته به برنامه و دانشگاه متفاوت است؛ اما به طور کلی، از داوطلبان انتظار می‌رود که در امتحانات، ترم، سمینارها، پژوهش و پایان‌نامه یا رساله شرکت کند.

پایان‌نامه یا رساله باید سهم قابل توجهی در رشته تحصیلی و رشد جامعه داشته باشد. مدرک دکترا در چین، به‌طورمعمول می‌تواند بین سه تا شش سال به طول بینجامد. برخی از رشته‌های محبوب برای مطالعه دکترا در چین عبارت از تجارت بین المللی، اقتصاد بین‌الملل، روانشناسی، فیزیک، امور مالی شرکت، علم مدیریت، و جامعه‌شناس است.

دانشجوی دوره دکترای باید یک پایان‌نامه در حدود ۱۲۰.۰۰۰ لغت در طول دوره تحصیلی خود، برای اخذ مدرک دکتری، طی کند. پانل نظارت بر پایان‌نامه متشکل از۳ عضو هیات علمی دانشکده حقوق بین‌الملل،  CUPL است. یک عضو خارج از دانشگاه هم ممکن است که برای پیوستن به پنل نظارت از طرف رئیس دانشکده انتخاب گردد. یک متقاضی باید حداقل ۱۱ واحد درسی را برای فارغ التحصیلی بگذراند و پایان‌نامه خود را با موفقیت در مقابل ۵ داور دفاع کند.

با توجه به تخصص و دانشگاه انتخابی، شهریه برای یک برنامه دکترا می‌تواند بین ۱۷.۰۰۰ یوان و ۲۷.۰۰۰ یوان متفاوت باشد که به صورت سالانه این هزینه دریافت می‌گردد؛ در حالی که این هزینه می‌تواند برای سایر رشته‌ها (علوم، تکنولوژی، کشاورزی، پزشکی، ورزش)، از ۱۸.۵۰۰ یوان تا ۵۴۰۰۰ یوان در سال باشد

تحصیل پزشکی در چین

کشور چین به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به مقصدی مطلوب برای تحصیل رشتۀ پزشکی و جراحی (MBBS) در آسیا است. هرساله بیش از ۱۰.۰۰۰ دانشجوی خارجی برای تحصیل پزشکی در چین به این کشور سفر می‌کنند. تحصیل رشتۀ پزشکی و جراحی (MBBS) در مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در چین از سال ۲۰۰۴ معروف شده است.

دانشکده‌‌‌‌‌های پزشکی که کارشناسی رشتۀ پزشکی و جراحی به زبان انگلیسی دارند را سازمان نظام پزشکی کشور چین و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در «راهنمای دانشکده‌‌‌‌‌‌های پزشکی جهان» به رسمیت شناخته‌اند. مدرک لیسانس پزشکی این کشور هم در سطح جهانی معتبر است.

تعداد دوره‌‌‌‌‌های کارشناسی رشتۀ پزشکی و جراحی به زبان انگلیسی در چین رو به افزایش است و وزارت آموزش‌وپرورش این کشور، تاکنون ۴۹ دانشگاه پزشکی را تأیید کرده است.

دانشگاه‌‌‌‌‌های تأییدشده‌ای که دانشجویان ‌بین‌المللی‌ را برای دوره‌‌‌‌‌های کارشناسی پزشکی ثبت نام کرده‌اند، برای اعطای مدرک کارشناسی ارشد در حوزه‌‌‌‌‌های پزشکی عمومی و پزشکی بالینی (موضوع‌های سطح اول) و بیمارستان‌‌‌‌‌های وابسته در ردۀIII، مجوزِ سطح A هم دارند. بنابراین آزمایشگاه‌‌‌‌ها و تأسیسات دانشگاه‌های چین، تاحدودی از بیشتر کالج‌‌‌‌‌های دولتی آسیا، آفریقا و دیگر کشور‌ها سطح بالاتری دارند.

کلاس‌‌‌‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. درکل در شش سال اخیر، دوره‌‌‌‌‌های MBBS به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. دانشجویان باید پس از اتمام تحصیلات پایه، دورۀ کارآموزی را یک‌ساله بگذرانند. دانشجویان برای گذراندن این دوره در چین یا میهن خود حق انتخاب دارند. دانشگاه‌‌‌‌‌های مربوطه ممکن است معیارهای خاصی برای متقاضیان داشته باشند برای مثال باید در درس‌های بیولوژی، شیمی و ریاضیات نمره‌های بالاتری کسب کنند.

علاوه بر این، اگرچه زبان آموزش انگلیسی است، اما دانشجویان به منظور ارتباط و تعامل با بیماران در بیمارستان‌ها، باید زبان چینی بیاموزند. دانشجویان بعضی از دانشکده‌‌‌‌‌های پزشکی باید آزمون HSK (مهارت‌‌‌‌‌های زبان چینی) را قبل از فارغ‌التحصیلی بگذرانند.

اکثر دانشگاه‌‌‌‌‌های چین چندین سال است که دوره‌‌‌‌‌های MBBS را به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. مدرک پزشکی که این دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند اعتبار جهانی دارد و شورای پزشکی و دندان‌پزشکی پاکستان (PMDC)، شورای پزشکی هند (MCI)، کمیسیون بهداشت و درمان ویژۀ سعودی (SCHS)، هیئت تخصصی پزشکی و دندان‌پزشکی، شورای بهداشت حرفه‌ای آفریقای جنوبی، هیئت ارزیابی حرفه‌ای و زبان‌شناسی انگلستان (PLAB)، آزمون صدور مجوز پزشکی ایالات متحده آمریکا (USMILE) آن را تأیید کرده‌اند چون آزمون‌‌‌‌‌های غربالگری را هیئت علمی آزمون، با نظارت هر کشور اجرا می‌کند.

تعداد آزمون‌‌‌‌‌های هفتگی و امتحان‌هایی که در سال تحصیلی گرفته می‌شود را به‌طور جدی رئیس دانشگاه مشخص می‌کند. تمام دانشجویان خارجی در دانشگاه‌‌‌‌‌های چین دانشجویی عادی تلقی می‌شوند و باید از همۀ قوانین و آیین‌نامه‌های دانشگاه پیروی کنند.

تحصیل دندانپزشکی در چین

لیسانس جراحی دندان رشته‌ای دانشگاهی در مقطع کارشناسی است که در پی گذراندن دوره‌های‌‌‌‌ دندان‌پزشکی اعطا می‌شود. این رشته که معمولاً با عنوان B.D.S. یا BChD یا BDentS شناخته می‌شود، اختصار کلمۀ لیسانس جراحی دندان (Bachelor of Dental Surgery) است و در بعضی از کشورها، دکتر جراح دندان (DDS) یا دکتر دندان‌پزشک (DMD) نامیده شده است DDs و DMD مثل BDS یک مدرک دندان پزشکی است.

BDS یکی از پرطرفدارین‌ترین رشته‌‌‌‌‌های تحصیلی در علوم پزشکی است که به افراد این امکان را می‌دهد تا دندان‌پزشک شوند. در کل این فرایند در اکثر دانشگاه‌‌‌‌‌های پزشکی چین، بین پنج تا شش سال زمان می‌برد و سال آخر، کارآموزی در بیمارستان است. پس از اتمام دورۀ کارآموزی، دانشجویان ‌بین‌الملل‌ آزمون نهایی داده و درصورت قبولی در این امتحان، مدرک BDS را دریافت می‌کنند.

در حال حاضر، دورۀ آموزشی BDS در چین، سعی در جذب دانشجویان ‌‌‌‌‌بین‌المللی دارد و این دوره در بعضی از دانشگاه‌‌‌‌‌های پزشکی چین به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. برتری دوره‌‌‌‌‌های پزشکی، با افزایش درخواست دانشجویان ‌‌‌‌‌بین‌المللی برای تحصیل در دوره‌‌‌‌‌هایBDS در چین ارتباط مستقیم دارد.

امروزه دوره‌‌‌‌‌های دندان‌پزشکی در چین در حال حرکت به سمتِ استانداردهای ‌‌‌‌‌بین‌المللی است. واحدهای اصلی دورۀ آموزشی BDS، شامل آناتومی عمومی، بافت‌شناسی و جنین‌شناسی، داروشناسی، فیزیولوژی، آسیب‌شناسی، بیو‌شیمی (Bi-chemistry)، مورفولوژی دندان و میکروب‌شناسی دهان و دندان، پزشکی عمومی، تعویض و کار گذاشتن دندان مصنوعی، جراحی عمومی، دندان‌پزشکی ترمیمی، آسیب‌شناسی دهان، جراحی دهان و فک و صورت، علم مواد دندان، جامعه و دندان پزشکی پیشگیرانه، لثه درمانی و بیماری‌‌‌‌‌های دهان و ارتودنسی است. این دوره‌‌‌‌ها را استادان حرفه‌ای به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

رشته های غیر پزشکی در چین

دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های مختلف و در گرایش‌ها و مقاطع مختلف وارد کشور چین می‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از رشته‌های محبوب دانشجویان و شرایط تحصیل در این رشته‌ها می‌پردازیم.

رشته‌های مهندسی در دانشگاه‌های کشور چین از رونق خوبی برخوردارند و شما می‌توانید با کسب پذیرش از دانشگاه‌های ممتاز این کشور پس از فارغ‌التحصیلی، در یک شغل پر درآمد مشغول به کار شوید. مهندسی نفت، مهندسی کامپیوتر و سایر گرایش‌های مهندسی در این کشور به پذیرش دانشجو می‌پردازند.

هنر، یکی از رشته‌های مورد علاقه‌ی دانشجویان بین‌المللی است. تحصیل در گرایش‌های مختلف هنر در کشور چین، می‌تواند برای شما جذاب باشد؛ چرا که فرهنگ سنتی این کشور بسیار غنی است و همین امر، در تدریس رشته‌های هنری تأثیر گذاشته است.

در واقع شما می‌توانید با تحصیل در گرایش‌های مختلف هنر در کشور چین تلفیقی از هنر مدرن و سنتی را یاد بگیرید. پر‌طرفدار‌ترین گرایش‌های هنر در بین دانشجویان متقاضی موسیقی، معماری، سینما و طراحی لباس و جواهر است.

رشته‌ی مهندسی هوافضا، از دیگر رشته‌های پر طرفدار در بین دانشجویان می‌باشد که در دانشگاه‌های ممتاز چین با مدارم معتبر ارائه می‌شود. برای تحصیل در این رشته شما می‌توانید با دیپلم ریاضی فیزیک و ریزنمرات و معدل خوب پذیرش بگیرید.

داروسازی پس از پزشکی و دندانپزشکی مورد استقبال دانشجویان بین‌المللی واقع شده است. این رشته همراه با سایر رشته‌های علوم پزشکی در بسیاری از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود و مدرک آن از اعتبار خوبی در سطح جهانی برخوردار است.

تحصیل در رشته‌ی توریسم در کشوری که همه ساله از آمار خوبی در میزبانی از توریست‌های کشورهای مختلف برخوردار است، می‌تواند در موفقیت شما بسیار تأثیرگذار باشد؛ برای همین، تحصیل در رشته‌ی توریسم در کشور چین موفقیت آفرین است.

  • رشته جغرافیا در چین
  • هنرهای اسلامی در چین
  • ادبیات انگلیسی در چین

دانشگاه های چین، برنامه های آموزشی بسیار متنوعی را در رشته های تحصیلی مختلف ارائه می‌دهد. رشته ادبیات انگلیسی، در بسیاری از دانشگاه‌های چین در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می شود.

  • حقوق در کشور چین

زبان تحصیل این کشور چینی و انگلیسی بوده و رشته حقوق در تمامی مقاطع در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود. دانشگاه جیلین چین، دانشگاه شانگهای چین، دانشگاه پکن چین، از جمله دانشگاه های مورد توجه در رشته حقوق هستند. داشتن مدرک زبان انگلیسی یا چینی، سلامت کامل جسمی، عدم سابقه کیفری، از جمله شرایطی است که در هنگام اخذ ویزای چین باید دارا باشید.

شرایط تحصیل در چین با توجه به دانشگاه و مقطع تحصیلی می‌تواند متفاوت باشد؛ به عنوان مثال، برای پذیرش در دانشگاه پکن چین در رشته حقوق باید یک رزومه ۸۰۰ کلمه ای به زبان چینی یا انگلیسی، یک توصیه نامه و ۲ توصیه نامه از اساتید، ریز نمرات ترجمه شده به زبان چینی یا انگلیسی، مدرک لیسانس ترجمه شده به زبان چینی یا انگلیسی، مدرک زبان، پایان نامه ۱۵۰۰ کلمه ای به زبان انگلیسی یا چینی تهیه کرده و این مدارک را به دانشگاه ارسال کرده و منتظر جواب اخذ پذیرش باشید.

  • رشته ژنتیک در چین

علاقه مندان به ژنتیک در صورتی که نتوانند برای رشته ژنتیک اقدام نمایند، می توانند برای رشته بیوشیمی، جنین شناسی، بافت شناسی، ایمونولوژی، میکروبیولوژی، پاتوفیزیولوژی و اپیدمیولوژی که مقاربت زیادی با رشته ژنتیک دارد، برای تحصیل در دانشگاه ژیجیانگ چین اقدام نمایند.

دانشگاه ژیجیانگ چین از دانشگاه های معتبر و مناسب برای رشته ی ژنتیک پزشکی به شمار می رود. رشته ژنتیک پزشکی در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس شده و دانشجویان در هر ترم تحصیلی ۴ واحد هم زبان چینی می گذرانند و بعد از دوره تحصیل خود می توانند تا حدودی به زبان چینی مسلط شوند. دانشگاه ژیجیانگ چین در جهان رتبه ۱۶۵ را دارد و جزء ۲۵  دانشگاه برتر دانشگاه های آسیا است و در نتیجه جزء بهترین دانشگاه های جهان محسوب می شود.

  • معماری در چین

کشور چین در زمینه دانش معماری پیشرفت فوق العاده ای داشته است. دانشگاه چینهوا از برترین دانشگاه های چین و آسیا است. این دانشگاه جزء ده دانشگاه برتر معماری در جهان است. زبان تحصیل در دانشگاه های چین، چینی و انگلیسی است.

اعتبار دانشگاه های چین

اعتبار مدرک تحصیلی و امکان یافتن موقعیت‌های خوب شغلی در انتخاب کشور و دانشگاه مقصد نقش مهمی ایفا می‌کند. کشور چین در تلاش است که مراکز معتبر و متعدد علمی برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی ایجاد کند. بسیاری از رشته‌ها در کشور چین به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. کشور چین برای بسیاری از فارغ‌التحصیلان، بازار کار را تأمین می‌کند.

مدرک دانشگاه‌های چین در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی دارای اعتبار بوده و شما با ارا‌ئه‌ی آن‌ها می‌توانید در یک شغل پردرآمد استخدام شوید. دولت چین با کشورهایی نظیر ایالات متحده،انگلستان، فرانسه،ژاپن و حدود ۶۰ کشور دیگر قراردادهایی مبنی بر تأیید اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاه‌های چینی در این کشورها منعقد کرده است.

معرفی  ۵ دانشگاه برتر چین

  1. دانشگاه Tsinghua

دانشگاه Tsinghua در منطقه Haidian در شمال غربی پکن واقع‌شده است. در سال ۱۹۱۱ تأسیس شد. Tsinghua یک دانشگاه تحقیقاتی جامع است. ۲۰ مدرسه و ۵۴ بخش آن رشته‌های هنری، اقتصادی، آموزشی، مهندسی، تاریخ، مدیریت، پزشکی، حقوق، ادبیات، فلسفه و علوم را پوشش می‌دهد. بسیاری از افراد موفق در سیاست، دانشگاه و صنعت از دانشگاه تسینگوا فارغ‌التحصیل شده‌اند، ازجمله دو برنده جایزه نوبل، فیزیکدانان تسونگ-دائو لی و چن نینگ یانگ.

  1. دانشگاه پکن

دانشگاه پکن یکی از اعضای لیگ C۹ است که مشابه گروه Ivy League در ایالات متحده است و به‌طورکلی یکی از بالاترین رتبه‌ها در چین است. این اولین دانشگاه ملی مدرن در چین بود و از زمان تأسیس در سال ۱۸۹۸، به عنوان یک موسسه آموزشی برجسته شهرت یافته است. این موسسه به دلیل پردیس‌های خود در منطقه هالیدیان در شمال غربی پکن مشهور است.

  1. دانشگاه فودان

دانشگاه فودان شامل چهار پردیس در مرکز شهر شانگهای است: هندان، فن گلین، ژانگ جیانگ و جیانگوان. این دانشگاه با تدریس تعدادی از دوره‌های خود به زبان انگلیسی، از رویکرد هنرهای لیبرال بین‌المللی‌سازی استفاده می‌کند. دانش آموزان همچنین تشویق می‌شوند که در مبادلات بین‌المللی شرکت کنند. این دانشگاه بسیار انتخابی است، کمتر از ۰.۲ درصد از متقاضیان پذیرفته می‌شوند.

  1. دانشگاه علم و صنعت چین

دانشگاه علم و صنعت چین (USTC) یک دانشگاه ملی تحقیقاتی در هفی، استان آنهویی است. این شرکت برای تقویت آموزش علوم و فناوری در چین تأسیس شد. این موسسه همچنین دارای یک کتابخانه بزرگ، یک شبکه رایانه‌ای درجه یک و یک بیمارستان است که دانشجویان، کارمندان و خانواده‌های آن‌ها را درمان می‌کند و همچنین امکانات آموزشی برای دانشجویان پزشکی را فراهم می‌کند.

  1. دانشگاه ژجیانگ

دانشگاه ژجیانگ در سال ۱۸۹۷ تأسیس شد، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های چین است. تحقیقات در این دانشگاه ۱۲ رشته دانشگاهی را شامل می‌شود: کشاورزی، هنر، اقتصاد، آموزش، مهندسی، تاریخ، حقوق، ادبیات، مدیریت، پزشکی، علوم طبیعی و فلسفه.

تعدادی از مراکز تحقیقاتی در دانشگاه واقع‌شده است، ازجمله شش مرکز تحقیقات مهندسی ملی، سه مرکز تحقیقاتی ملی علوم انسانی و اجتماعی و ۱۳ آکادمی مطالعات مستقل.

این دانشگاه با بیش از ۱۴۰ دانشگاه در ۳۰ کشور جهان مشارکت استراتژیک دارد، ازجمله کالج امپریال لندن، دانشگاه پرینستون و دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شامپاین.

رتبه‌بندی دانشگاه‌‌‌‌‌های چین ۲۰۲۱

در ادامه به معرفی ۱۰ دانشگاه برتر چین در سال ۲۰۲۱ به نقل از مؤسسۀ QS می‌پردازیم.

دانشگاه رتبه
۱ دانشگاه چینهوا (Tsinghua) ۱۵
۲ دانشگاه پکینگ ( Peking University) ۲۳
۳ دانشگاه فودان ( Fudan University ) ۳۴
۴ دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (Shanghai Jiao Tong University) ۴۷
۵ دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang University) ۵۳
۶ دانشگاه علم وفناوری چین (University of Science and Technology in China) ۹۳
۷ دانشگاه نانجینگ (Nanjing) ۱۲۴
۸ دانشگاه ووهان (Wuhan University) ۲۴۶
۹ دانشگاه تونگجی (Tongji University) ۲۵۶
۱۰ موسسه تکنولوژی هاربین ( Harbin Institute of Technology) ۲۶۰

 

  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های چین چقدر است؟

اگر شما علاقه‌مند به تحصیل در کشور چین هستید، یکی از مهمترین مواردی که باید در نظر بگیرید این است که هزینه همه چیز چقدر است. این راهنمای اساسی هزینه‌های هر جنبه از زندگی دانشجویی را دربر می‌گیرد.

در مقایسه با انگلیس یا ایالات‌متحده، تحصیل در چین هزینه بسیار کمتری دارد گرچه هنوز هم به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از برخی از کشورهای اروپایی است. بسته به موسسه و موضوع مطالعه، دانشجویان می‌توانند انتظار داشته باشند که در هر سال تحصیلی بین ۱۱۴۸۰ تا ۲۰.۸۸۰ یوان (۱۳۲۰ تا ۲۴۰۰ پوند) بپردازند. با این حال، برنامه‌های پزشکی، مهندسی و تجارت هزینه بیشتری دارند و به‌طور متوسط ​​سالانه ۱۵۹.۳۰۰ تا ۳۳۱.۸۸۵ یوان (۱۸.۳۱۹ پوند تا ۳۸.۱۶۶ پوند) است.

علاوه بر دانشگاه‌های خصوصی چین، فرصت تحصیل در دانشگاه‌های آمریکایی یا انگلیسی با پردیس در یک شهر چین مانند پردیس‌های چینی دانشگاه‌های ناتینگهام، لستر و لنکستر نیز وجود دارد. شهریه در مؤسسات چین ۵۳.۱۰۰ تا ۹۹.۵۶۵ یوان (۶.۱۰۰ تا ۱۱.۴۴۹ پوند) در سال است که میانگین مدرک لیسانس آن ۷۹.۶۵۰ یوان (۹.۱۶۰ پوند) و متوسط ​​دوره کارشناسی ارشد ۸۹.۶۱۰ یوان (۱۰.۳۰۰ پوند) در سال است.

به‌طورمعمول برای دانشگاه‌های چین هزینه درخواست وجود دارد که بین ۵۹۷ تا ۹۹۵ یوان (۶۹ تا ۱۱۴ پوند) است، اما هرگز از حدود ۱.۳۲۷ یوان (۱۵۰ پوند) بیشتر نمی‌شود. در میان تمام برنامه‌های ارائه‌شده توسط مؤسسات چینی، لیسانس پزشکی و لیسانس جراحی گران‌ترین هزینه درخواست را دارند. هرچه این دانشگاه در جدول‌های لیگ چین بالاتر باشد، هزینه درخواست گران‌تر است.

دانشگاه پکن – یکی از دانشگاه‌های با بالاترین رتبه در چین – هزینه تقاضای متوسط ​​۱۱۹۸ یوان (۱۲۹ پوند) را دریافت می‌کند. هزینه‌های تحصیل ۲۳.۲۳۰ یوان (۲.۶۷۰ پوند) در سال است. ازآنجاکه تحصیل در مقطع کارشناسی چینی چهار سال طول می‌کشد، دانشجو در پکن انتظار دارد ۹۲.۹۲۷ یوان (۱۰.۶۸۶ پوند) به‌طورکلی برای شهریه هزینه کند.

دانشگاه فنی نانجینگ از نظر شهریه (۲۵۱۳۰ یوان یا حدود ۲.۸۶۶ پوند در سال) مقرون به‌صرفه‌ترین در چین است و متوسط ​​دانشجوی کارشناسی پس از چهار سال تحصیل با گذراندن ۱۰۰۵۲۴ یوان (۱۱۴۶۴ پوند) فارغ‌التحصیل می‌شود.

در جدول زیر نمونه هایی از هزینه‌های اسکان دانشجویی در چین را جمع آوری کرده ایم.

انواع اسکان هزینه اسکان
سالن‌های اقامت دانشجویی ۹۹۵ تا ۲.۶۵۵ یوان یا ۱۱۴ تا ۷۶۰ پوند در ماه
اجاره آپارتمان ۱.۶۶۰ تا ۶۳۷۳۷ یوان یا ۱۹۰ تا ۷۶۳ پوند برای یک آپارتمان یک‌خوابه
اقامت در خانه با یک خانواده چینی ۲۳۲۰ تا ۳۶۵۰ یوان، یا ۲۶۷ تا ۴۲۰ پوند در ماه، اغلب شامل حداقل یک وعده غذایی در روز
هاستل ۱۱۹ یوان یا ۱۴ پوند در شب

دانشجویان به‌احتمال‌زیاد با یک همسر در یک محل اقامت دانشجویی یا یک آپارتمان زندگی می‌کنند، با پرداخت ۱۹۹۰ تا ۳.۰۵۳ یوان (۲۲۹ تا ۳۵۱ پوند) برای ودیعه و ۳۳۱ یوان (۳۸ پوند) در ماه برای قبض آب، گاز و برق. اجاره آپارتمان یک‌خوابه در شهری در چین به‌طور متوسط ​​ماهیانه ۳.۵۲۰ یوان (۳۳۵ تا ۴۱۹ پوند) است.

اگرچه شهرهایی مانند پکن و شانگهای از گران‌ترین شهرهای جهان هستند، یافتن گزینه‌های ارزشمند برای مسکن امکان‌پذیر است. نرخ‌ها در مکان‌هایی مانند جیانگ سو، سیچوان و تیانجین بسیار پایین‌تر است.

سایر هزینه‌های ضروری دانشجویی

اگر قصد دارید بیش از شش ماه در چین تحصیل کنید، دولت چین ملزم به انجام معاینه پزشکی است که باید قبل از ترک کشور خود این معاینه را انجام دهید. هنگام درخواست ویزای دانشجویی چین از شما خواسته می‌شود که سابقه معاینه پزشکی خود را ارائه دهید.

اگر می‌خواهید بیش از شش ماه اقامت داشته باشید (X-Visa، ۷۴ پوند)، اگر می‌خواهید کمتر از شش ماه بمانید، همه دانشجویان خارجی باید درخواست ویزای دانشجویی کنند. (ویزا، ۴۷ پوند).

در هر ترم، دانشجویان باید انتظار داشته باشند که ۲۰۰ تا ۳۳۰ یوان (۲۲ تا ۳۸ پوند) برای خرید کتاب و مطالب درسی هزینه کنند. چین با سیستم دو ترم فعالیت می‌کند، بنابراین انتظار دارید سالانه ۴۰۰ تا ۶۶۵ یوان (۲۲ تا ۷۶ پوند) هزینه کنید. اگر تحصیل در رشته‌های علوم، پزشکی یا هنر را انتخاب کنید، این مبلغ قابل‌توجهی بیشتر خواهد بود.

متوسط ​​صورتحساب ماهانه اینترنت ۹۶ یوان یا ۱۱ پوند (تقسیم بین مستأجران) و طرح تلفن همراه ۱۰۰ یوان (۱۱ پوند) در ماه است.

حمل‌ونقل عمومی در چین ازجمله رانندگی با تاکسی ارزش زیادی دارد. هزینه یک سفر مترو ۳.۳۲ یوان (۰.۳۸ پوند)، سفر با اتوبوس در یک شهر ۱.۹۹ یوان (۰.۲۳ پوند) است، درحالی‌که یک کارت حمل‌ونقل کامل دانشجویی ماهانه ۹۹ یوان (۱۱ پوند) است. شما باید انتظار داشته باشید ۲۶ یوان (۳ پوند) برای ۲۰ دقیقه سواری تاکسی در سطح شهر بپردازید. یک لیتر بنزین ۶.۱۵ یوان (۰.۷۱ پوند) است.

یک دانشجو در دانشگاه پکن برای اولین سال تحصیل خود در دانشگاه به‌طور متوسط ​​۳۸۲۳۳ یوان (۴۳۹۵ پوند) هزینه خواهد کرد، ازجمله هزینه درخواست، ویزا، شهریه و هزینه‌های زندگی؛ بنابراین آن‌ها با صرف ۱۵۲.۹۳۲ یوان (۱۷۴۰۰ پوند) برای تحصیلات دانشگاهی خود در چین فارغ‌التحصیل می‌شوند.

هزینه زندگی دانشجویی در چین

در سال ۲۰۱۷، یک وعده غذایی در یک رستوران در چین به‌طور متوسط ​​۲۰ یوان (۲.۳۰ پوند) هزینه داشت که یک آبجو ۶ یوان (۰.۶۹ پوند) و یک بطری شراب متوسط ​​۸۰ یوان (۹.۲۰ پوند) هزینه داشت.

هزینه بلیت سینما ۵۰ یوان (۵.۷۵ پوند)، عضویت ماهیانه در سالن ورزشی ۲۵۳ یوان (۲۹ پوند) و یک بیک مک ۱۹.۸۰ یوان (۲.۲۸ پوند) است، درحالی‌که یک فروشگاه هفتگی ۳۳۰ یوان (۳۸ پوند) یا ۱۳۳۲ یوان (۱۵۲ پوند) است. یک ماه و تعداد زیادی سوپرمارکت زنجیره‌ای بین‌المللی مانند Walmart، Carrefour، Auchan یا Metro وجود دارد. خرید میوه و سبزیجات از بازارهای محلی ارزش خوبی دارد و یک کیسه بزرگ به‌طور متوسط ​​۱۳ یوان (۱.۴۹ پوند) است.

چه پشتیبانی مالی در دسترس است؟

دولت چین برای تشویق دانشجویان بین‌المللی به تحصیل و انجام تحقیقات در مؤسسات آموزش عالی چین، مجموعه‌ای از طرح‌های بورس تحصیلی را معرفی کرده است. ازجمله آن‌ها برنامه‌های بورسیه دولت چین برای دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا (شامل بودجه کامل و جزئی)، طرح بورس تحصیلی در آسیا و بورس‌های تحصیلی China / AUN، برای دانشجویان انجمن ملل آسیای جنوب شرقی است.

همچنین سازمان‌های زیادی وجود دارند که مایل به حمایت مالی از دانشجویانی هستند که مایل به تحصیل در چین هستند و برنامه‌هایی شامل بورس‌های تحصیلی شورای انگلیس چین، برنامه بورس تحصیلی زبان انتقادی و شورای بورس تحصیلی چین است.

تخفیف‌های دانشجویی بسته به منطقه متفاوت است، اما سرمایه‌گذاری در کارت شناسایی بین‌المللی دانشجویی باعث تخفیف در موزه ها، گالری ها، مغازه‌ها و کافه‌ها می‌شود. برخی از پروازهای داخلی نیز برای دانشجویان تخفیف دارد.

تاثیر زبان اموزشی روی هزینه ها

اگر دوست دارید زبان چینی بخوانید، شهریه بین شهرهای مختلف متفاوت است. اگر بودجه شما محدود است، پیشنهاد ما این است که در یک شهر کوچکتر یا شهری در غرب چین تحصیل کنید، جایی که هزینه تحصیل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. این شهرها شامل: شیان، چونگ کینگ، چنگدو، ووهان، چانگشا، شنیانگ، دالیان، چینگدائو، لانژو، ارومچی، گویانگ و غیره است. دالیان یا گوانگژو بسیار بالاتر از سایر شهرهای چین هستند.

به‌طور خاص، اگر می‌خواهید یک برنامه MBBS بخوانید که به‌طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، هزینه تحصیل نسبت به سایر برنامه‌های چین گران خواهد بود. ارزانترین برنامه MBBS توسط دانشگاه جیانگ سو (در ژن جیانگ) ارائه می‌شود و ۲۲۰۰۰ RMB در سال است، درحالی‌که گران‌ترین آن توسط دانشگاه Tongji (در شانگهای) ارائه می‌شود و ۵۰٫۰۰۰RMB در سال است. با این حال، متوسط ​​هزینه برنامه‌های MBBS حدود ۳۰.۰۰۰ RMB در سال است که معادل حدود ۵۰۰۰ USD در سال است.

اگر اکنون توانایی پرداخت هزینه تحصیل را ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تقویت زبان چینی خود را شروع کنید. سپس، اگر نمره HSK (آزمون مهارت چینی) شما به اندازه کافی بالا باشد، ممکن است واجد شرایط بورسیه دولت چین باشید که برای کمک به دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های چین در دسترس است.

شرایط و هزینه ویزای دانشجویی چین

قبل از اقدام به درخواست ویزای دانشجویی چین اطمینان حاصل کنید که همه موارد زیر را در اختیار دارید و اگر مطمئن نیستید برخی از فرم ها چیست، نگران نباشید، بعدا توضیح داده می‌شوند.

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • گذرنامه اصلی حداقل شش ماه معتبر و حاوی حداقل یک صفحه خالی است
  • اصل و کپی فرم درخواست ویزای دانشجویی خارجی مورد تأیید JW201 یا JW202
  • اصل و کپی اعلامیه پذیرش از مدرسه آینده شما
  • یک عکس رنگی به سبک گذرنامه اخیر که تمام چهره شما را برای پیوستن به فرم درخواست به نمایش می گذارد (اطمینان حاصل کنید که در پس زمینه رنگی روشن و متاسفم، اما بدون کلاه مجاز است)

ویزای دانشجویی چینی دو نوع است.

  • ویزا X1 برای دانشجویان طولانی مدت است که بیش از شش ماه در چین تحصیل خواهند کرد.
  • ویزا X2 مختص دانشجویان کوتاه مدت است که کمتر از شش ماه در چین تحصیل می‌کنند.

هزینه‌های ویزا

تاکنون این جمله را شنیده‌اید که “هیچ‌چیز در زندگی رایگان نیست” و همین امر در مورد ویزای چین ثابت می‌کند. هزینه این ویزا برای آمریکایی‌ها ۱۳۰ دلار و برای شهروندان سایر کشورها ۳۰ دلار است. اشکال قابل‌قبول پرداخت عبارت‌اند از: ویزا، MasterCard، حواله، چک صندوق‌دار یا چک شرکت قابل پرداخت به سفارت چین.

تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی فقط ممکن است چین را به عنوان خانه فناوری ببینند. بله این بسیار درست است که چین یکی از کشورهای صاحب فن‌آوری در جهان است. با این حال، این کشور هنوز به آموزش صحیح و باکیفیت به خود می‌بالد.

اکنون می‌دانید که سیستم آموزش و پرورش در چین خوب است. به مصلحت است همچنین می‌دانید که هزینه تحصیل در چین در مقایسه با برخی از کشورهای دیگر مانند ایالات‌متحده آمریکا، استرالیا، کانادا و غیره بسیار مقرون به‌صرفه است.

انتخاب یک مدرسه مناسب شامل در نظر گرفتن حمایت مالی است. این یک عامل مهم در تصمیم‌گیری برای تحصیل در خارج از کشور است و دولت چین طیف گسترده‌ای از فرصت‌های مالی را برای جذب دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. در ذهن خود داشته باشید که شهریه نیز به متوسط ​​هزینه زندگی محلی بستگی دارد. علاوه بر این، هزینه تحصیل نیز به برنامه درسی مربوط می‌شود، به این معنی که هرچه واحدهای درسی بیشتری بخوانید، شهریه بیشتری نیز خواهید پرداخت.

متوسط ​​شهریه در دانشگاه‌های دولتی بین ۳.۳۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ دلار در سال
هزینه‌های یک مدرک آموزش انگلیسی بین ۲۲۰۰ تا ۴۵۰۰ دلار در سال
برنامه‌هایی در پزشکی، مهندسی و تجارت بین ۲۴۰۰۰ تا ۵۰.۰۰۰ دلار در سال
دانشگاه‌های انگلستان با پردیس محلی در چین ۱۲۰۰۰ دلار در سال برای مدرک لیسانس و ۱۳.۵۰۰ دلار در سال برای مدرک کارشناسی ارشد

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی

به غیر از چندین دانشگاه خصوصی چین، همچنین می‌توانید در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس با پردیس محلی در یکی از شهرهای چین اقدام کنید. هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها از حدود ۸۰۰۰ دلار در سال شروع می‌شود و می‌تواند به حدود ۱۵۰۰۰ دلار در سال منجر شود.

 

هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دارای رتبه برتر

دانشگاه پکن متوسط ​​شهریه ۱۷۰۰۰ دلار در سال
دانشگاه Tsinghua متوسط ​​شهریه ۷.۵۰۰ USD / year
دانشگاه فودان متوسط ​​شهریه بین ۸۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ دلار در سال
دانشگاه شانگهای جیائو تانگ شهریه‌های متوسط ​​بین ۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ دلار در سال

چاپ مقالات علمی در چین

در کشوری مانند چین که برای پذیرش، آزمون ورودی نیاز ندارد؛ رزومه‌ی تحصیلی پر رنگ‌تر خواهد شد. به همین دلیل هرچه رزومه‌ی قوی‌تری داشته باشید، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش خواهید داشت. یکی از مواردی که می‌تواند رزومه‌ی تحصیلی شما را تقویت کند و برای گرفتن پذیرش و ورود به بازار کار، برگ برنده‌ی شما باشد، ارائه‌ی مقاله است. چنانچه، یک مقاله در یکی از نشریات معتبر علمی چاپ کنید، با استقبال دانشگاه‌هایی که برای آن‌ها درخواست ارسال کرده‌اید، مواجه می‌شوید.

شما در حین تحصیل در کشور چین، می‌توانید مقاله ارائه کنید. در این مرحله، مقاله‌ی شما، علاوه بر این‌که برای خودتان رتبه‌ها و موقعیت‌های خوبی فراهم می‌کند، برای دانشگاه و استاد راهنما هم امتیازاتی به ارمغان می‌آورد. معمولاً دانشگاه‌ها برای دانشجویانی که مقاله ارائه‌ می‌دهند تشویق‌های ویژه‌ای در نظر می‌گیرند و شانس آن‌ها برای کسب بورسیه‌ها و کمک هزینه‌هایی که تمام هزینه‌ی تحصیل آن‌ها را تأمین کند تا حدود زیادی افزایش خواهد یافت.

تسهیلات دانشجویی چین

از تسهیلات و خدماتی که در دانشگاه‌های چین به دانشجویان ارائه می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خدمات بانکی و مالی برای دانشجویان چین

نحوه‌ی انجام تراکنش‌های مالی بین‌المللی در کشور چین که دارای یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیاست، بسیار ساده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که شما باید به محض ورود به کشور چین یک حساب بانکی برای انجام تراکنش‌های داخل کشور خود مانند واریز حقوق کار دانشجویی، واریز شهریه‌ها و دریافت کارت‌های بانکی برای خرید باز کنید.

بانک‌های مختلف شرایط متنوع و امکانات متعددی برای انواع حساب‌های خود در نظر گرفته‌اند که انتخاب آن به نیاز افتتاح کننده‌ی حساب بستگی دارد؛ بنابراین، لازم است که پس از انجام کارهای اداری و اخذ پذیرش در دانشگاه و گرفتن ویزای اقامتی خود، برای باز کردن یک حساب بانکی اقدام کنید.

راه‌های متعددی برای انجام تراکنش‌های مالی بین ایران و چین وجود دارد؛ مثلا، می‌توانید به وسیله‌ی اینترنت یا با مراجعه به بانک، این تراکنش‌ها را انجام دهید. شما می‌توانید اطلاعات دقیق در این باره را از طریق مراجعه به سایت‌های اطلاع رسانی بانک‌های ایرانی و چینی و یا با مراجعه‌ی حضوری به شعب بانک‌ها به دست آورید. 

تسهیلات درمانی دانشجویان چین

بیمه‌های دانشجویی یکی از شرایط پذیرش دانشگاه‌های کشور چین است. شما پیش از اقدام برای ثبت نام در دانشگاه‌ها و به محض ورود به این کشور باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرید. دانشگاه‌ها معمولاً خرید بیمه‌ی عمر را به شما پیشنهاد می‌دهند. چنانچه دوره‌ی تحصیل شما در کشور چین بیش از شش ماه طول می‌کشد، الزام خرید بیمه جدی‌تر خواهد بود.

بیمه‌هایی که دانشجویان می‌توانند تحت پوشش آن‌ها قرار گیرند، به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • بیمه‌ی مسافرت: این بیمه برای دانشجویانی که مدت اقامت آن‌ها کم‌تر از شش ماه است، مناسب می‌باشد.
  • بیمه‌ی اورژانسی: این بیمه برای دانشجویان دارای اقامت طولانی تر که از سلامت جسمی کامل برخوردارند، مناسب است. این بیمه، تنها، هزینه‌های اورژانسی را پرداخت خواهد کرد.
  • بیمه‌ی بهداشتی دانشجویی: چنان‌چه بخواهید هزینه‌های درمانی خود را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهید، باید از این نوع استفاده نمایید. هزینه‌ی بیمه‌ی بهداشتی نسبت به سایر بیمه‌ها بیشتر است.

در کشور چین، شرکت‌های مختلفی به ارائه‌ی بیمه‌های دانشجویی می‌پردازند که شما می‌توانید با بررسی شرایط هرکدام، تحت پوشش بیمه‌ای با شرایط مناسب قرار بگیرید.

کارت دانشجویی چین

همانطور که پیش از این گفتیم، چین یکی از کم‌هزینه‌ترین کشورهای خارجی برای تحصیل است. همه‌ جای دنیا برای دانشجویان تخفیفاتی ارائه می‌شود که می‌توانند با پرداخت پول کم‌تر از همان خدمات استفاده کنند. اولین موضوعی که مورد توجه واقع می‌شود، حمل و نقل عمومی است. دانشجویان می‌توانند با دریافت بلیط‌های دانشجویی که هزینه‌ی کم‌تر از معمول دارند، به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بپردازند.

توصیه‌ی ما این است که کارت دانشجویی خود را همواره همراه خود داشته باشید؛ چرا که بسیاری از مراکز خرید و مراکز خدماتی، مانند رستوران‌ها ،تخفیف‌هایی را برای دانشجویان در نظر می‌گیرند. به طور دقیق نمی‌توان گفت که شما می‌توانید در چه زمینه‌هایی و برای استفاده از چه تخفیف‌هایی از کارت دانشجویی خود استفاده کنید و پس از مدتی زندگی در شهرهای چین می‌توانید بفهمید در چه مواقعی می‌توانید برای تخفیف از کارت دانشجویی خود استفاده کنید.

خوابگاه در چین

کشور چین محل‌های اقامت مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرد تا هم در کاهش هزینه‌های تحصیلی به آن‌ها کمک کرده باشد و هم آسایش آن‌ها برای تمرکز روی تحصیل و پژوهش فراهم باشد.

دانشجویان در کشور چین می‌توانند در خوابگاه‌های موجود در دانشگاه‌ها و هتل‌های دانشگاهی اقامت کنند. همچنین دانشجویان می‌توانند با کسب اجازه از دانشگاه خود، محل‌های اقامت خارج از دانشگاه را انتخاب کنند. در ادامه به بررسی شرایط و امکانات محل‌های اقامت در چین برای دانشجویان می‌پردازیم.

خوابگاه‌ها اقامتگاه‌هایی هستند که در دانشگاه یا جایی در نزدیکی آن واقع شده‌اند و شامل اتاق‌های یک نفره، دو نفره و اتاق‌های لوکس دسته بندی می‌شوند. اتاق‌های خوابگاه‌های چین آشپزخانه ندارند و در انتهای هر سالن یا هر طبقه وجود دارد. اتاق‌های این خوابگاه‌ها، معمولاً دارای سرویس‌های بهداشتی مستقل هستند.

برخی از دانشگاه‌ها دارای ساختمان‌هایی در سطح هتل نیز می‌باشند که این ساختمان‌ها از امکانات بیشتری مانند آشپزخانه در هر اتاق و اتاق‌های لوکس برخوردارند.  از امکانات معمول تمام خوابگاه‌های کشور چین می‌توان به تعداد مناسب کمد، سیستم‌های تهویه و گرمایشی و خنک کننده، اینترنت رایگان و… اشاره کرد. معمولاً خوابگاه‌هایی که بیرون از دانشگاه‌ها هستند، به صورت خصوصی اداره می‌شوند و امکانات بیشتری دارند. برای مثال در ازای پرداخت هزینه‌ی بیشتر ،می‌توانید از استخر و باشگاه استفاده کنید.

دانشجویانی که قصد اقامت در خوابگاه ندارند می‌توانند منزل یا آپارتمان اجاره کنند. البته در صورت سکونت در املاک شخصی هزینه‌های زندگی دانشجویی افزایش چشم‌گیری خواهد داشت. برای همین توصیه می‌شود اگر در دانشگاه شما خوابگاه وجود دارد، از آن استفاده کنید. 

کار دانشجویی چین

در چند سال اخیر وزارت آموزش و پرورش چین اجازه‌ی کار پاره وقت در حین تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. مهم‌ترین مدرکی که باید برای کسب مجوز کار پاره وقت داشته باشید، ویزای دانشجویی است.

متقاضیان کار پاره وقت دانشجویی باید شرایطی که در ادامه بیان می‌کنیم را برای اخذ مجوز داشته باشند؛ حداقل سن هجده، ویزای دانشجویی معتبر، پذیرش تحصیلی در مراکز آموزشی عالی، برگ معاینه و سلامت پزشکی مطابق با استانداردهای ارائه شده و عدم سوء پیشینه.

دقت کنید که پس از کسب مجوز و شروع کار دانشجویی دقت لازم را برای پیروی از قوانین کارفرما و محیط های کاری داشته باشید؛ در غیر این صورت ممکن است مجوز شما باطل شود و با مشکلات بسیاری در روند ادامه تحصیل خود مواجه شوید. سرپیچی از قوانین کارفرما، عدم تأمین الزامات شغلی کارفرما، کار بیش از ساعات مجاز تعیین شده توسط دانشگاه، اشتغال در واحدهایی غیر از واحدهای مجاز، ارائه‌ی اطلاعات کاذب و مدارک جعلی، آسیب رسیدن به روند تحصیل دانشجو و عدم رعایت مقررات کار دانشجویی از عواملی است که باعث ابطال مجوز کار شما خواهد شد.

اگر دانشجو هستید، تا ۲۰ ساعت در هفته، در این کشور اجاز کار دارید؛ اما در کل برای کاریابی در دوران دانشجویی باید به زبان چینی مسلط باشید و کمتر می‌توانید با زبان انگلیسی در این کشور کار کنید و با مردم در ارتباط باشید و به همین علت، کاریابی برای دانشجویان در این کشور کمی سخت است و بهتر است که از سوی خانواده خود هم حمایت شوند؛ هرچندکه هزینه‌های زندگی در این کشور زیاد گران نیست و به نسبت بسیاری از کشورها، زندگی در آن مقرون به صرفه است.

مشاغل دانشجویی چین

بسیاری از دانشجویان، برای تأمین همه یا بخشی از هزینه‌های تحصیل خودشان به دنبال کار دانشجویی هستند. چنان‌چه به زبان چینی مسلط باشید، امکان پیدا کردن کار برای شما بسیار ساده‌تر خواهد شد.

کشور چین، دارای جمعیت زیاد و بازار کار بسیار بزرگی است. در صورتی که موفق به پیدا کردن یک کار پاره وقت متناسب با رشته‌ی تحصیلی خود شوید، می‌توانید شانس خود را برای گرفتن اقامت دائم و کار در کشور چین افزایش دهید.

یکی از روش‌های پیدا کردن کار دانشجویی ثبت نام در وب‌سایت‌های مربوط به این موضوع است، هرچه رزومه‌ی قوی‌تری داشته باشید، شغل بهتری پیدا خواهید کرد. در این وب‌سایت‌ها شغل‌هایی در تمام زمینه‌ها وجود دارد که متناسب با اولویت بندی شما، فرصت‌های شغلی به شما معرفی خواهند شد.

معمولاً مشاغل آموزشی و تدریس تقاضای زیادی در چین دارند و حقوقی که از این راه به دست می‌آید می‌تواند مخارج زندگی شما را تأمین نماید.

راه دیگری برای پیدا کردن مشاغل دانشجویی جست و جو در سطح شهر محل تحصیل شماست. بهتر است بیشتر به سراغ کارهایی بروید که چینی‌ها از پس انجام آن بر نمی‌آیند. از آن‌جایی که سطح دانش زبان انگلیسی چینی‌ها بسیار پایین است، تسلط به این زبان می‌تواند یک برگ برنده برای شما باشد.

معادل سازی مدارک در چین

برای معادل سازی مدارک در کشور چین باید مثل سایر کشورها عمل کنید. مدارک شما باید ترجمه و معادل سازی شوند و به دانشگاه مورد نظر در کشور چین ارسال شوند؛ البته همیشه در طول زمان تغییراتی در جزئیات پروسه‌ی معادل سازی مدارک به وجود می‌آید که لازم است از آن‌ها اطلاع داشته باشید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های مختلف در چین متفاوت است و لازم است شرایط دانشگاه به صورت انحصاری بررسی شود.

در اولین گام شما باید مهر تأیید اداره‌ی آموزش و پرورش استان و مدرسه‌ی خود را برای مدرک دیپلم و ریزنمرات مقطع متوسطه دریافت کنید. همچنین یک کپی برابر اصل از مدارک خود باید از این مراکز بگیرید. مهر تأیید تحصیلات دانشگاهی و کپی برابر اصل مدارک از طرف دانشگاه محل تحصیل شما ارائه می‌شود. پس از آن باید به دارالترجمه‌های رسمی مراجعه کنید و مدارک تحصیلی و شناسایی خود را ترجمه کنید. حال نوبت به فرم درخواست پذیرش است.

اکثر دانشگاه‌ها از شما یک انگیزه‌نامه درخواست می‌کنند که در آن باید درباره‌ی علایق تحصیلی خود و علت انتخاب کشور چین برای تحصیل توضیحاتی ارائه دهید. تحصیل در مقاطع بالاتر نیازمند یک معرفی نامه است که باید ضمیمه‌ی مدارک شما باشد.

برای این که از کامل بودن مدارک مورد نیاز اطمینان حاصل کنید؛ می‌توانید به صورت اینترنتی با دانشگاه مورد نظر خود ارتباط بگیرید یا از مشتریان با تجربه در این زمینه راهنمایی بخواهید. در صورت نقص در مجموعه‌ی مدارک شما، روند پذیرش دچار اختلال خواهد شد.

همان‌طور که گفتیم، کشور چین دارای آداب و رسوم سنتی بسیاری است که می‌توانید آثار آن‌ را در قسمت‌های مختلف فرهنگ و هنر این کشور مشاهده کنید. جشن‌های کشور چین معمولاً جشن‌هایی هستند که از نیاکان آنان به ارث رسیده‌اند و گرامی داشته می‌شوند. شرکت در این جشن‌ها و مراسم‌ها برای دانشجویان بین‌المللی جذابیت‌های زیادی دارد.

  • جشن سال نوی چینی‌ها شباهت زیادی به جشن نوروز دارد. مردم پیش از فرا رسیدن سال نو خانه تکانی می‌کنند و در روزهای جشن لباس نو به تن می‌کنند. در روز سال نو مردم به درب خانه‌های خود فانوس‌های سرخ آویز می‌کنند و اشعار دو بیتی می‌نویسند. آتش بازی و پایکوبی، از دیگر مراسمی است که در این روزها برگزار می‌شود.
  • در روز آخر تعطیلات بهاره، جشنواره‌ی فانوس‌ها برگزار می‌شود که یکی معروف‌ترین فستیوال‌های چین است. این جشن، یکی از دیدنی‌ترین جشنواره‌های دنیا محسوب می‌شود. در این روز، در سراسر کشور چین، فانوس‌هایی با اشکال مختلف و عجیب به آسمان فرستاده می‌شوند و مردم همزمان به جشن و پایکوبی می‌پردازند.
  • یکی دیگر از جشن‌های مهم کشور چین، جشن نیمه پاییز است که هر ساله در تاریخ پانزدهم آگوست سال قمری برگزار می‌شود. در روز جشن نیمه پاییز، قرص ماه کامل می‌شود که در این کشور نمادی از تجدید دیدار است؛ بنابراین، روز جشن نیمه پاییز را جشن تجدید دیدار نیز می‌نامند. این جشن سنتی، آداب و رسوم خاص خود را دارد. تقدیر از ماه و خوردن کیک ماه، از مراسم‌های این جشن است.
  • مسابقه‌ی قایق اژدها، از دیگر جشن‌های سالانه‌ی کشور چین است. در این جشن، دو قایق با هم به رقابت می‌پردازند و مردم معتقد هستند که قایقی که برنده شود، برای هم محل‌های خود خوشبختی و برکت می‌برد.
  • جشن ولنتاین، در چین گرامی داشته می‌شود. این جشن با نام جشن دو هفته، شناخته می‌شود و بیشتر، مورد علاقه‌ی زوج‌های جوان است.
  • جشن نظافت مقبره‌ها که با نام “روز روشنایی محض” شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جشن‌های سنتی در کشور چین است. این جشن در روزهای چهارم، پنجم یا ششم آوریل برگزار می‌شود. در روز روشنایی محض، مردم به زیارت مقبره نیاکان خود می‌روند و برای عزیزان از دست رفته خود سوگواری می‌کنند، عود روشن می‌کنند و به دیگران غذا و سکه‌های کاغذی هدیه می‌دهند. نظافت و غبارزدایی از مقبره‌های عزیزان از دست رفته، از دیگر کارهایی است که مردم در این روز انجام می‌دهند؛ علف‌های هرز اطراف مقبره‌ها را می‌کنند و قبرها را گردگیری می‌کنند و سپس آن‌ها را باگل تزیین می‌کنند. مردم در این روز، زمین را پاک می‌کنند و با قربانی کردن به اموات خود ادای احترام می‌نمایند.

کنفرانس های علمی در چین

کلیه‌ی کشورهایی که دارای دانشگاه‌های معتبر هستند، کنفرانس‌های علمی در رشته‌های متعدد برگزار می‌کنند. چین هم از این قاعده مستثنی نیست. سعی کنید از برگزاری آخرین همایش‌های علمی در شهر محل تحصیل خود یا سایر شهرهای کشور چین اطلاع داشته باشید. از آن‌جایی که تعداد زیادی از این کنفرانس‌ها به صورت بین‌المللی برگزار می‌شوند، شرکت در آن‌ها و ارائه‌ی مقاله و موفقیت در پذیرش مقاله می‌تواند موقعیت‌های خوبی نه تنها در سطح چین، بلکه در کل کشورها برای شما فراهم کند.

این کنفرانس‌ها در گرایش‌ها و موضوعات مختلف همه‌ی رشته‌ها برگزار می‌شوند و شما این شانس را دارید که تحقیقات و پژوهش‌های خود را در زمینه‌های دلخواهتان ارائه دهید و مورد استقبال افراد صاحب نظر قرار بگیرید. 

خطرات احتمالی برای دانشجویان در چین

چین پر جمعیت‌ترین کشور جهان است و برای کنترل و مدیریت جامعه باید تدابیر امنیتی بسیار قدرتمندی داشته باشد تا بتواند این جمعیت را در زمینه‌های مختلف کنترل کند.

کشور چین دارای امکانات رفاهی و زندگی بسیاری است و به طور کلی می‌توان گفت هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند. ساختمان‌های این کشور با امنیت بسیار بالایی ساخته شده است و درصد رخ دادن زلزله و طوفان نسبت به سایر کشورهایی مانند ژاپن کم‌تر است.

نکته‌ای که وجود دارد، این است که بررسی کنید که می‌توانید به تنهایی در این کشور زندگی کنید. مردمان کشور چین پیرو ادیان مختلف هستند و بسیاری از آن‌ها، از دین خاصی پیروی نمی‌کنند؛ به همین دلیل شما آزاد خواهید بود که پیروی دین خود باشید و با پوشش دلخواه خود در کلاس‌های درسی حاضر شوید و از این نظر، محدودیتی وجود نخواهد داشت. بهتر است پیش از مسافرت به این کشور تمام جوانب و شرایط زندگی را بررسی کنید تا با هیچ اتفاق غیر منتظره‌ای مواجه نشوید.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.