بلاروس برای جلوگیری از بازگشت مهاجران مرز با لیتوانیا را مسدود می‌کند

این اقدام پس از آن انجام می‌شود که بلاروس ظاهرا به مهاجران اجازه می‌دهد از کشورهای عمدتاً جنگ زده وارد لیتوانیا شوند. لیتوانیا عضو اتحادیه اروپا است.

لوکاشینکو پیش از این به گونه علنی تهدید کرده بود که به مهاجران از کشورهایی مانند سوریه، عراق و افغانستان اجازه ورود به لیتوانیا را خواهد داد. تصور می‌شود که این اقدام ظاهرا برای انتقام جویی از اقدامات تعزیری اتحادیه اروپا علیه مینسک انجام شده است.

به گفته خبرگزاری دولتی «بلتا»، الکساندر لوکاشینکو، رئیس جمهور بلاروس روز پنجشنبه گفت: «از امروز هیچ کس اجازه نخواهد داشت از مرز عبور کند، از هیچ طرفی نه از جنوب و نه از غرب.»

اتحادیه اروپا بلاروس را متهم می‌کند که عمداً به مهاجران اجازه عبور از مرز و ورود به اتحادیه اروپا را می‌دهد. در هفته های اخیر چند صد مهاجر از بلاروس وارد لیتوانیا شده اند.

در هشت ماه امسال، حدود ۳۵۰۰ تن در امتداد مرز ۶۸۰ کیلومتری لیتوانیا با بلاروس گرفتار شده اند. بیشتر آن ها درخواست پناهندگی داده اند.

آژانس محافظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرانتکس) در هفته های اخیر برای جلوگیری از افزایش موارد عبور غیر قانونی از مرز، پرسنل اضافی به لیتوانیا فرستاده است.

این کشیدگی ها یک سال پس از اعتراضات در بلاروس ایجاد شده است. در آن زمان بخش های بزرگی از جامعه، پیروزی لوکاشینکو را در انتخابات زیر سوال بردند.

اتحادیه اروپا به خاطر نقض حقوق بشر در واکنش به تظاهرات صلح آمیز و سرکوب خشونت آمیز جامعه مدنی، علیه بلاروس اقدامات تعزیری را تصویب کرد.

لیتوانیا یکی از بزرگترین حامیان جنبش دموکراسی بلاروس است و از مدت ها پیش به این سو به مخالفان حکومت بلاروس پناه داده است.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.