اختصاص فضای شهری برای تبلیغات انتخابات

پیروز حناچی در نشست خبری امروز خود که به همراه معاون حمل و نقل و ترافیک و مدیرعامل فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی به ویژه شهیدان آزادسازی خرمشهر گفت: در این دوره، برنامه جامع حمل و نقل ریلی تهران در شورای عالی ترافیک مصوب شد و به این معناست که دیگر بر اساس سلیقه در حوزه حمل و نقل ریلی تغییرات نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تلاش شهرداری برای اتصال قطار شهری تهران به قطارهای اقماری گفت: متروی پرند تامین اعتبار شده و کارهای آن انجام شده، پیش بینی می شود حدود ۳۰۰ هزار مسافر با بهره برداری از این خط در پهنه جنوبی به شبکه ریلی اضافه شود. همچنین قطار پردیس نیز در حال پیگیری است تا اقدامات اتصال آن به قطار شهری تهران انجام شود.

حناچی ادامه داد: شیوع کرونا ویروس برای شهرداری ها به معنای کاهش درآمد و افزایش هزینه ها بوده است. به شکلی که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت ماهیانه عدم النفع و کاهش درآمدهای شهرداری تهران بوده است.

شهردار تهران در خصوص بودجه شهرداری تهران نیز گفت: در سال ۱۳۹۰ بودجه شهرداری معادل ۷.۱ میلیارد دلار بوده که در سال ۹۹ این رقم معادل ۱.۵ میلیارد دلار شده است. این در حالیست که حوزه حمل و نقل بیشترین درگیری ارزی را در بودجه شهرداری تهران دارد. با این وجود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به ناوگان افزوده شده و این روند با قراردادهای شرکت های داخلی ادامه دارد. به شکلی که به زودی ورود نسل جدید اتوبوس های برقی در تهران را شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر موتورهای برقی ورودشان به شهر تهران در حال پیگیری است که نقشی در آلودگی هوای تهران دارند و اگر ۱۰ درصد موتورهای سیکلت در این آلودگی نقش داشته باشند با ورود موتوردوچرخ های برقی می توان گام موثری را در کاهش آلودگی هوا برداشت. البته برای اقتصادی شدن قیمت آنها در تلاش هستیم برای باطری این موتورها اجاره دادن آنها را اجرایی کنیم.

حناچی با تاکید بر توسعه خدمات هوشمند در شهر تهران همزمان با شیوع کرونا ویروس گفت: در حال حاضر اپلیکیشن «تهران من» بیش از سه میلیون کاربر دارد که این رقم بالایی برای یک اپلیکیشن محسوب می شود همچنین در اوج بارندگی ها در سال ۹۸ برای همه کسانی که در مسیر روددره های تهران عبور می کردند پیامک های هشدار ارسال شد که گام موثری در حوزه هوشمندسازی محسوب می شود.

وی ادامه داد: انتخابات شورایاری ها به صورت تمام الکترونیک در تهران برگزار شد که تجربه بسیار خوبی بود. قطعا اطلاعات در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها بسیار موثر است و با بهره گیری از سامانه های هوشمند می توان این اطلاعات را به شکلی دقیق تر دسته بندی کرد. نقشه های جدید توسط رصد خانه شهرداری تهران در این دوره تولید شدند و نتیجه آن است که با استفاده از سامانه های هوشمند و هوشمندسازی سیستم ها بهره وری ما افزایش یافته است که می توان از جمله این افزایش بهره وری به کاهش پسماند از ۷۰۰۰ تن در روز به ۵۷۰۰ تن در دوره فعلی اشاره کرد.

شهردار تهران در خصوص انجام مطالعات و پیوست های اجتماعی خط ۱۰ مترو گفت: هیچ پروژه ای بدون مطالعه در تهران اجرایی نخواهد شد. پس اگر پروژه بدون مطالعات اجرا شود قطعا خسارات جبران ناپذیری به همراه دارد. خط ۱۰ مترو به عنوان کوریدوری اصلی تصویب شده و مطالعات آن به صورت قطعه قطعه انجام و تکمیل خواهد ششدبه طوریکه در حال حاضر مطالعات قطعه اول انجام شده و کار به مرحله اجرا رسیده است.

وی در خصوص اجرای طرح ترافیک در شرایط کرونایی اظهار کرد: در تجربیات جهانی با توجه به شیوع کرونا ویروس در هیچ یک از شهرها نه تنها طرح ترافیک لغو نشد بلکه طرح های ترافیک سخت تر پیگیری شد اما ما تغییر ساعت آن را دنبال کردیم.

وی در خصوص تغییر نوبخت مدیرعامل شرکت مترو گفت: ایشان در دوره سختی مدیریت را بر عهده داشتند که ترازهای درآمدی دچار تغییرات گسترده شده بود که این موضوع بهره برداری را بر هم می زند. در چنین شرایطی ممکن است مدیر مربوطه خسته شود. برای ایشان نیز چنین اتفاقی روی داده بود که نهایتا با جمع بندی و مذاکره به این نتیجه رسیدیم که در مکان دیگری در حوزه حمل و نقل از ایشان استفاده کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص اختصاص فضاهای تبلیغاتی به امر تبلیغات انتخابات گفت: تعدادی از فضاهای اطلاع رسانی در شهر به صورت عادلانه به موضوع انتخابات اختصاص پیدا می کند. این امر در حوزه انتخابات ریاست جمهوری توسط سازمان زیباسازی انجام می شود و در مورد انتخابات شوراها نیز قطعا موضوع به صورت عادلانه پس از تصمیم گیری اجرایی خواهد شد.

حناچی در پاسخ به سوال دیگری درباره در اولویت قرار گرفتن رانندگان تاکسی برای تزریق واکسن گفت: ما واکسیناسیون ناوگان تاکسیرانی را دنبال کردیم. قطعا اگر با همین آهنگ فعلی تزریق واکسن ادامه پیدا کند به زودی این قشر نیز واکسن خود را دریافت می کنند. البته اگر در میان آنها افرادی به بیماری های زمینه ای دچار باشند که قطعا در اولویت قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: ما در روز نخست باید همه اولویت ها را اعلام می کردیم اما تنها پاکبان ها و پرسنل بهشت زهرا را اعلام کردیم که ستاد ملی کرونا در زمانی کوتاه موضوع را تصویب کرد ولی در مرحله بعد تغییر این اولویت ها سخت بود اما به زودی مشکل تزریق واکسن رانندگان تاکسی حل خواهد شد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت استفاده از موسیقی در بهشت زهرا(س) گفت: در برخی موارد که اختلاف نظر هست باید همه نظرات را مدنظر قرار دهیم. بسیاری موضوعات عرفی، قانونی و شرعی هستند که ما موظف به رعایت آنها هستیم کسی نگفته اینطور سوگواری نکنند اما رعایت فضای عمومی توصیه شده است.

تشریح عملکرد معاونت حمل و نقل شهرداری تهران

به گزارش ایسنا، سید مناف هاشمی در ادامه این نشست خبری در تشریح گزارش عملکرد چهار ساله حوزه معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، گفت: افزایش مطلوبیت حمل و نقل عمومی با تاکید بر مترو، توسعه کمی و کیفی ایستگاه های آن، تکمیل دسترسی ها، خرید اتوبوس و اورهال آنها در دوره فعلی در دستور کار بوده است. همچنین توسعه حمل ونقل پاک و انسان محور نیز با اجرای طرح دوچرخه اشتراکی و احداث مسیرهای ویژه دوچرخه از دیگر رویکردهای عملیاتی این معاونت در دوره فعلی مدیریت شهری بوده است.

وی افزود: در راستای توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند اقداماتی همچون توسعه زیرساخت های فیبر نوری، ساماندهی ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و در راستای مدیریت عرضه و تتقاض افزایش ایمنی در حمل و نقل ساماندهی و مدیریت پارک حاشیه ای، آغاز احداث پارکینگ های محله ای، تغییر رویکرد خط کشی معابر بزرگراهی و اجرای خط کشی عملکرد محور را دنبال کرده ایم.

وی تاکید کرد: بعضا اعلام می شد که برخی از ایستگاه های خطوط مترو در دوره های گذشته اقدامات اصلی آن انجام شده و ما آنها را افتتاح کردیم اما تمامی اسناد تغییر و تحول ایستگاه ها مشخص است. برخی ایستگاه ها درمراحل ۳۰، ۴۰ و یا ۵۰ درصد تکمیل تحویل ما داده شده و در ادامه کار ما این ایستگاه ها را تکمیل کردیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه برای تکمیل طرح های حمل و نقل عمومی تا ۲۰ سال آینده باید سالانه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به قیمت امروز هزینه کنیم، افزود: برای تامین منابع پایدار در اجرای طرح های حمل و نقل عمومی، استفاده از ظرفیت های اوراق مشارکت، احیای شرکت مجتمع های ایستگاهی و استفاده از منابع حاصل از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به کار گرفته شده است.

وی ادامه داد: توسعه خدمات کیفی در مترو از اهدافی بوده که در این دوره به طور جد مد نظر قرار گرفته، به شکلی که پنج پست برق ۷۸ تهویه، ۶۲ دستگاه آسانسور و ۲۸۰ پله برقی به مجموعه مترو در دوره فعلی اضافه شده است. همچنین سرفاصله حرکت قطارهای شهری با وجود آنکه قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن از طریق دولت مهیا نشد؛ اما در تمامی خطوط سرفاصله ها کاهش پیدا کرده است. برای مثال در خط ۱ مترو سرفاصله قطارها از پنج دقیقه به ۳.۵ دقیقه کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب از همه امکانات موجود برای خدمت دهی به شهر در مجموعه مترو بهره گرفتیم.

مناف هاشمی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ وضعیت اعتبارات معاونت حمل و نقل عمومی رشد خوبی داشته است تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ اعتبار این معاونت به ۱۴ هزار میلیارد رسید البته میزان تحقق آن مشخص نیست و باید پیگیر تحقق این بودجه باشیم. ۵۰۰۰ میلیارد تومان از این بودجه در تبصره و ردیف های اعتباری و مابقی آن در بودجه های مستقیم دیده شده است.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از زمان شیوع کرونا بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان کاهش ددرآمد داشته و بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه برای مقابله با کرونا ویروس در شبکه حمل و نقل عمومی هزینه کرده است.

هاشمی در خصوص افتتاح های مربوط به حوزه مترو از سال ۹۶ تا کنون گفت: حدود ۴۰ مورد ایستگاه، ورودی ایستگاه ها و بهره برداری از بخش های مختلف مترو از سال ۹۶ تا کنون محقق شده است. برخی از این ورودی ها اهمیت شان به اندازه راه اندازی یک ایستگاه بوده، علاوه بر این بازگشایی بخش میانی خط ۷ راه اندازی پنج هواکش میان طونلی، ۷.۵ کیلومتر از بخش شمالی خط ۷ و ۹ کیلومتر در جنوب خط ۶ از جمله افتتاح های حوزه مترو در دوره فعلی مدیریت شهری است.

وی تاکید کرد: با توجه به افتتاح ایستگاه های مترو پیش رو، بالغ بر ۳۲ ایستگاه در این دوره به بهره برداری رسیده که عملکرد قابل قبولی است، اما بیشتر این ایستگاه ها در دوره مدیریت آقای حناچی محقق شده، بررسی ها نیز نشان می دهد از سال ۹۶ تا سال ۹۹ روند توسعه خطوط مترو معطل نمانده و با سرعت گذشته ادامه پیدا کرده، هر چند که اعتبارات گذشته وجود نداشته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به بهره برداری از ۲۴ رام قطار شامل ۱۶۸ دستگاه واگن یک طبقه و دو دستگاه واگن دو طبقه اشاره کرد و افزود: ساخت تجهیزات مورد نیاز قطار ملی، کسب دانش فنی برای ساخت انواع قطارهای برقی از قبیل قطارهای پرسرعت مترویی و تراموا و همچنین کاهش قیمت تامین ناوگان بیش از ۲۰ درصد و کاهش ارز بری پروژه ها از دیگر اقداماتی بوده است که در این دوره انجام شده است.

وی تاکید کرد: تهران به ۱۵۰۰ دستگاه واگن نیاز دارد که این موضوع در حال پیگیری است و البته تعمیر ۲۱۰ واگن نیز پیگیری خواهد شد. باید بتوانیم ۲۱۰ واگن دیگر نیز به ناوگان مترو اضافه کنیم که بدین ترتیب با ۴۲۰ واگن شرایط بهتری را برای شهروندان فراهم خواهیم کرد.

معاون شهردار تهران در تشریح اقدامات معاونت حمل و نقل در حوزه اتوبوسرانی نیز گفت: ۲۰۳ دستگاه اتوبوس تک کابین، ۱۸ دستگاه اتوبوس دوکابین و ۱۷۸ دستگاه مینی بوس به شبکه ناوگان اتوبوسرانی واردشده و بازسازی و تعمیر ۱۵۵ دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به قراردادهای در دست اقدام برای حوزه اتوبوسرانی تاکید کرد: برنامه ریزی برای ورود ۱۰۰ دستگاه میدل باس و ۱۲۰ دستگاه اتوبوس تک کابین و همچنین بکارگیری و ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی و خرید ۲۵ دستگاه ون مناسب سازی شده ویژه معلولین در دستور کار است. همچنین برنامه ریزی برای بازسازی ۹۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین از جمله قراردادهای در دست اقدام در این حوزه است.

هاشمی در خصوص اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حوزه تاکسیرانی نیز گفت: سال گذشته بیش از ۴۰۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده و برای سال جاری نیز نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی در نظر گرفته شده، در حال حاضر امسال ۷۰۰ دستگاه نوسازی شده که اگر ایران خودرو همکاری لازم را داشته باشد و افزایش قیمتی نداشته باشد، می توانیم این ۱۵ هزار دستگاه را نوسازی کنیم.

وی درباره واکسیناسیون رانندگان تاکسی نیز گفت: حق رانندگان تاکسی نبود که در اولویت سوم تزریق واکسن قرار بگیرند. این افراد در طول روز با اقشار مختلف در ارتباط هستند و تا کنون ۲۰۰ راننده تاکسی به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. همچنین خانواده های این افراد نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست داده اند. علی رغم مکاتبات انجام شده هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص کاهش درآمدهای شهرداری به دلیل لغو طرح ترافیک در دوران شیوع کرونا ویروس گفت: بیش از شش بار در ستاد ملی کرونا شرکت کردیم و گزارش خود را در خصوص لغو طرح ترافیک ارائه کردیم. همه اعضا قانع شدند که تاثیرات این موضوع در کاهش مسافر اتوبوس و مترو تنها پنج درصد بوده است اما از سوی دیگر تعداد سفرهای غیر ضرور به مرکز شهر افزایش داشته است. لذا اجرای مجدد طرح ترافیک عملیاتی شد.

شهرداری تهران نگاه اقتصادی به این طرح ندارد، اما ۵۰۰ میلیارد تومان در این حوزه کاهش درآمد داشتیم ولی برای سلامت مردم آنچه که در اولویت قرار گیرد انجام می دهیم.

وی افزود: در حوزه یارانه های پرداختی دولت، دولت می تواند برای قشری که مسافر ثابت مترو و اتوبوس هستند برنامه ریزی لازم را انجام دهد. در برخی دولت ها منابع خوبی وجود داشت اما زیرساخت های لازم و تامین واگن انجام نشد. لذا انتظار داریم اگر دولت فکر می کند باید یارانه بدهد بهترین جا حمل و نقل عمومی است.

وی درباره عقد قرارداد با شرکت های داخلی برای تامین واگن گفت: قراردادهای ما همه با شرکت های داخلی بوده و قراردادی که با ایران خودرو برای تامین اتوبوس داشته ایم باعث فعال شدن خط تولید و بکارگیری جوانان شده است. بی تردید در اتوبوس های جدیدی که وارد ناوگان می شوند مناسب سازی برای معلولین انجام خواهد شد اما در ایستگاه های مترو و واگن ملی این موضوع پیگیری خواهد شد.

وی افزود: درآمد شهرداری تهران از محل طرح ترافیک ۴۰ درصد به معاونت حمل ونقل اختصاص پیدا می کند که برای اقدامات مرتبط با حوزه سازمان حمل و نقل و ترافیک صرف می شود. ۴۰ درصد از این درآمد نیز برای نوسازی تاکسی های فرسوده صرف می شود و ۲۰ درصد مابقی آن نیز به عنوان کمک برای تامین زیرساخت های مترو به کار گرفته می شود. این در حالیست که درآمدها در این حوزه ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی درباره ورود اتوبوس ها از کشورهای دیگر که سه سال کار کرده اند گفت: این موضوع یکبار در خود دولت مطرح شد که اگر نمی توانیم اتوبوس های لازم را توسط کارخانه های داخلی تولید کنیم با توجه به نیاز شدید تهران و کلانشهرها اتوبوس های دو یا سه ساله ای که در برخی کشورها کار کرده اند را وارد کنیم. ما مخالفت نکردیم اما ورودی از این اتوبوس ها به کشور نیز انجام نشد.

وی درباره تفاهم نامه با قوه قضائیه نیز گفت: هدف از انعقاد این تفاهم نامه انجام کارهای مشترک با قوه قضائیه بوده است. سیستم حمل و نقل عمومی با امکاناتی که دارد می تواند در کنار قوه قضائیه باشد و این تفاهم نامه نیز با همین هدف به امضا رسیده است.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این نشست امام مدیرعامل مترو نیز در تشریح روند ساخت قطار ملی گفت: ما در کشور چهار کارخانه واگن سازی داریم و عمده واگن های مترو در کشور در واگن سازی تهران ساخته می شود. تا پیش از این دوره عمق بومی سازی ۲۸ درصد بوده که محدود به بدنه بوده و سایر آن از کشور چین وارد و در کشورمان مونتاژ می شد. قبل از ساخت قطار ملی این بومی سازی به ۳۰ درصد رسید و در حال حاضر برای قطار ملی به ۸۵ درصد رسیده است. البته این پروژه متعلق به شهرداری تهران نبوده و شهرداری و معاونت حمل و نقل در آن پیمانکار بودند. همه بحث های مربوط به قطار ملی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رصد شده است.

به گزارش ایسنا محمد فرجود نیز در تشریح عملکرد سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: تهران هوشمند یکی از برنامه های جدی در دوره فعلی مدیریت شهری محسوب می شود و در این راستا اقدامات موثری انجام شده است. در برنامه تهران هوشمند تلاش شده است رویکرد اساسی جذب مشارکت باشد که در این مسیر بسیاری از نهادهای خارج از مجموعه شهرداری به همکاری گرفته شدند تا بدین وسیله در سرویس دهی به شهروندان گام های موثری برداریم.

وی افزود: در سخت ترین شرایط مالی، شهرداری تهران وارد مقوله تهران هوشمند شد تا بتوانیم شهر را با هزینه کمتری اداره کنیم و برنامه تهران هوشمند نتیجه سال ها مطالعات است. برنامه مفصل براساس اسناد بالادستی طراحی شده و دارای سه لایه اصلی است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تأکید کرد: حمل و نقل حوزه اساسی در تهران هوشمند محسوب می شود همچنین حوزه هایی همچون شهرسازی نیز در تهران من در نظر گرفته شده است اما هیچ برنامه هوشمندی نقطه پایان ندارد و در شهرداری تهران نیز حوزه هوشمند سازی پایتخت اقدامات قابل توجهی را شاهد بوده است. برنامه هایی پیش بینی شده که فاز اول آن انجام شده است. در سال های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ برنامه ها از فاز صفر آغاز شده و عمده کاربردهای برنامه های پیش بینی شده در سال گذشته و امسال به خروجی می رسد.

فرجود ادامه داد: این سه برنامه ارتباط نزدیکی با برنامه توسعه سوم شهرداری تهران دارد همچنین به حوزه خدمات شهروندی تهران من توجه ویژه ای شده است. سامانه شفافیت جزو نخستین کارهایی بود که انجام شد. ورژن جدید سامانه ۱۳۷ طراحی شد و در ادامه باشگاه شهروندی به زودی رونمایی خواهد شد. اطلاعات محلات در سامانه تهران من بارگذاری شده و در حوزه شهرسازی به دو بخش توجه شده است. نخست اینکه خدمات را به صورت غیرحضوری ارائه کنیم که در این راستا کارتابلی برای شهروندان طراحی شد تا فرایند ساخت و ساز ملک خود را مشاهده کنند و بتوانند از این سامانه کارهای خود را به صورت غیرحضوری دنبال کنند همچنین برای مهندسان در حوزه شهرسازی برنامه ای جداگانه طراحی شد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با اشاره به اینکه همه نوع درخواست اعم از همکاری و نوسازی در سامانه به روز شده است، گفت: قطعا با به کارگیری این سامانه از مراجعات حضوری جلوگیری خواهد شد. تمام اقدامات شهرداری و پروژه های محلی در سامانه تهران من بارگذاری شده است. طرح ترافیک، پارک حاشیه ای، سرویس های خرید بلیت در سامانه پیش بینی شده است.

وی افزود: یکی از اقداماتی که انجام شده راه اندازی سرویسی برای ناشنوایان است که اگر حادثه ای در مواقع بحران برای این افراد به وجود بیاید می توانند خدمات خود را از سازمان های مربوطه دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مهمترین چیزی که در سیستم خدمات شهری داریم، اکوسیستم تهران من است، گفت: تهران من جزو بهترین سیستم های دولتی محسوب می شود و سال گذشته نیز از دید مردم به عنوان بهترین سامانه معرفی شده است برای ارائه سرویس در این سامانه بیش از ۴۰ سامانه به آن متصل شده است. در سال ۹۷ که طرح ترافیک جدید اجرایی شد با همکاری معاونت حمل و نقل، داده های جدید به سامانه اضافه شد.

فرجود تأکید کرد: اقدام دیگری که در ایام کرونا صورت گرفت این بود که علاوه بر سرویس هایی که از قبل طراحی شده بود، سرفصل جدیدی به عنوان میز خدمت شهرداری طراحی شد که به زودی در سامانه تهران من بارگذاری خواهد شد و شهروندان می توانند درخواست ها و نامه های خود را از طریق این سامانه به شهرداری ارجاع دهند و در نهایت در اختیار معاونت ها و مجموعه های مرتبط قرار داده شود. در خصوص سامانه ۱۳۷ نیز جدا از تغییرات اساسی امکان ارسال عکس، فیلم و صوت نیز اضافه شد که این امر موجب ارتباط بهتر شهروندان با سامانه ۱۳۷ شد. یکی دیگر از بخش هایی که با حوزه حمل و نقل مرتبط است پلتفرم یکپارچه پرداخت شهری است که از این طریق شهروندان می توانند به راحتی تمام پرداخت های خود را به شهرداری انجام دهند.

وی ادامه داد: پارک حاشیه ای نیز از نظر فناوری یکی از مدرن ترین پارک های حاشیه ای است که مدلی ساده برای شهروندان محسوب می شود. پرداخت آن راحت است و در منطقه ۲ این موضوع آماده اجرا شده است و در مناطق ۶ و ۷ نیز در دستور کار قرار دارد. یکی دیگر از برنامه های تهران من اپلیکیشن دوچرخه است که امکان مشاهده نزدیک ترین ایستگاه های دوچرخه، نزدیک ترین پارکینگ مسقف دوچرخه و نزدیک ترین تعمیرگاه دوچرخه را به شهروندان ارائه می کند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تأکید کرد: در حوزه شهروندی برگزاری نخستین انتخابات تمام الکترونیک برای شورایاری ها در تهران انجام شد که تمامی مراحل آن به صورت آنلاین صورت گرفت. همه این موارد در راستای تحول دیجیتالی شهرداری تهران رقم خورده است. یکی از کارهای مهم سامانه معاملات شهرداری تهران بود که از ابتدا تا انتها به صورت الکترونیک شده و حتی امضای الکترونیک نیز در آن تعریف شده است. سامانه مدیریت فضای سبز و سامانه مدیریت بحران نیز از دیگر سامانه های راه اندازی شده است. سامانه مدیریت فضای سبز یکی از سامانه های مهم در مجموعه شهرداری تهران محسوب می شود. یکپارچه سازی سامانه خودرویی شهرداری نیز از اقدامات موثر سازمان فناوری اطلاعات بوده است.

فرجود تأکید کرد: در حوزه نوآوری نیز دو نقش ایفا شد؛ یکی اینکه بازار شهرداری را برای نوآوری باز کنیم که این کار با روش های مختلف انجام شد. در حوزه زیرساخت نیز حجم بسیاری از سقف هزینه ها تغییر کرد و تلاش کردیم در مجموعه شهرداری در حوزه دیجیتال هماهنگ عمل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش هوشمندسازی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا گفت: در تهران هوشمند موضوع حمل و نقل پاک و سبز را پیگیری کردیم. موضوع آلودگی هوا به شکلی است که دستگاه های مختلف در آن دخیل هستند و مسئله ای پیچیده محسوب می شود. ما در حوزه اختیارات خود چندین کار موثر انجام دادیم و تلاش کردیم در مجموعه شهرداری عواملی که موجب افزایش سفرهای درون شهری می شوند را حذف کنیم. در حقیقت با هوشمندسازی خدمات بهتری با هدف عدم مراجعه حضوری شهروندان ارائه شد. در حوزه مدیریت ترافیک نیز سیستم های موجود را تقویت کردیم که یکی از آن ها تقویت سیستم پلاک خوان بوده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ادامه داد: در موضوع اطلاع رسانی معاینه فنی نیز دوربین های کنترل معاینه فنی افزایش پیدا کرد و رزرو معاینه فنی هم آنلاین شد. در موضوع رصد آلودگی هوا نیز تلاش کردیم گستره رصد را برای آلودگی هوا افزایش دهیم تا داده های دقیق تری جمع آوری شود.

فرجود در پاسخ به سوالی دیگری در خصوص راه اندازی وای فای شهری گفت: ما این پروژه را بررسی کردیم اما با توجه به محدودیتی که سازمان تنظیم گذاشته ارائه وای فای شهری صرفا باید توسط شرکت های ارایه دهنده اینترنت انجام شود. بر همین اساس دو فراخوان زدیم اما هیچ شرکتی با توجه به ارائه اینترنت بر بستر گوشی های همراه رغبتی برای این سرمایه گذاری نداشت.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر اینکه اپلیکیشن تهران من بستر جامعی است که خدمات مختلف روی آن ارائه شود، اظهارکرد: با توجه به الزام شورای شهر تهران پرونده های شهرسازی بعد از سال ۹۷ روی لایه های مختلف اطلاعاتی این سامانه بارگذاری شد. در حال حاضر در این اپلیکیشن امکان پرداخت قبوض شهرداری و سایر قبوض فراهم شده است. در مورد سازمان میادین نیز موضوعی به ما ارجاع شد که برخی شرکت هایی که می خواهند در حوزه دلیوری (تحویل) در سازمان میادین فعالیت کنند با توجه به تخصص سازمان فناوری این شرکت ها را بررسی و تأیید آن ها را انجام دهیم که این کار توسط سازمان فناوری انجام شد.

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.