کاخ افسانه هزار و یک شب در اسپانیا

کاخ الحمرا اسپانیا شاهکاری تمام عیار در معماری اسلامی به شمار می‌رود. این کاخ در منطقه تاریخی آندلس اسپانیا قرار دارد و جزو بناهایی است که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. برای آشنایی بیشتر با این کاخ شگفت‌انگیز مطلب ما را دنبال کنید.

نگاهی به هنر پس از اسلام در اسپانیا

اندلس یا همان اسپانیای امروزی، حلقه میانی فرهنگ اسلام و غرب است. حضور ۸۰۰ ساله مسلمانان در این سرزمین و به بار نشستن عمیق فرهنگ اسلامی، اسپانیا را پلی میان دو تمدن بزرگ تبدیل کرده است. این تاثیر در دو محور قابل بررسی است. یکی هنر مسیحی که تحت تسلط حکومت‌های اسلامی می‌زیستند و دیگری هنر اسلامی، که متاثر از هنرهای متداول در سایر سرزمین‌های اسلامی بود و در اسپانیا رواج یافت.

معرفی کاخ الحمرا اسپانیا

در مورد الحمرا روایات بسیاری وجود دارد. بر اساس معتبرترین روایت، الحمرا به خاطر رنگ سرخ دیوارهای بیرونی که از آجر و خشت‌های خشک‌شده در آفتاب ساخته شده‌اند، به این نام مشهور شده است. بر اساس روایت دیگری، الحمرا به خاطر مشعل‌هایی که شب‌ها در ساختمان این کاخ روشن می‌شد به این نام خوانده می‌شود. گروهی نیز عقیده دارند که نام الحمرا از نام خلیفه موسس آن، محمد ابن ‌الاحمر (مشهور به محمد دوم) گرفته شده است. اما آنچه مسلم است، این مجموعه تاریخی بین سال‌های ۱۲۴۸ تا ۱۳۵۴ میلادی و در دوران حکومت الاحمر و خلفای جانشین او ساخته شده است.


قسمت‌های مختلف کاخ الحمرا

الحمرا شامل ۳ بخش است. قصر سلطنتی که مشهورترین بخش آن است، به سه قسمت بارگاه (Mexua)، شبستان (Serallo) و حرم‌سرا تقسیم شده ‌است. بخش‌های دیگر کاخ شامل باغ‌های پلکانی Generalife و قلعه Alcazba هستند که همگی منظره‌ای شگفت‌انگیز دارند.
در حال حاضر، جزایر قناری به‌ دلیل داشتن آب‌ و هوای مدیترانه‌ای و سواحل پاک، مقصد نخست گردشگران اسپانیا است و منطقه تاریخی آندلس و شهر زیبای بارسلون با داشتن آثاری از دوره‌‌های مختلف تاریخی، از جمله دوره اسلامی و غیره نیز از دیگر مقاصد گردشگری این کشور به شمار می‌رود.

 

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.