واکسن کووید ۱۹ تاثیری بر قدرت باروری ندارد

به نقل از هلث لاین، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که واکسن‌های کووید ۱۹ می‌توانند به طور موقت و جزئی بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر بگذارند، اما این تغییرات به سختی قابل تشخیص هستند.

محققان همچنین تاکید می‌کنند که واکسن‌ها بر باروری تأثیر نمی‌گذارند.

این مطالعه نشان داد که تغییرات در چرخه‌های قاعدگی به سختی قابل تشخیص است و هیچ نشانه‌ای از مضر بودن برای شرکت‌کنندگان مطالعه یا سطح باروری آن‌ها را نشان نمی‌دهد.

در این مطالعه نزدیک به ۴۰۰۰ نفر شرکت داشتند که ۲۴۰۳ نفر واکسینه شده و ۱۵۵۶ نفر واکسینه نشده بودند.

یافته‌ها نشان داد واکسن‌های کووید ۱۹ کمتر از ۱ روز در طول چرخه قاعدگی تغییر ایجاد می‌کنند.

دکتر «ترانه شیرازیان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نیویورک، گفت: «این واکسن اختلالات خفیفی را در چرخه قاعدگی برای برخی زنان نشان داده است. البته به عنوان یک تغییر مختصر گزارش شده است، و منجر به تغییر طولانی مدت یا اختلال در باروری نمی‌شود.»

هنوز علت این تغییر مشخص نیست. اما مهم‌ترین چیزی که محققان می‌گویند این است که تغییرات حداقل بوده و برای باروری مضر نیستند.

نتایج این مطالعه ممکن است تردید واکسن را در میان برخی افزایش دهد، اما کارشناسان اصرار دارند که واکسن‌های کووید ۱۹ برای همه بیخطر هستند.

شیرازیان در ادامه افزود: «نتایج این مطالعه نباید مانع دریافت واکسن شود. در واقع، بیماری کووید احتمالاً بیشتر از واکسن، چرخه قاعدگی را مختل خواهد کرد. واکسن بهترین راه برای جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از بیماری کووید است. واکسن باروری شما را مختل نمی‌کند.»

Rate this post

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.